نکات مهم رانندگی در اتوبان

یکی از مهم ترین بخش های رانندگی که هر راننده ای آن را تجربه کرده است، رانندگی در بزرگراه ها و اتوبان ها است. اتوبان ها و بزرگراه ها دگرگونی بزرگی در نقل و انتقال خودروها به پدید آوردند، به گونه ای که رانندگی می تواند تا حد زیادی در وقت ما صرفه جویی کرده است. همچنین در زمان کوتاه تری ما را به مقصد برساند. با این حال تیم یودرایور لازم دانست این مسئله را تا برخی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها را رعایت کنیم تا بتوانیم سفری ایمن و بی خطر داشته باشیم.

 می‌توان گفت که رانندگی در اتوبان و بزرگراه در ابتدا کمی ترسناک است، اما پس از یادگیری رانندگی اصولی در آن شما می توانید بدون ترس مشکل و استرس به مانند سایر افراد در این جاده ها رانندگی کنید و بسیار هم از سفر از آن لذت ببرید. درصورتی که برای نخستین بار است که می خواهید در بزرگراه و اتوبان ها رانندگی کنید مشخصا اضطراب دارید. به اعتقاد بسیاری از رانندگان رانندگی در داخل شهر حتی بسیار راحت تر از رانندگی در بزرگراه ها است که ترافیک نسبتاً سنگینی هم دارند و خودروهای زیادی نیز در کنار شما حضور می‌یابند. این رانندگی می تواند خطرناک تر و استرس زا تر هم باشد. ورودی و خروجی بزرگراه ها تقاطع‌ها، رمپ ها و … تمامی از چالش هایی هستند که نه تنها برای راننده های تازه کار بلکه برای راننده های با تجربه نیز می تواند ایجاد چالش کند.

در صورت تمایل در ادامه با تیم یودرایور همراه باشید.

مهم ترین نکات رانندگی در اتوبان

از مهم‌ترین نکاتی که لازم است تا در زمان رانندگی در بزرگراه ها و اتوبان ها آنها را رعایت کنید، به شرح زیر است:

 یک سرعت مطمئن را انتخاب کنید و ثابت به حرکت ادامه دهید

سرعت در بزرگراه یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. حفظ سرعت زیاد در بزرگراه‌ها آسان است زیرا جاده‌ها گسترده هستند و به طور کلی ترافیک کم است. علائم رانندگی محدودیت سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت را نشان داده و از آنها به عنوان راهنما استفاده کنید به آنها نزدیک شوید. برای شروع هیچ اجباری وجود ندارد ممکن است بخواهید با بقیه ترافیک همراه شوید که سرعت بالایی دارند. پس، بهترین کار ارزیابی جاده، دیدن شرایط و تعیین سرعت مناسب است. جاده‌های بارانی، رانندگی در شب، سرعت زیاد و بزرگراه‌های کاملاً قفل باید بلافاصله زنگ خطر را به صدا درآورند. مراقب باشید، در این شرایط سرعت خود را کم کنید. اگر جاده باز شد و دید آن خوب است، کمی سرعت خود را افزایش دهید و از جاده لذت ببرید اما در این مورد هوشمند باشید و همیشه فاصله‌های ترمز را در ذهن داشته باشید.

ثابت نگه داشتن فرمان

از دیگر نکات برای رانندگی در بزرگراه ها فرمان است. به این دلیل که در سرعت های بالا فرمان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و ثابت بودن آن تاثیر بسیار زیادی در ایمنی خودرو و سرنشینان دارد. توجه کنید که در سرعت های بالا دامنه حرکتی لاستیک ها بیشتر شده و ثابت نشان نگه داشتن فرمان مهم تر می شود. برای این کار بهتر است که از دو دست خود استفاده کنید و همواره در هنگام رانندگی در بزرگراه ها در لاین خود مانده و بین خطوط به جرکت خود ادامه دهید.

نکات رانندگی در اتوبان

تغییر خط در اتوبان بسیار مهم است.

تغییر مسیر از اساسی ترین حرکت در رانندگی است. مخصوصا در بزرگراه‌هایی که بیشتر خودروها با سرعت زیاد حرکت می‌کنند. دقت داشته باشید تغییر مسیر را به صورت اشتباه انجام ندهید زیرا عواقب آن می‌تواند شدید باشد. رایج‌ترین اشتباهات افراد رانندگی در لاین اشتباه است. قبل از تغییر مسیر از یک خط به خط دیگر تفاوت سرعت بین خطوط را تشخیص داده و بر این اساس سرعت خودرو را تغییر دهید. یک ماشین با سرعت کم در لاین سرعت می‌تواند خطرناک باشد. در صورت نیاز به تغییر مسیر، باید هشدارهای مناسب را ارائه کرده و سرعت دیفرانسیل را زیر نظر داشته باشید.

نکات رانندگی در اتوبان

رعایت فاصله ایمنی با دیگر خودروها

نکته مهم در زمان رانندگی در بزرگراه ها این است که فاصله مناسب بین خود و خودروهای دیگر را حفظ نمایید. با توجه به بالا بودن سرعت خودرو ها در اتوبان، کنترل خودرو و ترمز به موقع گرفتن تجربه بالایی می خواهد. به همین جهت بهتر است تا در ابتدا فاصله مناسب و مناسبی را با خودروهای دیگر مخصوصا جلوی خود حفظ کنید تا اگر با ترافیک ناگهانی و یا ترمز گرفتن ناگهانی مواجه شدید، بتوانید با قدرت عمل بیشتر و بهتری خودرو خود را کنترل کنید.

فاصله ایمن به شما کمک می کند تا برای جلوگیری از برخورد با خودروی جلویی زمان کافی را در اختیار داشته باشید و همواره قانون سه‌ثانیه را رعایت کنید. یک نقطه ثابت در مسیر جلوی خود در نظر بگیرید یادتان باشد که این فاصله را در شب به حدود ۵ ثانیه افزایش داده و در هوای بارانی و مه آلود نیز آن را بیشتر کنید.

نکات رانندگی در اتوبان

بیش از حد سبقت نگیرید.

یکی دیگر از نکات مهم رانندگی در اتوبان، سبقت گرفتن است. طبق یک نظرسنجی بیشتر تصادفات صورت گرفته در اتوبان به دلیل خطا هنگام سبقت اتفاق میافتد. زمانبندی صحیح از موارد اصلی تمرکز هنگام سبقت گرفتن است. همیشه سبقت از سمت چپ انجام می‌شود، بنابراین برای تغییر مسیر جهت سبقت از علامت راهنما استفاده نمایید. شما نه تنها باید به وسایل نقلیه پشت سر خود توجه کنید، بلکه باید به ماشین‌های روبرو نیز توجه داشته باشید. فقط در صورتی تغییر مسیر دهید که فاصله از ترافیک روبرو برای شما کافی باشد تا بتوانید با خیال راحت سبقت بگیرید. تردید در هنگام این حرکت می‌تواند فاصله ایمن بین شما و ترافیک روبرو را کاهش داده و خودروی سبقت گیرنده را مجبور به ترمز ناگهانی کند.

پرهیز از رانندگی شبانه

 تا حد ممکن و تا جایی که امکانش بود، از مسافرت در طول شب پرهیز کنید. با این حال اگر لازم بود تا به صورت شبانه رانندگی کنید، لازم است که دید مناسبی داشته باشید. برای این کار حتماً شیشه جلوی خودرو خود را تمیز نگه داریم و تمامی چراغ ها را یکبار بررسی کنید. هم بار چراغ های جلو را مطابق با موقعیت نشستن خود هدف بگیرید و مطمئن شوید که نور بالا نینداخته باشد؛ چرا که ممکن است برای رانندگان جلویتان ایجاد مزاحمت کنید. همچنین در زمان نزدیک بودن به وسیله نقلیه جلو نیز از نور بالا استفاده نکنید. دقت کنید که نسبت به جاده باید بیش از همیشه توجه داشته باشید؛ چرا که اغلب رانندگان اتوبوس ها و کامیون ها به دلیل رانندگی در روز خواب آلود هستند و در صورتی که مشکلی پیش بیاید خیلی دیر تر از آنچه که انتظار دارید واکنش نشان خواهند داد.

از آینه‌ها بررسی انجام دهید.

آینه‌های خودرو مثل یک چشم سوم است، بنابراین بسیار مهم میباشد که آینه‌ها را به طور مداوم بررسی کنید. عادت کنید به هر سه آینه نگاه کنید. هر بار که می‌خواهید حرکتی انجام دهید به آینه عقب نگاهی بیندازید. آینه‌های بغل نیز باید در فواصل منظم بررسی شوند. هنگام سبقت گرفتن و تغییر مسیر اولین کاری که باید انجام شود این است که بررسی کنید آیا وسیله نقلیه از عقب نزدیک می‌شود یا خیر. مراقب نقاط کور باشید زیرا آینه نمی‌تواند کل نمای پشت را ارائه دهد. شما می‌توانید آینه‌های نقطه کور را نصب کنید که اساساً آینه‌های کوچکی هستند که می‌توانند به آینه‌های بغل متصل شوند. آنها دامنه وسیع‌تری به شما می‌دهند و به کاهش نقاط کور کمک می‌کنند. آینه‌های دید عقب امروزه عملکردی شبانه روزی دارند که به وسیله آن می‌توانید بازتاب چراغ‌های جلوی رانندگان پشت سر خود را کاهش دهید.

آینه ماشین و انواع آن

یکی از مهم‌ترین قطعات بدنه خودرو که تاثیر زیادی در حفظ امنیت خودرو و مسافران دارد؛ آینه ماشین است. تمامی خودروها در طرفین خود دارای آینه هستند.

هنگام خرابی خودرو آرامش خود را حفظ کنید

در شرایط ناگوار که خودروی شما دچار خرابی شده است حفظ آرامش و پیروی از این مراحل بسیار مهم است. سرعت خود را به آرامی کاهش دهید و به سمت شانه بزرگراه حرکت کنید. با دقت در شانه راه متوقف شوید و چراغ‌های خطر خود را روشن کنید. شانه راه محلی برای توقف اضطراری خودروها و معبری برای گذر اضطراری به منظور پرهیز از یک حادثه است. مثلث خطر را در حدود ده تا پانزده فوت پشت ماشین قرار دهید تا به سایر رانندگان هشدار دهید. میزان آسیب را بررسی کنید و بر این اساس درخواست کمک کنید. در شب چراغ‌های داخلی را روشن کنید تا وسیله نقلیه تا جایی که ممکن است نمایان شوید. سعی کنید تا رسیدن کمک در خودرو منتظر بمانید.

رعایت تمامی هشدارهای رانندگی

همان مقدار که باید از حرکت دیگر خودروها در اطراف خود آگاهی داشته باشید، به همان اندازه نیز مسئولیت دارید تا در رابطه با حرکات خود دیگر رانندگان را آگاه نمایید. به طور مثال در هنگام تعویض لاین چراغ راهنمای خود را روشن کرده و در صورت مشاهده هرگونه انسداد یا انحراف در مسیر روبروی خود که نیاز به ترمز ناگهانی دارد، چراغ خطر را به خوبی روشن نموده و سرعت خود را کاهش دهید. به این ترتیب دیگر رانندگان با مشکل مواجه نخواهند شد.

نحوه تغییر لاین در اتوبان

تغییر مسیر از مهم‌ترین نکات مهم رانندگی در اتوبان به شمار می‌رود و دارای اهمیت ویزه می‌باشد. سرعت خودروها از همه جا بیشتر است. توجه داشته باشید که هیچگاه تغییر مسیر ها را به صورت اشتباه انجام ندهید و برای تغییر لاین با تمرکز اقدام کنید زیرا عواقب آن می تواند بسیار شدید بوده و منجر به تصادفات شدیدی گردد. از رایج ترین اشتباهات افراد رانندگی در لاین اشتباه است. به همین علت باید پیش از تغییر مسیر از یک لاین به لاین دیگر ابتدا تفاوت سرعت بین این خطوط را تشخیص داده و سرعت خود را کم یا زیاد کنید؛ به طور مثال یک خودرو با سرعت کم در لاین سرعت می تواند بسیار خطرناک باشد و جان دیگر رانندگان را به خطر بیندازد!

نکته بسیار مهم!

در صورت نیاز به تغییر مسیر نیز حتماً اشاره های مناسب را از جمله چراغ راهنما به خوبی ارائه دهید و سرعت دیفرانسیل را نیز زیر نظر داشته باشید. هر سری که تصمیم دارید تا لاین را عوض کنید، باید چراغ راهنما بزنید. آیینه را چک کنید و نقاط کور را مورد توجه قرار دهید. به علاوه دقت کنید که شما باید در نزدیکترین لاین از سمت راست برانید مگر ماشین جلوی شما سرعتی کمتر از شما داشته باشد. در صورتی که در لاین سرعتی یا لاین سمت چپ هستید باید دقت کنید که فاصله کمی با خودروهای جلوی تان نداشته باشید و حواس‌تان به کند شدن ترافیک اتوبان نیز باشد.

 در صورتی که دیگر خودروها می‌خواهند از شما سبقت بگیرند، به شما باید به آرامی و با اطمینان لاین خود را عوض کنید و به آنها اجازه دهید تا رد شوند حتی اگر با بیشترین سرعت مجاز نیز حرکت می کنند.

کلام پایانی

به عنوان جمع بندی نکات مهم رانندگی در اتوبان،به یاد داشته باشید که با سرعت دیگه خودروها هماهنگ باشید. چنانچه سرعت شما خیلی کم باشد خطر آفرین است. اگر سرعت بالا باشد، باز هم ایجاد مشکل می کند. دقت کنید که در اتوبان‌ها و بزرگراه ها باید فاصله شما با خودروی جلویی تان از حالت معمولی و در داخل شهر بیشتر باشد. فاصله سه ثانیه مناسب ترین و بهترین انتخاب است. پس از احساس راحتی بابت تغییر لاین می توانید سبقت از خودروهای دیگر را نیز امتحان کنید. همچنین توجه داشته باشید که هرگز و تحت هیچ شرایطی در تغییر لاین دیگران تداخلی ایجاد نکنید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment