برف پاک کن ماشین

برف پاک کن ماشین روی شیشه جلو و گاهی شیشه عقب خودروی شما قرار گرفته اند، وظیفه پاک کردن شیشه از آب در هوای بارانی برای اطمینان از دید بهتر در جاده را بر عهده دارند و برای تمیز کردن شیشه جلو نیاز مایع شیشه‌شوی استفاده می‌شود. تیغه‌ ی برف‌ پاک کن‌ تاریخ انقضاء دارند که حتما سالی یک بار باید آن را تعویض کرد.

از زمان اختراع آن در سال 1903، سیستم‌های برف پاک‌کن‌ بروی خودرو تولیدشان را ادامه دادند. در جدیدترین مدل‌های خودرو، موتور برف پاک کن به لطف یک سنسور الکترونیکی به طور خودکار کار میکنند. فراتر از این واقعیت که سیستم برف پاک کن در یک وسیله نقلیه موتوری 4 چرخ راحتی بیشتری را برای رانندگی فراهم می کند، از همه مهم تر یک تجهیز ایمنی است که توسط پلیس اجباری شده و عدم وجود برف پاک‌کن ها یا عملکرد نادرست آنها منجر به دریافت جریمه میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر به با تیم یودرایور همراه شوید.

طریقه کار کردن برف پاک کن ها

برف پاک کن‌ها به طور همزمان و موازی وظیفه خود را اعمال میکند. بعضی از خودرو مجهز به سیستم پاک‌کن با آرایش متقارن، متضاد، معکوس، تک تیغه یا مستقل هستند. باید امکان دستیابی به میدان دید را فراهم کنند. برف پاک کن‌ها قطعه ای در خود است که روی شیشه جلو (شیشه عقب در برخی از ماشین ها) وجود دارند. وظیفه اصلی برف پاک‌کن‌ها حذف باران و هرگونه آلودگی موقتی از روی شیشه خودرو است. در نتیجه باعث پاکسازی میدان دید رانندگان بوده تا به آسانی و راحتی رانندگی کنید

. اگر برف پاک‌کن‌های شیشه جلو شما معیوب است، منتظر از کار افتادن آن نباشید زیرا خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. برف پاک کن شیشه جلو از چندین جزء تشکیل شده است. یک موتور محرک که در زیر شیشه جلو ثابت شده است، یک بازوی فلزی که توسط موتور حرکت کرده و یک تیغه لاستیکی که با شیشه در تماس است.

برخی از خودروها مجهز به برف پاک کن شیشه عقب هستند. برای اطمینان از دید خوب راننده، این خودروها دارای یک پمپ شیشه شوی است که برای تمیز کردن شیشه، مایع شیشه‌شوی را روی شیشه جلو و گاهی اوقات روی شیشه عقب اسپری می‌کند.
تیغه‌ برف‌پاک‌کن نیز مانند سایر قطعات مصرفی خودرو دارای عمر مفید هستند که مطابق توصیه سازندگان تقریباً یک سال گفته شده ولی در صورت با کیفیت بودن این زمان را میتوان افزاش داد. تفاوت‌های قابل توجه دما باعث خرابی تیغه ها می‌شود، رسوبات خاص مرتبط با آلودگی، نزدیکی به دریا یا مناطقی با شوری بالا باعث از بین رفتن سریع‌تر میشود.

خودروهای جدید مجهز به سنسور هستند که به صورت خودکار فعال می‌شوند. خودروی شما وجود قطرات باران را تشخیص دهد، برف پاک کن‌ها فعال شده و سرعت آنها به طور خودکار با توجه به شدت بارندگی تنظیم میگردد.

برف پاک کن خودرو

انواع تیغه برف پاک کن

  • ✅تیغه برف پاک کن ژله‌ای (سیلیکونی)
  • ✅معمولی ( پلاستیک فشرده)

معمولا تیغه برف پاک کن ژله‌ای به تیغه برف پاک کن معمولی ترجیح داده می‌شود. عملکرد تیغه‌های سیلیکونی به مراتب بالاتر از تیغه‌های معمولی بوذه و مشتریان را برای خرید این محصول ترغیب می‌کند. تیغه برف پاک کن ژله‌ای به گونه‌ای طراحی شده است که به طور قابل توجهی از شیشه جلو مراقبت می‌کند و باعث بهبود دید راننده می‌شود که در نهایت منجر به یک رانندگی امن و لذت بخش حتی در شرایط جوی نامساعد می‌شود.

تنظیم برف پاک کن ها

بیشتر برف پاک کن‌ها دارای سرعت کم و زیاد و تنظیمات مربوط به قطع و وصل کردن هستند. وقتی برف پاک کن با سرعت کم یا زیاد حرکت می‌کند، موتور پیوسته در حال کار کردن است. البته می‌توان انها را تنظیم کرد که بعد از هر دور تمیز کردن شیشه، چند لحظه از حرکت بایستند. خودرو شما دارای هر نوع تنظیماتی باشد، باید سرعت برف پاک کن‌ها را درست انتخاب کنید.

اگر سرعت حرکت آن‌ها بیش از حد کم باشد، قطرات باران دید شما را کور می‌کنند. البته باید در نظر گرفت که وقتی سرعت حرکت خودرو کم یا زیاد بشود، میزان آبی که روی شیشه جلو پاشیده می‌شود نیز تغییر می‌کند، در نتیجه باید به تنظیم کردن سرعت برف پاک کن توجه کرد.

اهرم برف پاک كن دارای موقعيت‌های زير می‌باشد:

  • خاموش (OFF)
  • دور اتوماتیک (AUTO)
  • دور کند (I)
  • دور تند (II)

علت صدای برف پاک کن ها

دو دلیل اصلی برای ایجاد صدای برف پاک کن شیشه جلو وجود دارد. این می‌تواند به این دلیل باشد که برف پاک کن‌های شیشه جلو شما بیش از حد شیشه جلوی شما را لمس می‌کنند یا سطح مایع شیشه‌شوی خیلی پایین است. برف پاک کن‌هایی که با آب جیر می‌کشند یا خط می‌کشند نیز از علائم فرسوده یا خم شدن تیغه برف پاک کن دارند.
در صورت صدای جیر جیر برف‌پاک‌کن‌، با تمیز کردن تیغه‌ها و شیشه جلو با یک پارچه و آب صابون شروع کنید. سطح مایع شیشه‌شوی را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را شارژ کنید. مخزن با بلند کردن کاپوت (درب موتور) به راحتی قابل دسترس است. مایع شیشه شوی را با رنگ آبی آن تشخیص خواهید داد.
همچنین می‌توانید موقعیت تیغه‌های برف پاک کن را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که بازو خم نشده است، که می‌تواند باعث صدای جیر جیر برف پاک کن شود. در نهایت وضعیت لاستیک برف پاک کن را بررسی کنید. لاستیک بیش از حد سفت می‌تواند باعث جیرجیر برف پاک کن‌ها شود که البته محصولاتی برای نرم کردن آن وجود دارد.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment