تعویض آب رادیاتور

تعویض آب رادیاتور یکی از اقداماتی است که اگر به درستی آن را انجام ندهید، به راحتی به موتور خودور آسیب وارد خواهد شد. رادیاتور یا سیستم خنک کننده وظیفه خنک نگه داشتن موتور خودرو را دارد. موتور خودرو در زمان روشن بودن حرارت و گرمای زیادی را به دلیل احتراق تولید میشود. اگر این حرارت از بین نرود، موتور میسوزد. سیستم فنی خودرو نیاز به قطعه‌ای دارد که حرارت را گرفته و آن را خنک کند. این سیستم همان رادیاتور است که کیفیت عملکرد آن با کیفیت مایع درون آن رابطه مستقیم دارد. در ادامه قصد داریم نحوه تعویض آب رادیاتور و زمان مناسب را بررسی کنیم. در صورت تمایل در ادامه همراه ما باشید.

مناسب ‌ترین زمان برای تعویض آب رادیاتور خودرو

طبق گفته کارشناسان که پس از طی مسافت ۲ هزار کیلومتر باید آب رادیاتور تعویض شود، باید توجه کرد که این عدد بسته به شرایطی متغیر است. اکتفا به مسافت ۲ هزار کیلومتر برای تعویض آب رادیاتور در صورتی است که خودرو به طور نرمال و در شرایط معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عواملی وجود دارند که بر زمان دقیق تعویض‌آب رادیاتور مؤثر هستند. این عوامل که شامل کیفیت آب رادیاتور مورد استفاده، وضعیت موتور خودرو، فصل سال و موقعیت جغرافیایی میشود.

تعویض آب رادیاتور

استفاده از آب یا خنک کننده

با مراجه به فروشگاه لوازم یدکی خودرو، برند های زیادی از مایع رادیاتور یا به اصطلاح خنک کننده یا ضد یخ رادیاتور خودرو را مشاهده کردید. برخی از افراد پیشنهاد می کنند که در رادیاتور ماشین خود از آب استفاده کنید. انتخاب بین استفاده از آب و خنک کننده به شرایط آب و هوایی محل شما بستگی دارد. در مناطق گرم، استفاده از مایع ضدیخ منطقی نمی باشد. زیرا برای جلوگیری از یخ زدگی طراحی شده است، که فقط در ماه های زمستان اتفاق می افتد. بدیهی است که در مناطق گرم نیازی به آن نیست.
آب در 100 درجه سانتیگراد می جوشد و این می تواند خطراتی را به خصوص در هنگام رانندگی در ماه های تابستان ایجاد کند. البته آب لوله کشی شامل مواد معدنی است که می تواند رسوباتی را در رادیاتور شما باقی بگذارد و باعث خوردگی آن شود.

باید ذکر کنیم که آب مقطر یا تصفیه شده می تواند هر دوی این مشکلات را حل کند. این نوع آب دیگر حاوی ترکیباتی که رسوب می کنند نیست. به همین ترتیب، نقطه جوش بالاتری دارد.
در نقطه مقابل، خنک کننده ها نقطه جوش کمتری نسبت به آب دارند، بنابراین در روزهای گرم نیز کارآمد هستند. اگرچه چنین ویژگی مشکلی ایجاد می کند از آنجایی که مایع خنک‌کننده به سختی به نقطه جوش خود در طول عملیات معمولی خودرو می‌رسد. در عوض بخاری تشکیل می‌دهد که می‌تواند بر سیستم خنک‌کننده خودرو تأثیر بگذارد. خنک کننده های تازه آزاد شده از نظر خوردگی از قبل حاوی مواد ضد زنگ هستند.

تاثیر کیفیت آب رادیاتور

کیفیت آب رادیاتور خودرو با زمان تعویض آن نیز رابطه مستقیم دارد. استفاده از آب استاندارد با افزودنی‌های مرغوب زمان تعویض را به تأخیر خواهد انداخت.
 نباید هیچگاه از آب شرب لوله و آب نجوشیده برای تعویض‌آب رادیاتور استفاده کرد. زیرا این اقدام نه تنها زمان تعویض بسیار زودتر از موعد می‌کند، بلکه می‌تواند به سیستم خنک کننده خودرو شما نیز صدمه های جدیی وارد کند. البته که نوع ضدیخ انتخابی نیز با زمان تعویض آب رادیاتور در رابطه هست. معمولاً بر روی قوطی‌های ضد یخ زمان مناسب تعویض‌آب رادیاتور ذکر می‌گردد. بهتر است این نکته نیز برای تعیین زمان تعویض را نیز در نظر بگیرید.

خطاهای نابود کننده خودرو

با نابود کننده های ماشین آشنا شو! خطاهای نابود کننده خودرو که هرکسی بهت نمیگه. نکاتی که فقط مصرف کننده ماشین باید بداند.

تاثیر سلامت موتور در زمان تعویض آب رادیاتور

وضعیت موتور نیز یکی از عواملی است که بر زمان تعویض آب رادیاتور تأثیرگذار می‌باشد. اگر موتور خودرو عملکردی نامناسب ندارد و دارای ایرادهای سیستم فنی که بر داغ شدن بیش از حد موتور تأثیر می‌گذارند نباشد، زمان تعویض آب رادیاتور به تاخیر می اندازد.
باید توجه کرد که رانندگی با سرعت بالا باعث فشار بر موتور و بالاتر رفتن دمای آن بیش از حد استاندارد می‌شود. داغ شدن بیش از حد موتور نیز موجب به جلو افتادن زمان تعویض آب رادیاتور می‌گردد.

نحوه صحیح تعویض آب رادیاتور

برای تعویض کردن اصولی آب رادیاتور باید از محل دقیق قرارگیری سیستم رادیاتور اطلاع داشت. معمولا در دفترچه راهنمای خودرو، محل دقیق رادیاتور و پیچ مخزن آن ذکر شده است. حال برای کامل کردن مطالب طبق مراحل زیر بری تعویض آب رادیاتور عمل کنید.

1- پس از پدا کردن محل دقیق رادیاتور یک تشت بزرگ جهت ریختن آب داخل رادیاتور زیر خودرو قرار دهید. آب داخل رادیاتور سمی بوده و نباید روی زمین بریزد تا به محیط زیست آسیب نرسد. سپس بروید به سراغ باز کردن پیچ تخلیه که در اکثر خودروها حالت T قرار دارد، سپس شروع به چرخاندن آن کنید.
2- بعد از بازکردن پیچ تخلیه آب داخل رادیاتور را کاملا خالی کنید. پس از خالی شدن کامل آب داخل رادیاتور پیچ تخلیه را دوبار با دقت ببندید. آنگاه کمی آب مقطر بدون ضدیخ به درون مخزن رادیاتور بریزید.

3- فرت دهید خودرو کمی با آب مقطر خالی کار کند. این عمل سبب می‌شود تا آلودگی‌های داخل سیستم خنک‌کننده خودروی بصورت کامل زدوده گردد.
پس از آن دوباره پیچ تخلیه را باز کرده و آب مقطر بدون ضدیخ را کامل تخلیه کنید. پس از تخلیه آب دوباره پیچ مخزن را ببندبد. حال می‌توانید ترکیب آب مقطر، ضدیخ و دیگر افزودنی‌های استاندارد را به درون مخزن رادیاتور خودرو بریزید. اکنون استارت زده و کمی گاز خشک به خودرو بدهید. این عمل سبب کارکرد ترموستات و فعال شدن آن می‌شود. حال که آب رادیاتور خودرو به خط استاندارد رسیده درب رادیاتور را ببندید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment