فيلتر بنزين خودرو

آلودگی یا گرفتگی فيلتر بنزين خودرو ممکن است به دلیل مشکلات مختلفی ایجاد شود. این اتفاق پیامد های بسیار زیادی برای ماشین دارد. برای مثال می توان به کاهش بازده موتور، بد روشن شدن خودرو، ریپ زدن بی دلیل خودرو و یا سوختن سوپاپ موتور اشاره کرد.به دلیل اهمیت بالای موضوع پیشنهاد می‌شود که همیشه به علائم کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین توجه کنید و با یادگیری نحوه تعویض صافی بنزین، از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری کنید. ما در ادامه این مقاله دلایل گرفتگی فيلتر بنزين خودرو را کامل توضیح دادیم. پس با تیم ما همراه شوید.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

کاربرد فيلتر بنزين خودرو چیست؟

باک خودرو از مواد فلزی ساخته شده است که این فضا محلی برای نگهداری رسوب ذرات معلق در بنزین می باشد. ذرات رسوبی موجود در باک بنرین با تکان های خودرو در بنزین شناور می شود و در مسیر ورود به پیشرانه موتور خودرو حرکت می کند.
در اینجاست که وجود فيلتر بنزين خودرو اهمیت پیدا می کند. فيلتر بنزين خودرو در مسیر ورودی بنزین به موتور قرار می گیرد و مثل صافی عمل کرده و باعث پاکسازی بنزین از وجود رسوبات و آلاینده ها می شود.
عمل فیلتراسیون بنزین توسط کاغذ های مقاوم در برابر بنزین انجام می شود. به صورتی که آلودگی های درون بنزین در این کاغذ گیر افتاده و به داخل موتور خودرو نفوذ نخواهند کرد.

محل قرار گیری فيلتر بنزين خودرو

جایگاه تعبیه فيلتر بنزين خودرو در خودروهای مختلف متفاوت است. در اکثر خودرو ها، داخل موتور ماشین قرار دارد. اما در برخی دیگر زیر شاسی ماشین و نزدیک باک نصب می شود. 

فيلتر بنزين خودرو

نشانه های وجود مشکل در فيلتر بنزين خودرو

خرابی و یا وجود مشکل در فيلتر بنزين باعث به وجود آمدن مشکل در سایر بخش های خودرو می شود و عملکرد آن ها مختل می کند. برخی از این مشکلات را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد:

  1. 1)خراب شدن پمپ سوخت اتومبیل

فيلتر بنزين خودرو اگر مسدود شود، می تواند به پمپ سوخت خودرو آسیب برساند. به همین دلیل، در صورت بروز هرگونه مشکل در پمپ سوخت اتومبیل، باید حتما فيلتر بنزين خودرو را نیز مورد بررسی قرار دهید و چک کنید که آیا در وضعیت مطلوبی قرار دارد یا خیر.

در صورتیکه فيلتر بنزين خودرو به درستی کار نکند، باعث ایجاد فشار زیاد بر روی پمپ سوخت اتومبیل شده و از رسیدن سوخت به موتور اتومبیل جلوگیری می‎کند. این اتفاق در نهایت موجب بروز مشکلات جدی در پمپ سوخت اتومبیل می‎شود.

  1. 2) بد روشن شدن ماشین

دلایل زیادی باعث از کار افتادن موتور اتومبیل می‎شوند. به عنوان مثال از کار افتادن باتری ماشین، استارت خراب، پمپ سوخت از کار افتاده و غیره تنها تعدادی از این دلایل هستند. علاوه بر همه این موارد، باید توجه داشته باشید که فیلترهای سوخت مسدود شده ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی در موتور و یا حتی از کار افتادن آن شوند.

در صورتیکه فيلتر بنزين خودرو شما کثیف باشد و کاملا مسدود نشده باشد، این احتمال وجود دارد که مشکلات زیادی هنگام استارت زدن خودرو به وجود بیاید و موتور خودرو توانایی لازم برای انجام کار خود به درستی را نداشته باشد. در چنین مواقعی بهتر است اتومبیل خود را به یک مکانیک نشان دهید تا در صورت لازم، فيلتر بنزين خودرو تان را تعویض کند.

  1. 3) خرابی سوزن انژکتور ماشین

زمانیکه فيلتر بنزين خودرو کارایی خود را از دست بدهد و رسوبات بنزین وارد سوزن انژکتور شود، سبب می شود ماشین به درستی استار ت نخورد و یا ماشین روشن نشود. همین امر باعث خرابی سوزن انژکتور ماشین می شود که هزینه بالایی خواهد داشت.

  1. 4) کاهش قدرت موتور خودرو

بروز افت شدید در قدرت ماشین می‎تواند نشانه بارز وجود مشکل در فیلتر بنزین باشد. برای مثال زمانی که در حال عبور از یک پل و یا سربالایی هستید و متوجه می‎شوید که ماشین شما همانند سابق سرعت ندارد، بهتر است که فیلتر سوخت اتومبیل خود را مورد بررسی قرار دهید.
کاهش قدرت اتومبیل در شرایطی اتفاق می‎افتد که فیلتر بنزین به دلیل وجود انسداد در آن، مانع ارسال سوخت به موتور اتومبیل شود. این مشکل، هنگامی که موتور نیازمند نیروی اضافی برای کار کردن است بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. بنابراین بهتر است در هنگام بروز چنین مشکلی، قسمت های مختلف موتور اتومبیل خود را مورد بررسی قرار دهید.
حتی اگر کاهش سرعت ماشین به دلیل وجود مشکلات دیگری باشد نیز، بهتر است ابتدا فیلتر سوخت ماشین خود را بررسی کنید.

 

چه زمانی نوبت تعویض فیلتر بنزین می شود؟

زمان تعویض فیلتر بنزین بسته به محل سکونت شما تفاوت دارد. برای مثال در کلان شهرهایی مانند تهران یا اصفهان که آلودگی هوا در طول سال بسیار زیاد تر از شهرهای کوچک تر است، عمر فیلتر بنزین بسیار کمتر می باشد.
معمولا کارخانه ساخت خودرو در دفترچه های راهنمای خودرو زمان دقیق تعویض فیلتر بنزین را بیان می کند. اما بطور کلی می توان گفت فیلتر بنزین خودرو را باید پس از طی نمودن هر 20 الی 25 هزار کلیومتر تعویض کرد.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment