چگونگی دریافت گواهینامه رانندگی معلولین و جانبازان

آیا معلولین و جانیازان هم می توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟ گرفتن گواهینامه رانندگی برای معلولان و جانبازان مقدور است اگر چه در ظاهر باید مراحلی مانند دیگر افراد برای گرفتن گواهینامه طی کنند اما نیازمند زمان، تلاش و دوندگی بیشتری می باشد به علاوه افراد دارای معلولیت می بایست توانایی خود را برای دریافت گواهینامه به خوبی اثبات کنند.

در این مقاله، شرایط و مراحل گرفتن گواهینامه برای افراد معلول را به طور کامل شرح داده ایم. همچنین لیست آموزشگاه های ویژه معلولین در تهران و شهرستان ها و همینطور بیمارستان های معاینه پزشکی را معرفی کرده ایم.

فهرست عناوین

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی معلولین و جانبازان

ابتدا برای اخذ گواهینامه ویژه افراد دارای معلولیت باید صبور باشید و این مسیر را تا آخرین قدم با امید و انرزی طی کنید. در این مطلب سعی کردیم که مراحل اخذ گواهینامه را به طور کامل بیان کنیم.

۱. برای طی کردن این مراحل ابتدا به آموزشگاه های رانندگی ویژه معلولین مراجعه کرده و فرم مخصوص ثبت نام را دریافت کنید. همچنین می توانید از آموزشگاه برای ادامه مسیر راهنمایی و مشاوره بگیرید.

لیست آموزشگاه رانندگی معلولین و جانبازان

در تهران تنها دو آموزشگاه رانندگی ویژه معلولین و جانبازارن در نظر گرفته شده است که لیست آموزشگاه ها همراه با آدرس و شماره تماس در جدول زیر درج شده است.

نام
شماره تلفن
آدرس
آموزشگاه جانباز
33700560
خیابان خاوران – روبروی پارک فداییان اسلام – پلاک 685
آموزشگاه بهار
66435029
میدان انقلاب – ضلع شمال غربی – پلاک 59

2. دومین مرحله ی گرفتن گواهینامه برای افراد معلول همانند سایر افراد، مراجعه به مراکز چشم پزشکی (مور تایید ناجا) برای معاینه سلامت چشم و بینایی می باشد. برای یافتن نزدیک ترین مرکز چشم پزشکی به لینک زیر مراجعه کنید.

3. پس از دریافت فرم مخصوص معاینات چشم، اکنون به منظور اثبات صلاحیت رانندگی، مراجعه به بیمارستان های مورد تایید پلیس (ناجا) الزامی است. ابتدا به بخش بهداری ناجا مراجعه کرده و بعد از دریافت فرم معاینه به بیمارستان های مورد تایید ناجا بروید.  این مرحله به علت وجود صف های طولانی از مراجعه کننده ها (معلولین و جانبازان) و همینطور کمبود نیروی پزشکی، مقداری کسل کننده و برای افراد معلول خسته کننده می باشد. سپس بعد از چند ثانیه معاینه و بررسی توسط پزشک، مهر تایید را دریافت می کنید. در تهران باید به بیمارستان امام سجاد مراجعه کنید.

4. بعد از گرفتن مهر تایید از بیمارستان باید به شهرک آزمایش بروید و تاییدیه متخصصان شهرک آزمایش را هم دریافت کنید. در اینجا هم به علت مسافت طولانی تا اتاق معاینه و نبود امکانات رفاهی مناسب برای معلولین عزیز، نیازمند صبر و تحمل می باشد.

5. حال می توانید با در دست داشتن مدارک فوق و تاییدیه صلاحیت رانندگی، به آموزشگاه های رانندگی ویژه معلولین برای شروع آموزش مراجعه نمایید.

آموزش رانندگی برای افراد معلول چگونه است ؟

نحوه آموزش دیدن، با توجه به نوع معلولیت افراد تعیین می شود.
برای مثال افرادی که دارای معلولیت در ناحیه پا هستند، از ماشین هایی با قابلیت داشتن پدال گاز دستی استفاده می کنند. یا مثلا افراد کم شنوا یا نا شنوا با مشخص کردن علائم خاص، می توانند سایر افراد را در هنگام رانندگی مطلع سازند. همچنین مربیان آموزشی نیز باید توانایی برقراری ارتباط و آموزش متناسب نسبت به نوع معلولیت افراد را داشته باشند.

چرا رانندگی برای افراد دارای معلولیت مهم و ضروری است ؟

رانندگی به افراد احساس آزادی می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد در زمان و مکانی که می‌خواهند بدون وابستگی به دیگران برای حمل‌ونقل، در فعالیت‌ ها و مناسبت های متعدد شرکت کنند.

شخصی که قادر به رانندگی است ممکن است راحت تر به محل کار خود برود و برگردد بدون اینکه تحت فشار  سامانه های حمل و نقل باشد. همچنین می توانند در مکان هایی که به آسانی وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد قابل دسترسی نیست، استخدام شوند. نرخ بیکاری افراد دارای معلولیت بسیار فراتر از میانگین ملی است. تخمین زده می شود که 40 درصد از افراد با معلولیت ویژه بیکار هستند. اغلب، تحصیلات یا سطح توانایی فرد نیست که چشم انداز شغلی او را محدود می کند بلکه توانایی آنها برای رسیدن به محل کار و مشکلات رفت و آمد است.

همچنین برای افراد دارای معلولیتی که رانندگی را یاد می گیرند، یک امتیاز اجتماعی نیز وجود دارد. آن‌ها می‌توانند در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی شرکت و معاشرت داشته باشند و به سرگرمی‌ها و علایق خود بپردازند بدون اینکه نیازی به دغدغه حمل‌ و نقل داشته باشند.

اگرچه همه افراد دارای معلولیت نمی توانند رانندگی کنند. با این حال، برای افرادی که قادرند مجوز رانندگی را دریافت کنند، معمولاً این مرحله ای است که موانع ورود شکسته و درهای نوینی برای کنترل بیشتر روی زندگی خویش باز می کنند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

16 نظر

حسین قاسمی
۱۴۰۲-۱۲-۱۲

من اهل تبریز هستم نزدیکتر ین آموزشگاه کجاست

بابک غمگسار
۱۴۰۲-۱۱-۱۴

سلام من ۳۰ سال هست گواهینامه دارم بخاطر بیماری توان پاهایم رو از دست دادم الان تاریخ گواهینامه ام تموم شده برای تمدید باید چکارکنم ؟

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۱۱-۱۵

    سلام وقت بخیر. باید پلیس +10 مراجعه کنید اونجا میفرستن معاینه چشم بقیه مراحل به صلاح دید پزشک انجام میشه

Nasim
۱۴۰۲-۱۰-۰۷

سلام من ناشنوا هستم میخوام مترجم ناشنوا داشته باشه ادرس کجاست میخوام اموزش رانندگی یاد بگیرم

ناشناس
۱۴۰۲-۰۹-۲۹

سلام وقت بخیر سمت جنت اباد ویا شهران آموزشگاه رانندگی برای معلولان نیست
مطلب بعدی اینکه ایا برای گواهینامه گرفتن ایا مدرکی از بهزیستی میخواد

زهرا
۱۴۰۲-۰۷-۰۹

سلام من معلول هستم خونمون رباط کریم هست میخوام رانندگی یاد بگیرم میخواستم بدونم نزدیک ترین آموزشگاه ویژه معلولین کجا باید برم

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۷-۱۰

    سلام وقت بخیر. توی تهران همون دوتا آموزشگاه ذکر شده هست

زهرا
۱۴۰۲-۰۷-۰۹

سلام من معلول هستم خونمون رباط کریم هست میخوام رانندگی یاد بگیرم میخواستم بدونم نزدیک ترین آموزشگاه ویژه معلولین کجا باید برم؟

ناشناس
۱۴۰۲-۰۵-۲۳

سلام من علیرضا هستم میخوام گواهینامه بگیرم ولی یک چشمم نابیناس وپاهام هم کمی مشکل داره ولی بدون هیچ وسیله ای راه میرم ایا به کسانی مثل من گواهینامه میدن یا رد میکنن؟

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۵-۲۳

    سلام وقت بخیر. آموزشگاه بهار و جانباز در خدمت شما هستن

فاطمه زهدی
۱۴۰۲-۰۲-۱۸

سلام عرض وادب من فاطمه زهدی هستم میخوام رانندگس یاد بگیرم میتونم

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۲-۱۹

    سلام عزيز. خواستن توانستن است چرا نتونيد

علیرضا
۱۴۰۲-۰۲-۰۶

هیچ ارزش وبهایی در بیمارستان سجادبراجانبازان قائل نیستندجانبازان بایداگه توان اقتصادی دارندبفکراستخدام یک راننده باشندوالی باکوچکترین بهانه آنها رابعد ازکلی سردواندن وسرگردانی ردمیکنندگوش به این دروغهاوتبلیغات بی اساسشان ندید

علیرضا
۱۴۰۲-۰۲-۰۶

هیچ ارزش وبهایی در بیمارستان سجادبراجانبازان قائل نیستندجانبازان بایداگه توان اقتصادی دارندبفکراستخدام یک راننده باشندوالی باکوچکترین بهانه آنها رابعد ازکلی سردواندن وسرگردانی ردمیکنندگوش به این دروغهاوتبلیغات بی اساسشان ندید

فاطمه زهدی
۱۴۰۲-۰۱-۳۱

من معلول هستم خونمون کرج میخوام رتتندگی یاد بگیرم

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۱-۳۱

    خیلی هم عالی. باید تماس بگیرید با راهنمایی و رانندگی منطقه تون. البته می تونید با شماره 44222080 تماس بگیرید

Leave a comment