روشن شدن چراغ چک خودرو

ممکن است وقتی چراغ چک خودرو درحین رانندگی روشن شده باشد و نمی‌دانستید که چه کاری باید انجام دهید. بهتر است این را بدانید که به‌ محض روشن شدن چراغ چم خودور حتما نباید توقف کنید، در بعضی از موارد مشکل جدی نمیباشد. پیشنهاد میشود اگر در هنگام رانندگی متوجه روشن شدن چراغ چک خودرو شدید مسافتی کمی را طی کنید، اگر چراغ خاموش شد و دوباره روشن نشد مشکلی وجود ندارد اما اگر روشن شدن چراغ پی در پی شد حتما مشکلی هست. در ادامه قصد داریم با علت روشن شدن چراغ چک خودرو و اقدامات بعد از آن را ذکر کنیم. چنانچه مایل هستید در ادامه همراه تیم ما باشید.

وظیفه چراغ چک های خودرو

چراغ چک یک اخطار کامپیوتر خودرو است. این چراغ عیب‌ های ماشین را در کامپیوتر خودرو به نمایش گذاشته که ایرادی در خودرو است. رنگ این چراغ در خودروها زرد، نارنجی و یا زرد مایل به قرمز طراحی شده است. بهتر است بدانید که چشمک زدن چراغ چک را باید جدی گرفته شوند به دلیل اینکه وضعیت احتراق را نشان می‌دهد که می‌تواند موجب داغ شدن بیش از حد کاتالیزور شود، داغ شدن کاتالیزوز احتمال حریق در خودرو بالا می‌برد.

چراغ چک خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو شامل علائم زیر میباشد

  • 1)باز شدن در باک خودرو:

درصورتی که در باک خودروی شما باز یا شکسته باشد، چراغ چک خودرو روشن خواهد شد که با بستن در باک و یا تعمیر کردن آن مشکل حل خواهد شد. باز بودن در باک خودرو یکی از علت های روشن شدن چراغ چک خودرو به حساب می آید.

  • 2)خراب شدن باتری خودرو:

خراب بودن باتری خودرو، یکی دیگر از علائم روشن شدن چراغ چک ها به معنی اختلال در آن است. در خودروهای جدید یک چراغ مخصوص برای نشان دادن مشکل در باتری ساخته شده و بعضی دیگر از خودروها نیز چراغ دینام نشان دهنده مشکل در باتری ماشین است. در خودروهای معمولی روشن شدن چراغ های خودرو به دلیل وجود ایراد در باتری است که میتوان ذکر کرد. 

 
چراغ چک خودرو
  • 3)خرابی سنسور اکسیژن:

ساده ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی در سنسورهای اکسیژن میتواند باشد. خرابی این قسمت می‌تواند به قطعات دیگر از جمله کاتالیزور که به نسبت گران قیمت بوده، آسیب بزند. سنسور اکسیژن در صورت خرابی مصرف سوخت خودرو را افزایش داده و اطلاعات ورودی به ای سی یو را سبب اختلال میکند.

  • 4)خرابی سنسور هوا:

یکی دیگر از این موارد، مشکل در سنسور هوا است. با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو را ارسال کرده تا با تحلیل داده‌ها، مقدار انژکتورها محاسبه شود. درشهرهاهیی که با آلودگی هوا مواجه هستند، حتما به درست کار کردن سنسور هوا حواستان باشد.

  • 5)خرابی کوئل خودرو:

شمع های خودرو با جرقه‌ احتراق در خودرو را رقم خواهند زد. خراب بودن کوئل سب میشوذ تا برق لازم به شمع‌ها نرسیده و جرقه‌زنی به درستی صورت نگیرد که در این شرایط روشن شدن چراغ چک را به دنبال خواهد دارد.

  • 6)وجود عیب و ایراد در دزدگیر ماشین:

گاها اگر دزدگیر به‌ درستی نصب نشود و تنظیمات آن درست نباشد، می‌تواند چراغ چک خودرو را روشن کند. این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که سیستم‌های نصب‌ شده بروی کامپیوتر خودرو را یک عامل مخرب شناسایی می‌کند و چراغ چک را روشن نگه می‌دارد. ازطرفی نصب نادرست دزدگیر یکی از دلایل برق زدگی است و حتی می‌تواند منجر به خالی شدن باتری شود.

  • 7)وجود نشتی خلا:

نشتی خلأ می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود. هر خودرویی دارای چند سیستم خلأ میباشد که هرکدام وظیفه ای دارند. اگر خودرو هنگام کارکردن درجا می‌زند یا دور موتور بالا می‌ماند، احتمالا نشتی خلأ در سیستم خودروی شما وجود دارد. همین سبب روشن شدن چراغ چک های ماشین میشود.

  • 8)خرابی انژکتور:

مشکل انژکتور هم یکی از مواردی است که چراغ چک خودرو را روشن خواهد کرد. اختلال انژکتور خودرو رایج نیست ولی اگر انژکتور خودرو دچار اختلال شد باید برای تعمیر آن هزینه نسبتا زیادی پرداخت شود. برای جلوگیری از خرابی انژکتور باید عادت های غلط رانندگی خود مثل رانندگی طولانی با سوخت کم، تعویض دیر فیلتر بنزین و مواردی از این دست اصلاح کنید.

  • 9)ایراد در ترموستات خودرو:

تروسات خودور از قطعات اصلی است که بر دمای محیط نظارت و با فرستادن جریانی سرد به موتور، دمای آن را به حد استاندارد میرساند. اینکه ترموستات خودروی شما بدون نقص کار کند باید مایع خنک‌ کننده داخل ترموستات حتما به موقع تعویض شود. این مایع در طول زمان گرد‌وغبار را به خود جذب کرده و کارایی‌ خود را به مرور زمان از دست می‌دهد.

  • 10)خرابی وایر:

اگر وایر خراب باشد ترکیب سوخت و هوا به درستی انجام نمی‌شود و اشتعال ناقص صورت می‌گیرد. این نیز از دیگر علائم روشن شدن چراغ چک ها است.

در بسیاری از این موارد مشکل تا زمانی که حل نشود چراغ چک خودرو خاموش نخواهد شد. بهترین روش تشخیص چراغ چک خودرو روشن شده، استفاده از دستگاه دیاگ است. این دستگاه، کدهای مربوطه قابل خواندن شده و مشکل خودرو را تشخیص میدهد. به علاوه روشن شدن این چراغ می‌تواند به دلایل ساده‌ای مانند باز بودن در باک باشد اما همیشه چنین نیست و نباید به آن بی توجه بود.

کلام آخر: تعمیر قطعه تنها راه‌حل خاموش شدن چراغ چک خودرو

برای خاموش شدن چراغ چک خودرو، حتما باید مشکل به‌وجود آمده رفع شود. در برخی از مواقع چراغ روشن شده و پس از مدتی، با بستن درست درپوش بنزین، تمیز شدن فیلتر هوا و سایر موارد، مجددا خاموش می‌شود. با‌این‌حال، اگر پس از یک روز این مشکل رفع نشد باید برای بررسی‌های کارشناسان به تعمیرگاه مراجعه شود. ما در این مقاله به بررسی اصلی‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو پرداختیم. اگر شما نیز در‌خصوص روشن شدن چراغ چک، تجربه‌ای دارید، در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment