تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث خریداری می‌شود.(البته امیدوارم هیچ وقت لازمتون نشه 😉) منظور از شخص ثالث در این بیمه چه کسی هست؟ شخص ثالث همه اشخاصی هستند که در تصادفات رانندگی زیان جانی یا مالی می‌بینند. باتوجه به اهمیت زیاد داشتن و تمدید بیمه شخص ثالث در این مقاله به تمامی نکات در این زمینه می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانیم:

عواقب دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

اگر از تاریخ تمدید بیمه شخص ثالث شما بگذرد و تمدید به موقع آن انجام نشود، عواقب خوبی در انتظار شما نخواهد بود. با توجه به اجبار تهیه بیمه ثالث از سوی بیمه مرکزی و پلیس راهور، در صورت عدم تمدید به موقع آن، عواقب زیر در انتظار شما است:

  1. 1) ثبت جریمه دیرکرد:

به ازای هر روز تأخیر در تمدید بیمه شخص ثالث، به میزان خاصی جریمه می‌شوید که هنگام خرید بیمه‌نامه باید آن را پرداخت کنید. برای محاسبه جریمه دیرکرد روزانه کافی است مبلغ پایه حق بیمه وسیله نقلیه مربوطه را تقسیم بر ۳۶۵ (تعداد روزهای سال) کرد. این عدد برای سواری‌های شخصی ۴ سیلندر در سال ۱۴۰۲ برابر ۱۱،۶۲۲ تومان به ازای هر روز است.

  1. 2) توقیف و جریمه خودرو توسط پلیس: 

اگر شما بیمه شخص ثالث نداشته باشید و به هر دلیلی از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی دستور «ایست» بگیرید، به دلیل عدم تکمیل مدارک (نداشتن بیمه ثالث) خودروی شما علاوه بر جریمه ۵۰ هزار تومانی (در سال ۱۴۰۲)، به پارکینگ نیز منتقل می‌شود. در این هنگام، برای ترخیص خودرو از پارکینگ باید بیمه شخص ثالث خریداری کرده و تمام جرائم دیرکرد را تسویه کنید.

  1. 3) مشکلات در فروش خودرو: 

درحال حاضر امکان خرید و فروش خودروی فاقد بیمه شخص ثالث وجود ندارد.

  1. 4) عدم حمایت شرکت بیمه از راننده مقصر حادثه:

 اگر بعد تاریخ اتمام بیمه شخص ثالث تصادفی رخ دهد، شرکت بیمه قبلی هیچ تعهدی در قبال شما ندارد؛ چون بیمه‌نامه‌ای ندارید. این حوادث اگر منجر به فوت شود، مشکلات بسیار زیادی برای شما به وجود می آورد. شاید این موضوع از سایر عواقب دیرکرد بیمه شخص ثالث مهم تر و تاثیر گذار تر باشد!

تمدید بیمه شخص ثالث

از چند روز قبل باید برای تمدید بیمه اقدام کرد؟

اعتبار همه بیمه نامه های شخص ثالث از ساعت ۱۲ بامداد روزی که بیمه نامه خریداری می‌شود، شروع  و تا 12 بامداد روز تاریخ اتمام بیمه نامه دارای اعتبار می باشد. به عنوان مثال: اگر بیمه شخص ثالثی در هر ساعت از روز یکشنبه خریداری شود، اعتبار آن بیمه نامه از ساعت ۱۲ بامداد روز دوشنبه آغاز می شود.
پوشش های بیمه ای شما از زمانی شروع می شود که تاریخ صدور بیمه نامه جدید شما دارای اعتبار شود و اگر چند روز قبل از پایان مدت اعتبار بیمه نامه قبلی ، بیمه نامه جدید خریداری کرده اید، حادثه ای اتفاق بیافتد، شما می توانید از بیمه نامه قبلی خود برای جبران خسارت استفاده نمایید.

برخی افراد این نگرانی را دارند که اگر بیمه شخص ثالث را چند روز قبل از اتمام بیمه‌نامه تهیه کنند، تعداد روزهای باقیمانده از بین برود یا اصطلاحاً سوخت شود؛ اما این تصور کاملاً غلطی است. صدور بیمه‌نامه جدید دقیقاً پس از اتمام قرارداد قبلی انجام می‌شود و در طول این مدت، به حالت رزرو در می‌آید. (بیمه نامه جدید بعد از اتمام بیمه قبلی فعال می شود.)

چگونه بیمه ماشین را تمدید کنیم؟

تمدید بیمه شخص ثالث ماشین چند روش دارد. شما باید با توجه به نیازهای خود، نحوه تمدید بیمه ماشین خود را انتخاب کنید. در کل برای تمدید بیمه شخص ثالث باید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  1. 1) مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگی شرکت بیمه فعلی (برای تمدید بیمه شخص ثالث با همان شرکت قبلی)
  2. 2) مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگی شرکت‌های دیگر (برای تمدید بیمه شخص ثالث با سایر شرکت‌ها)
  3. 3) تمدید آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری (با امکان خرید از هر شرکت بیمه‌ای و مقایسه قیمت ها)
تمدید بیمه شخص ثالث

مدارک مورد نیاز برای تمدید بیمه را آماده کنید!

برای تمدید بیمه شخص ثالث، باید مدارک مورد نیاز را آماده داشته باشید. از آنجایی که تمدید بیمه باتوجه به سوابق قبلی بیمه شخص ثالث خودرو انجام می شود،  یکی از مهم‌ترین مدارکی که به آن نیاز خواهید داشت، اصل سوابق بیمه‌نامه قبلی است. علاوه بر آن مدارکی که در ادامه ذکر شده است را نیز باید داشته باشید.

  • اصل سند اتومبیل
  • شماره پلاک خودرو
  • اصل کارت ملی مالک وسیله نقلیه
  • فرم بیمه‌نامه امضاشده

بیمه شخص ثالث چیست؟

قوانین جدید تخفیفات بیمه شخص ثالث خودرو در سال 1402و 1403 ، درصد های تخفیف و عوامل کاهش تخفیف بیمه شخص ثالث برای اطلاعات بیشتر در این زمینه کلیک کنید.

تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »

گواهینامه پایه سوم

گواهینامه پایه سوم اولین مدرکی است که برای پشت ماشین نشستن نیاز دارید. اگر علاقمند هستید هرچه سریع تر رانندگی را بیاموزید و با ماشین

Read More »
مدت اعتبار گواهینامه

مدت اعتبار گواهینامه

حتما شما هم اطلاع دارید گواهینامه رانندگی مدتی محدود اعتبار دارد. اما مدت اعتبار گواهینامه رانندگی چقدر است و چه زمانی باید برای تمدید آن

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment