رانندگی در تونل های شهری

تونل‌های شهری و بین شهری در گذشته یکی از مفرح‌ ترین مسیرهای تردد با خودرو و رانندگی محسوب میشوند. رانندگی‌های عجیب و خطرناک و صدای جیغ سرنشینان خودرو از شدت هیجان، بخش جدانشدنی عبور از تونل‌ها است. مخصوصا تونل‌های طولانی بین شهری علاقه مندان خودش را دارد. رفتارهای مخاطره‌آمیز رانندگان و سرنشینان خودرو در تونل‌ها، مسئولان را بر آن داشت تا قوانین سختگیرانه‌تری را وضع کنند.

جاده ها و مسیرهای کوهستانی با تمام زیبایی ها و جاذبه های طبیعی که دارند، رانندگی در آنها بسیار خطرناک است و باید قبل از شروع رانندگی در این نوع مسیرها حتما با نوع جاده, موانع و تونل ها آشنا باشید و مهارت عبور از چنین مسیرهایی را به خوبی کسب کرده باشید.  در این مقاله قصد داریم روش های کاربردی از چنین مسیرهایی و مخصوصا روش صحیح عبور از تونل را به شما آموزش دهیم, پس با تیم یودرایور همراه باشید.

ممنوعیت تردد موتورسواران در تونل شهری

معاون پلیس راهور تهران اعلام کرد:

تردد تمامی موتورسواران از تونل‌های شهری ممنوع است. انباشت گازهای آلاینده در داخل تونل‌ها و احتمال واژگونی ناگهانی موتورسیکلت سوار به دلیل مسمومیت و بیهوشی دلیل این ممنوعیت است.

آیین نامه درباره رانندگی در تونل های شهری

برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در معابر شهری از ۱۰۰ متر مانده به و‌رو‌دی تونل‌ها و پل‌ها تا انتهای آن‌ها، سبقت ممنوع است مگر آنکه به و‌سیله علائم، سبقت مجاز شناخته شده باشد.

راننده و‌سیله نقلیه‌ در زمان ابری بودن هوا، و‌جود مه، باران، برف، عبور از تونل و مانند آن‌ها که دید کافی و‌جود ندارد، باید چراغ‌های و‌سایل نقلیه را به ترتیب مقرر در مواد بعدی رو‌شن کند.

دو‌ر زدن در فاصله ۱۵۰ متری پیچ‌ها و سربالایی‌ها و تونل‌ها که میدان دید کافی نیست و همچنین از رو‌ی خط پر یا ممتد (یک خطه ممتد یا دو خطه ممتد) ممنوع است.

عمل نکردن به این قوانین یا اجرای ناقص آن، می‌تواند خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

رانندگی در تونل شهری

سرعت مجاز در تونل

تردد در تونل های شهری تهران علیرغم قوانین کلی تردد در تونل‌، مشمول رعایت قوانین و نکات دیگری می باشد. از جمله:

    • حداکثر سرعت مجاز در تونل رسالت ۵۰ کیلومتر اعلام شده است.
    • ‌حداکثر سرعت مجاز در تونل توحید ۶۰ کیلومتر اعلام شده است.
    •  حداکثر سرعت مجاز در تونل نیایش ۸۰ کیلومتر می باشد.
    • به طور کلی تردد انواع موتور سیکلت و کامیون از تونل های پایتخت ممنوع می باشد.
    • کنترل ترافیک تونل توحید به واسطه دوربین های مداربسته صورت می گیرد.

بایدها و نبایدهای رانندگی در تونل های شهری

  • از عینک آفتابی استفاده نکنید.
  • سیستم تهویه هوا خودرو استفاده کنید.
  • از توقف داخل تونل جدا خودداری کنید.
  • شیشه خودرو را بالا بکشید.
  • حتما چراغ نور پایین خودرو خود را روشن کنید.
  • از بوق زدن و ایجاد سر و صدا در داخل تونل خودداری کنید.
  • در صورت اجبار به توقف در داخل تونل، موتور خودرو خود را خاموش کنید.
  • در مواقع اضطراری اگر هوای داخل تونل کافی نبود خودرو را ترک کرده و از تونل خارج شوید.

نکات ایمنی برای رانندگی در تونل های شهری

میدان دید در هنگام رانندگی اهمیت بسیاری دارد، خصوصا هنگامی كه محیط روشن بلافاصله تبدیل به تاریك می‌شود. رانندگی در نور شدید خارج از تونل، تطابق چشم راننده را در تاریكی تونل مشكل می‌سازد و در نتیجه خوب دیدن و ادامه حركت برای راننده دشوار خواهد شد. لذا فردی كه بخواهد وارد تونل تاریكی شده و در داخل آن رانندگی كند، بهتر است از نور شدید خارج از تونل در روز پرهیز كرده و از عینك دودی استفاده نماید تا مردمك چشم او از ناراحتی‌های نور خورشید محفوظ مانده و چشم او داخل تونل به آسانی، عمل تطابق را انجام دهد. البته برای انجام عمل تطابق در تاریكی مدتی زمان لازم است و این زمان برای دیدن یك مانع در تاریكی، معمولا بیشتر است. هر اندازه توان چشم راننده برای دیدن در تاریكی ضعیف‌تر باشد. دیدن مانع برای او مشكل‌تر می‌شود. از طرف دیگر، میدان دید، متاثر از پدیده تطابق برای نور و تاریكی است، همچنین میدان دید راننده‌ای كه به یك راه تاریك یانور ضعیف عادت كرده است در مقایسه با میدان دید طبیعی تقلیل پیدا می‌كند.
بنابراین به شما راننده عزیز توصیه می‌شود برای رانندگی بی‌خطر در تونل‌ها نكات ایمنی را مدنظر قرار دهید:
۱ – از یكصد متر مانده به مدخل تونل‌ها تا انتهای آن سبقت گرفتن ممنوع است.
۲ – در صورت استفاده از عینك آفتابی، هنگام ورود به تونل آن را از چشم خود بردارید، چراغ‌های وسیله نقلیه خود را روشن كرده و با نور پایین حركت كنید.
۳ – شیشه‌های وسیله نقلیه خود را بالا كشیده و از سیستم تهویه هوا استفاده شود.
۴ – از توقف داخل تونل جدا خودداری كنید.
۵ – از بوق زدن و ایجاد سر و صدا در داخل تونل خودداری كنید.
۶ – در صورت بروز گره‌های ترافیكی و اجبار به توقف در داخل تونل حتما موتور وسیله نقلیه خود را خاموش كنید.
۷ – در مواقع اضطراری و توقف‌های الزامی، چنانچه هوای داخل تونل مناسب و كافی، نباشد وسیله نقلیه را ترك و از كوتاه‌‌ترین راه از تونل خارج شوید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

Leave a comment