اشتباهات رایج نگهداری خودرو

با توجه به این‌که خودرو در کشور ما یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، همه ما تمایل داریم که به بهترین نحو از سرمایه خود نگهداری کنیم. اما برخی رفتارهای ما در زمینه نگهداری خودرو، نه تنها مفید نیست بلکه باعث خرابی قطعات مختلف و در نتیجه کاهش طول عمر مفید خودرو می‌شود. این مدل رفتارها که متأسفانه بسیار شایع هم هستند، با عنوان اشتباهات رایج نگهداری خودرو شناخته می‌شوند.

به همین بهانه، امروز به سراغ بررسی 7 مورد از اشتباهات رایج در نگهداری خودرو رفته‌ایم. اگر شما هم تمایل دارید تا به نحو احسن از خودرو خود نگهداری کنید، در ادامه با تیم یودرایور همراه باشید.

عناوین مطلب

اشتباه رایج اول: سوخت‌گیری دیرهنگام یا استفاده از سوخت بی‌کیفیت

به عنوان اولین مورد در لیست اشتباهات رایج نگهداری خودرو باید به دو اشتباه رایج در سوخت‌گیری اشاره کنیم. بسیاری از ما تا زمانی که میزان سوخت در باک خودرومان به کم‌ترین حد ممکن نرسد و چراغ بنزین روشن نشود به پمپ بنزین مراجعه نمی‌کنیم. (برای آشنایی با نکات آموزشی بنزین زدن اینجا کلیک کنید)

این یک رفتار نادرست است. چراکه کاهش بیش از حد میزان سوخت موجود در باک خودرو می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل انتقال آلودگی‌های کف باک توسط پمپ بنزین خودرو به پیشرانه و یا حتی سوختن این پمپ شود.

به همین خاطر همواره سعی کنید زمانی که میزان سوخت موجود در باک به حدود نصف می‌رسد، مجدداً بنزین بزنید. این کار علاوه بر افزایش طول عمر مجموعه سوخت رسانی خودرو، میزان تبخیر بنزین موجود در باک را نیز کاهش می‌دهد و از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است.

اشتباهات نگهداری خودرو

اشتباه رایج دیگری که در سوخت‌گیری وجود دارد، به استفاده از بنزین بی‌کیفیت و نامناسب برمی‌گردد. البته در کشور ما، مالکین خودروها چندان تقصیری در این زمینه ندارند. چراکه متأسفانه در اکثر مناطق کشور ما خبری از عرضه بنزین سوپر یا حتی بنزین یورو 4 نیست.

اما اگر مالک خودرویی به روز با پیشرانه توربو هستید و در کلان‌شهرهای کشور زندگی می‌کنید، سعی کنید تا جایی که برای شما مقدور است از بنزین سوپر استفاده کنید. چون بنزین معمولی موجود در ایران، اصلاً با پیشرانه‌های به‌روز سازگاری ندارد و به مرور زمان مشکلاتی مثل ناک زدن را برای این پیشرانه‌ها ایجاد می‌کند. مطمئن باشید پرداخت اختلاف قیمت بین بنزین معمولی و سوپر بسیار به‌صرفه‌تر از هزینه‌های وحشتناک تعمیر موتور خودروهای جدید است.

اشتباه دوم: تعویض دیرهنگام روغن و استفاده از روغن‌های ارزان قیمت

یکی از موارد شایع در لیست اشتباهات نگهداری خودرو، اشتباهات مربوط به تعویض روغن موتور است. در دفترچه راهنمای تمام خودروها، روغن موتور مناسب برای آن خودرو با توجه به شاخص کیفی (API) و شاخص گرانروی (غلظت) به علاوه زمان مناسب تعویض روغن (برحسب میزان کارکرد خودرو) ذکر شده است.

به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مجموعه فنی خودروی خود، همیشه روغن موتور + فیلترها (هوا، روغن و بعضاً کابین) را در زمان مناسب و با نوع توصیه شده توسط کارخانه خودروساز تعویض کنید.

ممکن است برخی خودروسازان علاوه بر شاخص کیفی و شاخص گرانروی، یک برند خاص روغن موتور را هم برای محصولات خود به شما توصیه کنند که این کار بیش‌تر بر پایه همکاری‌های تجاری و تبلیغات است. از این رو نیازی نیست که حتماً از همان برند روغن استفاده کنید و همین که دو شاخص نام‌برده با توصیه خودروساز هم‌خوانی داشته باشند کافی است.  

اشتباهات نکهداری خودرو

اشتباه سوم: استفاده از آب شهری در رادیاتور

رادیاتور یکی از اجزای مهم خودرو است که وظیفه به گردش درآوردن آب درون اجزای مختلف پیشرانه و خنک نگه‌داشتن این اجزا را بر عهده دارد. با توجه به این‌که اجزای پیشرانه از آلیا‌ژهای فلزی ساخته شده‌اند، تماس دائمی و همیشگی آن‌ها با آب می‌تواند موجب خوردگی آن‌ها شود. نکته این است که املاح موجود در آب شرب معمولی باعث خواهند شد تا پس از مدتی، رادیاتور و مجراهای مرتبط با آن، رسوب بگیرند.

شرکت‌های سازنده آب رادیاتور برای حل مشکلات مذکور، یک‌سری افزودنی‌ها (اَدِتیو) به محصول خود اضافه می‌کنند تا این محلول خواص ضدخوردگی و ضد رسوب داشته باشد. با توجه به موارد ذکرشده، واضح است که استفاده از آب معمولی در رادیاتور خودرو را یکی از اشتباهات نگهداری خودرو محسوب کنیم.

خوشبختانه آب رادیاتور قیمت بالایی ندارد. بنابراین فارغ از نوع خودرویی که دارید، همیشه از این نوع آب مخصوص در سیستم خنک‌کننده پیشرانه استفاده کنید و یک بطری اضافه از آن را هم در صندوق به عنوان زاپاس داشته باشید تا حتی در مواقع اضطراری هم مجبور به استفاده از آب معمولی نشوید.

اشتباهات نگهداری خودرو

اشتباه چهارم: بی توجهی به نظافت بدنه خودرو

شما هم مثل من از مهم بودن این موضوع تعجب کردید؟ شاید خیلی از ما بحث نظافت و شست‌و‌شوی خودرو را امری سلیقه‌ای بدانیم و آن را جزو اشتباهات رایج در نگهداری خودرو محسوب نکنیم. اما حقیقت ماجرا این است که کم‌توجهی به نظافت بدنه خودرو و یا حتی نظافت مکرر اما غیراصولی، می‌تواند در طول زمان موجب آسیب به رنگ خودرو و در نتیجه افت قیمت قابل توجه شود.

به همین دلیل اگر تمایل دارید که درخشندگی رنگ بدنه خودروی شما پس از چند سال مثل روز اول حفظ شود؛ قبل از کثیف شدن بیش از حد بدنه، آن را بشویید و در شست‌وشو، اصولی مثل استفاده از آب پودرشده (مشابه کارواش‌ها)، خشک کردن با دستمال‌های میکروفایبر، عدم شست‌وشو خودرو زیر نور مستقیم آفتاب، استفاده از مواد شوینده تخصصی برای هر قسمت را رعابت بفرمایید.

اشتباهات نگهداری خودرو

اشتباه پنجم: استفاده از قطعات یدکی تقلبی

باید قبول کنیم که در چند وقت اخیر، متاسفانه قطعات یدکی اصلی و شرکتی خودروها به شدت گران‌ شده‌اند و این مسئله، بسیاری از مالکان را مجبور به استفاده از لوازم یدکی متفرقه اما ارزان قیمت کرده است. اما در حقیقت اغلب این قطعات تقلبی به قدری کیفیت پایینی دارند که بسیار زودتر از حد معمول مستهلک می‌شوند و به یک‌سری از اجزای دیگر خودرو نیز آسیب می‌رسانند.

به همین علت، با یک حساب و کتاب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که با خرید این دسته از قطعات، نه تنها در هزینه‌های نگهداری خودرو خود صرفه‌جویی نکرده‌، بلکه پول بیش‌تری را در مقایسه با خرید قطعات اصلی، خرج کرده‌ایم و وقت خود را نیز هدر داده ایم.

پس همیشه سعی کنید قطعات یدکی موردنیاز خود را از فروشنده‌های معتبر و برندهای شناخته شده خریداری کنید. مطمئن باشید بعد از مدتی متوجه خواهید شد که قیمت گران‌تر این دسته از قطعات، ارزش پرداخت را داشته است.

اشتباه ششم: عدم بازدید دوره‌ای مایعات مهم خودرو

همان‌طور که بسیاری از ما برای پیشگیری از بیمارشدن یک‌سری اصول بهداشتی را رعایت می‌کنیم، لازم است برخی موضوعات ساده را هم برای پیشگیری از خرابی خودروی خود رعایت کنیم. یکی از مهم‌ترین این موضوعات، بازدید دوره‌ای مایعات حیاتی خودرو شامل آب رادیاتور، روغن موتور، روغن ترمز، روغن هیدرولیک و روغن گیربکس است.

برای اطلاع از نحوه تعویض روغن گیربکس اینجا کلیک کنید.

هر خودرویی پس از مدتی کارکردن، ممکن است به دلایل مختلفی بخشی از مایعات حیاتی خود را از دست بدهد و اگر این بخش از دست رفته، در مدت زمان مشخصی جبران نشود، می‌تواند موجب بروز آسیب‌های بسیار جدی به قطعات اصلی و حیاتی خودرو شود. بنابراین با بازدید سطح این مایعات به صورت دوره‌ای، می‌توانیم عمر مفید بسیاری از اجزای اصلی خودرو خود را افزایش دهیم و در هزینه‌های نگهداری صرفه‌جویی کنیم.

اشتباهات نگهداری خودرو

اشتباه هفتم: جابجا نکردن لاستیک‌ها

به عنوان آخرین مورد در لیست اشتباهات رایج نگهداری خودرو لازم است به یک اشتباه در عین حال ساده اما بسیار متداول اشاره کنیم. در همه خودروها، لاستیک‌هایی که در محور محرک قرار دارند، فشار بیش‌تری را تحمل می‌کنند و زودتر مستهلک می‌شوند.

به همین دلیل اگر در دوره‌های زمانی مشخص (معمولاً هر 5 تا 8 هزار کیلومتر)، جای لاستیک‌های محورهای جلو و عقب را باهم عوض کنیم؛ یک حالت تعادل در فرسایش هر 4 حلقه لاستیک خودروی‌مان ایجاد می‌شود و دیرتر به خرید لاستیک نو نیاز خواهیم داشت.

اشتباهات نگهداری خودرو

کلام آخر

لیست کامل اشتباهات رایج نگهداری خودرو بسیار بلند بالا است اما ما سعی کردیم در این مقاله ، 7 مورد بسیار ساده اما مهم را به شما یادآوری کنیم. در شرایط اقتصادی فعلی که خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است و هزینه‌های نگهداری آن سر به فلک می‌کشند؛ شناخت همین اشتباهات رایج در نگهداری خودرو و تلاش برای مرتکب نشدن آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به حفظ سلامت خودرو و کاهش هزینه‌های نگهداری آن بکند.

نتیجه رعایت همین نکات ساده، در اختیار داشتن خودرویی سالم و اصطلاحاً تمیز خواهد بود که هم خودمان از سواری با آن لذت می‌بریم و هم در هنگام فروش، مشتریان دست به نقد فراوانی برایش وجود خواهند داشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

Leave a comment