رانندگی در بارداری

اگر در دوران بارداری خود مجبور به رانندگی شدید، بهتر است برای پیشگیری از اتفاقات ناگوار نکاتی را بدانید. رانندگی در بارداری به خصوص در ماه های آخر حاملگی می تواند موجب نگرانی بیشتر خانم ها در دوران بارداری منجر شود. اغلب زنان نگران این هستند که آیا در دوران بارداری می توانند رانندگی کنند یا نه. بارداری به معنای محدود شدن در انجام کار نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمنیه با تیم یودرایور همراه شو.

نکات اصولی رانندگی در بارداری

بانوان گرامی برای رانندگی در بارداری باید در مقایسه با سایر رانندگان با احتیاط بسیار بیشتری رانندگی کنند. ما در ادامه این نکات را برای شما ذکر خواهیم کرد.این نکات شامل موارد زیر است:

بستن کمربند ایمنی

خانم باردار به هیچ عنوان نباید به دلیل بزرگ بودن شکم یا فشار آمدن به جنین از بستن کمربند ایمنی خودداری کند. فرد باردار فرق ندارد چه راننده باشد و چه روی صندلی کنار راننده نشسته باشد، باید برای محافظت از جان خود و فرزند در زمان ترمزهای ناگهانی و حتی تصادف ها، کمربند ایمنی را ببندید. استفاده از کمربند ایمنی موجب فاصله معقول بین شکم مادر باردار و فرمان ماشین میشود و هنگامی که کمربند بسته باشد، راننده نمی تواند بیش از اندازه بدن خود را به سمت جلو ببرد و باعث شود فرمان بیش از حد به شکم آن فشار آورد.

رانندگی در دوران بارداری

در طول مدت بارداری فقط مسئول حفظ سلامت خود نیستید، پس برای حفظ سلامت خود و جنین، حتی اگر روی صندلی عقب خودرو نشسته اید، بستن کمربند ایمنی را بسیار جدی بگیرید.

اصولی ترین روش بستن کمربند فرد بارداری

درست ترین حالت بستن کمربند ایمنی برای خانم باردار این میباشد که قسمت پایین کمربند را زیر شکم و روی استخوان های لگن و بخش بالایی آن را بین سینه هایش قرار دهد. از بستن بخشی که روی شکم و گردن و زیر بازوهای شخص باردار قرار دارد، خودداری کنید. اگر احساس کردید که بخش پایینی کمربند موجب اذیت کردن شما میشود، از بالشتک  پنبه ای استفاده کنید. آن را بین کمربند و بدن تان قرار دهید تا موجب آسیب و اذیت کردن شما در هنگام رانندگی نشود.

رانندگی در دوران بارداری

کیسه ی هوا

یکی از اشتباهات در دوران بارداری، از کار انداختن سیستم خودکار باز شدن کیسه هوا هنگام تصادفات رانندگی است. باید بدانید که استفاده از کیسه هوا به همان اندازه بستن کمربند ایمنی لازم و ضروی است. فقط لازم به دانستن چند نکته مهم دارد.
در دوران بارداری چه خودتان رانندگی کنید و چه در صندلی کنار راننده بنشینید، بهتر است صندلی را جوری تنظیم کنید که بیشترین فاصله را نسبت به داشبورد داشته باشید. با این معل در زمان تصادف و ضربه های ناگهانی وقتی کیسه هوا باز می شود، باعث حفاظت از سلامت شما و فرزندتان میشود. پس استفاده از کیسه هوا را بسیار جدی بگیرید تا از بروز صدمات جلوگیری کنید.

رانندگی در ماه های آخر بارداری

اگر شما در دوران بارداری خود هیچ مشکل خاصی هم نداشتید، از رانندگی کردن در سه ماهه آخر بارداری لطفا خودداری کنید. احساس خستگی و خواب آلودگی در روزهای آخر بارداری به خاطر افزایش دمای بدن یکی از دلایلی است که توصیه میشود رانندگی نکنید. یکی از دلایلی که تاکیید پزشکان است که رانندگی را در سه ماهه سوم بارداری را ممنوع کنند، قرار گرفتن پاها در یک حالت خاص میباشد که سبب گرفتگی عضلانی و ورم کردن می شود. احتمال دارد که شما ساعت ها در ترافیک بمانید و پاهای تان با ثابت ماندن دچار گرفتگی شوند و به راحتی نتوانید در مواقع ضروری از کلاچ و ترمز استفاده کنید. پس از رانندگی در ماه های آخر خود داری کنید.

نبود امکان توقف درحین رانندگی

وجود نداشتن امکان توقف یکی دیگر از مواردی است که رانندگی در بارداری را منع میکند. شخص باردار باید در مسافرت رفتن احتیاط بیشتری داشته باشد. در صورتی که امکان توقف در طول مسیر سفر برای آنها امکان ندارد، باید از رانندگی کردن در این شرایط خودداری کنند. در طول دوران بارداری خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT) در زنان بیشتر خواهد شد. ترومبوز وریدی وضعیتی است که در آن لخته خون در ساق پا بوجود آمده و به سمت ریه ها نفوذ میکنند. ابتلا به ترومبوز وریدی عواقب شدید را به دنبال خواهد داشت.

راه حل جلوگیری از لخته شدن خون در پاهای زنان باردار:

  • زنان باردار در هنگام رانندگی هر یک ساعت یکبار در مکان مناسب توقف کنند.
  • سپس از ماشین پیاده شده، کمی پیاده روی کرده و حرکات کششی انجام دهند.
  • پوشیدن لباس های تنگ و چسبان در هنگام رانندگی احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهند. به همین علت بهتر است زنان باردار در هنگام رانندگی تا حد امکان از لباس های آزاد و گشاد استفاده کنند.
  • ضمن اینکه نوشیدن آب و مایعات هم در پیشگیری از لخته شدن خون تاثیر زیادی دارد.

محدودیت در زمان حرکت

خانمان باردار مخصوصا در سه ماهه سوم بارداری دچار سنگینی و اضافه وزن زیاد می شوند. وزن زیاد منجر به محدودیت های حرکت می شود. به همین علت زنان باردار نمی توانند به راحتی آینه های بغل خود ددی ندارند و یا چرخاندن بالاتنه خود از یک طرف به طرف دیگر برای آنها کار بسیار دشواری است. علاوه بر آن بزرگ شدن شکم در بارداری معمولا کمر درد را بدنبال دارد. به همین دلایل محدودیت حرکت یکی از موارد مهم منع رانندگی در بارداری است.

عدم تمرکز لازم در رانندگی

یکی از مهمترین مواردی که رانندگی در بارداری را ممنوع میکند، نداشتن تمرکز کافی برای رانندگی است. در رانندگی همه حواس راننده باید به جاده باشد و با دقت و با هوشیاری کامل به رانندگی خود ادامه دهد. رعایت این نکته به خصوص برای زنان باردار از اهمیت زیاذی برخوردار است.
در دوران بارداری به دلیل حالت تهوع، سوزش معده، بی خوابی، درد، استرس بیشتر سبب حواس پرتی میشوند. حواس پرتی آنها باعث بروز تصادفات میشود.
کمک گرفتن از اطرافیان برای رانندگی و رساندن به مقصد بهترین راه حل است. زنان باردار در زمانی که در سه ماهه دوم بارداری خود قرار گرفتته اند که میزان عوارض به حداقل رسیده و دارای دقت و تمرکز کافی هستند، می توانند با رعایت نکات ایمنی رانندگی کنند.

رانندگی در دوران بارداری

اقدامت لازم برای رانندگی ایمن در بارداری

در دوران بارداری چه راننده باشید چه مسافر، سوار شدن در اتومبیل معمولاً آسیبی به شما نمی رساند. با این وجود باید برخی اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا از امنیت بیشتری در جاده برخوردار باشید.

  • 1) به همراه داشتن یک میان دعده، تنقلات (خوراکی و نوشیدنی) باعث کاهش علائمی مثل حالت تهوع میشود.
  • 2) برای پیشگیری از لخته شدن خون در پاها، زنان باردار باید حداقل هر ساعت یک بار در مکان های مناسب توقف کرده و از ماشین پیاده شوند.
  • 3) استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به خصوص در دوران بارداری بسیار خطرناک است.
  • 4) چک کردن کیسه هوا بر عملکرد صحیح آن ضروری است.
  • 5) زنان باردار باید همواره چند بطری آب همراه خود داشته باشند. بهترین کار این است برای نوشیدن آب از نی استفاده شود؛ زیرا نوشیدن آب با بطری باعث خم شدن سر به عقب و ندیدن جاده می شود.
  • 6) زنان باردار باید برای حفظ سلامت خود و جنین قوانین رانندگی را رعایت کنند. حتی از سرعت زیاد و یا عبور از چراغ قرمز خودداری کنند. تخلف از قوانین رانندگی باعث افزایش خطر تصادف می شود. از طرفی هم ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

Leave a comment