علت روغن ریزی موتور

تصور کنید یک روز صبح قصد دارید با ماشین خود برای انجام کارهای روزمره از منزل خارج شوید ناگهان متوجه می شوید مقداری روغن زیر موتور ماشین ریخته شده است، به این حالت روغن ریزی ماشین می گویند قبل از شروع باید بگوییم که معمولا در اکثر مواقع علت ریزش روغن موتور محکم نبون پیچ کارتر موتور می باشد که با محکم کردن آن مشکل در بیشتر مواقع حل می شود اما اگر پیچ کارتر یا همون کارتل خودمون 😁 را محکم کردید و باز روغن ریزی داشت حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید و مشکل را هرچه سریعتر حل کنید در ادامه مواردی که باید درباره روغن ریزی بدانید را در این پست قرار داده ایم.

با این مقاله از سایت یودرایور همراه باشید تا این مشکل رو کامل کامل بررسی کنیم.

علت روغن ریز موتور

روغن گاه نقش خنک‌کننده را ایفا می‌کند اما پایه‌ای‌ترین و اصلی‌ترین نقش روغن در سیستم‌های مکانیکی مانند یک خودرو، روان‌کاری به شمار می‌رود. اجزایی چون پیستون‌ها، چرخدنده‌ها، سوپاپ‌ها، میل بادامک و… همه‌وهمه برای عملکرد روان و عدم خوردگی به روغن نیاز دارند؛ درست مانند مایع میان‌مفصلی که فضای بین مفاصل را پر می‌کند.

پیامدهای روغن ریزی خودرو

روغن‌ریزی یکی از نشانه‌های جدی مشکل در خودرو به شمار می‌رود و نباید از آن سرسری گذر کرد. سوختن موتور، چسبیدن پیستون به سیلندر، خرابی یاتاقان‌ها، خرابی میل‌لنگ، خرابی سوپاپ‌ها و… می‌تواند بخشی از عواقب این مشکلات مربوط به نشت روغن در بخش‌های گوناگون باشد. شما برای رفع عارضه‌های روغنی نیاز به دلایل بیشتری نخواهید داشت چراکه چند مورد نامبرده برای ایجاد دردسر درازمدت و هزینه‌های زیاد برایتان کافی خواهد بود.

علت روغن ریزی ماشین چیست؟

معمولا روغن ریزی نشانه‌ای بسیار واضح از یک مشکل فنی است که باید هرچه سریع‌تر رفع شود. علت‌های گوناگونی می‌توانند باعث روغن‌ریزی خودرو شوند. از این بین می‌توان به مشکل در بخش موتوری خودرو، مشکل در محفظه روغن ترمز، مشکل روغن هیدرولیک، خرابی کاسه گیربکس، سوراخ شدن کارتل، خرابی واشر آب‌بندی کارتل، نقش و خرابی پلوس اشاره کرد.

۱. روغن‌ریزی موتور ماشین

ممکن است گاهی دیده باشید که روی زمین و زیر جای پارک خودرو لکه‌هایی سیاه‌رنگ ریخته است. این لکه‌ها که در واقع قهوه‌ای‌رنگ هستند، نشان می‌دهند که موتور ماشین روغن‌ریزی دارد.

برای اینکه ببینیم دقیقاً کدام قطعه دچار روغن‌ریزی شده است، باید مسیر نشتی را از پایین به بالا دنبال کنیم. این مشکل می‌تواند در هر یک از قطعاتی مثل سنسور فشار روغن (شمع روغن)، فیلتر روغن، واشر سر سیلندر، پیچ کارتل، واشر کارتل، پمپ بنزین مکانیکی، کاسه نمد میل سوپاپ و … وجود داشته باشد.

سه نکته مهم در مورد روغن‌ریزی خودروها:

  • در خودروهای پژو ۲۰۶، نشت روغن از پایه نصب فیلتر و پوسته فیلتر روغن، که به‌دلیل عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق می‌افتد، از مهم‌ترین علل روغن‌ریزی هستند.
  • موتور‌های XU۷ (خودروهایی مثل پژو ۴۰۵، پارس و سمند)، روغن‌ریزی درب سوپاپ و واشر آن و کاسه نمد عقب موتور شایع‌تر است.
  • در پراید نیز وجود مشکل در کاسه نمد عقب میل‌لنگ و لاستیک‌های هلالی کارتل رایج‌تر است.
علت روغن ریز موتور

۲. روغن‌ریزی از بخش هیدرولیک

باید بدانید که روغن هیدرولیک رقیق‌تر است، بوی تند و رنگ قهوه‌ای و قرمز دارد. روغن‌ریزی هیدرولیک مشکل چندان رایجی نیست و با سرویس‌های دوره‌ای خودرو می‌توان به‌راحتی از آن پیشگیری کرد.

با این حال، اگر روغن‌ریزی هیدرولیک را مشاهده کردید، می‌توانید به موارد زیر شک کنید:

  • وجود مشکل در مخزن هیدرولیک
  • وجود نشت در شلنگ هیدرولیک
  • خرابی فشنگی هیدرولیک
  • وجود مشکل در پینیون فرمان خودرو

مسیر نشتی این بخش را هم باید از پایین به بالا بررسی کنیم. در این مسیر قطعات زیادی وجود دارد که می‌توانند منبع نشتی باشد، با این حال، بیشترین احتمال نشتی هیدرولیک در کاسه نمدهای سر جک هیدرولیکی و فشنگی کنترل فشار روغن وجود دارد.

۳. روغن‌ریزی از ترمز

روغن ترمز نسبت به دو روغن قبلی که ذکر شد شفاف‌تر و رقیق‌تر است. اگر قطعات زیر مشکل یا خرابی داشته باشند، منجر به روغن‌ریزی موتور ماشین خواهد شد.

  • ایراد در پمپ ترمز ماشین
  • هرز رفتن واشر موجود در بین اتصالات سیستم ترمز خودرو
  • وجود مشکل در مخزن سیلندر ترمز چرخ‌های عقب خودرو

از آنجایی که ترمز یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است، برای داشتن یک رانندگی امن و مطمئن باید این نوع روغن‌ریزی را هرچه زودتر تشخیص دهیم و برای رفع آن اقدام کنیم. روغن‌ریزی موتور می‌تواند از قطعات مختلف آن باشد، اما دو مورد شایع آن عبارتند از:

  • ✔️ روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز
  • ✔️ روغن ریزی از مخزن سیلندر‌های ترمز چرخ عقب (در سمند، ۴۰۵ و پارس شایع‌تر است)

 

 

۴. روغن‌ریزی از گیربکس

روغن گیربکس در حالت طبیعی قرمز رنگ است، اما زمانی که عمر مفید آن تمام می‌شود به رنگ قهوه‌ای تغییر می کند. این روغن بویی شبیه به بوی نفت دارد.
موارد زیر از جمله مهم‌ترین دلایل روغن‌ریزی گیربکس هستند:

  • وجود ترک یا سوراخ در پوسته گیربکس
  • خرابی فشنگی دنده عقب
  • ایراد در نقطه اتصال پوسته گیربکس و پوسته کلاچ
  • ایراد در میله تعویض دنده یا کاسه نمد دیفرانسیل
  • نشتی روغن گیربکس به‌علت تعویض نکردن مرتب روغن گیربکس
  • نشتی روغن گیربکس در اثر پاره شدن واشرهای مهروموم‌کننده

اگر روغن‌ریزی در جلوی ماشین و نزدیک به وسط ماشین باشد به احتمال زیاد روغن‌ریزی در گیربکس اتفاق افتاده است. برای پیشگیری از روغن‌ریزی گیربکس بهتر است که هر دو سال یک‌بار یا بعد از طی هر ۵۰ هزار کیلومتر، روغن آن را تعویض کنید.

علت روغن ریزی ماشین

کی باید روغن ماشین را تعویض کنیم؟

انواع مختلف روغن های خودرو مثل روغن‌های موتور، گیربکس و… زمانی معین به‌عنوان عمر مفید دارند. با این همه، روغن‌های گوناگون، کیفیت متفاوتی دارند. عمر مفید هر روغن را بهتر است از خریدار آن یا متخصص مکانیک بپرسید اما به‌طور معمول، حد ۵۰ هزار کیلومتر برایشان تعیین می‌گردد.

در نهایت حتما به سرویس‌های دوره‌ای، منشا نشت روغن پیش از حرکت دادن خودروی دارای نشتی، کمک گرفتن از یک متخصص و سواری مطمئن و کم‌فشار اطمینان حاصل کنید. به این صورت نه تنها فشار به اجزای در ارتباط با روغن خودرو کم می‌شود بلکه عمر کلی خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توانید برای مدت بیشتری، آسوده‌خاطر رانندگی کنید. اگر شما هم تجربه یا راه‌کار مفیدی درباره نشت روغن دارید، آن را ازطریق بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان پدال در میان بگذارید.

کلام آخر

در یک کلام باید تاکید کنیم که به هیچ وجه نشتی‌های کوچک روغن را نادیده نگیرید. چراکه هر روغن‌ریزی اندک در صورت سهل‌انگاری قطعا به‌تدریج بیشتر خواهد شد و شاید نتایج فاجعه باری برای موتور و گیربکس به دنبال داشته باشد. بسیاری از موارد قفل شدن موتور و گیربکس، ناشی از همین نشتی روغن بوده است که هزینه مالی فراوانی برای مالک خودرو به دنبال داشته‌اند؛ بنابراین در صورت مشاهده نشتی حتما خودرو را به تعمیرکار ماهر ارجاع دهید تا اقدامات لازم جهت پیدا کردن علت روغن ریزی خودرو انجام دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment