دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل برای شما آسان‌تر خواهد بود. هرچند مباحث فنی خودرو بسیار گسترده اند و با توجه به تکنولوژی های پیشرفته ای که امروزه در فرایند ساخت خودروها به کار گرفته می شوند، دانستن تمام آنها برای افراد غیر متخصص، کار مشکلی است.

با این وجود، داشتن اطلاعاتی هرچند مختصر و مفید قطعا برای شما کارآمد خواهد بود. در این مقاله تیم یودرایور تلاش کرده است تمام نکاتی که لازم هست تا شما بدانید جمع آوری کند و بصورت مختصر و مفید برای شما ارائه کند.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

ابتدا به بررسی برخی لوازم مصرفی خودرو که باید آنها و صد البته کاربرد آن را بدانید، می‌پردازیم.

1) روغن موتور

روغن موتور بعنوان روانساز، خنک کننده و تمیز کننده موتور در خودرو استفاده می شود. بنابراین روغن موتور مناسب موجب افزایش طول عمر موتور خودرو خواهد شد. روغن موتور در کاهش اصطکاک و خنک کردن قطعات متحرک موتور و هم‌چنین تمیز نگه داشتن آنها نقش مهمی دارد و همچنین مابین سیلندر و پیستون را آب‌بندی می‌کند تا خوردگی به حداقل برسد.

پس کارکرد بهینه موتور و قطعات آن با وجود روغن موتور سالم امکان‌پذیر هست. انتخاب روغن موتور خودرو باید بر اساس استاندارد کارخونه صورت بگیرد و تعویض آن حتما سر وقت انجام شود تا خللی در عملکرد موتور ایجاد نشود.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو، بستگی به شرایط و مدل خودرو شما دارد. اما به طور کلی، پیشنهاد می ‌شود که در هر 5 هزار (5000 ) تا 10 هزار (10000) کیلومتر یا به صورت دوره‌ ای به تعویض روغن موتور بپردازید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: علت ورغن ریزی ماشین چیست؟

دانستنی های فنی خودرو

2) آب رادیات

آب به منظور خنک سازی موتور در رادیاتور استفاده می ‌شود و ضد یخ نیز ماده‌ای است که همانطور که از اسم آن پیداست از عوامل مختلفی مثل یخ زدگی، زنگ زدگی یا فشار بیش از حد به قطعات سیستم خنک کننده و رادیاتور جلوگیری می‌ نماید. به طور کلی هنگامی که شما از ضد یخ استفاده می‌ کنید این ماده را با مایع اصلی رادیاتور که آب است ترکیب نموده و کمک می‌ کنید تا بدنه موتور حرارت بیشتری را دفع نماید.

پیشنهاد میشود روزانه آب خودرو را چک نمایید. به خصوص اگر قصد پیمایش مسیرهای طولانی را دارید. در رابطه با ضدیخ خودرو شرایط متفاوتی وجود دارد که ممکن است این زمان برای ماشین های مختلف متفاوت باشد. بررسی میزان اسیدیته ضد یخ هر ۸۰ هزار کیلومتر، توصیه می‌شود.

دانستنی های فنی خودرو

3) تسمه تایم

تسمه تایم یک تسمه پلاستیکی است که رابط میان میل‌لنگ و میل‌سوپاپ محسوب می‌شود. به این صورت که با چرخش میل‌لنگ، میل‌سوپاپ را هم می‌چرخاند و البته باعث حرکت سوپاپ‌ها می‌شود. تسمه تایم را باید جزوی از قطعات موتورهای احتراق داخلی به حساب آورد.

مدت زمان اعلام شده از سوی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی برای تعویض تسمه تایم متفاوت است، اما به توصیه مکانیک کارها باید تسمه تایم را بین هر 50 هزار تا 70 هزار کیلومتر پیمایش تعویض کرد. البته یادتان باشد که پاره شدن تسمه تایم فقط به دلیل فرسودگی اتفاق نمی‌افتد، بلکه گاهی ممکن است تسمه دینام پاره شده و زیر تسمه تایم برود. این اتفاق هم باعث خارج شدن تسمه تایم از جای خود می‌شود.

4) شمع خودرو

شمع ماشین یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو برای کارکرد صحیح اتومبیل محسوب می‌شود. به همین دلیل لازم است تا اطلاعات مختصری در زمینه‌ی عمر مفید شمع خودرو و بهترین زمان تعویض شمع داشته باشیم.

شمع قطعه‌ای است که در سرسیلندر خودرو قرار گرفته است و دو الکترود جدا از هم دارد که شکافی کوچک بین آنهاست. شمع خودرو جریان الکتریکی را از سیستم احتراق به محفظه احتراق موتور می‌رساند. این جرقه الکتریکی باعث انفجار مخلوط فشرده سوخت – هوا می‌شود و موتور را روشن می‌کند. اگر همه چیز درست باشد، با به حرکت‌درآمدن پیستون‌های موتور ماشین روشن می‌شود، قدرت خود را حفظ می‌کند و مخلوط فشرده سوخت – هوا به‌نرمی می‌سوزد.

شمع‌ها گرما و فشار شدیدی را که در سیلندرها جریان دارد تحمل می‌کنند و به‌جز تأمین جرقه لازم برای احتراق، وظیفه دیگری هم دارند.  ازبین‌بردن رسوبات حاصل از موادافزودنیِ سوخت یا سایر آلاینده‌ها وظیفه دیگر شمع خودرو است.

کارشناسان خودرو در زمینه‌ی عمر مفید شمع خودرو اختلاف نظر دارند. برخی می‌گویند که بهتر است هر 15 هزار کیلومتر سلامت شمع بررسی و تعویض شود. برخی نیز ادعا می‌کنند که شمع‌ها هر 50 هزار کیلومتر یک بار نیاز به تعویض دارند. با بررسی نظرات مختلف و میانگین گرفتن از این اعداد گوناگون می‌توان گفت که هر 30 هزار کیلومتر بهترین زمان تعویض شمع خودرو محسوب می‌شود.

دانستنی های فنی خودرو

کلام آخر

کارکردن اتومبیل در بهترین حالت ممکن همیشه امکان پذیر نیست؛ ولی اگر به اندازه یک بار در سال برای یک سرویس مناسب و دوره ایی وقت بگذارید قطعا براحتی رانندگی می کنید. اگر می خواهید مشکلات فنی کوچک را زود گیر بیاورید و آنها را حل کنید قبل از اینکه به مشکلات بزرگی تبدیل شوند ، باید خودتان در مورد نکات فنی اتوموبیل و نگهداری ماشین حداقل اطلاعات کافی را داشته باشید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]