رانندگی در باران

آموزش اصول کامل رانندگی در شرایط بد جوی / آموزش تصویری

رانندگی در فصول بارانی و برفی هرچند زیبا اما بسیار مخاطره آمیز و خطرناک است. رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی نیازمند رعایت نکات مخصوص به خود هستند. برای جلوگیری از بروز حوادث دلخراش ناشی از تصادفات رانندگی با ما همراه باشید.

در این صفحه خواهیم خواند

رانندگی در باران

رانندگی در شرایط بارانی به هیچ وجه موضوع شوخی برداری نیست، در این شرایط بیشتر رانندگان دید بسیار کمی دارند و از طرفی عابرین نیز با احتیاط کمتری به نسبت حالت عادی دارند و سطح جاده ها و خیابان ها نیز لغزنده است، و آنچه اکثریت میخواهند، این است که زودتر به مقصد خود برسند، بنابراین جای تعجب ندارد که روزهای بارانی، از پر حادثه ترین و خطرناک ترین روزها برای رانندگی است؛ در این مطلب سعی میکنیم مهمترین نکات و مواردی را که باید برای رانندگی در شرایط بارانی رعایت کنیم ذکر کنیم و ببینیم با رعایت چه نکاتی می‌توانیم سفری امن و مطمئن را تجربه کنیم؟

رانندگی در باران

ترس از رانندگی در باران

نگران نباشید رانندگی در باران، آنطور که بنظر می‌رسد هم ترسناک نیست، چرا که با دانستن نکات ایمنی و رعایت چند نکته ساده، می توانید سفری آسوده و ایمن را تجربه کنید.
هرچند همچنان باید به این نکته اشاره کنم که شما هرچقدر هم راننده خوبی باشید و نکات رانندگی را به درستی رعایت کنید، اما خطر دیگر رانندگان نا آگاه که بدون احتیاط  می رانند، همواره وجود داشته و ممکن است بی احتیاطی آن ها برای شما دردسر ساز شود، بنابر این تغییر زمان سفر به زمانی که اوضاع جوی مساعد تر باشد، همواره بهترین انتخاب است. اما در صورتی که چاره ای جز رانندگی در شرایط بارانی وجود نداشته باشد باید چه نکاتی رعایت شود؟

چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا سفری مطمئن داشته باشیم؟

دوستان عزیز شاید بعضی از توصیه های نوشته شده در این مقاله از دید شما، مواردی بدیهی و پیش پا افتاده بنظر برسند، اما فراموش نکنیم دانستن و از آن مهم تر رعایت کردن تک تک این موارد، گاه می‌تواند شما و همسفرانتان را از خطرات بزرگ مالی و جانی دور نگه دارد، پس تا پایان ما را همراهی کرده و  فراموش نکنید، حتما اگر نکته ای دیگر میدانید در پایان بخش نظرات برای ما و دیگران بنویسید…

آماده سازی خودرو برای رانندگی در باران

1.) داشتن لاستیک مناسب

تایرهای خودرو، بخشی از ماشین هستند که هوای بارانی و جاده لغزنده، بیشترین تاثیر را در عملکرد آنها می‌گذارد، وظیفه اصلی لاستیک خودرو حفظ اصطکاک و کشش کافی میان خودرو و سطح جاده است و در صورت لغزندگی جاده، کار تایر برای انجام این وظیفه سخت تر می شود.

ویژگی تایر مناسب برای رانندگی در باران

تایر خودرو باید چهار فصل باشد. متاسفانه در بازار لاستیک ماشین در ایران، بیشتر لاستیک ها تابستانه هستند و تایر چهار فصل بسیار کم و به سختی پیدا می شود. نوع طراحی آج لاستیک های تابستانی به گونه ایست که نمی توانند به راحتی آب روی جاده را شکافته و به سمت خارج هدایت کنند.

ویژگی بعدی میزان کارکرد لاستیک ها و مقدار آج لاستیک است، اگر آج لاستیک شما مناسب نباشد، آب روی جاده به راحتی کنار نمیرود و باعث کاهش چسبندگی لاستیک به سطح زمین خواهد شد.

به عنوان آخرین ویژگی، از مناسب بودن فشار هوای تایرها اطمینان حاصل کنید، کم یا زیاد بودن فشار هوا لاستیک نیز تاثیر مهمی در چسبندگی لاستیک و توانایی های آن در شرایط بارانی دارد.

رانندگی در باران

2.) داشتن تجهیزات روشنایی و ایمنی مورد نیاز

برف پاک کن عضوی مهم

برف پاک کن ماشین نقش بسیار مهمی در تامین دید مورد نیاز راننده در هوای بارانی دارد، قبل از تصمیم به سفر در فصول بارندگی، از سلامت موتور های برف پاک کن، شیشه شور و تیغه ها اطمینان حاصل کنید.

روشنایی مورد نیاز برای رانندگی در باران

به هنگام سفر در بارندگی، از عملکرد صحیح و سالم بودن چراغ های خودرو خود مطمئن باشید، ضمنا این نکته را فراموش نکنید که پرتاب نور بیشتر الزاما به معنی دید بهتر در زمان بارندگی نیست، نور چراغ های زنون و هد لایت که این روزها طرفدار زیادی پیدا کرده، در بیشتر موارد سفید رنگ است و متاسفانه نور سفید، با وجود قدرت پرتاب بیشتر، موجب کاهش دید در زمان بارندگی خواهد شد، چرا که میزان بازتاب نور سفید رنگ بسیار بالاست.

ترمز نامناسب، بلای جان مردم

در زمان بارندگی، همواره چسبندگی تایر ها کمتر از دیگر مواقع خواهد بود، همچنین احتمال خیس شدن دیسک و لنت های ترمز نیز وجود دارد، به همین خاطر احتمال قفل شدن چرخ ها، یا برعکس آن، کاهش قدرت ترمز وجود دارد اما در صورتی که سیستم ترمز و ABS خودرو عملکرد ایده آل خود را داشته باشند، می‌توانیم امیدوار باشیم که تاثیرات مضر بارندگی بر قدرت ترمز خودرو، به حداقل ممکن خواهد رسید.
بنابراین از لنت های استاندارد و با کیفیت استفاده کنید، روغن ترمز خودرو را نیز در موعد مقرر در دفترچه راهنمای خودرو تعویض نمایید.

آماده سازی خود برای رانندگی در باران

1.) فرمان خودرو را با دو دست بگیرید.

هنگامی که در هوای بارانی رانندگی می کنید، آب گرفتگی های مسیر، از بزرگترین خطرات برای شما به حساب می آیند، زمانی که با سرعت زیاد وارد یکی از آن ها شوید، به یکباره نیرویی بازدارنده را در مقابل حرکت خودرو حس می‌کنید، همچنین احتمال اینکه فرمان خودرو به طور ناگهانی به یک سمت کشیده شده و باعث انحراف خودرو شود بسیار زیاد است، به همین خاطر زمانیکه در بارندگی سفر می‌کنید، نیروی بیشتری صرف هدایت فرمان خودرو کنید.

رانندگی در باران

2.) حتما قبل شروع رانندگی در باران کفش های خود را خشک کنید

برای آمادگی رانندگی در باران همیشه کفش های خود را خشک کنید. کف لیز کفش می‌تواند به راحتی از روی پدال خودرو سر بخورد و همین سرخوردن ساده می‌تواند منجر به یک تصادف دلخراش شود. اگر قبل از سوار شدن به خودرو در مسیر بارانی راه رفته اید، کفش خود را با یک دستمال یا روزنامه قدیمی که به خوبی رطوبت کف کفش را جذب می‌کنند، خشک کنید. از دست دادن کنترل خودرو به دلیل سر خوردن پا از روی پدال گاز، ترمز یا کلاچ خیلی ترسناک است.

3.) آیینه های بغل فراموش نشه!

آینه‌های بغل را پاک کنید. بیشتر راننده‌ها این نکته را فراموش می‌کنند. معمولا آنها با عجله سوار خودرو می شوند و وقتی متوجه خیس بودن آینه های بغلی خودرو می‌شوند که دیر شده است و نمی توانند اطراف خودرو را به درستی مشاهده کنند. اگر خودروی شما برای مدت زمان طولانی زیر باران مانده باشد، قطرات باران بجا مانده روی آینه کناری، به معنای کلمه کاربری آینه را می گیرد. معمولا اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم گرمایش شیشه هستند ولی تمام خودروها به این امکان مجهز نیستند. کشیدن آرام دست یا پارچه بروی آینه به راحتی امکان تسلط به جا را به شما باز می‌گردانند.

رانندگی در باران

4.) از بخار زدای شیشه ها استفاده کنید!

در هوای بارانی، به دلیل اختلاف دمایی که بیرون و داخل ماشین هست و همچنین افزایش رطوبت هوا، شیشه های خودرو به راحتی پوشیده از بخار خواهند شد و استفاده بجا از بخار زدای شیشه و سیستم تهویه مطبوع خودرو، نقش مهمی در حفظ دید لازم راننده دارند. به همین خاطر همیشه گرم کن شیشه عقب خودرو را روشن نگه دارید، برای پاک شدن شیشه جلو و شیشه های کناری نیز از سیستم بخار زدا استفاده کنید.

 در خودروهایی که فاقد سیستم بخار زدا هستند، به منظور کاهش رطوبت داخل خودرو، می توانید سیستم تهویه هوا را روشن کنید (دمای تنظیم شده می‌تواند گرم یا سرد باشد). همچنین سیستم گردش هوا داخل ماشین را خاموش کنید و خروجی باد را نیز به سمت بالا (سمت شیشه ها) تنظیم کنید. افزایش سرعت فن تهویه نیز به افزایش سرعت خشک شدن بخار شیشه ها کمک خواهد کرد.

رانندگی در باران

5.) سرعت مطمئنه را انتخاب کنید نه سرعت مجاز!

گاهی ممکن است بسته به شرایط جاده ای و آب و هوایی، سرعت مطمئنه از سرعت مجازی که در جاده تذکر داده شده است؛ بسیار کمتر باشد. پس با سرعت مطمئنه رانندگی کنید و به سرعت دیگر خودروها توجه نداشته باشید.

6.) از دیگر خودروها فاصله بگیرید!

همان طور که می دانید قدرت ترمز گیری خودرو در شرایط بارانی به شدت کاهش می یابد، بنابراین در رعایت فاصله طولی با خودروهای جلویی دقتی دوچندان نیازمند است، همچنین همیشه فرض کنید خودرویی که در کنار شما در حال حرکت است، دارای راننده ای کاملا مبتدی است که ممکن است هر لحظه برای شما نیز خطر ایجاد کند، پس از سبقت های پرخطر خودداری کنید.

رانندگی در باران

7.) از ترمز زدن آنی اجتناب کنید!

ترمز با شدت و آنی در جاده‌ای خیس و لغزنده، به شدت شمارا به لیز خوردن و انحراف از مسیر نزدیک خواهد کرد. مخصوصا اگر خودروی شما به سیستم های ABS و EBD مجهز نباشد. پس با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا مجبور نباشید برای توقف کامل ماشین‌تان ترمز ناگهانی بزنید.

کلام آخر:

کلید اصلی حفظ ایمنی برای رانندگی در باران، کاهش سرعت و زیاد کردن فاصله اتومبیل با سایر خودروهاست؛ همچنین برای رانندگی در هوای بارانی لازم است تمام نکات ذکر شده در این مقاله را به خوبی بدانید و رعایت کنید؛ اگر این موارد را به طور کامل رعایت کنید، شما راننده خوبی برای رانندگی در هوای بارانی خواهید بود و هرگز تصادف نخواهید کرد.
در پایان با توجه به ورود به فصل باراندگی و لغرنده شدن سطح زمین، پیشنهاد می شود تا تمرکز و آرامش خود را حین رانندگی حفظ نمایید ؛و با رعایت نکات ایمنی حین رانندگی، خود را از خطرات رانندگی در فصل بارش ها دور نگه دارید.

در آخر اگر با وجود رعایت نکات ذکر شده بازهم به مشکل خوردید ، می توانید با امداد خودرو تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

Leave a comment