خرابی برق ماشین

خرابی برق ماشین یکی از مشکلات رایج و جدی برای هر خودرویی می باشد. اگر برای سیستم برق خودرو مشکلی پیش آید، خودروی شما دچار مشکل بسیار جدی خواهد شد. سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمتهای مهم خودرو حساس میشود  که خود از اجزای حیاتی خودرو مانند باطری تشکیل شده است. خودرو به وسیله سیستم برق روشن خواهد شد. اشتعال سوخت در تمامی قسمتهای مهم اتومبیل به وسیله ی برقی کار می کند که توسط باتری ایجاد می شود. در ادامه قصد داریم به علت ها خرابی و راه های جلوگیری از برق زدگی خودرو بپردازیم. در صورت تمایل با تیم یودرایور همراه باشید.

 علائم ضعف سیستم برق خودرو

 اصلی ترین بخش سیستم برقی خودرو باتری است که وظیفه ذخیره انرژی و انتقال آن به سایر اجزا برای فعالیت سیستم برقی را برعهده دارد. دینام خودرو نیز قطعه ای است که وظیفه آن شارژ کردن باتری می باشد. کوئل یکی دیگر از اجزای سیستم برقی خودرو است که نوعی ترانسفورماتور بسیار قوی می باشد و برق دینام و باتری را تقویت می کند. دلکو، شمع، وایر و فیوزها دیگر قسمت های این سیستم محسوب می شوند. بروز عیب و خرابی در هر کدام از این قسمت ها می تواند موجب ضعیف شدن برق خودرو شود.

تشخیص مشکلات خرابی برق ماشین از چند راه قابل تشخیص است. اولین علامت بروز نوسان یا قطعی در قسمت‌های برقی به خصوص سیستم روشنایی است. اگر با چنین اختلالی مواجه شدید، قبل از هرچیز جعبه فیوز را بررسی کنید و از سالم بودن فیوزها مطمئن شوید. زیرا احتمال دارد سیستم برق خودرو سالم باشد و تنها با عوض کردن یک فیوز مشکل برطرف شود. معمولا  هنگامی که برق خودرو به طور ناگهانی قطع و مجدد وصل می شود بدون شک مشکل از دینام و باتری خودرو باشد.

اگر زمان رانندگی، ناگهان متوجه شدید که همه چیز به یکباره از کار افتاده است، نه چراغ سقفی، نه رادیو و نه هیچ وسیله دیگری روشن نمی شوند، به این معناست که به هیچ یک از این ادوات برق نمی رسد.

چنانچه که موتور خودرو هم خاموش شود، پس سیستم جرقه زنی موتور هم برق دریافت نمی کند. وقتی که همه چیز مجدداً شروع به کار می کند، یعنی مشکل لحظه ای به وجود آمده و مرتفع شده است و انرژی الکتریکی به مدار بازگشته است. زمانی که سرباتری ها و یا محل اتصال سیم ها شل شده باشد می تواند منجر به قطع و وصل شدن برق خودروی شما گردد. پس دست به کار شوید و نقاط اتصال باتری را بررسی کنید.

خرابی برق ماشین

علت خرابی برق ماشین (نشانه ها و علائم)

همان طور که ذکر کردیم خرابی برق ماشین از جمله مهمترین اختلالی است که میتواند برای خودروی شما رخ دهد. علت های خرابی برق خودرو به شرح زیر است:

استارت نخوردن خودرو

یکی از شایع ترین علائم بروز مشکل و ضعف در سیستم برق رسانی خودرو، استارت نخوردن درست است. اگر سوئیچ را در جای خود بچرخانید ولی به جای روشن شدن فقط صدای تق تق بشنوید، قطعا یک بخش از برق خودرو دچار مشکل شده است.

خرابی بست فیوز باتری

در برخی از خودروها از بست فیوز استفاده می شود (سیم های مخصوص که به نحوی طراحی شده اند تا مانند فیوز عمل کرده و هنگام عبور جریان بیش از اندازه می سوزند و مانع از آسیب دیدن قسمت های دیگر می شوند). این بست ها از اجزای ضروری خودرو محسوب شده و وجود آنها در محل های پیش بینی شده ارزشمند است، ولی مشکل اینجاست که بست فیوز ها در اثر گذر زمان انعطاف پذیری خود را از دست داده و شکننده می شوند. اگر در خودرو شما از بست فیوز استفاده شده است وضعیت آنها را بررسی نموده و اگر تا کنون تعویض نشده اند، آنها را تعویض نمایید و سپس ببینید که مشکل خودرو حل شده است یا خیر.

کم نور شدن چراغ ها

از دیگر نشانه ها و علائم می توان به کم نور شدن چراغ ها اشاره کرد. کم نور بودن چراغ ها به ویژه چراغ های جلو و عقب نشان دهنده این است که به درستی برق مورد نیاز به آنها نمی رسد و به اصطلاح ولتاژ برق در ماشین پایین است.

خرابی سوئیچ خودرو

مقصر احتمالی بعدی سوئیچ خودرو است، بررسی و تعویض آن کمی پیچیده تر از محکم کردن سر باتری است. قسمت الکتریکی سوئیچ خودروها معمولاً جایی روی قاب فرمان یا داشبورد است، و معمولا باید چندین قطعه تزئینی را باز کنید تا به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا نمایید. اگر موفق شدید به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا کنید، با بررسی ظاهری آن متوجه هرگونه سیم یا اتصال سوخته خواهید شد که نشان دهنده عامل قطع شدن ناگهانی سیستم برقی خودرو و وصل مجدد آن است.

سوئیچ خودرو، هم جریان برق وسائل و ادوات برقی خودرو نظیر رادیو، و هم برق سیستم جرقه زنی خودرو را کنترل می کند، اگر سوئیچ شما خراب باشد می تواند همزمان همه این قطعات را از کار بیندازد. راحت ترین راه تعمیر آن این است که مغزی سوئیچ را تعویض کنید، و از آنجا که قبلاً برای دسترسی به سوئیچ همه چیز را باز کرده اید تعویض آن کار ساده ای خواهد بود.

ریپ زدن ماشین

گاهی در زمان حرکت متوجه ریپ زدن یا به اصطلاح دک زدن ماشین می شوید که ممکن است با شنیدن یک صدای بلند مانند ترکیدن ترقه نیز همراه شود. در این موقعیت ممکن است شمع ها و وایرها دچار مشکل شده باشند که این مسئله جزو علائم ضعف در سیستم برق خودرو به شمار می رود. برای حل این مشکل باید شمع ها و وایرها بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شوند. در صورت علاقه مند بودن مقاله “دلایل ریپ زدن ماشین و نوه عیب یابی آن” را بخوانید.

خرابی برق ماشین

دلایل قطع شدن برق ماشین

  1. اگر ماشینتان در شتاب بود که خاموش شد، یکی از اشکالات قابل حدس اشکال در استپر ماشین است که یا در حالت شتاب بروز میکند و یا با کاهش سرعت.
  2. چک کردن اتصالات باتری یکی از کارهایی است که بیشتر افراد انجام میدهند. ممکن است مشکل از اتصالات باتری باشد.
  3. زمانی که تسمه دینام پاره شود یا هرزگرد دینام دچار هر گونه اشکال شود، قطع برق ناگهانی ماشین کاملا طبیعی است.
  4. هوا کشیدن واتر مپ سنسور که بیشتر در تندر 90 دیده میشود نیز ممکن است باعث قطع برق شود.
  5. در برخی موارد واشر بنزین میسوزد یا در جایگاه خود گیر میکند. با رها سازی این واشر، مشکل قطع برق به راحتی حل میشود.
  6. در ماشین نوعی سوییچ وجود دارد به نام سوییچ اینرسی. در برخی دست انداز ها و مکان هایی که جاده درستی ندارند ممکن است این سوییچ قطع شود.
  7. برخی از کانکتور ها زمانی که گرم شوند شل میشوند. یکی از این کانکتور ها در زیر داشبورد ماشین قرار دارد. زمانی که این کانکتور گرم شود، ممکن است عملکرد برق و دزدگیر ماشین را دچار مشکل کند.
  8. سوكتهای ECU یکی از انواع سوکت های مورد استفاده در ماشین است. این سوکت در داخل کاپوت قرار دارد. زمانی که کوچکترین ایرادی در این سوکت ایجاد شود، برق ماشین قطع میشود.
  9. یکی از متداول ترین مشکلات در ماشین ها به خصوص تیبا، تعویض سنسور اکسیژن است. این سنسور ممکن است در کنار دیگر اجزا به درستی کار نکند.

اقدامات لازم بعد از رخ دادن این اتفاق

هنگامی که خودرویتان به طور ناگهانی خاموش شد اولین گام حفظ آرامش است. به یاد داشته باشید خرابی برق ماشین ممکن است برای همه پیش بیاید و عصبانیت میتواند کارایی شما را کاهش دهد. بعد از این کار به سمت صفحه پشت آمپر بروید. این صفحه اطلاعاتی در خصوص وضعیت خودرو میدهد. ابتدا داشتن سوخت را چک کنید. قسمت بعدی که میتوانید چک کنید کاربراتور ماشین است. کاربراتور دارای یک شمع است. در بسیاری از مواقع خودرو به درستی استارت میخورد اما شمع کاربراتور به خوبی به مرحله سوختن نمیرسد. برای تست کاربراتور آن هم به شکل مرحله به مرحله کار های زیادی باید انجام دهید که نیاز به ابزار های مختلفی دارد. 

نتیجه گیری

ضعیف شدن برق ماشین یکی از مشکلات رایجی که برای اکثر ماشین ها اتفاق می افتد و موجب اختلال در عملکرد ماشین تان می شود. در این مقاله سعی کردیم تمامی نشانه ها و عواملی را که نشان می دهد برق ماشین تان ضعیف است را به صورت کامل توضیح دهیم. در صورتی که تک تک این موارد را بررسی کردید و باز هم مشکل حل نشد، حتما با یک تعمیرکار در این خصوص صحبت کنید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment