انواع صدای خودرو

برای رانندگان حتما بارها پیش آمده است که از خودروی خود، صداهایی غیرعادی جدا از صداهای طبیعی خود اتومبیل شنیده‌ میشود. صداهایی مانند صدای موتور درحال کارکردن برای راننده آشنا است، مسلما کوچکترین صدای غیرعادی توجه‌ را جلب خواهد کرد. هر یک از این صداها می‌توانند نشانه وجود مشکل در بخشی از اتومبیل‌تان باشند که باید آنها را برطرف کنید. در ادامه قصد داریم به انواع و دلایل صدای خودرو بپردازیم. چنانچه مایل هستید با ما همراه باشید.

شنیدن صدای ناله از فرمان

بعضی از وقت ها در زمان پیچاندن فرمان خودرو پارک شده اما روشن باشد، صدایی شبیه به ناله به گوش می‌رسد. این صدا در اثر کاهش سطح مایع هیدرولیک فرمان ایجاد می‌شود. با اضافه نمودن مایع هیدرولیک به آسانی این مشکل برطرف میشود. البته بهتر است پیش از اضافه کردن مایع جدید، از باقی بودن تاریخ انقضا مایع قدیمی و یا عدم وجود نشتی در سیستم اطمینان حاصل نمایید. برای این کار می‌توانید به مکانیکی مراجعه کنید.

انواع صدای خودرو

روش های افزایش عمر لاستیک خودرو

راهنمای جامع و کامل افزایش عمر لاستیک خودرو، معرفی و مقایسه بهترین تایر ایرانی و خارجی و نکات خرید لاستیک ماشین را در این مقاله بخوانید.

صدای کلیک کلیک در هنگام دور زدن

اگر در زمان دور زدن یا گاز دادن صدای کلیک کلیک شنیدید، پلوس خودرو دچار اختلال شده است. ممکن است سرپلوس یا میله آن مشکل داشته باشد. اگر فرمان را به سمت راست می‌چرخانید این صدا را می‌شنوید، میله سمت راست مشکل دارد و بالعکس. شاید هم این نوع صدای ماشین به دلیل میله رابط چرخ و فرمان باشد که شل شده است. این مورد را سریعا به مکانیک نشان دهید، زیرا خطرناک است و ممکن است در هنگام رانندگی نتوانید به‌راحتی خودرو را کنترل کنید.

صدایی شبیه جیغ‌ بعد از روشن‌ کردن ماشین

اگر پس از روشن کردن ماشین، صدایی شبیه به جیغ به گوشتان می‌رسد که پس از گرم شدن خودرو از بین می‌رود، ممکن است مشکل از تسمه دینام باشد. اگر با تعویض تسمه دینام همچنان مشکل پابرجا بود، احتمال فرسودگی تنسیونر وجود دارد. تنسیونر در واقع تنظیم‌کننده میزان کشیدگی تسمه دینام است. برای اطمینان هنگام روشن شدن موتور، روی تسمه دینام آب اسپری کنید. اگر با اسپری آب، صدا از بین رفت، مشکل مربوط به فرسودگی تسمه دینام است. در این زمان بهتر از ماشین را خاموش نموده و تسمه را از حیث پارگی، ترک و … بررسی نمایید.  

صدایی که در دست‌انداز شنیده میشود

اگر درهنگام عبور از سرعت‌گیرها یا دست‌اندازهای جاده صدایی شبیه بنگ، صدای ساییدگی، جیرجیر یا کلانک می‌شنوید، مشکل به میل موج‌گیر یا بوش‌های دو سر آن برمی‌گردد. اگر صدای ماشین این‌طور باشد معمولا باید هنگام رانندگی احساس کنید سیستم تعلیق خودرو سست است و خودرو تعادل ندارد. توصیه می‌کنیم هنگام تعویض، میل موج‌گیر و بوش‌ها را همزمان عوض کنید. 

صدای غیرعادی هنگام ترمز کردن

در صورتی که با ترمز کردن صدای غیرعادی از ماشین به گوشتان می‌رسد، باید در سریع‌ترین زمان به تعمیرکار مراجعه کنید. این صداها معمولا ناشی از وجود مشکل در سیستم ترمز یا لنت‌های آن است. در نتیجه رانندگی پرخطری برایتان ایجاد می‌کند و این بسیار خطرناک است.

صدای تیک‌تیک

اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک می‌شنوید، ممکن است صدا از پیستون‌ها باشد. برای اینکه پیستون‌ها نرم و روان کار کنند، باید چرب باشند. بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون‌ها بلند می‌شود. بنابراین با دیپ‌استیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود روغن نبود، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید.

صدای انفجار از اگزوز خودرو

اگزوز خودرو موظف است دود ناشی از احتراق درون موتور را به بیرون از ماشین منتقل کند. اگر لوله اگزوز فرسوده، زنگ‌زده و یا دارای نشتی باشد، احتمال شنیدن صدای انفجار از سوی آن دور از ذهن نیست. این صدای انفجار معمولا با بوی دود اگزوز احساس خواهد شد. در این مواقع باید اگزوز را بررسی نموده و در صورت نیاز تعویض کنید. از دلایل شنیدن صدای انفجار از اگزوز می‌توان عنوان کرد، روغنی بودن بیش از اندازه مخلوط سوخت و هواست. البته این مشکل در اثر عملکرد ناقص و نادرست کاتالیزور نیز محتمل است.

صدای ضربات آهسته و پیوسته یا کلیک در موتور

شنیدن صدای ضربات آهسته و پیوسته در موتور معمولا در اثر کمبود روغن موتور رخ می‌دهد. بنابراین باید ابتدا سطح روغن موتور را بررسی نمایید. اگر میزان آن به اندازه کافی است، احتمالا مشکل نشت روغن در مسیر سیستم روغن‌رسانی وجود دارد. البته در برخی مواقع صدای کلیک در موتور بر اثر تجمع آلودگی‌ها داخل سیستم روغن‌رسانی، خرابی میل سوپاپ و یا گیر کردن اهرم‌ها ایجاد می‌شود.

صدای غیرعادی در هنگام دور زدن

اگر فقط در هنگام دور زدن صدای غیرعادی از اتومبیل می‌شنوید، ممکن است لاستیک‌ها کم‌باد باشند یا اینکه ساییده شده باشند. اگر مشکل از چرخ‌ها نبود، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا چرخ‌ها به‌خوبی بالانس نشده باشند.

صدای قیژقیژ بعد از ترمزگیری

تولید این صدا نیز می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. از عوامل ساده ای چون کثیفی روی روتور ترمز، لنت ها و کفشک ها گرفته تا عوامل پیچیده تری چون خرابی بسیار زیاد لنت ها و یا کفشک های ترمز. همچنین می تواند منشا صدا تمام شدن لنت و برخورد نشانگر فلزی تمام شدن لنت با دیسک ترمز باشد که نشان می دهد وقت تعویض لنت فرا رسیده است.
فارغ از این که منشا این صدا کجاست به خاطر حفظ ایمنی سرنشینان می بایست فوراً به آن رسیدگی شود.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment