سبقت گرفتن در چه زمانی و در کجا ممنوع است؟

در هنگام رانندگی، مانورها و حرکات رانندگی زیادی با دید ضعیف در سطح جاده ها انجام می شود که می تواند موقعیت های خطرناکی را برای رانندگان جاده ایجاد کند. برای جلوگیری از حوادث و موقعیت‌های پرخطر در جاده‌ها، به شما یادآوری می‌کنیم که سبقت‌گیری در چه شرایطی ممنوع و یا آزاد است .

موقعیت هایی که سبقت گرفتن ممنوع است

سبقت غیر مجاز یکی از مهمترین تخلفات رانندگی است که بیشترین تصادفات را به همراه دارد و به همین دلیل در مکان هایی با میدان دید ضعیف ممنوع است. سبقت در سر پیچ ها و منحنی جاده ها، هنگام تغییر شیب بدون دید واضح از جاده (سربالایی)، تونل ها، باند دوچرخه سواری و تقاطع ها خطرناک هستند. در زیر، هر یک از مواردی که سبقت ممنوع است را توضیح می دهیم.

1. پیچ ها و شیب ها

سبقت در پیچ ها و انحناهای شدید و همچنین هنگام تغییر شیب با کاهش دید، مانع از دیدن خودروی مقابل می شود به همین دلیل با وجود خط ممتد و تابلوی سبقت ممنوع برای تمامی خودروهایی که در جاده تردد می کنند مشخص شده اند.

استثنا سبقت در پیچ ها و شیب های تند

تنها یک استثنا وجود دارد: سبقت گرفتن از موتورسیکلت، اما به شرطی که به باند مجاور وارد نشوید، به عبارت دیگر، تا زمانی که وارد lane (باند) دیگر نشوید، می توانید سبقت بگیرید.

2. تونل ها و زیرگذرهای یک بانده

صرف نظر از نورانی یا عدم روشنایی تونل ها، وقتی وارد یک تونل یا زیرگذر می شوید زمانیکه فقط یک باند در هر جهت دارد، نمی توانید سبقت بگیرید. با این حال، زمانی سبقت مجاز است که بیش از یک باند در جهت شما وجود داشته باشد.

3. تقاطع های همسطح با ریل قطار

تقاطع های همسطح و منطقه مجاور آنها مکان هایی هستند که باید در آنها بسیار احتیاط کنید و هرگز از کنار وسایل نقلیه دیگری عبور نکنید. کار ایده آل این است که به تدریج سرعت خود را کم کنید، خودرو را متوقف کنید و از علائم شنیداری و بصری اطاعت کنید. هنگامی اجازه رانندگی دوباره دارید، که از ایمن بودن ریل قطار اطمینان حاصل کنید.

4. مسیرهای دوچرخه سواری

در مجاورت مسیرهای مخصوص دوچرخه، سبقت غیرمجاز و مطلقاً ممنوع است، به دلیل حرکت دوچرخه ‌سوارانی که به موازات جاده حرکت می‌کنند.

5. تقاطع ها

تقاطع ها مکان های بسیار پرخطری هستند که سبقت در آنها ممنوع است چرا که وجود وسیله نقلیه دیگر، مسیردوچرخه سواران یا عابران پیاده که در آن نزدیکی قدم می زنند مانع سبقت می شود.

6. سبقت از راست

سبقت از راست مجاز نیست مگر خودروی دیگر بخواهد در تقاطع به سمت چپ بپیچد که در آن صورت سبقت از سمت راست آن خودرو مجاز می باشد.

تـوجـــه :

از فاصله ی 50 متر قبل و 50 متر بعد از پیچ ها و تقاطع و تقاطع راه آهن سبقت ممنوع است . مگر اینکه با علایم سبقت مجاز رو به رو شوید.

در فاصله ی 100 متری ورودی تونل، داخل تونل و همچنین 100 متر بعد از خروجی تونل هم سبقت ممنوع می باشد.

جمع بندی

هنگام سوار شدن پشت فرمان باید از هر یک از این شرایط آگاه باشید. گرچه باید بدانید که در هر یک از این موقعیت ها یک  استثنا  برای سبقت گرفتن از وسایل نقلیه وجود دارد: زمانیکه یک وسیله نقلیه بی حرکت، تمام یا بخشی از جاده را در همان جهتی که شما در حال حرکت هستید مسدود می کند، ممکن است سبقت گرفته شود. اینکار زمانی مجاز است که قبلاً مطمئن شده باشید که انجام سبقت خطرناک نیست. در همین شرایط هم می توانید از دوچرخه سبقت بگیرید.

نمونه سوالات آیین نامه

می توانید سوالات آیین نامه مرتبط با سبقت را در انتها مشاهده و با پاسخ دادن به سوالات و سپس کلیک روی دکمه “پایان آزمون”، نتیجه و درستی سوالات را مشاهده کنید.

برای مشاهده و پاسخگویی سوالات آیین نامه مرتبط با سبقت روی “شروع آزمون” کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 3.9]

2 نظر

ناشناس
۱۴۰۲-۰۷-۱۲

جواب
صحیح

محمدبیگدلی شاملو
۱۴۰۱-۱۰-۱۹

باتشکر وسپاس از طراحی خوب ومناسب سوالات وآزمون وهمه جزییات موفق باشید

Leave a comment