رانندگی در جاده

رانندگی در جاده یک مهارت است. که اکثر مردم با آن آشنا هستند. زمانی که در حین رانندگی هستید باید مهارت این را داشته باشد که وسیله نقلیه را کنترل کنید. حال اگر آن ویله نقلیه ماشین سواری، کایون، موتور باشد باید بتواند آن را کنترل کند.

رانندگی قوانین و ضوابطی دارد که راننده باید آن را بداند چه در شهر و چه در جاده. برای رسیدن به این مهارت باید راننده گواهینامه داشته باشد و دوره های تئوری و عملی را طی کند. که این آموزش ها شامل تمام قوانین و تکنیک های رانندگی می باشد. برای اطلاع از شرایط و مراحل ثبت نام گواهینامه پایه سه اینجا کلیک کنید.

مهارت در رانندگی لازم به رعایت حقوقی می باشد که شامل موارد زیر است: 

  1. صبر و بردباری هنگام شلوغی و ترافیک
  2. استفاده به موقع از سیستم صوتی خودرو برای جلوگیری از آلودگی صوتی 
  3. رعایت بهداشت و بیرون ننداختن زباله از ماشین
  4. مراقب از سلامتی خود و رانندگان دیگر و به نینداختن جان خود و دیگران

که تمام این موارد نشان دهنده این است همه تکنیک ها و قوانین رانندگی را به خوبی آموزش دیده ایم و بکار می بریم.

رانندگی در جاده

اصول رانندگی در جاده

رانندگی در جاده بسیار حائض اهمیت است و برای یادگیری باید آموزش دیده و رعایت قوانین ضروری است. مرحله اول تنظیم کردن صندلی راننده است. هرفردی باتوجه به فیزیک بدنی که دارد بر آن اساس باید صندلی را تنظیم کند. که این کار برای این می باشد که راحت تر به فرمان و پدال تسلط داشته باشیم. برای این عمل از دکمه های کنار صندلی استفاده می کنیم.

مرحله دوم آشنایی با پدال ها است . هر خودرو سه پدال دارد که شامل پدال سمت راست گاز، پدال وسط ترمز و پدال سمت چپ کلاچ می باشد.

آینه ها هم یکی از قسمت های پرکاربرد ماشین است. که برای دیدن اطراف به ما کمک می کند. آینه وسط برای دیدم عقب خودرو و آینه های راست و چپ برای دیدن کنارهای خودرو استفاده می شود.

مرحله بعدی آشنایی با دنده است. این قسمت بخش اصلی خودور است. ماشین دارای پنج دنده می باشد که برای عوض کردن دنده ها باید کلاچ را تا آخر فشار دهیم تا دنده را عوض کنیم و به آرامی پا را از روی کلاچ برداشته.

عکس العمل سریع در حین رانندگی بسیار مهم است. هر خودرو یک ترمز اضطراری دارد که به آن ترمز دستی می گویند که در سمت راست راننده قرار دارد و زمانی که ماشین پارک شده و توقف کرده ترمز دستی را به سمت بالا می کشیم اما در زمان حرکت ترمز دستی به سمت پایین کشیده می شود.

رعایت این قوانین و اصول باعث می شود به صورت حرفه ای رانندگی کنیم و در هنگام حرکت وسیله نقلیه را کنترل کنیم و به سلامت به مقصد برسیم.

اولین تجربه رانندگی در جاده

برای اولین در جاده رانندگی کردن بسیار هیجان انگیز است. در این شرایط باید بسیار محتاط باشیم. تمامی قوانین را رعایت کنیم برای همه رانندگان آشنایی با قوانین رانندگی ضروری است قانون صادرکارت را رعایت کنیم.

شروع به حرکت

یک مرحله مهم در آغاز رانندگی، شروع به حرکت کردن است. ابتدا باید پا را روی کلاچ قرار بدهیم و تا آخر فشار دهیم.

مرحله بعد دنده را خلاص می کنیم و از سوئیچ برای استارت زدن استفاده می کینم تا ماشین روشن شود. سپس کلاچ را فشار می دهیم و دنده را روی یک قرار می دهیم و ترمز دستی را به سمت پایین می آوریم. همچنیم بعد از زدن راهنما و تنظیم آینه ها پایمان را روی پدال گاز می گذاریم و به آهستگی کلاچ را رها کرده، در این زمان خودرو شروع به حرکت می کند.

علائم راهنمایی و رانندگی 

رانندگی در جاده بسیار مهم است و باید دقت زیادی داشته باشیم. همچنین در کنار آن به علائم راهنمایی و رانندگی آشنا باشیم و نیز آن را رعایت کنیم که این موضوع یکی از بخش های مهم آموزش رانندگی است. هر فردی که گواهی نامه دارد باید بر آن تسلط داشته باشد. بیش از دویست نوع علائم راهنمایی و رانندگی وجود دارد که هریک معنا و مفهوم خاصی دارند. این علائم به هفت دسته تقسیم میشود که علارت اند از: 

  1. تابلوهای بازدارنده
  2. تابلو آگاهی دهنده 
  3. تابلوهای هشدار دهنده 
  4. تابلوهای محلی 
  5. برچسب ها 
  6. تابلوهای راهنما برای مسیر
  7. تابلوهای مکمل

رانندگی جاده های دوطرفه

در جاده های دو طرفه راننده باید دقت و احتیاط زیادی داشته باشد در ضمن جاده ها نیز باید دارای علائم راهنمایی رانندگی باشند و رانندگان نیز باید به آن توجه کنند. زمان سبقت گرفتن باید مطمئن باشید که از جهت مخالف خودرویی به سمت شما نمی آید.

رانندگی در جاده

طریقه ی سبقت گرفتن

سرعت مجاز در آزادراه ها 120 کیلومتر بر ساعت است. در بعضی از مواقه راننده نیازمند به سبقت گرفتن است که در این موارد باید نکاتی را در نظر گرفته و به آن توجه کنیم:

  • باید جوانب آزاد راه را در نظر بگیریم.
  • ابتدا چراغ راهنما را بزنیم.
  • به اطارف، دوچرخه ها و سار وسایل نقلیه دقت کنیم.
  • اگر خودروی جلویی سرعتش را زیاد کند و شما سرعت را کم کنید به جای اولیه باز گردید.
  •  در گذرگاه عابر پیاده نباد سبقت بگیریم چون ممنوعیت وجود دارد.

قانون رانندگی در جاده

دانستن فوت و فن رانندگی و رعایت آن، در جاده می تواند ایمنی شما را افزایش دهد. با رعایت این قوانین می توان از وقوع حادثه جلوگیری کرد. از این موارد می توان به رعایت سرعت مجاز، استفاده از کمربند، توجه به تابلوها، رانندگی نکردن در شب برای جلوگیری از خواب آلودگی ذکر کرد.

نکات رانندگی در شب

در شب هنگام چون باکاهش دید مواجه هستیم، باید سعی کنیم با سرعت کمتری رانندگی کنیم زیرا این کار باعث کنترل بهتر بر خودرو و عکس العمل بهتر در هنگام مشاهده کردن موانع می باشد. حتما می بایست چراغ های خودرو چک شود و تنظیم باشد تا یک دید کامل داشته باشیم. مهم ترین نکته این است که قبل از رانندگی در شب به اندازه کافی استراحت کرده باشیم و راننده خواب آلود نباشد.

نکات مهم رانندگی

رانندگی در جاده بسیار خوشایند است مگر آنکه رانندگی با سرعت مجاز و احتیاط کامل انجام بگیرد. بی احتیاطی در رانندگی در بسیاری از موارد غیر قابل جبران است. نکات مهمی را باید در رانندگی رعایت کنیم. به مواردی از آن اشاره می کنیم.

  1. بعضی از قسمت های خودرو باید بررسی شود از جمله لنت ترمز، ایمنی بدنه خودرو، لاستیک ها و … 
  2. آشنا بودن به لاین های سرعت که ذر آن می توان با سرعت بالاتری حرکت کنیم 
  3. درست نشستن راننده 
  4. حالت سه و نه، یعنی باید دستان را در حالتی شبیه به ساعت نه و سه نگه داریم و فرمان را هرگز با انگشت نگیریم
  5. از همه بخش های جاده استفاده کنیم، دست انداز ها را نادیده نگیریم و به پیچ های جاده توجه کنیم 
  6. به صورت ناگهانی ترمز نکنیم زیرا این کار به ماشین آسیب می رساند و همیشه باید ترمز را به صورت پیوسته و آرام فشار دهیم
  7. دید کامل به جاده تا بتوانیم عکس العمل سریع از خود نشان دهیم
به طور کلی در هنگام رانندگی در جاده باید دارای تمرکز بالایی باشیم. قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت کنیم و علائم را نادیده نگیریم. همچنین بدانیم که رانندگانی هستند در جاده که سطح هوشیاری پایینی دارند و قانونگذار نمی باشند و با جان دیگران بازی می کنند. ضمن رعایت تمامی نکات ذکر شده، هشیارانه در جاده مراقب سلامت خود و همسفرانتان باشید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment