صفر تا صد گواهینامه بین المللی

گواهینامه رانندگی بین المللی چیه و چه کاربردی دارد ؟ احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده و مشتاق به اطلاعات بیشتر در زمینه گواهینامه بین المللی هستید اینکه مدارک مورد نیاز، هزینه ها و شرایط اخذ گواهینامه بین المللی رانندگی دقیق چیه و چه مزایایی دارد. حس لذت بخش رانندگی در کشور های دیگر بی شک شما را به فکر گرفتن گواهینامه رانندگی به صورت بین المللی انداخته است. در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نحوه دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی در ایران

گرفتن گواهینامه رانندگی در ایران از جمله راحت ترین، سریع ترین و ارزان ترین کشورها در ارائه این مدرک می باشد. ولی باز هم بعد از دریافت گواهینامه شما با این مدرک نمیتوانید در خارج از ایران رانندگی نمایید و باید گواهینامه بین اللملی توسط 2 اداره مربوطه که در انتها آدرس و اسامی آنها اعلام میشود صادر شود.

گواهینامه بین المللی

گواهینامه رانندگی بین‌المللی چیست؟

گواهینامه رانندگی بین‌المللی رانندگی ( IDP = International Driving Permit ) سندی به شکل کارت یا دفترچه و یا ترکیبی از هر دو که دارای اعتبار یک یا سه ساله می باشد.

اين گواهينامه علاوه بر زبان فارسي به ۷ زبان بين‌المللي از جمله انگليسي، فرانسوي، روسي، عربي، آلماني، اسپانیایی و چینی نیز ترجمه می گردد و قابلیت استفاده در بسیاری از کشورها را دارد. ایران به همراه 196 کشور دیگر از اعضای این سازمان هستند که با در دست داشتن گواهینامه بین المللی به شما این امکان را می‌دهد تا با رعایت قوانین و مقررات کشور جدید در تمامی جاده‌های مشخص شده رانندگی کنید.

گواهینامه رانندگی بین‌المللی نمی تواند نقش یک گواهینامه رانندگی را در کشور محل سکونت ایفا کند و تنها زمانی می توانید نسبت به دریافت آن اقدام کنید که  گواهینامه رانندگی ملی را دریافت کرده باشید. به عبارت دیگر این سند بین المللی تنها زمانی معتبر است که همراه با اصل گواهینامه صادره از کشور مرجع باشد.

سازمان جهانی اتومبیلرانی، مرکز جهانی صدور گواهینامه بین‌المللی برای کشورهایی است که به عضویت این سازمان در آمده اند. تعداد اعضای این سازمان به ۱۹۶ کشور می رسد و همگی آنها این مدرک بین المللی را قبول دارند.

انواع گواهینامه رانندگی

گواهینامه بین‌المللی رانندگی بر اساس اعتبار آن می‌تواند یک یا سه سال باشد. اگر گواهینامه‌ای یک یا سه‌ ساله دریافت کردید، پس از اتمام دوره اعتبارش باید از ابتدا برای دریافت آن اقدام کنید و خبری از تمدید گواهینامه رانندگی بین المللی و تجدید نخواهد بود.

هزینه دریافت گواهینامه یک‌ ساله کمتر از سه‌ ساله است. در ادامه درباره قیمت‌ها و هزینه‌های دریافت گواهینامه یک ساله و سه ساله پرداخته ایم.

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی

نکته مهم در انتخاب نوع گواهینامه، انتخاب کشور می باشد در واقع یک یا سه‌ ساله‌ بودن گواهینامه فقط وابسته به انتخاب شما نیست؛ باید توجه کنید که کشور موردنظرتان کدام‌ مورد را می‌پذیرد. بعضی از کشورها گواهینامه سه‌ساله را قبول نمی‌کنند.

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی با اعتبار یکسال

گواهینامه بین المللی

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی با اعتبار سه سال

گواهینامه بین المللی

چگونه می توانم گواهینامه رانندگی بین المللی دریافت کنم؟

دریافت این مدرک بین المللی مستلزم طی کردن مراحلی است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

۱- تهیه مدارک موردنیاز

  1. اصل گواهینامه رانندگی دارای اعتبار (حداقل یک ماه)
  2. کارت ملی + کپی آن
  3. پاسپورت + کپی آن (تاریخ دار)
  4. یک قطعه عکس 3*4 رنگی جدید (برای بانوان با حجاب)

2- مراجعه برای ثبت نام و دریافت گواهینامه

برای ارسال مدارک و انجام امور اداری دریافت گواهینامه بین المللی سه راه پیش رو دارید:

2-۱- دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران

گواهینامه بین المللی

با مراجعه به سایت (https://www.gis.taci.ir)می‌توانید نزدیک‌ترین مرکز یا نمایندگی صدور کواهینامه بین‌المللی به محل زندگی خود را پیدا کنید .

به منظور تحویل فوری گواهینامه می توانید به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به آدرس های زیر مراجعه کنید:

تهران، خیابان خرمشهر، خیابان شهيد عربعلي، پلاك ۲

تهران، خیابان آزادی، بین خیابان‌های خوش و بهبودی، نبش خیابان شهید قانعی، پلاک ۲۳۱

تهران، خیابان شهید فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک ۳۳

2-۲- نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران

گواهینامه بین المللی

 

با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور برای تحویل فوری گواهینامه اقدام نمایید. فهرست دفاتر مجاز را از اینجا ببینید:  نمایندگی‌های صدور اسناد

2-۳- ادارات پست سراسر کشور

اگر خیلی عجله ندارید می توانید با مراجعه به ادارات پست سراسر کشور مراحل اداری را انجام دهید و ظرف مدت یک هفته پس از ارسال مدارک توسط پست به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، گواهینامه ی خود را دریافت کنید.

با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی گواهینامه بین المللی می توانید برای دریافت این گواهینامه ثبت نام کنید. در این صورت حتما نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

*  فقط در صورت حضور در داخل کشور می توانید از این سامانه استفاده نمایید.

در این روش، فقط گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله قابل در یافت است.

در لحظه ثبت درخواست، باید حداقل یک ماه و ده روز از اعتبار گواهینامه رانندگی ملی باقیمانده باشد

زمان تحویل گواهینامه در این روش حدودا هفت تا ۱۰ روز کاری به طول می انجامد.

هزینه های گواهینامه بین المللی

يك ساله : 1/680/000

سه ساله : 4/700/000

گواهينامه يك ساله + موتور : 1/840/000

گواهينامه موتور : 1/680/000

دریافت گواهینامه

طبق زمان مشخص شده به هنگام ثبت نام می توانید نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی خود اقدام کنید. کافیست به نکات زیر توجه داشته باشید:

مدارک صادره، تنها به شخص متقاضی یا بستگان درجه یک تحویل می گردد. ارائه مدارک احراز هویت و نسبت با متقاضی، اصل شناسنامه یا وکیل قانونی با ارائه اصل وکالت‌نامه و کارت شناسایی معتبر الزامی است.

همسران برای دریافت مدارک زوج یا زوجه خود  باید شناسنامه متقاضی و کارت ملی خود را به متصدی صدور گواهینامه ارائه نمایند.

گواهینامه بین المللی

نکات مهم درباره ی گواهینامه بین المللی

* گواهینامه‌های رانندگي بين‌المللي قابل تمديد نمی باشند و پس از منقضی شدن آنها باید مجددا نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام کنید.

کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی سخت گیرانه تر عمل کرده و برای راندگی در این کشورها همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی ملی همراه با گواهینامه رانندگی بین‌المللی الزامی می‌باشد.

* دارنده این مدرک بين‌المللي باید به قوانين و مقررات مربوط به شرايط اقامت و اشتغال در کشورهای مسیر حرکت خود را بشناسد و آنها را رعایت نماید.

* گواهینامه سه ساله در کشور امارات فقط برای ماشین‌های اجاره‌ای اعتبار دارد.

* قوانین داخلی و بین المللی، لحظه به لحظه در حال تغییرند پس در هر زمان که قصد دریافت این مدرک را داشتید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کشورهای پذیرنده گواهینامه رانندگی بین‌المللی با اعتبار سه سال با شماره تلفن ۸۸۵۰۰۲۰۹ الی ۱۱ تماس گرفته و با ارائه نام کشور مقصد به کارشناسان، از پذیرش مجوز در آن کشور مطمئن شوید.

نویسنده : جناب آقای آرمین فرزامی‌فر

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.2]

3 نظر

ناشناس
۱۴۰۳-۰۱-۲۵

سلام شب خوش در كشور هلند هم ميشود ؟ بعد اگر اقامت كشور هلند داشته باشي اين قانون شامل حال ميشود ؟

علی
۱۴۰۲-۱۰-۰۱

با سلام و وقت بخیر در انگلستان چند ماه می‌توانیم رانندگی نماییم؟ با گواهینامه بین المللی

علی
۱۴۰۲-۱۰-۰۱

با سلام و وقت بخیر در انگلستان چند ماه می‌توانیم رانندگی نماییم؟

Leave a comment