راههای کاهش مصرف سوخت

راههای کاهش مصرف سوخت

1) تنظیم موتور

مهم ترین عامل اتلاف سوخت و انرژی در خودروها عدم تنظیم موتور و احتراق ناقص در سیلندرها است . گروهی از کارشناسان اظهار داشته اند : تنظیم موتور به طور صحیح و بموقع و استفاده از سیستم هوارسانی استاندارد جهت تامین اکسیژن مورد نیاز احتراق کامل تا 40% موجب افزایش راندمان مصرف سوخت در خودرو می‌شود . با تنظیم به موقع موتور ، می‌توانیم بیش از 50% گازهای آلاینده خروجی از اگزوز را کاهش داده و در حدود 15% در مصرف سوخت صرفه جویی کنیم .

تنظیم موتور

2) عدم استفاده از باربند در مواقع غیر ضروری

باربندها و لوازم تزئینی که بر روی خودروها تعبیه می‌شوند موجب افزایش حجم غیر مفید خودرو شده و تاثیر شکل آیرودینامیکی بدنه خودرو را از بین می‌برند . به یاد داشته باشیم صندوق عقب خودرو انباری نیست و تنها محلی برای نگهداری لوازم ضروری است . محاسبات نشان می‌دهد ، به ازای هر 100کیلوگرم بار اضافی ، راندمان مصرف سوخت خودرو 2 درصد کاهش می‌یابد .

باربند ماشین

3) مرتب چیدن بار

از راههای کاهش مصرف سوخت این است که بار روی باربند را از کوچک به بزرگ چیده و روی آن را بپوشانید تا کمترین مقاومت را در مقابل فشار باد ایجاد کند .

حمل بار اضافی

4) از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنیم

سفرهای غیر ضروری خودروها موجب آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت می‌شود . بسیاری از امور را می‌توان از طریق پست ، تلفن ، اینترنت ، دورنگار و سایر وسایل ارتباطی انجام داد .

ترافیک

5) برای مسیرهای کوتاه از خودرو شخصی استفاده نکنیم

مسیرهای کوتاه را می‌توانیم  با دوچرخه طی کنیم . این کار باعث سلامت جسم ، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد .

دوچرخه سواری

6) بنزین سرمایه ملی

هنگام سوخت گیری باید مراقب باشیم بنزین از باک سرریز نکند .سرریز بنزین افزون بر آنکه اتلاف سرمایه های ملی است ، موجب آلودگی هوای شهر کمک خواهیم کرد .

بنزین سرمایه ملی

7) تنظیم باد تایرها

تنظیم مناسب باد تایرها علاوه بر افزایش عمر تایر ، کاهش مصرف سوخت را نیز به دنبال دارد .

تنظیم باد تایرها

8) کنترل روغن موتور

روغن موتور خودرو نباید کمتر از حد مجاز که توسط شرکت تولید کننده مشخص می‌شود باشد . استفاده از روغن های ترکیبی مناسب و با کیفیت و روانکاوهای پیشرفته و تعویض به موقع آن ، راندمان مصرف سوخت خودرو را تا حدودی افزایش خواهد داد .

9) بازکردن ترموستات خودرو

بازکردن ترموستات خودرو حتی در تابستان نیز کار اشتباهی است چرا که بدون ترموستات موتور خودرو به درجه حرارت لازم نمی رسد و سوخت به شکل ناقص سوخته ، مصرف بنزین و آلودگی هوا افزایش می‌یابد .

10) درجا کار کردن روش مناسبی برای گرم کردن موتور نیست

برای گرم کردن خودرو بجای کارکرد درجا و گاز دادن بی مورد ، چند کیلومتر اول را به آهستگی و در دنده پایین برانیم . با این کار موتور خودرو سریعتر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت . همچنین سیستم انتقال دهنده نیرو مانند جعبه دنده و دیفرانسیل نیز هماهنگ با موتور گرم می‌شود .

11) فیلتر هوا را بموقع تعویض نماییم

استفاده از فیلتر هوای استاندارد و تعویض به هنگام آن تاثیر قابل توجهی در افزایش توان موتور ، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از نشر گازهای آلاینده خروجی از اگزوز دارد.

فلتر هوا ( راههای کاهش مصرف سوخت)

12) به هنگام توقف ، خودرو را خاموش کنیم

با خاموش کردن اتومبیل خویش در توقفگاه ها از آلودگی هوا و اتلاف سوخت جلوگیری کنیم .

خاموش کردن خودرو ( راههای کاهش مصرف سوخت)

13) خودروهای تک سرنشین

تردد غیر ضروری خودروهای تک سرنشین باعث ایجاد ترافیک سنگین ، افزایش آلودگی هوا و فزایش مصرف سوخت می‌گردد . برای رسیدن به مقصدهای مشترک یا چند همسفر ، می‌توانیم از یک خودرو استفاده کنیم .

خودروهای تک سرنشین ( راههای کاهش مصرف سوخت)

14) هرچه سرعت بیش ، مصرف بیشتر

سرعت بهینه برای بیشتر خودروها به لحاظ مصرف سوخت در دنده 4 ، 80کیلومتر در ساعت است با افزایش سرعت ، مصرف سوخت بطور تصاعدی افزایش می یابد ؛ به طوری که در سرعت 125 کیلومتر مصرف سوخت تقریبا دو برابر می‌شود . پایین بودن پنجره های خودرو درحال حرکت با سرعت بالا و استفاده از کولر در مسیرهای سربالایی در افزایش سوخت تاثیر دارد .

سرعت مرگ ( راههای کاهش مصرف سوخت)

15) تنظیم سرعت خودرو با سرعت ترافیک

سرعت زیاد و ترمزهای پیاپی ، مصرف سوخت را افزایش می دهد . سعی کنیم با پرهیز از حرکت شتابان بطور یکنواخت و دربین رانندگی کنیم . حرکت های ناگهانی افزایش سریع سرعت و ترمزهای مکرر در سرعت های بالا راندمان مصرف سوخت را به میزان وحشتناک 33 درصد کاهش می دهد . همچنین حرکت های ناگهانی در سرعت های پایین راندمان مصرف سوخت را به میزان 5 درصد کاهش میدهد . آرام و یکنواخت رانندگی کردن نه تنها موجب لذت از رانندگی بلکه از موجب کاهش هزینه سوخت نیز می گردد .

ترافیک نیمه سنگین ( راههای کاهش مصرف سوخت)

16) برنامه ریزی برای سفرهای درون شهری

قبل از حرکت کارهای خود رامشخص و برنامه ریزی نماییم ؛ با انتخاب مسیرهی کوتاه و کم ترافیک می توان علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه شخصی ، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کرد .

سفر درون شهری ( راههای کاهش مصرف سوخت)

17) در هنگام توقف های طولانی خودرو را خاموش کنیم

با خاموش کردن خودرو در توقفهای طولانی ( بیش از دو دقیقه ) از افزایش آلودگی هوا و اتلاف سوخت جلوگیری کینم .

خاموش کردن ماشین ( راههای کاهش مصرف سوخت)

18) استفاده از خودروهایی با حجم موتور پایین

خودروهایی که موتورشان حجم بسیار بالایی دارد ، بسیار پرمصرف بوده ، دشمن شماره یک محیط زیست به شمار می آیند . از طرفی هرچه موتور خودرو کوچکتر باشد ، گذشته از کاهش مصرف سوخت ، شتاب خودرو نیز بیستر خواهد بود .

نام خودروحجم موتور(سی سی)
پراید1323
کوییک1503
ساینا1503
پژو 2061587
سمند1700
پرشیا1761
پژو 4051761
X331971
مزدا 31999
سانتافه2356
تویوتا آریون3456
پرادو3956

19) بهبود آیرودینامیکی سطح بدنه خودرو

بهبود آیرودینامیکی سطوح بدنه خارجی خودرو نیز از راههای کاهش مصرف سوخت است . از این رو نباید با اضافه کردن لوازم متفرقه به سطح خارجی خودرو ، وضعیت اصلی و استاندارد خودرو را تغییر دهیم .

آیرودینامیک خودرو( راههای کاهش مصرف سوخت)

 
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

Leave a comment