مجازات رانندگی بدون گواهینامه

رانندگی بی شک تجربه لذت بخشی است اما بدون گواهی‌نامه بی شک پرخطـــر!!! نوجوان های زیر 18 سال، اشخاصی که گواهینامه دریافت نکرده اند و یا افرادی که منع از رانندگی توسط حکم دادگاه هستند ؛ تنها بخشی از جامعه هستند که اقدام به رانندگی بدون گواهینامه می کنند. در این مقاله ابتدا درباره مجازات همراه نداشتن گواهی‌نامه و عدم تمدید گواهینامه در رانندگی توضیحی کوتاه داده و سپس به تفصیل مجازات رانندگی بدون گواهینامه را شرح داده ایم. در پایان راهکاری مناسب جهت دریافت گواهینامه و قبولی در آزمون آیین نامه برای افرادی که قصد گرفتن گواهینامه دارند ارائه شده است.

فهرست عناوین

جریمه همراه نداشتن گواهینامه

در هنگام رانندگی اگر به هر دلیلی پلیس خودروی شما را متوقف کند، در صورتیکه گواهی نامه رانندگی گرفته باشید اما به همراه خود نداشته باشید، جریمه ای به میزان 50 هزار تومان با کد 2111 دریافت می کنید. این جریمه شامل انواع گواهینامه می شود.

 مجازات رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

باید به این نکته توجه داشت که عدم تمدید گواهینامه در واقع به معنای نداشتن گواهینامه رانندگی نیست اما سوال اصلی …

آیا رانندگی با گواهینامه ای که تمدید نشده مجازات و جریمه دارد؟ پاسخ : بله

رانندگی بدون گواهینامه تمدید نشده چه مجازاتی دارد؟ در صورتیکه مدت اعتبار گواهینامه به پایان رسیده باشد و اقدام به رانندگی نمایید مشمول پرداخت جریمه خواهید شد و مجازات حبس نخواهد داشت.

جریمه رانندگی بدون گواهینامه

کسانی که گواهینامه رانندگی دریافت نکرده باشند و به هر دلیلی قصد رانندگی در هر زمان و هر مکانی را داشته باشند، مرتکب جرم شده و 2 الی 6 ماه مجازات حبس خواهد داشت. در صورتیکه فردی بدون گواهینامه رانندگی اقدام به رانندگی نماید و به موجب آن حادثه یا تصادفی در پی داشته باشد، اگر پس از بررسی پلیس در این حادثه مقصر شناخته نشود همچنان به دلیل عدم گواهینامه، همان جریمه دو تا شش ماه حبس را دارد. اما اگر از نظر قانون مقصر باشد، مرتکب دو جرم شده است.

طبق قوانین کشور 2 نوع مجازات به منظور رانندگی بدون گواهینامه در دو قانون جداگانه تعیین شده است:

  1. قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات
  2. قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

جریمه و مجازات رانندگی بدون گواهینامه براساس دو قانون بالا به طور کامل در ادامه بیان شده است.

قانون مجازات اسلامی‌

طبق ماده ۷۲۳ قانون تعزیرات اسلامی شخصی که بدون گواهینامه معتبر مشغول به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، شود و همینطور اشخاصی که با وسایل نقلیه موتوری با توجه به حکم دادگاه مجاز به رانندگی نباشند و به رانندگی با وسایل مزبور مجدد ادامه دهد، برای اولین مرتبه شامل حبس تعزیری تا دو ماه یا جریمه نقدی تا یک میلیون ریال (100 هزار تومان) و یا هر دو مجازات می شوند و در صورت ارتکاب مجدد به 2 الی 6 ماه حبس محکوم خواهد شد.

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

طبق بند ج ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اگر شخصی اقدام به رانندگی بدون گواهینامه نماید، وسیله نقلیه وی متوقف شده و همچنین شخص خاطی (راننده) به مرجع قضایی معرفی می شود.

توجه: بر طبق بند 1 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، تبدیل مجازات رانندگی بدون گواهینامه به جزای نقدی امکان پذیر است.

جریمه و مجازات تصادف بدون گواهینامه

آیا شخصی که در حین رانندگی بدون گواهینامه منجر به وقوع حادثه ای شود، مقصر شناخته می شود و مجازات راننده چیست؟ یک نکته مهم در شناخت و تعیین مقصر در حوادث رانندگی، رابطه مستقیم بین وقوع حادثه و خطای راننده می باشد یعنی در صورتیکه خطایی از سمت راننده نبود، اتفاقی هم رخ نمی داد.

با این اوصاف شخصی که بدون گواهینامه در حین رانندگی منجر به وقوع حادثه ای شود اما اگر علت حادثه بی احتیاطی از طرف مقابل باشد، راننده بدون گواهینامه مقصر شناخته نمی شود اما مجازات نداشتن گواهینامه شامل وی می شود.

حال اگر شخصی اقدام به راتتدگی بدون گواهینامه نماید و منجر به حادثه ای گشته و طبق قانون مقصر شناخته شود در حقیقت بی احتیاطی و عدم توجه به قوانین و رعایت آن و یا عدم مهارت در رانندگی فرد موجب تصادف شده، در نتیجه شخص خاطی توسط دادگاه از حق رانندگی به مدت 1 تا 5 سال محروم و به مجازات شدید محکوم خواهد شد.

توجه: در حالیکه مقصر حادثه ای فرد بدون گواهینامه باشد (چه خسارت مادی چه خسارت بدنی)، اگر اتومبیل بیمه نامه داشته باشد باید راننده خسارتی که به موجب بیمه نامه تعهد کرده را پرداخت کند.

بر اساس قانون اگر شخصی که گواهینامه دارد خود را جای راننده بدون گواهینامه مسبب حادثه معرفی کند، مجرم شناخته شده و مجازات وی طبق ماده 62 قانون بیمه محکوم به حبس درجه هفت (91 روز تا 6 ماه) می شود

 مجازات رانندگی بدون گواهینامه افراد زیر 18 سال

مجازات رانندگی برای افراد زیر 18 سال دقیق مشابه سایر افرادی است که گواهینامه ندارند و تفاوتی ندارد.

راهکار آسان برای دریافت گواهینامه

با توجه به توضیحات بالا منطقی است که به هیچ عنوان بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی نکنید حتی در مدت زمان محدود یا مکانی خاص که به نظر خطری تهدید نمی کند. همچنین می توانید برای خودروی خود بیمه شخص ثالث (با عنوان بیمه اجباری در قانون شناخته می شود) تهیه کنید تا در هنگام حوادث، شرایط پرداخت هزینه به خودروی شخص ثالث فراهم گردد.

ما در سایت یودرایور تمام امکانات را فراهم کردیم تا به راحتی گواهینامه خود را در کوتاه ترین زمان دریافت کنید. اگر قصد اخذ گواهینامه را دارید ابتدا مراحل دریافت گواهینامه به صورت گام به گام را مشاهده کنید. برای آزمون آیین نامه نگران نباشید تنها کافیست سوالاتی که در سایت موجود می باشد را تمرین کرده و در آزمون ها شرکت کنید تا صد در صد در آزمون اصلی آیین نامه برای اولین بار قبول شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

1 نظر

محمد
۱۴۰۱-۰۴-۲۵

سلام
همه باید اینا رو بدونن

Leave a comment