خطاهای نابود کننده خودرو

همه ما هنگام رانندگی عادت های منحصر به فردی داریم. در بعضی مواقع کارهایی انجام می دهیم که عمر خودروی ما را کاهش  میدهد و حتی باعث آسیب های جدی به قطعات اصلی ماشین میشود. این عادت های غلط و اشتباه را در زمان خرابی ماشین متوجه خواهیم شد. اما در صورت آشنایی با خطاهای نابود کننده خودرو میتوان آن را متوقف کرد. این عمل میتواند در افزایش عمر خودروی شما بسیار موثر باشد. در ادامه قصد داریم به چند اشتباه رایج بپردازیم. با تیم یودرایور همراه باشید.

خطاهای نابود کننده خودرو

بارزترین خطاها در رانندگی

از اصلی ترین خطاها در رانندگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بالا کشیدن ترمز دستی بدون گرفتن دکمه آن

کشیدن ترمز دستی بدون آنکه کلید آن را نگه دارند، باعث آسیب رساندن میشود. این عمل سبب خرابی چرخ دنده ترمز و فشار بیش از اندازه به ترمز دستی می شود. کلاچ ترمز دستی که همان دکمه ترمز دستی نامیده شده است، همیشه در هنگام استفاده از ترمز دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

خطاهای نابود کننده خودرو

نگه داشتن پدال ترمز هنگام عبور از دست انداز

یکی از مهمترین خاطاها در رانندگی که اکثر رانندگان آن را انجام می دهند، گرفتن ترمز هنگام عبور از دست اندازها است. این عمل باعث می شود فشار نسبتا زیادی به ترمز، اکسل و فنربندی ماشین شما وارد شود. با گذشت زمان این آسیب بیشتر خواهد شد. راه حل این است که قبل از رسیدن به دست انداز سرعت خود را کاهش دهید تا مجبور نباشید در هنگام عبور از دست اندازها ترمز را فشار دهید.

خطاهای نابود کننده ماشین

تعویض فیلتر روغن

تعویض کردن فیلتر روغن به همان اندازه اهمیت دارد که فیلتر روغن مرقوب و با کیفیت دارای اهمیت است. در زمانی که عمل تسویه را به صورت کامل انجام ندهد، ای فیلتر کثیف است و به همین علت است که آسیب بسیار جدیی به موتور ماشین میزند.

تعویض روغن گیربکس

همان طور که میدانید تعویض کردن روغن موتور دارای اهمیت است. همچنین تعویض کردن روغن واسکازین که باید به طور منظم و در فواصل معیین انجام شود، دارای اهمیت ویژه ای است. چراکه با عوض نکردن این روغن ـسیب به قطعات موجود در گیربکس می شود. این روغن باعث میشود درجه‌ حرارت گیربکس کاهش پیدا می‌ کند و به‌ همین خاطر آسیب نمی ‌بیند. همچنین قطعات موجود در گیربکس سروصدا نمی ‌کنند و روی هم باعث می‌ شود که خودرو بهتر کار کند.

استفاده نکردن از کولر در اتوبان 

اگر شما از آن دسته از رانندگان هستید که در اتوبان بجای روشن کردن کولر خودروی خود، شیشه ماشین را پایین میکشید،باید بدانید در مدت زمان کوتاه برای سوخت گیری اقدام کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف سوخت خودرویی که در اتوبان کولر آن روشن است و بر روی درجه یک قرار دارد، نسبت به ماشین هایی که شیشه آن ها پایین است 40 درصد کمتر است. به همین خاطر این کار جزو خطاهای نابود کننده خودرو می باشد.

گرم کردن خودرو در مدت طولانی

یکی از مهمترین اشتباهات در رانندگی که میتوان گفت در مدت زمان کوتاه آسیب های جبران ناپذیری را به ماشین وارد کند، درجا گرم کردن ماشین در مدت زمان طولانی است. این نه تنها سودی ندارد بلکه ضرر بسیار زیادی را به موتور خودرو وارد میکند. این عمل سبب می شود که بیش از حد منبع اگزوز گرم شود و این گرما به موتور انتقال می دهد که در نتیجه قسمت های داخلی موتور بر اثر این حرارت بالا ممکن است آسیب ببیند. به همین علت در زمان رانندگی و با طی کردن چند کیلومتر با سرعت متوسط به صورت کامل خودور گرم شده است.

خلاص نکردن دنده

هنگامی که در ترافیک و پشت چراغ قرمز قرار دارید، حتما باید دنده را در حالت خلاص قرار بدید. به دلیل اینکه فشار بسیار زیادی بر روی دو شاخه کلاچ و گیربکس وارد خواهد شد و در نتیجه آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

خطاهای نابود کننده ماشین

استفاده آب لوله کشی برای رادیاتور

امروزه بهترین ترکیب برای عملکرد مناسب رادیاتور استفاده از مایعات خنک کننده به همرا آب است.آب لوله کشی دارای املاح است و میتواند رسوبات زیادی درون رادیاتور و واترپمپ ایحاد کند و باعث سوختن واشر سرسیلندر می شود. برای زیادتر شدن آب رادیاتور آب را جوشانده، بگذارید خنک شود. این آب را میتوان درون رادیاتور ریخت ولی بهترین کار استفاده از مایعات خنک کننده در بازار است و خیلی معتبر تر است سایر روش ها است.

سنگین کردن ماشین

هر ماشینی براساس و مدل آن میتواند وزنی را تحمل کند. هرچقدر آن وزن بیشتر باشد بر قسمت هایی مانند سیستم تعلیق ترمز و موتور وارد میشود، همچنین مصرف سوخت بالا میرود. پس بهتر است تا حد امکان ماشین را سبک نگه داریم و صندق عقب را در مواقع ضروری استفاده کنید.

استفاده از شیشه پاک کن

به دلیل اینکه آب لوله کشی دارای رسوبات و جرم است، زمان استفاده کردن در شیشه شور ماشین رسوبات زیادی در شلنگ ها و پمپ آب و نازل میشود. شیشه پاک کن های معمولی هم نیز دارای آمونیاک است. زمانی که برای تمیز کردن شیشه استفاده میشود، رنگ شیشه را تغییر میدهد. پس بهترین کار این است که برای پاک کردن شیشه ها از مایعات بدون آمونیاک که در بازار در دسترس می باشد استفاده شود.

بنزین معمولی در خودروهای مبدل کاتالیسی

خودروهایی که دارای مبدل کاتالیسی هستند، نباید از بنزنی های معمولی استفاده کنند. به دلیل اینکه بنزین های معمولی دارای سرب هستند و باعث میشوند که مبدل کاتالیسی آسیب ببیند.البته لازم به ذکر است بنزین های سوپر به دلیل داشتن کیفیت بهتر و نداشتن سرب بهترین انتخاب برای خودرو ها با مبدل کاتالیسی می باشد.

استفاده از باربند

حتما از خود می پرسید چرا این موضوع باید جزو خطاهای نابود کننده خودرو است؟ بهتر است قبل از نصب باربند برای خودرو با کاربرد آن آشنا شویم. معمولا در تمام نقاط دنیا زمانی که قصد دارند باری را حمل کنند باربند را بروی ماشین نصب می کنند. در غیر این صورت باربند را از روی خودرو برداشته، زیرا بار ناشی از باربند باعث سنیگیننی خودرو شده همچنین مصرف سوخت را به میزان 10 درصد افزایش میدهد. پس لزومی ندارد باربند دائم به ماشین وصل باشد.

خطاهای نابود کننده ماشین

روغن موتور مناسب

کیفیت روغن موتور بروی اجزای موتور بسیار موثر است. با توجه به دفترچه راهنمای خودرو روغن موتور را با ویسکوزیته و یا گرانروی متناسب خودرو را باید انتخاب کنید. روغن موتورهای ارزان قیمت و با گرید پایین سبب آسیب رساندن به بسیاری از قطعات خودرو میشود.

جایگاه نشستن کودک در ماشین

صندلی های جلوی ماشین به خاطر وجود ایربک جایگاه مناسبی برای نشستن کودک بروی پای سرنشین جلو نیست. در زمان تصادفات ایربک خودرو باز می شود و کودک آسیب می ببیند. بهترین جایگاه برای کودک همواره در صندلی های عقب ماشین است.

رانندگی در مه

یک باور اشتباه در بین رانندگان وجود دارد که در شرایط مه آلود باید از نور بالا استفاده کنند. این امر باعث می شود تا دید افراد و رانندگان دیگر کمتر شود و سبب بروز تصادف میشود. در این شرایط باید از نور پایین و در خودروهایی که مه شکن دارند، از آن استفاده کنند.

خطاهای نابود کننده

خاموش کردن ماشین 

کارکرد ماشین های کاربراتوری و انژکتوری متفاوت است. در ماشین های کاربراتوری عادت داشتیم قبل از خاموش کردن خودرو کمی گاز دهیم، اما در ماشین های انژکتوری گاز دادن قبل از بستن سوئیج باعث می شود مقداری بنزین نسوخته در مخزن بماند و سبب میشود که سوزن انژکتور خراب شده و خودور در زمان استارت زدن به خوبی کار نکند.

صندلی های خودرو

تنظیم صندلی ماشین به حدی باید باشد که به راحتی به پدال ها، دنده و فرمان دسترسی داشته باشیم. بیش از حد جلو کشیدن صندلی سبب میشود که در زمان تصادف، با باز شدن ناگهانی کیسه هوا منفجر و به سوختگی و یا شکستگی بینی راننده شود.

جهت پارک کردن خودرو

در زمان عجله داشتن اگر خودرو را در خلاف جهت خیابان پارک کنیم باعث بروز تصادف میشود. در این زمان شما مقصر بوده و باید خسارت را بپردازید. حتی اگر عجله دارید، خودرو را در خلاف جهت خیابان پارک نکید.

تعویض دنده عقب به دنده یک

برای عوض کردن دنده عقب و رفتن به دنده یک باید نکاتی را رعایت کرد. ابتدا باید به طور کامل توقف کنیم سپس دنده را عوض کنیم تا از آسیب دیدن موتور گیربکس و محورهای آن جلوگیری کنیم. این عمل در ماشین های دنده اتومات هم باید رعایت شود. بالافاصه از حالت R به D نرویم. زیرا باعث آسیب رسیدن به اجزای مختلف خودرو میشود. با کمی صبر و حوصله میتوان از این آسیب جلوگیری کنیم.

توجه نکردن به چراغ بنزین

همیشه باید چراغ بنزین خود را چک کنیم و منتظر روشن شدن آن نباشیم. زمانی که چراغ بنزین روشن میشود نشان دهنده این است که بنزین به انتهای باک رسیده و رسوبات زیاد ناشی از ته مانده بنزین در زمان کوتاه آسیب جدیی به موتور ماشین میزند. پس همواره زودتر از روشن شدن چراغ بنزین، ماشین را بنزین بزنید.

 

نداشتن سوخت در باک خودرو

خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت، رسوبات و ناخالصی های انتهای باک وارد باک خودرو شده و میتواند قسمت هایی از جمله پمپ بنزین، فیلتر بنزین و انژکتور آن را دچار اختلال کند. این عمل آسیب بسیار جدیی به خودروی شما میزند و تکرار این عمل باعث بیشتر شدن اختلال به قطعات خودرو میشود. پس همواره تلاش کنید حداقل یک چهارم باک را نگه دارید تا بنزین در باک خودروی شما باقی بماند.

فشار پدال گاز تا انتها

فشار دادن پدال گاز تا انتها سبب میشود تا سرعت شما افزایش پیدا کند. پس برای کاهش سرعت باید به همان مقدار پدال ترمز را فشار دهید که این امر باعث میشود که خودروی شما آسیب ببیند. ترمز کردن سریع و ناگهانی سبب ساییده شدن لنت های ترمز و روتورها خواهد شد. 

ترمز در سراشیبی

در زمان سراشیبی سرعت گرفتن خودرو امری طبیعی است و لازم است برای کم کردن سرعت خود ترمز را فشار دهید. اما این باعث میشود که گرما در روتر ها و لنت ها افزایش پیدا کند که با گذشت زمان باعث ساییدگی و خرابی دیسک لنت ها میشود. در این موقعیت باید دنده خود را به یک ذنذه پایین تر تغییر دهید. با این عمل فشار کمتری وارد میشود و سرعت آن نیز کاهش پیدا میکند و دیگر لازم نیست پدال را اخر فشار دهید. 

فواصل مناسب با خودروهای جلویی

در شرایط عادی بهترین فاصله با خودروی رو به ذو 5 تا 6 ثانیه فصله است. سپر به سپر به هیچ عموان حرکت نکنید، این کار سبب افزایش تصادفات میشود. در هنگام حرکت در جاده این کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما در ترافیک های شهری فاصله ما با خودرو ها چندان اهمیت زیادی نداشته باشد. به طور خلاصه خودروی ما با خودروی جلویی در حالت حرکت باید به اندازه طول یک خودروی یعنی حدود 6 متر باشد. همچنین در زمان پارک و ترافیک های سنگین نیز فاصله خودرو شما با خودرو جلویی حتما باید به اندازه ای باشد که بتواند به راحتی کف چرخ های عقب خودرو را ببینید یا به زبانی یک و نیم تا دو و نیم متر از هم فاصله داشته باشید.

کلام آخر

تمامی این موارد ذکر شده از خطاهایی بود که در هنگام رانندگی صورت میگیرد. با این حال با شناخت این عوامل می توان عمر خودرو خود را افزایش دهید و رانندگی ایمن و بی خطر را داشته باشید. عادات رانندگی نادرست خود را بشناسید و از تکرار آنها بپرهیزید. اگر رانندگی خود را به تازگی شروع کردید، بهتر است تا حتما این مقاله را به طور کامل مطالعه و نکات آن را به ذهن بسپارید؛ چرا که از همین ابتدا با رعایت اصول صحیح و پرهیز از اشتباهات رانندگی می توانید در آینده نیز رانندگی راحت، اصولی و بی‌خطری داشته باشید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment