ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی برات سخته؟ هر مشکلی یه راه حلی داره غمت نباشه. با من تا آخر این مقاله که کمتر از 5 دقیقه وقت رو میگیره همراه شو تا راه حل رو کامل بهت آموزش بدم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

بررسی ترس از رانندگی از نظر علمی

برای کسانیکه ترس از رانندگی دارند باورش سخته که بفهمند خیلی ها مثل آنها هستند. فوبیای رانندگی ثابت شده هست و با نام آماکسوفوبیا شناخته می شود. این مورد شامل افرادی با ترس بسیار حاد می شود.

ترس غیرمنطقی از رانندگی یک نوع فوبیای خاص است که در طبقه بندی اختلالات اضطرابی  قرار می‌گیرد. برای این دسته از افراد نه تنها قرار گرفتن در ماشین، بلکه صرفاً فکر سوار شدن در یک ماشین می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و وحشت شود.

علائمی که فرد در آماکسوفوبیا یا ترس غیرمنطقی از رانندگی تجربه می‌کند عبارتند از:

  • اضطراب بیش از حد هنگام قرار گرفتن در معرض اتومبیل
  • اضطراب مفرط هنگام فکر کردن به ماشین سواری
  • ناتوانی در مدیریت اضطراب
  • حملات پانیک تمام عیار
  • اجتناب از مکان‌ها یا موقعیت‌هایی که ممکن است فرد با اتومبیل‌ها روبه‌رو شود
  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • تنش عضلانی
  • حالت تهوع
  • احساس سرگیجه/غش کردن
  • ترس از عذاب قریب الوقوع
  • تعریق بیش از حد
  • لرزش
  • گرگرفتگی‌های سرد/گرم
  • دلشوره داشتن
  • خشک شدن دهان
  • میگرن
  • گریه / جیغ زدن

برای تشخیص اختلال ترس یا هراس غیرمنطقی از رانندگی، فرد باید حداقل ۳ تا ۵ مورد از این علائم را تجربه کند.

ترس از رانندگی برای افراد گواهینامه دار

چه بار اول باشد که پشت فرمان می‌نشینید و چه تجربه‌ی رانندگی کردن را داشته باشید، فرقی ندارد. در هر صورت ممکن است از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشید و هر بار که می‌خواهید رانندگی کنید، دچار ترس و اضطراب شوید. تمام اين ترس ها و نگراني ها با آموزش اصولی قابل حل شدن می باشد.

ریشه ترس از رانندگی در چیست؟

عوامل متعددی در این زمنیه تاثیر مستقیم می گذارند. مهم ترین و اصلی ترین مورد، نداشتن علم کافی برای رانندگی کردن می باشد. زمانیکه شما درباره مطلب و موضوعی علم کافی و کامل نداشته باشید، تمام موارد آن برای شما گنگ است. گنگ بودن مطلبی باعث می شود از هر آنچه به آن مربوط می شود فاصله بگیرید. پس اولین ریشه ترس از رانندگی، نداشتن علم کافی می باشد.

مورد دوم در رابطه با ترس از رانندگی، داشتن پیش زمینه ای ناخوشایند درباره رانندگی است. این پیش زمینه ناخوشایند می تواند تصادفی باشد که در گذشته رخ داده است و باعث دور شدن فرد از رانندگی بود. یا به عنوان مثالی دیگر، تخریب شخص در حین رانندگی و یا مقیاس های جنسیتی باعث دلزدگی فرد از رانندگی می شود.

راه حل چیست؟

ممکن است شما فوبیا داشته باشید و به همین دلیل نتوانید پشت فرمان بنشینید. در این زمان است که روانشناس به شما کمک خواهد کرد تا منبع ترس خودتان را شناسایی کنید و در نتیجه بتوانید راحت تر رانندگی کنید.

شما می‌توانید به روش های مختلفی می تواند روانشناس مجرب پیدا کنید. البته به دنبال روانشناسی باشید که متخصص درمان اختلالات اضطرابی در حوزه ترس‌های رانندگی باشد.

تیم آموزشی یودرایور پس از بررسی هایی که روی این دسته از هنرجویان در مدت دوسال انجام داده، به نتیاج منحصر بفردی رسیده است. اگر شما هم جزو این دسته هستید و هنوز نمی توانید به راحتی رانندگی کنید در ادامه همراه ما باشید.

مرحله اول: جلوی افزایش استرس رو بگیر!

اولین قدم کنترل ترس از رانندگی، جلوگیری از افزایش آن هست. عامل استرس زای خود در این زمینه رو پیدا کنید و تلاش کنید با آن کنار بیایید. برای کنار آمدن با این استرس می توانید از دوستان و اطرافیان خود کمک بگیرید و درباره استرس خود صحبت کنید. در این زمینه مشاورین عزیز هم می توانند موثر باشند.

این مرحله بسیار مهم می باشد. از این بابت که اگر این ترس کنترل نشود و جلوی آن را نگیرید نمی توانید به راحتی به مراحل بعد برسید. ترس شما به هر میزانی باشد شما باید جلوی افزایش آن را بگیرید تا بتوانید پیشرفت کنید.

مرحله دوم: اینبار حرفه ای شروع کن!

همانطور که پیش تر اشاره کردیم؛ مهم ترین عاملی که سبب بروز ترس از رانندگی می شود، نداشتن علم و مهارت کافی در رانندگی کردن است. اگر قصد دارید این ترس رو از ریشه از بین ببرید و درکنار آن، شروع مجددی داشته باشید؛ باید حرفه ای تر و اصولی تر از گذشته شروع کنید.

از بین بردن ترس از رانندگی کار هر کسی نیست. شما باید به یک متخصص مراجعه کنید. شاید برایتان سوال پیش بیاید که مگر برای آموزش رانندگی هم متخصص داریم؟ بله مشخصا در هر زمینه ای مخصوصا مسائل آموزشی، فردی هست که نحوه آموزش او و مهارت او حرفه ای تر از بقیه است. سوال بعدی این متخصصین کجا هستند؟ باید خدمت شما عرض کنیم که در کلان شهر تهران، آموزشگاه رانندگی رحیمی آموزشگاه برتر با سابقه درخشان در این زمینه می باشد.

آموزشگاه رانندگی رحیمی با داشتن برترین متخصصین آموزش رانندگی تهران، به شما تضمین از بین بردن ترس از رانندگی را می دهد. این آموزشگاه که بیش از نیم قرن سابقه فوق العاده دارد، برنده نظرسنجی بهترین آموزشگاه رانندگی تهران در چندین سال متوالی می باشد و همچنین بالاترین امتیاز در میانگین گوگل را در کارنامه خود دارد.

نکات مهم در رابطه با کلاس رانندگی

افرادی که فوبیای رانندگی و ترس از رانندگی دارند باید حتما مواردی برای کلاس رانندگی آنها در نظر گرفته شود. این دسته از افراد به دلیل حسایات بالای آنها باید در شرایط خاص و ویژه تری کلاس رانندگی داشته باشند. برای این افراد در گام ابتدایی باید آموزش هایی در نظر گرفته شود که بتوانند به دور از نترس و استرس، مراحل ابتدایی رانندگی را انجام دهند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment