آموزش حق تقدم در تقاطع با فیلم

زمانی که چند خودرو با هم قصد عبور از یک تقاطع، میدان و … را دارند اولیت عبور با کدام یک از آنهاست؟ در این بخش به بررسی حق تقدم در حالات مختلف و در راه های مختلف میپردازیم.

 

آموزش حق تقدم

فهرست عناوین

حق تقدم در میدان ها

هنگام ورود به میدان اولویت تقدم با وسیله ی نقلیه ایست که در درون میدان در حال حرکت است.

در سالهای گذشته قوانین مربوط به حق تقدم در میدان ها، خلاف آنچه امروز می‌دانیم بود، اما در سالهای اخیر این قانون تغییر کرد. علت این تغییر چیست ؟

 
 

اگر وسیله نقلیه ای که در میدان قرار دارد را وسیله ی نقلیه ی 1 و همچنین وسیله ی نقلیه ای که قصد ورود به میدان را دارد وسیله ی نقلیه 2 شماره گذاری کنیم، زمانی که وسیله ی نقلیه 2 بخواهد وارد میدان شود، وسیله ی نقلیه 1 باید از سرعت خود بکاهد و یا بایستد که این اتفاق ممکن است موجب ایستادن سایر وسایل نقلیه حاضر در میدان شود و خطرات بیشتری به همراه داشته باشد.

حالا اگر با قانون امروزی بررسی کنیم، ابتدا وسیله ی نقلیه 2 پیش از ورود به میدان ایست کامل می‌کند. وسیله ی نقلیه 1 دور میدان عبور می‌کند و سپس وسیله نقلیه 2 وارد میدان می‌شود. ایستادن وسیله ی نقلیه 2 خطری را ایجاد نمی‌کند. (برای درک بهتر فیلم آموزشی اولویت تقدم در میدان ها را مشاهده کنید)

حق تقدم هنگام خروج از پارکینگ یا گاراژ

در هنگام ورود به راه اصلی از شانه راه ، راه خصوصی ، تعمیرگاه ، گاراژ ، کوچه و مانند آن که راه فرعی به حساب می‌آیند، حق تقدم با وسیله‌ی نقلیه‌ای است که در راه اصلی در حرکت است.

حق تقدم در سه راه

در سه راه ها همواره اولویت عبور با وسیله ی نقلیه ای ست که در مسیر مستقیم حرکت می‌کنند.

در سه راه ها ، هنگام خروج از پارکینگ ، ورود به راه اصلی از راه خصوصی(فرعی) ، شانه راه ، تعمیرگاه و کوچه ها مطابق قوانین، مسیر مستقیم، راه اصلی به حساب آمده پس بنابراین وسایل نقلیه ای که از سایر راه ها می‌رسند اولیت عبور ندارند.

حق تقدم وسایل نقلیه امدادی

در صورت استفاده از چراغ گردان روی خودرو، حق تقدم با وسیله ی نقلیه امدادی ست.

وسایل نقلیه امدادی و انتظامی در هنگام بروز حادثه و مواقع ضروری از چراغ گردان استفاده می‌کنند. چراغ گردان نشان میدهد که وسیله نقلیه امدادی و انتظامی در حال رسیدگی و رفتن به محل حادثه است و هرگونه تاخیر، ممکن است عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد. پس در این حالت می‌توانند برخی قوانین را رعایت نکنند.

حق تقدم هنگام پارک یا توقف وسیله ی نقلیه

در تقاطع هم ارز حق تقدم با وسیله ی نقلیه ای ست که در طرف راست وسیله ی نقلیه ی دیگر قرار دارد.

آموزش پارک دوبل و دور دو فرمان رو اصولی یاد بگیــــر 

حق تقدم هنگام بروز مشکلات راه 

گاهی در مسیر حرکت وسایل نقلیه مشکلاتی به علت وجود موانع ثابت از قبیل وسایل نقلیه پارک شده ، مصالح ساختمانی ، اشیا عملیات عمومی ، حفاری یا خرابی ایجاد می‌شود. در چنین مواقعی راه بسته و یا برای عبور از مسیر مجاز کافی نخواهد بود. که در این صورت اولویت با وسایل نقلیه ای است که راه عبور آنها باز و یا سهم بیشتری از مسیر حرکت را دارا باشند. (برای درک بهتر، فیلم آموزشی زیر در رابطه با حق تقدم هنگام مشگلات راه را مشاهده کنید)

حق تقدم در مسیرهای شیبدار 

در راه های کوهستانی و یا راه های شیب دار با ویژگی راه های کوهستانی ممکن است  که در آنها عبور از کنار وسایل نقلیه طرف مقابل غیر ممکن و یا مشکل باشد. در این صورت راننده ای که در جهت سرازیری در حرکت است باید به کنار راه رفته و برای راننده ای که در جهت سربالایی در حال حرکت است مسیر را باز کند.

اولویت تقدم در گذرگاه پیاده

در گذرگاه پیاده که چراغ راهنمایی رانندگی نداشته باشد اولویت عبور با پیادگان است.

حق تقدم در خیابان اصلی و فرعی 

همانطور که بخش تعاریف کتاب آیین نامه عنوان شد، راه اصلی در برخورد با راه فرعی به کمک تابلو تعیین می‌شود.

هنگام برخورد با خیابان اصلی رعایت حق تقدم الزامیست . پس در ارزیابی این موضوع ابتدا به برسی خیابان اصلی میپردازیم.

حق تقدم در تقاطع هم عرض

برای حرکت در مسیر مستقیم

هرگاه چند وسیله ی نقلیه از چند راه مختلف به تقاطع هم عرض برسند اولویت عبور با وسیله ی نقلیه ای است که در طرف راست وسیله ی نقلیه دیگر قرار دارد .

یا به عبارت دیگر می‌تواند گفت حق تقدم با وسیله ی نقلیه ای است که سمت راستش خالی باشد چون خودش در سمت راست سایر وسایل نقلیه قرار دارد (این تعبیر در تشخیص حق تقدم زمانی که سه وسیله ی نقلیه در تقاطع حضور دارند به شما کمک خواهد کرد)

برای ورود به خیابان مجاور

در تقاطع هم عرض اگر دو وسیله نقلیه ای که رو به روی هم در حال حرکتند بخواهند وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم با وسیله ای است که به سمت راست گردش می‌کند.

هنگام گردش به چپ

در یک خیابان یا تقاطع چه وسایل نقلیه رو به روی یکدیگر حرکت کنند و چه در خیابان محاور یک دیگر ، در صورتی که وسیله ای بخواهد گردش به چپ کند، اولویت تقدم با وسیله ای است که در مسیر مستقیم حرکت می‌کند.

جمع بندی :

حق تقدم در تقاطع غیر هم عرض

برای بررسی حق تقدم در تقاطع های غیر هم عرض (خیابان اصلی ، فرعی) مراحل زیر را در پیش میگیریم:

1- تشخیص فرعی یا اصلی بودن خیابان که به وسیله ی چراغ چشمک زن ، تابلو یا عرض سواره تعیین می‌گردد (حق تقدم برای وسایل نقلیه ای است که در خیابان اصلی قرار دارند) .

الف) اگر یک وسیله نقلیه قصد ادامه ی مسیر مستقیم را داشته باشد و دیگری در حال گردش به چپ یا راست باشد، حق تقدم برای وسیله ای ست که در مسیر مستقیم حرکت خواهد کرد .

ب) اگر دو وسیله ی نقلیه قصد وارد شدن به یک خیابان را داشته باشند، حق تقدم برای وسیله ی نقلیه ای ست که به سمت راست گردش می‌کند .

2- پس از بررسی خیابان اصلی موارد الف و ب در خیابان فرعی نیز حاکم است.

حق تقدم در تقاطع هم عرض

حال به بررسی نکات تقاطع های هم عرض می‌پردازیم:

هر گاه چند وسیله ی نقلیه از خیابان های مختلف قصد وارد شدن به یک مسیر را داشته باشند اولیت عبور آن ها به این ترتیب خواهد بود: ابتدا وسیله ی نقلیه ای که در مسیر مستقیم حرکت می‌کند، سپس وسیله ی نقلیه ای که میخواهد گردش به راست کند و در آخر وسیله ی نقلیه ای که میخواهد گردش به چپ کند.

هر گاه چند وسیله ی نقلیه از راه های مختلف به تقاطع هم عرض برسند حق تقدم با وسیله ی نقلیه ای است در سمت راست بقیه قرار دارد. (یا میتوان گفت وسیله ی نقلیه ای که خیابان سمت راستش خالی باشد)

آماده ای نمونه سوال این بخش رو تمرین کنی؟

آزمون طلایی حق تقدم

آزمون حق تقدم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3.9]

5 نظر

زهرا رنجبر شیخانی
۱۴۰۳-۰۲-۰۱

عالی

ناشناس
۱۴۰۲-۰۸-۲۳

عالی بود تشکر

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۸-۲۳

    ممنونم ازشما

سمیه
۱۴۰۲-۰۸-۱۰

عالی واقعا

معصومه حاجیان
۱۴۰۲-۰۷-۱۴

حاجیان

Leave a comment