افزایش عمر لاستیک

افزایش عمر مفید لاستیک خودرو مسئله ای است که نمیتوان تاریخ مشخصی برای آن درنظر بگیریم. طبق گفته خودروسازی های بازار امروز، حدود 6 سال و برخی 10 سال هست. پس از گذشت 3 یا 4 سال اول و با گذر زمان باید به مراتب مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که تایرها همچنان قابلیت بهره وری دارند. این رقم نیز به علت نگهداری غیر اصول رانندگان حتی تا 3 تا 4 سال هم میتواند کاهش یابد.

تجربه رانندگی افراد در سطح دنیا و تمام تاریخ انقضای اعلام شده، زمان دقیقی برای عمر مفید لاستیک خودرو، قابل پیش‌بینی نیست. باور غلطی در میان مردم هست که می‌گوید: «سن تایر ماشین تنها با وضعیت آج، قابل تشخیص است»؛ اما تاریخ انقضای آن به عوامل متعددی بستگی دارد که هر یک، تاثیر خود را می‌گذارند و عمر لاستیک را تا چندین سال کم‌تر یا بیشتر می‌کنند.

عواملی مثل گرما و نور آفتاب، هوای شرجی، نحوه نگهداری از تایر زاپاس، فشار باد، آج لاستیک، شرایط و تعداد پنچرگیری در تغییر تاریخ انقضای این قطعه مهم در رابطه مستقیم قرار دارند. در ادامه را حل هایی برای افزایش عمر مفید لاستیک خودرو را ذکر خواهیم کرد تا با استفاده از این روش ها، در هزینه‌ ها صرفه‌ جویی کنید و عمر لاستیک خود را افزایش دهید.

فشار باد لاستیک خودرو

فشار باد استاندارد، درست کنار در راننده و روی یک برچسب درج شده است. اگر برچسبی در آن محل قرار نداشت، باید به دفترچه راهنمای اتومبیل را مطالعه کنید. برخی خودروها توسط سازنده‌ آن، در نسخه‌های مختلف یا با رینگ و لاستیک‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند، فشار باد آن‌ها با هم متفاوت است. پس هنگام مطالعه دفترچه راهنمای خودروی خود میزان باد مخصوص لاستیک ها را در نظر بگیرید. سپس باد چهار تایر را متناسب با آن، تنظیم کنید.

لاستیک ها در هنگام حرکت، گرم شده و فشار آن با حرارت موجود افزایش دارد. همین علت، میزان باد اعلامی توسط شرکت برای هوای سرد تعیین شده تا با حرکت و گرم‌ شدن تایر ها به فشار باد مورد نظر خواهد رسید. با در نظر گرفتن این مسئله برای  زمستان و یا حتی در فصول گرم، میزان باد به اندازه ای باشد که در حین رانندگی به میزان استاندارد برسد تا عمر لاستیک خودرو حفظ شود.

افزایش عمر لاستیک

فشار باد مناسب در تایر

میزان فشار باد متناسب، با ایمنی ماشین و سرنشینان آن نقش مهمی دارد. در شرایطس که فشار باد، کم‌ تر یا بیشتر از حد استاندارد آن باشد، لاستیک تحت فشار قرار گرفته و با ترکیدن یا پنچر شدن، رو به رو خواهید شد و حتی امکان تصادف هم وجود دارد. علاوه بر آسیب رسیدن به تایر، رانندگی با وسیله نقلیه را بسیار سخت و باعث افزایش سوخت مصرفی میشود.

تاثیر تنظیم باد تایرها بر عمر لاستیک

تمام چرخ های ماشین باید در راستای یکسان با محور اصلی و در زاویه مناسب قرار گرفته باشد.اگر لاستیک ها تنظیم نباشد، تار ها در سطح پایین تری قرار میگیرد. با کشیده شدن آن روی زمین علاوه بر کاهش عمر آنها، مصرف سوخت نیز بالا میرود. با تنظیم کردن باد تایر ها عمر لاستیک ها را افزایش میدهید.

تاثیر بار اضافه بر عمر مفید تایر

 حتما قبل از حمل بار سنگین با خودروی خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. شرایط آن را با دقت بسیار مطالعه کنید. بعضی از خودروسازی ها برای اینکه آسیبی به لاستیک ها نرسد، پیشنهاد میشود که فشار باد متفاوتی را بر تایرهای جلو و عقب وارد کنید تا تعادل حفظ شود. در خصوص تنظیم باد متفاوت برای لاستیک‌ های جلو و عقب، بدون مطالعه دفترچه اقدامی نکنید؛ به دلیل اینکه شرایط انواع خودروها با هم فرق میکنند.

لاستیک های زاپاس

جهت نگهداری لاستیکی که قصد استفاده از آن را ندارید، برای حفظ صحت و افزایش طول عمر لاستیک، لازم است نکات زیر را بخاطر بسپارید:

  • وقتی لاستیک را بروی  رینگ قرار دادید، برای پیش‌گیری از ترک خوردگی، فشار باد را به میزان 15 psi تنظیم کنید.
  •  موتورهای الکتریکی که اوزون تولید می‌کنند، لاستیک ها را دور نگه‌دارید.
  • در محیطی که هیدرو کربن منتشر می‌شود، قرار ندهید.
  • در محیطی تمیز، به دور از نور مستقیم و گرما نگهداری کنید.
  • آن را به حالت عمودی روی دیوار قرار دهید.
افزایش عمر لاستیک

 تنظیم بودن لاستیک خودروها

 در جاده یا محلی که سطح آن به طور کامل صاف است،  به آرامی حرکت خود را آغاز کنید. فرمان را بسیار آهسته رها کنید، اگر چرخ‌ ها تنظیم باشند، فرمان به هیچ جهتی کشیده نخواهد شد.

جابجایی لاستیک های خودرو

لاستیک های جلو به علت دور زدن ماشین، فشار زیادی را متحمل میشوند، زودتر از لاستیک های عقب، آج خود را از دست میدهند و به اصطلاح ساییده می‌شوند. این در خودروهایی که اکسل جلو هستند، بسیار بیشتر هم رخ میدهد. بهترین کار این است که در هر ۱۰ هزار کیلومتری که حرکت می‌کنید، تایرهای جلو و عقب آن را با هم جابه‌جا کنید. با انجام ندادن این عمل، عمر مفید لاستیک‌های جلو خودرو کمتر و عقبی‌ها، بیشتر می‌شود. پیشنهاد ایمیشود که از هر چهار تایر به درستی نگهداری، تا همزمان نیاز به تعویض داشته باشند.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment