علت ریپ زدن ماشین

در بیشتر اوقات با بالا رفتن کارکرد موتور، اختلالاتی نظیر ریپ زدن یا عدم عملکرد صحیح به وجود می‌آید. ریپ زدن ماشین بروز ایراد جدی و مهم در موتور است که باید حتما  برای خرابی ن آن اقدامات لازم را کرد. عدم توجه به خرابی خودرو ممکن است ایرادات بزرگ و پرهزینه‌تری به دنبال خواهد داشت. ریپ زدن خودرو علت های  مختلفی میتواند داشته باشد که در ادامه به معرفی چند علت ریپ زدن خودرو میپردازیم. اگر مایل هستید بدانید چرا ماشین ریپ میزند و دلایل ریپ زدن خودرو در حالت های مختلف را شناسایی کنید، با ما همراه شوید.

ریپ زدن خودرو چیست؟

پیش از پرداختن به دلایل ریپ زدن خودرو بهتر است این عیب را به طور تعریف کنیم. حتما شما در زمان سلامت خودروی خود، صدای نرم و متوازن موتور آن را شنیده‌ اید وبا صدای آن آشنا هستید. هر زمان حس کردید که موتور خودرو همانند قبل کار نمی‌کند و توازن عملکردی آن دچار اختلال است، به نحوی که صدای ماشین دیگر آن صدای همیشگی را ندارد و با وقفه یا حالتی غیر عادی همراه است و صدای خروجی از اگزوز نیز همانند همیشه نیست، می‌توان گفت که خودرو با عیب ریپ زدن مواجه شده است. یا در زمانی که در حال حرکت هستید، ماشین به طور ناگهانی چندین بار تکان های شدید خورده و ماشین را به جلو پرتاب می کند. به این امر اصطلاحا ریپ زدن خودرو می گویند.

مطلب پیشنهادی ما به شما:

آشنایی با انواع روغن گیربکس و تفاوت آنها

ریپ زدن ماشین

علت ریپ زدن

اشاره کردیم، ریپ زدن ماشین می تواند در مواقع خاصی چون هنگام روشن کردن خودرو، در حین رانندگی، زمان عبور از سربالایی و … رخ دهد. علت ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین می تواند به دلیل نداشتن سوخت کافی درون باک خودرو باشد. این اتفاق طبیعی است اما اگر از پر بودن باک خود اطمینان خاطر دارید اما باز هم ماشین شما دچار اختلالی شده، پس مطالب زیر را با دقت مطالعه نمایید.

اگر متوجه شدید که هنگام شتاب گیری، ماشین تان تکان می خورد، این موضوعی است که نباید نادیده بگیرید. در صورت تکان خوردن خودرو، برای حل آن اقدام نکنید، خودروی شما با مشکلات دیگری روبرو خواهد شد. دلایل ریپ زدن خودرو:

گرفتگی در سیستم هواگیری خودرو

 از دلایل ریپ زدن موتور ماشین می‌تواند به گرفتگی سیستم مکش هوا و تخلیه دود باشد. اگر موتور نتواند به نحو صحیح هوای تمیز را به داخل بکشد و از آن طرف دود را به طور روان از طریق اگزوز تخلیه نکند، عملکرد آن با مشکل مواجه میشود و بروز ریپ زدن در این حالت بسیار محتمل خواهد بود. همچنین اگر هر گونه نشتی در سیستم مکش هوای موتور، دریچه گاز و… وجود داشته باشد، هوا با سوخت مخلوط می شود و ترکیبی ایجاد می کند که به موتور شما نیرو می بخشد. اگر چیزی در شیوه صحیح انجام این عملکرد اختلال ایجاد کند، ممکن است خودروی شما برای شتاب گرفتن دچار مشکل شود.

کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا نقش مهمی در دور نگه داشتن آلاینده ها از موتور شما دارد. با گذشت زمان، این آلاینده ها می توانند جمع شده و باعث شوند که خودرو شما به درستی شتاب نگیرد. بنابراین لازم است پس از خرید خودر در بازه های زمانی نسبت به تعویض این فیلتر و یا تمیز کردن آن اقدام نمایید.

انژکتورهای سوخت کثیف

انژکتورهای سوخت کثیف یکی از رایج ترین دلایل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری هستند. انژکتور کثیف منجر به از دست دادن قدرت موتور خودرو  می شود. زمانی که می خواهید با سرعت ثابت رانندگی کنید یا شتاب بگیرید حتما حواستان به این نکته باشد.

شمع های فرسوده

شمع های خودرو پس از گذشت مدت زمانی فرسوده می شوند. اگر این اتفاق رخ داد و شما بدون توجه به آن به رانندگی خود ادامه دادید، احتمال دارد این شمع های فرسوده نتوانند سوخت را با سرعت کافی مشتعل کنند. باعث شود که ماشین شما شتاب نگیرد. خوشبختانه تعمیر و تعویض شمع ها گران نیستند.

مبدل های کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری شما ممکن است دچار انسداد شده بشند. مخلوط  هوا و سوخت که از مبدل کاتالیزوری عبور می کنند، می توانند بیش از حد غنی شده و در نهایت منجر به انسداد شوند. این اتفاق اغلب منجر به ریپ زدن ماشین هنگام گاز دادن می شود. برای رفع آن شاید بتوانید آن را با یک پاک کننده مبدل کاتالیزوری خوب پاک کنید. در غیر این صورت، به کمک مکانیک این مشکل را حل کنید.

ریپ زدن ماشین

آسیب دیدن سیلندرها

اگر سیلندرهای موتور آسیب دیده باشند، این امر بر توانایی موتور برای درست کار کردن تاثیر می گذارد و منجر به خاموش شدن موتور می شود. این موضوع نه تنها به عنوان دیگر علائم ریپ زدن خودرو شناخته می شود، بلکه می تواند به سرعت به موتور شما آسیب برساند.

لوله های آسیب دیده بنزین

آسیب به خطوط بنزین که از دیگر موارد ری زدن خودرو است. بنزین از طریق خطوط در سراسر موتور شما جریان گرفته است. با این حال، اگر مشکلی در این خط وجود داشته باشد، باعث از دست دادن نیروی خودرو شما شده که در نهایت با ریپ زدن ماشین به شما هشدار داده میود. حتی در موارد شدید، خرابی خط سوخت احتمال است باعث آتش گرفتن موتور نیز شود. 

ریپ زدن ماشین

علت ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف

چند علت دیگر ریپ زدن ماشین در حالت‌های مختلف نظیر ریپ زدن در دنده‌های سنگین یا ریپ زدن در سربالایی و حالت گازسوز و غیره که به موارد زیر تقسیم میشوند.

ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن

اگر در زمان روشن کردن خودرو متوجه این شدید که خودروی شما در حالت طبیعی قرار ندارد و ریپ می زند، باید به یک مکانیک مراجعه کنید. ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن می تواند هشداری برای خراب بودن بخش هایی از موتور باشد. خرابی میل سوپاپ و سیلندرها از جمله این بخش ها هستند.

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

اگر ماشین شما دچار مشکل شده باشد، احتمال دارد که خودرو در سربالایی ریپ بزند. این امر می تواند وابسته به چندین عامل مختلف باشد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

  • گرفتگی سیستم انتقال بنزین
  • نرسیدن بنزین کافی به موتور
  • زیاد بودن فشار کمپرس

علت ریپ زدن ماشین اول صبح

اما دیگر مشکلی که بسیاری از رانندگان خودرو آن را تجربه کرده اند، ریپ زدن ماشین اول صبح  است. اصلی ترین دلیل این اتفاق را هم می توان خرابی سیستم برق خودرو است.این سیستم شامل قطعات حیاتی شمع، وایر و کوئل می شود که اختلال در هر یک از آن ها می تواند برای شما مشکل ساز شود. بهتر است در صورت مشاهده ریپ زدن ماشین در اول صبح، حتما زمان تعویض این قطعه را بررسی نمایید.

ریپ زدن ماشین در حالت درجا

 ممکن است شما هم تجربه کرده باشید، ریپ زدن ماشین در حالت درجا که از دیگر موارد است. اصلی ترین علت بوجود آمدن این اختلال، وجود رطوبت در درپوش دلکو است. اگر پس از بررسی های لازم متوجه شدید که چنین مشکلی سبب ریپ زدن ماشین شما نشده است، بهتر است به وجود مشکلات زیر است:

  • خرابی کوئل
  • معیوب بودن تسمه تایم
  • فرسوده بودن فیلتر سوخت

علت ریپ زدن ماشین در دنده ۱

همانطور که ذکر کردیم، ریپ زدن یکی از مشکلات اساسی خودرو است که ممکن است بسیاری از رانندگان آن را تجربه کرده باشند. اما باید بدانید که این اتفاق تنها مختص سرعت بالا نیست بلکه ممکن است حتی در دنده یک هم ماشین شما ریپ بزند. این اتفاق می تواند چندین علت مختلف داشته باشد که عبارتند از:

  • اختلال در سیستم برق از جمله شمع، وایر و کوئل
  • نشتی روغن و آب به دلیل خرابی واشر سر سیلندر
  • معیوب بودن سنسور فشار هوا و اکسیژن
  • نشتی در لوله های مکش

در صورت مواجه شدن با مشکل ریپ زدن خودرو چکار کنیم؟

همانطور که خواندید ما در این مقاله سعی کردیم بهبری از دلایل ری\ زدن ماشین اشاره کنیم و علت بروز این مشکل در شرایط مختلف را بررسی کنیم. بنابراین آگاهی از این مطالب می تواند به شما کمک شایانی کند البته توجه داشته باشید که ریپ زدن خودرو مشکلی نیست که بتوان ساده از کنار آن رد شده و یا خودتان آن را برطرف کنید. از این رو لازم است در صورت مواجه شدن با این مسئله هر چه سریع تر به یک مکانیک با تجربه مراجعه نمایید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment