مکمل های سوخت بنزین

هر گونه خودرویی برای داشتن عملکردی صحیح، به ملزوماتی نیاز دارد. با این ملزومات می‌توان ماشین‌ و مخصوصا موتور آن را در بهترین حالت نگه‌ داری کنید. موتور هر خودرو قلب آن میباشد و باید به آن رسیدگی کنید. از روش‌های مراقبت از موتور خودرو، استفاده از مکمل های سوخت بنزین مناسب است. این مکمل‌ها به شما کمک خواهد کرد سلامت موتور ماشین طی زمان طولانی حفظ کنید. مخصوصا اگر مدل ماشین‌تان قدیمی است یا اینکه مدتی است که استفاده نشده و می‌خواهید دوباره از آن استفاده کنید. در ادامه این مطلب هراه تیم ما باشید تا با بهترین مکمل های سوخت آشنا شوید.

مکمل سوخت چیست؟

مکمل‌ های سوخت یکی از افزودنی‌های رایج برای خودرو‌ها به حساب می‌آید و برای اهداف خاصی از هر یک از آنها استفاده می‌کنیم. استفاده از این مکمل ها باعث می شود تا در زمان سوخت‌گیری در کنار بنزین یا گازوئیل به باک خودرو افزوده می‌شود تا عملکرد خودرو‌ها را در زمان فعالیت بهتر انجام دهد.

مکمل های سوخت بنزین

مزایای استفاده از مکمل برای سوخت

مکمل های سوخت علاوه بر پیشگیری اختلالات احتمالی، بیشتر مشکلات خودرو را نیز برطرف خواهد کرد. استفاده از مکمل‌ها سبب می‌شود که قطعات روان تر کار کرده و اصطکاک کاهش یابد. همچنین موتور در هنگام استارت‌ زدن یا در جا کار کردن سخت کار نکند. وقتی موتور روان کار کند، عملکرد قدرتمندتری دارد. مکمل‌های سوخت می‌توانند مواد شیمیایی سخت را حل کرده تا تمیزکردن آن راحت‌تر باشد. تثبیت‌ کننده ها باعث بهره‌وری و کارآمدی مصرف سوخت می‌شود، زیرا موتور نیازی ندارد که برای شروع حرکت سخت کار کند. یکی از کاربردهایی آن صرفه‌ جویی در مصرف سوخت میباشد. (مطلب پیشنهادی ما: راه های کاهش مصرف سوخت بنزین)

انواع مکمل‌های سوخت

مکمل سوخت در انواع مختلفی وجود دارند. از اصلی‌ ترین مکمل‌ها می‌توان به پاک‌کننده‌ها، روان‌کننده‌دها، تقویت‌کننده اکتان و تثبیت‌ کننده‌ها اشاره کرد. گاهی ترکیبی از این مکمل‌ها در بازار موجود است. انتخاب نوع مکمل سوخت به نوع موتور و برنامه شما برای استفاده از ماشین بستگی دارد. همه انواع مکمل بنزین را می‌توان در دو مورد گفت، آنهایی که برای بهبود عملکرد موتور در زمانی که مرتب از ماشین استفاده می‌کنید  و دسته دوم آنهایی که برای خودروهایی طراحی شده‌اند که در بعضی وقت ها از آنها استفاده می‌کنید. بنابراین انواع مختلفی از مکمل‌های سوخت وجود دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • افزاینده کیفیت سوخت

این مکمل با عنوان Gas treatments شناخته می‌شود، با پلی ایزو بوتان مخلوط می‌شود و به همین دلیل ارزان و راحت تر در دسترس است. این مکمل‌ها با از بین بردن رسوبات مضر کربن به خروج مایعات و تجزیه ذرات آب که باعث رقیق‌شدن سوخت شده و کیفیت سوخت را بالا خواهد برد.

مکمل های سوخت بنزین
  • پایدار کننده سوخت

اگر مدت‌زمان وجود بنزین در باک طولانی شود، کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند. این کاهش کیفیت به دلیل تجزیه بنزین ذخیره‌شده در باک اتفاق می‌افتد و نتیجه آن تشکیل رسوبات و موادی صمغی شکل است. درنهایت رسوب این لخته‌ها روی بخش‌های مختلف سیستم سوخت‌رسانی خودرو، عملکرد این سامانه را دچار اختلال می‌کند. مکمل‌های پایدار، برای جلوگیری از کاهش کیفیت بنزین در باک طراحی شده اند. همچنین سرعت تشکیل مواد لاکی‌شکل را کند کرده و درنتیجه از سیستم سوخت‌ رسانی محافظت می‌کنند.

  • پاک‌کننده سیستم سوخت

بیشتر مکمل‌های سوخت امروزی را پاک‌کننده‌ها تشکیل داده اند. بسیاری از پاک‌کننده‌ها به این منظور تولید شده اند که فقط قسمت خاصی از موتور را هدف باشند. پاک‌ کننده انژکتورهای سوخت صرفا برای اینکه انژکتورها مسدود یا کند نباشند ساخته شده است. پاک‌کننده‌های سیستم سوخت، کربن و سایر مواد زاید که در سیستم سوخت جمع می‌شوند شستشو می‌دهند. البته برخی مدل ها که می‌توانند با خوردگی و زنگ‌زدگی سیستم سوخت که در ماشین‌هایی بیشتر اتفاق می‌افتد که از سوخت با میزان اتانول بالا استفاده می‌کنند. این ادعا نادرست است و فقط یک دروغ تبلیغاتی است.

  • روان‌کننده‌ها

روان‌ کننده برای جلوگیری از فرسودگی اجزای موتور پس از مدت طولانی که از خودرو استفاده میشود. مانند بسیاری از مکمل‌های دیگر، روان‌کننده‌ها هم هدفمند هستند و به رانندگان کمک کرده تا مشکلات موجود در بخش‌های مختلف موتور را برطرف کنند.

  •  مکمل ‌های اکتان‌افزا

تقویت‌کننده یا افزایش دهنده اکتان که به اکتان بوستر (octane booster) معروف است، سطح اکتان سوخت را افزایش می‌دهد. تقویت‌کننده سطح اکتان به پاک‌سازی رسوبات کربن از سیستم سوخت‌رسانی کمک می‌کند. سطح بالاتر اکتان، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. اگر از اکتان بوستر استفاده میکنید، حواستان باشد قبل از بنزین زدن باید آن را در باک بریزید.

مکمل های سوخت بنزین
  • مکمل‌های سوخت دیزلی

سوخت دیزل نسبت به بنزین سنگین‌تر است و فرآیندهای کمتری روی آن انجام گرفته‌اند، خودروهای دیزلی نیاز بیشتری به استفاده از مکمل سوخت دارند. پایداری سوخت با بالا رفتن افزایش آن، بالا بردن عدد ستان و جلوگیری از منجمد شدن سوخت در دماهای پایین از جمله ویژگی‌هایی هستند که در مکمل‌های سوخت دیزل قرار گرفته اند.

  • مکمل­‌ های  اکسیژن ­‌دار 

در ترکیبات این نوع مکمل مقداری اکسیژن وجود دارد و در صورت استفاده می‌تواند میزان مونوکسید کربن و دوده‌ای که توسط موتور تولید می‌شود را کمتر کند و در کاهش آلایندگی خودرو نقش داشته باشد.

  • مکمل­‌ های ضد ناک زدن

این نوع مکمل، از ناک زدن یا همان منفجر شدن زود هنگامِ سوخت در محفظه احتراق جلوگیری می ‌کند که این موضوع، باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به پیشرانه خواهد شد.

معایب استفاده از مکمل های سوخت بنزین

در اول بدانید مکمل با اکتان سوخت متفاوت است. قیمت اکتان بنزین از 40 هزار تومان به بالا می‌باشد در صورتیکه مکمل سوخت بنزین نهایت 10 هزار تومان باشد. دلایل: نداشتن اطلاعات درباره‌ی اجزای تشکیل دهنده آن.

استفاده از مکمل باعث صدمه و سوختن پمپ بنزین می‌شود. درصورتیکه پمپ بنزین خودروی گارانتی دار به خاطر استفاده از مکمل بسوزد، گارانتی متقبل هزینه نمی‌شود و تعویض پمپ به صورت آزاد محاسبه می شود. شاید بپرسید چطور می‌توان فهمید که پمپ بنزین به خاطر استفاده از مکمل سوخته است؟

مکمل بنزین رنگ شیری رنگ درجه باک و پمپ بنزین را بصورت کاملا مشهود تیره می‌کند. به جای استفاده از موادی اجزای تشکیل دهنده ان را نمی‌دانید، جهت شستشوی اجزای داخلی موتور هر دو باک بنزین، یکبار از بنزین سوپر استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment