صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی

يکی از اساسی‌ترین ملزومات استفاده از وسیله نقلیه داشتن مهارت در رانندگی و دارا بودن گواهینامه رانندگی است. گم شدن گواهینامه یکی از شرایطی است که متاسفانه ممکن است برای خیلی از ما اتفاق بیوفتد. در این حالت ما باید به دنبال صدور مجدد گواهینامه خود به صورت المثنی باشیم. 
 چنانچه کسی بدون گواهینامه رانندگی کند یا مهلت گواهینامه اش تمام شده باشد و بموقع تمدید نکند، در صورت رانندگی مرتکب جرم شده است و چنین شخصی دو مسئولیت دارد، اقدام نکردن بموقع برای تعویض که مشمول جریمه خاص است و همچنین رانندگی بدون گواهینامه معتبر که در حکم فرد فاقد گواهینامه به حساب می‌آید.

ثبت درخواست گواهینامه المثنی شرایط خاصی دارد و به مدارک مشخصی نیاز دارد که در ادامه به طور کامل این روند را براي شما عزيزان توضیح می‌دهیم.

روش‌های اعلام مفقودی گواهینامه

بهتر است پیش از اقدام برای دریافت گواهینامه المثنی، به دنبال پيدا كردن آن باشید. اگر گواهینامه شما به همراه مدارک دیگری به سرقت رفته باشد، می‌توانید با مراجعه به کلانتری این سرقت را اعلام کنید تا در صورت پیدا شدن سارق، مدارک شما به شما برگردد. اگر گواهینامه شما مفقود شده است، ممکن است فردی گواهینامه را پیدا کرده و به پست تحویل داده باشد. در این حالت بهتر است ابتدا به سامانه پست‌ یاب شرکت پست به آدرس http://postyafteh.post.ir مراجعه کنید و از بخش پیدا شده‌ها با وارد کردن اطلاعاتی مانند نوع مدرک گم شده، نام و نام خانوادگی خودتان، نام پدر و کد ملی استعلام پیدا شدن مفقودی بگیرید.

اگر گواهینامه شما به این شکل پیدا نشد باید به همراه مدارک لازم به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید و درخواست صدور گواهینامه المثنی ثبت کنید. بهتر است پس از گم شدن گواهینامه خود تا زمانی که درخواست خود را ثبت نکرده‌اید و فیش پستی ندارید رانندگی نکنید. همچنین بهتر است در این حالت در اولین فرصت گم شدن گواهینامه خود را به پلیس اعلام کنید تا در صورت ثبت هرگونه تخلفي با گواهینامه شما، فرد خاطی مورد تعقیب و پیگیری قرار بگیرد.

شرایط لازم برای درخواست گواهینامه المثنی

در لين باره 2 حالت وجود دارد.

1) حالتی که گواهینامه شما منقضی یا به هردلیلی مخدوش شود، اطلاعات شما تغییر کند یا شرایط مجاز شما برای رانندگی عوض شود، شما می‌توانید برای تعویض یا تمدید گواهینامه خود اقدام کنید. در این حالت گواهینامه قبلی شما موجود است و شما با تحویل گواهینامه قبلی می‌توانید بدون مشكل و دردسر گواهینامه خود را تعویض کنید و نسخه جدید آن را در آدرس مورد نظر دریافت کنید.

2) اما در حالتی که گواهینامه شما گم شده باشد، كمي كار پيچيده تر مي شود. براي اين منظور اول از همه باید درخواست گواهینامه المثنی ثبت کنید. در این حالت باید ابتدا گم شدن گواهینامه خود را به مراجع قانونی و قضایی اطلاع بدهید و سپس برای درخواست گواهینامه المثنی اقدام کنید.

مدارک لازم برای صدور گواهینامه المثني

پس از گم شدن گواهینامه و برای صدور گواهینامه المثنی مداركي مورد نياز است كه در ادامه آمده است:

  • اصل و کپی شناسنامه به همراه صفحه توضیحات
    اصل و کپی کارت ملی
    آدرس دقیق محل سکونت به همراه کدپستی (برای ارسال گواهینامه جدید)
    ۴ قطعه عکس رنگی ۴×۳ با زمینه سفید و مطابق شئونات اسلامی
    فرم استعلام مفقودی گواهینامه
    فرم تعهد دریافت گواهینامه المثنی
    انجام معاینات پزشکی (چشم پزشکی و آزمایش عدم اعتیاد برای گواهینامه پایه یکم)
    ارائه مدرک گروه خونی
    فیش پرداختی هزینه‌های صدور گواهینامه المثنی

علاوه بر مدارک یاد شده، فرد متقاضی دریافت گواهینامه المثنی باید مراحل دیگری را طی کند:

پر کردن فرم‌های استعلام گواهینامه
پر کردن فرم تعهد گواهینامه المثنی
پرداخت مبلغی برای مواردی همچون صدور مجدد گواهینامه و خرید تمبر
انجام معاینات پزشکی و ارائه گروه خونی
انجام یک سری استعلامات به وسیله پلیس هدایت و رانندگی
دریافت گواهی عدم اعتیاد

هزینه صدور گواهینامه المثني

هزینه صدور گواهینامه المثنی در سال‌های مختلف متفاوت است. این مبلغ توسط نیروی انتظامی اعلام می‌شود و مراکز پلیس +۱۰ نیز باید طبق همین مصوبه هزینه را دریافت کنند. آخرین مبلغ برای صدور گواهینامه المثنی در صورت گم شدن گواهینامه، برابر با ۵۱ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ است. این مبلغ برای صدور گواهینامه و الصاق تمبر پستی است. علاوه بر این مبلغ، هزینه ارسال پستی، معاینات چشم پزشکی و صدور گواهی عدم اعتیاد نیز به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر در زمان داشتن گواهینامه تغییراتی در اطلاعات هویتی شما یا مجوز‌های رانندگی شما ایجاد شده باشد، باید در زمان ثبت درخواست گواهینامه جدید این تغییرات را اعلام کنید.

هزینه دریافت گواهینامه المثنی نیز مبلغ پنجاه و یک هزار تومان است، پنجاه هزار تومان بابت تعویض گواهینامه و هزار تومان بابت حق تمبر است که صرفا از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان این دفاتر اخذ می‌شود.

علاوه بر این، مبلغ ۲۲ هزار تومان نیز برای معاینات چشم پزشکی به صورت جداگانه دریافت می‌کنند.

مبلغ نه هزار و چهارصد تومان نیز بابت عکاسی از شما گرفته می‌شود. همچنین برای دریافت گواهینامه پایه یکم، معرفی‌نامه‌ای برای انجام آزمایش اعتیاد هم صادر می‌شود که باید با مراجعه به آزمایشگاه‌های مورد تایید ناجا این مرحله نیز انجام بگیرد.

علاوه مبلغ دریافتی جهت انجام معاینات پزشکی بیست و دو هزار تومان و مبلغ دریافتی جهت مالیات، هزینه دفتر، صدور کارت و موارد دیگر بیست و نه هزار و دویست تومان است. علاوه بر این افرادی که قصد دریافت گواهینامه المثنی صادره از شهرستان‌ها را دارند، باید به پست مرکزی مراجعه کنند و نسبت به تهیه پاکت پستی مربوطه به همراه مدارک دیگر اقدام کنند.

ضمن اینکه تمامی هزینه‌های که برای انجام تست عدم اعتیاد، معاینات پزشکی، هزینه‌های پستی و … به عهده شخص متقاضی است. معاینه چشم حتما می‌بایست توسط یکی از پزشکان معتمد نیروی انتظامی صورت پذیرد.

اگر گواهینامه المثنی گم شود چه باید کرد؟

در صورت گم شدن گواهینامه المثنی می بایست مجدد برای صدور آن به یکی از مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. البته باید توجه داشته باشید، شرایط دریافت گواهینامه المثنی برای بار دوم اندکی دشوار و سخت است چرا که طبق آیین‌نامه‌های جدید راهنمایی و رانندگی برای دریافت گواهینامه مجدد المثنی (بار دوم)، باید از تاریخ صدور گواهینامه المثنی اولیه حداقل یک سال بگذرد.
البته حتی اگر کمتر از یک سال از صدور گواهینامه المثنی شما می‌گذرد و آن را گم کرده اید، همانند قبل به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و همان مراحل را طی کنید، زیرا اعلام مفقودی گواهینامه راه را بر سوءاستفاده‌های احتمالی می‌بندد؛ بنابراین رانندگان محترم می‌بایست در حفظ و نگهداری گواهینامه خود کوشا باشند تا بدین ترتیب با مشکلاتی همچون مراجعه متعدد به مراکز صدور گواهینامه، وقفه طولانی در دریافت گواهینامه المثنی برای بار دوم، پرداخت هزینه و نیز سوء استفاده افراد سودجو در این خصوص جلوگیری به عمل آورند.

نکات مهم

* مراجعه شخص متقاضی به منظور اخذ اثر انگشت در مرکز صدور گواهینامه الزامی است.

* کسانی که قبلا گواهینامه آن‌ها با عینک بوده است و هم اکنون به دلیل درمان دیگر احتیاجی به استفاده از عینک ندارند، احتیاج به دریافت تایید (تاییدیه) از یک پزشک معتمد ناجا در فرم معاینه پزشکی دارند.

* ارسال گواهینامه زمانی در حدود سی تا چهل روز نیاز دارد.

* همه دارندگان گواهینامه اعم از انواع اتومبیل و موتورسیکلت در شرایطی همچون گم شدن یا احتیاج به تعویض گواهینامه، باید برای دریافت گواهینامه المثنی با در دست داشتن مدارک تعویض یا تمدید گواهینامه به مراکز صدور گواهینامه مراجعه کنند.

* در هر صورت قانون شما را موظف به پذیرش مسئولیت وجود جرم احتمالی ناشی از مفقود شدن گواهینامه تان می‌کند، پس اعلام مفقودی گواهینامه خود را در اولویت قرار داده، جدی بگیرید و سریعا آن را انجام دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

5 نظر

محسن
۱۴۰۲-۰۸-۰۷

سلام دوستان الان گواهی نامه من گم شد پایه دو هست
الان من باید عدم اعتیاد بدم یا نه فقط معاینه چشم لطفا راهنمایم کنید

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۸-۰۷

    سلام وقت بخیر فقط معاینه چشم هست

رضا
۱۴۰۲-۰۵-۱۱

با سلام
اگه کسی گواهینامه رانندگی رو گم کنه و تاریخ اعتبارش هم حدود یک سال مونده باشه در صورتی که برای المثنی درخواست بده ۱۰ سال تمدید میشه یا تاریخ گواهینامه قبلی رو میزنن.

محمدحسن
۱۴۰۱-۰۸-۱۳

مرسی:
جانثاری
مقاله خوبی بود🙏

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۱-۰۸-۱۴

    موفق باشي…

Leave a comment