بنزین زدن ماشین

یکی از ملزومات رانندگی، بنزین زدن ماشین است. هر راننده چه بخواهد چه نخواهد باید آن را انجام دهد. اما متاسفانه به طور معمول افراد به نحوه سوخت گیری در جایگاه پمپ توجه چندانی ندارند. اکثرا سعی به پر کردن کامل باک بنزین دارند. که مشکلات زیادی در پی دارد. برای اطلاع از نکات ریز در این زمینه با تیم یودرایور همراه باش.

روش صحیح بنزین زدن ماشین

در مرحله اول ماشین را خاموش کنید و پیاده شوید. کارت سوخت را وارد کنید و رمز آن را بزنید. در پوش باک را باز کرده( برای بعضی ماشین ها باید ابتدا قفل آن را از درون ماشین به صورت دستی باز کنید)، نازل را از جایگاه برداشته و وارد باک ماشین کنید. کمی آن را فشار دهید و مطمئن شوید که درجای خود قرار گرفته است. ماشه نازل را فشار دهید تا بنزین وارد باک شود. تا زمانی که به صورت خودکار جریان بنزین متوقف شود (متاسفانه در بعضی جایگاه ها قطع کن ندارد پس حواستان باشد). سپس نازل را خارج کنید و اجازه دهید قطره آخر هم درون باک ریخته شود. زمانی که دیگر چکه نکرد نازل را در سر جایش قرار دهید. در پوش باک را بسته و کارت سوخت را بردارید. بعد از پرداخت ماشین آماده حرکت است. 

زمانی که در جایگاه سوخت بنزین قرار میگیریم حتما ماشین را خاموش کنید و دستی را بکشید. شیشه های ماشین حتما بالا باشد. طراحی نازل طوری است که خودش مقدار مناسب بنزین را تشخیص میدهد. زمان پر شدن باک با یک صدای کلیک و به طور خودکار جریان بنزین را قطع میکند. این کار برای مانع شدن از خطراتی است که پس از پر کردن باک بوجود می آید.

بنزین زدن

چرا باک بنزین را نباید پر کنیم؟

لبریز کردن باک خودرو خطراتی را در پی دارد که چند نمونه ار آن را ذکر خواهیم کرد.

پر کردن بیش از حد و قطع کردن متعدد نازل باعث میشود بنزین به بیرون ریخته و صدماتی به رنگ خودرو بزند. 

بیرون ریختن بنزین باعث انفجار باک بنزین و آتش گرفتن خودرو میشود.

بیش از حد زدن بنزین باعث صدمه زدن به فیلتری به نام کنیستر میشود. 

پر کردن باک بنزین و آسیب به کنیستر

اکثریت مردم اطلاع ندارند که در سیستم سوخت خودرو قطعه ای مهم به نام کنیستر است. که نازل با قطع جریان بنزین به طور خودکار به باک خودرو در حقیقت از کنیستر محافظت میکند. بنزین یک ماده شیمیایی است که در واقع مقداری بخار تولید میکند. زمانی که این بخار بیش از حد در باک بنزین جمع شود بسیار خطرناک است. امروزه برای کنترل میزان بخارات بنزین از منیستر استفاده میشود. که آن نوعی فیلتر است پر از زغال فعال شده که به شکل مداوم بخارات بنزین را جذب کرده و آن را به مسیر سوخت برمیگرداند.

بنزین مایع بر کنیستر اثر منفی میگذارد. که پس از مدتی باعث شدن آن میشود و لازم است آن را تعویض کنیم. در زمان خراب شدن آن سیستم جذب و فیلتر بخارات وظیفه خود را به خوبی انجام نمیدهند و این بخارات مضر وارد محیط میشود. هوا را آلوده و برای سلامت افراد مضر است. 

همچنین با پر کردن باک بنزین و سریز شدن آن بر زمین و آلوده شدن محیط، به دنبال آن خطر آتش سوزی و انفجار در جایگاه سوخت را نیز به همراه داریم.

هدر دادن بنزین

 در بعضی از مواقع عده ای از افراد بعد از اینکه نازل پمپ جریان را قطع میکند، باز به زدن بنزیم اقدام میکنند. تا به عدد مورد نظرشان برسند. با تصور ذهنی خودشان بنزین بیشتری در باک جای دهند. ولی این کار کاملا اشتباه است. چون فکر میکنند با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهنه باک بنزین بیشتری وارد خودروی آنها میشود. اما نمیدانند که پمپ بنزین ها به سیستم بازیابی لخار مجهر است. یعنی وقتی که باک پر میشود، نازل جریان را قطع میکند. مقدار اضافی سوخت به مخزن برمی گردد. شما در واقع این میزان بنزین اضافه را که به مخزن برگشته را دستگاه محاسبه کرده و شما پرداخت کرده اید.

بنزین زدن

بهترین زمان برای بنزین زدن ماشین

بهترین زمان سوخت گیری اوایل صبح است. زیرا بیشتر پمپ بنزین ها سوخت را زیر زمین نگه میدارند. اویل صبح زمین سرد است، تراکم بنزین بیشتر است، پس شما در صبح ها و در هوای سرد با پرداختن هزینه کمتر سوخت بیشتری زده اید. پمپ بنزین ها فقط جریان سوخت را میسنجند و کار با تراکم آن ندارند. پس هز زمان که ذمای هوا کمتر است بهتر است سوخت گیری کنید.

روش بنزین زدن ماشین به مقدار دلخواه

زمانی که شخصی در ماشینتان نباشد، باید سوئیچ را به شکل نیمه باز روی ماشین بگذارید تا آمپر مقدار بنزین را به شکل لحظه ای نمایش بدهد. خیلی راحت نازل را روی ضامن را قفل میکنیم و همزمان به آمپر بنزین نگاه میکنیم. وقتی به نادازه دلخواه پر شد، دستگیره را از حالت ضامن خارج میکنیم. با کمترین فشار ادامه به بنزین زدن میکینم. در بعضی از جایگاه ها برای سریز نشدن بنزین دارای قطع کن اتوماتیک هستند. که این موضوع از قبل باید چک شود. ولی اگر قطع کن اتوماتیک نبود، به صدایی که از لوله بک خارج میشود، با دقت گوش دهیم تا متوجه پر شدن باک بنزین بشویم. 

بعد از سوخت گیری چه کنیم؟

بعد از خارج کردن نازل از باک و خارج شدن آخرین قطره درون باک، نازل را سر جای خود قرار میدهیم. نباید ب خروجی باک ضربه بزنیم، چون ممکن است باعث جرقه و یا انفجار شویم. آن را در محل خود قرار میدهیم. بعد از بستن در پوش باک، دکمه خروج کارت خوان را فشار دهید و کارت را بردارید و بعد از پرداخت حرکت کنید. 

مهمترین نکات در جایگاه سوخت

در زمان آمدن تانکر سوخت بنزین نزنید. هرگاه در زمان بنزین زدن متوجه شدید کهئ تانکر سوخت رسان وارد جیگاده شده و بنزین را داخل مخزن تخلیه میکند نباید بنزین بزنیم. زیرا وقتی بنزین از تانکر داخل مخزن جایگاه میشود، تمام اشغال و آلودگی را که در طول این مدت در مخزن تهنشین شده بهم میزند و بالا میاورد و ممکن است با بنزین زدن وارد خودرو شود. صبح ها بنزین بزنیم. از باز کردن باک قبل از نوبت خوداری کنید. بنزینی که مناسب موتور خودروی شما است را بزنید. در هوای خنک بنزین با تراکم بزنید. به طور منظم باید فیلتر هوا را چک کنیم. وقتی بنزین به نیمه میرسد، باید بنزین بزنیم. از سالم بودن آمپر بنزی ن خود مطمئن باشید. دستگیره را تا آخر فشار ندهید.

اگر وسط خیابان بدون بنزین ماندیم راهکار چیست؟

 تیم متخصص سوخت رسانی آقای امداد شامل ناوگان از پمپ بنزین سیار و پمپ بنزین موتوری در تهران و کرج و سایر شهر ها است. برای دریافت خدمات سوخت رسانی سیار کافیست تا با ما تماس بگیرید. تیم مخصوص سوخت رسانی امداد خودرو آقای امداد در کمترین زمان ممکن مشکل سوخت خودروتان را برطرف کرده و بنزین مورد نیازتان را به شما می رساند. شما می توانید در صورت نیاز به بنزین در منزل، محل کار و به طور کلی در هر بخش دیگری از تهران با ما تماس گرفته و در زمانی اندک سوخت مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment