سنسور اکسیژن خودرو

سنسور اکسیژن یکی از سنسورهای موتور خودرو میباشد که که خرابی آن با اختلالاتی در عملکرد موتور خودرو دارد. سنسور اکسیژن یک قطعه الکترونیکی کوچک است که در خودروها ابتدای لوله اگزوز و در برخی دیگر بر منیفولد دود قرار دارد. در بعضی از مدل های خودرو، برخی یک سنسور و برخی دیگر چند سنسور اکسیژن دارند. این سنسور، اکسیژن سوخت را اندازی گیری می‌کند و اطلاعات آن را به ECU می‌فرستد. خرابی سنسور اکسیژن کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلاینده‌ها را به دنبال دارد.

سنسور چیست؟

سنسور (Sensor) یا حسگر به وسیله‌ای است که نسبت به محرک‌های فیزیکی واکنش نشان می‌دهد. تغییرات محرک‌ها به عنوان ورودی توسط حسگر دریافت  و در آن به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل و به سمت ECU یا هر پردازش‌گر دیگری ارسال می‌شود. سنسور را می‌توان وسیله اندازه‌گیری متغیرهای فیزیکی یا شیمیایی ذکر کرد. این اجزا در تمام خودروها از کاربراتوری و انژکتوری مورد استفاده قرار میگیرد. بر اساس نوع منبع دریافت کننده اطلاعات که ECU یا راننده است، تفاوت‌هایی نیز در آن‌ها وجود خواهد داشت.

وظیفه سنسور اکسیژن

سنسور O2 از طریق نظارت بر این سطوح اکسیژن، نقش مهمی را در اندازه گیری این مخلوط هوا و سوخت انجام می دهد تا سیستم تزریق سوخت بتواند مطابق با آن تنظیم شود. وظیفه اصلی سنسور اکسیژن بدین معناست که به ECU بگویند که یک مخلوط سوخت خیلی کم چرب است یا اینکه خیلی غنی است. اکسیژن موجود در این گازها، در واقع میزان اکسیژن سوخته نشده در فرآیند احتراق را نشان می‌دهد. بنابراین، بالا بودن میزان اکسیژن به معنای احتراق ناقص و درصد نامناسب مخلوط سوخت و هوا است. به این ترتیب که در صورت گزارش وجود بیش از حد اکسیژن در گازهای خروجی از موتور، غلظت مخلوط بالا و مصرف سوخت بیش از حد مطلوب است. 

زمان تعویض سنسور

تعویض سنسور اکسیژن در خودرو به‌صورت منظم، باید صورت بگیرد. هیچ زمان مشخصی برای تعویض سنسور اکسیژن وجود ندارد، علائم مشکلات سنسور اکسیژن می‌تواند نشان دهنده نیاز به تعویض آن باشد. بعضی از علائم همچون کاهش قدرت موتور، افزایش آلاینده‌های هوا، تولید دود و گاز خروجی بیش از حد، راندن نامنظم موتور، روشن شدن چراغ چک موتور میباشد.

مکمل های سوخت بنزین

مکمل های سوخت بنزین نوعی افزودنی است که انواع مختلفی دارد و برای اهداف خاصی استفاده می‌کنیم. مکمل سوخت را باید در باک بنزین بریزید.

سنسور اکسیژن

تعداد سنسور اکسیژن در خودرو

ماشین‌های دارای سنسور اکسیژن حداقل یک سنسور در قسمت جلوی مبدل کاتالیزوری و یک سنسور در هر اگزوز دارند. تعداد واقعی این سنسورها به سال تولید، سازنده، مدل ماشین و موتور آن بستگی دارد. مدل‌های قدیمی معمولا ۴ سنسور اکسیژن دارند.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن در عملکرد موتور و آلایندگی محیط اثر منفی دارد. خوشبختانه پیام‌های هشدار فوری به راننده اجازه می‌دهند تا خیلی زود از خرابی سنسور اکسیژن آگاه شود و از آسیب زیاد آن جلوگیری می‌کنند. در ادامه چند مورد از علائم خرابی سنسور اکسیژن اشاره آورده شده است:

۱. کاهش عملکرد موتور

علائم ابتدایی افشاکننده خرابی سنسور اکسیژن ماشین شامل خرابی موتور، به‌سختی حرکت‌کردن یا بی‌نظمی در طول درجا کار کردن ماشین است. علاوه‌براین، مشکلات دیگر موتور مثل خاموش‌شدن، مکث یا از دست دادن قدرت هم می‌تواند با خرابی سنسور اکسیژن مرتبط باشد اگر با این مشکلات برخورد داشتید و چراغ چک موتور روشن بود می‌توانید مطمئن شوید که مشکل به سنسور اکسیژن ماشین شما مربوط است.

۲. روشن شدن چراغ چک خودرو

هر زمان که چراغ موتور روشن شد باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. دلایل روشن شدن چراغ چک موتور متفاوت است پس در وهله اول باید علت اخطار را پیدا کنید. اگر این مشکل به سنسور اکسیژن مربوط باشد باید در صورت لزوم سنسور اکسیژن تعویض شود. قیمت این تعویص سنسور با توجه به مدل ماشین شما متفاوت است. اگر یک ماشین قدیمی (بالای ۱۰ سال یا با کارکرد بالای ۱۵۰۰ کیلومتر) دارید احتمال روشن شدن چراغ چک خودرو مربوط به سنسور اکسیژن آن است.

۳. افزایش مصرف سوخت

خودروهای امروزی با اقتصادی‌ بودن مصرف سوخت‌شان شناخته می‌شوند. بنابراین ناکارآمد بودن مصرف سوخت ماشین ناامیدکننده است. افزایش ناگهانی مصرف سوخت می‌تواند با موضوعات مختلفی مرتبط باشد که یکی از آنها خرابی سنسور اکسیژن است. خرابی سنسور اکسیژن در سیستم احتراق و سیستم سوخت‌رسانی خودرو اثر منفی دارد. اگر این سیستم درست کار نکند، سنسور اکسیژن اجازه می‌دهد تا مقدار زیادی سوخت به موتور تزریق شود، درنتیجه مسافت پیموده‌شده در مقابل سوخت مصرفی کمتر است. وجود سوخت اضافی در موتور ناشی از خرابی سنسور اکسیژن، موجب ایجاد بوی سولفور در موتور می‌شود که شبیه تخم‌مرغ گندیده است.

۴. افزایش آلایندگی اگزوز

سنسور اکسیژن شما نسبت بهینه هوا به سوخت را تعیین می‌کند. در صورت خرابی این سنسور ممکن است متوجه دود سیاهی شوید که از اگزوز ماشین خارج می‌شود.

سنسور اکسیژن

۵. هشدار خرابی مدار گرمایشی ماشین

مشاهده این هشدار یکی دیگر از علائم خرابی یا عملکرد بد سنسور اکسیژن خودرو است.

نحوه ارزیابی و تعمیر سنسور اکسیژن

برای بررسی سنسور اکسیژن می‌توانید آن را روی خودرو ارزیابی کنید یا بردارید. ارزیابی سنسور خودرو به دو ابزار نیاز دارد: یک ولت‌متر دیجیتال با مقاومت بالا و یک پروب‌پشتی. اولین قدم برای بررسی سنسور بررسی سیم‌های اطراف آن است تا مطمئن شوید که دست نخورده هستند و علائم ساییدگی و پارگی ندارند. در مرحله بعد، باید خودرو روشن شود تا موتور به دمای ۳۱۵ درجه سانتی‌گراد برسد تا از خواندن دقیق سنسور اطمینان حاصل شود. سپس با استفاده از پروب پشتی و ولت‌متر، سنسور اکسیژن در نقاط مختلف و در شرایط خاص اندازه‌گیری می شود تا نقص در اندازه‌گیری مشخص شود. از آنجایی که بررسی سنسور اکسیژن به تخصص و ابزار نیاز دارد این کار را به مکانیک بسپارید. به یاد داشته باشید که هیچ‌گونه روغن یا گریسی نباید روی سنسور وجود داشته باشد.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment