گواهینامه پایه سوم

گواهینامه پایه سوم اولین مدرکی است که برای پشت ماشین نشستن نیاز دارید. اگر علاقمند هستید هرچه سریع تر رانندگی را بیاموزید و با ماشین خود رانندگی کنید، تیم ما اینجاست تا به شما به نحو احسن کمک کند. فراموش نکنید درصورتیکه هرگونه سوالی دارید و این محتوا نتوانست به شما پاسخ دهد، می توانید در ساعات اداری با شماره تماس 77400044-021 تماس حاصل فرمایید.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

منظور از گواهینامه پایه سوم چیست؟

پلیس راهنمایی و رانندگی در ایران برای انواع وسیله نقلیه موتوری گواهینامه خاصی را درنظر گرفته است. دسته بندی انواع خودرو براساس تناژ ماشین و ظرفیت مسافرین و گواهینامه مخصوص آن به این صورت است:

  • 🚗 گواهینامه پایه سوم: خودرو سواری سبک ( ماشین های معمولی که در سطح شهر می بینیم با ظرفیت 9 نفر و وزن 3/5 تن)
  • 🚑 گواهینامه پایه دوم: خودرو نیمه سنگین ( مینی بوس، انواع ون و خودروهای خدمات عمومی با ظرفیت حداکثر 6 نفر و وزن 6 تن)
  • 🚚 پایه یک: خودرو سنگین ( ماشین های باربری، اتوبوس با ظرفیت بیش از 26 نفر و وزن بیش از 6 تن)
  • 🏍️ گواهینامه موتور: موتورسیکلت ( وسیله نقلیه با دارای چرخ)
  • 🚜 گواهینامه ویژه: خودروهای صنعتی و کشاورزی ( انواع جرثقیل، لیفتراک، تراکتور و لودر)

 

مجوز استفاده از هرکدام از خودروهای ذکر شده، داشتن گواهینامه مخصوص به آن دسته هست که کدام شرایط خاص خود را دارد. هر شخص با ورود به 18 سالگی می تواند برای دریافت گواهینامه اقدام کند. اولین گواهینامه ای که می توانید دریافت کنید گواهینامه پایه سوم و یا موتور می باشد. به یاد داشته باشید که نمی توانید هردو را به صورت همزمان اقدام کنید.

گواهینامه پایه سوم

شرایط دریافت گواهینامه پایه سوم

اولین و مهم ترین شرط برای دریافت گواهینامه پایه 3، داشتن 18 سال می باشد. در سال 1402 متولدین سال 1384 فردای روز تولد خود می توانند برای گواهینامه اقدام کنند. گواهینامه پایه سوم محدودیت سنی ندارد یعنی افراد بعد از 18 سالگی تا هر سنی که بخواهند می توانند برای درافت گواهینامه اقدام کنند.( در سنین بالای 70 سال به شرط آنکه توانایی جسمی کافی را داشته باشند.)

گواهینامه پایه سوم نیازی به کارت پایان خدمت سربازی و برگه معافیت پزشکی ندارد. همچنین مدرک تحصیلی شما برای دریافت گواهینامه مهم و تاثیر گذار نیست.

مراحل دریافت گواهینامه پایه سوم

  1. 1) ثبت نام در آموزشگاهی معتبر و با سابقه
  2. 2) انجام معاینات پزشکی لازم و دریافت تایید از دکتر
  3. 3) شرکت در 8 جلسه کلاس تئوری بصورت آنلاین
  4. 4) گذراندن 12 جلسه کلاس عملی رانندگی توسط مربی مجرب و حرفه ای
  5. 5) دریافت کاردکس امتحان
  6. 6) شرکت در آزمون آیین نامه و دریافت قبولی
  7. 7) شرکت در آزمون رانندگی شهری با افسر

محدودیت های گواهینامه پایه سوم را بدانید!

برای کسانیکه گواهینامه پایه سوم را دریافت می کنند لازم است تا بدانند ای گواهینامه برای مدتی محدودیت هایی دارد و شخصی که گواهینامه پایه سوم را دریافت میکند برای مدتی باید شرایط خاصی را رعایت کند. برای اطلاع اینجا کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه پایه سوم چیست؟

برای دریافت گواهینامه ایه سوم در ایران حتما باید تابعیت ایران داشته باشید. درصورتیکه تابعیت ایرران ندارید باید به مراکز خاصی مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایه سوم:

هزینه های دریافت گواهینامه پایه سوم در سال 1402 چقدر است؟

در ادامه ریز هزینه هایی که برای دریافت گواهینامه پایه سوم در نیمه دوم سال 1402 باید پرداخت کنید را خواهیم گفت. این نکته را در نظر بگیرید این هزینه بسته به استعداد شما در رانندگی و اینکه بار چندم قبول خواهید شد متغیر خواهد بود.

  • هزینه انجام معاینه پزشکی که به دکتر پرداخت می کنید 90/000 تومان هست.
  • خریداری کتاب آیین نامه به مبلغ 74/000 تومان اختیاری می باشد.
  • برای شرکت در 8 جلسه کلاس تئوری آیین نامه بصورت مجازی باید مبلغ 464/000 تومان پرداخت کنید.
  • هزینه 12 جلسه کلاس رانندگی بصورت عملی 3/672/000 تومان می باشد.( جلسه ای 306/000 تومان)
  • بعد از 12 جلسه کلاس شهری، باید مبلغ305/000 تومان بابت دریافت کاردکس پرداخت کنید.
  • هزینه شرکت در آزمون آیین نامه بصورت کتبی، 26/000 تومان می باشد.
  • مبلغ آزمون شهری نیز 61/000 تومان هست.

برخی از سوالات پرتکرار شما:

طبق بخشنامه 14-3692 شرکت در 12 جلسه کلاس رانندگی شهری برای همگان الزامی می باشد. شخص هرچقدر هم که رانندگی بلد باشد و حتی خودروی شخصی هم داشته باشد؛ باید در این جلسات شرکت کند تا با قوانین و اصول صحیح رانندگی آشنا شوند.

در آموزشگاه رانندگی رحیمی اماکن پرداخت هزینه بصورت قسطی و مرحله وجود دارد. به این صورت شما در اولین مرحله ثبت نام هزینه 8 جلسه آیین نامه (464/000 تومان) را پرداخت می کنید و کلاس آیین نامه را شرکت می کنید. در مرحله بعد برای کلاس شهری باید مبلغ 3/672/000 تومان را پرداخت کنید تا 12 جلسه برای شما ثبت شود. در صورت تمایل می توانید این هزینه را به صورت مرحله و جلسه ای نیز پرداخت کنید.

در آموزشگاه رانندگی رحیمی شما می توانید به سریع ترین حالت ممکن گواهینامه خود را دریافت کنید. 8 جلسه کلاس آیین نامه شما بصورت فشرد در طی 6 روز تمام خواهد شد. درصورتیکه محدودیت زمانی نداشته باشید و کلاس های شهری خود را هر روز بردارید، 12 جلسه کلاس رانندگی شما نیز طی 2 هفته تمام خواهد شد. به شرط آنکه در اوج شلوغی آموزشگاه ها یعنی ایام تابستان نباشید، حدود 30 الی 40 روز می توانید گواهینامه دار شوید.

شما عزیزان باید بدانید که از زمان انجام ثبت نام تا یکسال زمان دارید تا کلاس های تئوری و عملی را شرکت و به پایان برسانید. پس از اتمام کلاس ها و دریافت کاردکس، شما دو سال زمان دارید تا قبولی در آزمون آیین نامه و شهر را به دست بیاورید.

تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »

گواهینامه پایه سوم

گواهینامه پایه سوم اولین مدرکی است که برای پشت ماشین نشستن نیاز دارید. اگر علاقمند هستید هرچه سریع تر رانندگی را بیاموزید و با ماشین

Read More »
مدت اعتبار گواهینامه

مدت اعتبار گواهینامه

حتما شما هم اطلاع دارید گواهینامه رانندگی مدتی محدود اعتبار دارد. اما مدت اعتبار گواهینامه رانندگی چقدر است و چه زمانی باید برای تمدید آن

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment