گیر کردن ماشین در برف

با نزدیک شدن به روزهای سرد و یخ زدگی جاده ها در نقاط مختلف کشور، توجه به نحوه رانندگی هم در این شرایط بسیار مهم می شود. چالش های رانندگی در این شرایط را آن دسته از رانندگانی درک می کنند که تجربه چنین شرایطی را دارند. دشوارتر از رانندگی در این شرایط، زمانی است که خودروی شما در برف گیر کرده باشد. این وضعیت برای همه نگران کننده هست و باعث ایجاد دستپاچگی در آن ها می شود. تیم یودرایور در این مقاله قصد دارد تا نکاتی که لازم است به هنگام گیر کردن خودرو در برف بدانید را مورد بررسی قرار دهد.

اقدامات لازم بعد از گیر کردن ماشین در برف

گیر کردن خودرو در برف، بسیار ناخوشایند و نگران کننده است. به همین علت زمانیکه در این وضعیت قرار گرفتید، به جای دستپاچه شدن، در مرحله اول خونسردی خود را حفظ کنید. سپس اقداماتی که در این مقاله توضیح داده شده را به دقت انجام دهید. شک نداشته باشید انجام یکی از این کارها می تواند باعث حرکت خودرو و خروج از برف شود. در ضمن توصیه می شود در شرایط برفی حتما در خودرو زنجیر چرخ هم به همراه داشته باشید تا در صورت گیر افتادن در برف، بتوانید با نصب زنجیر چرخ، خودرو را راحت تر از برف ها خارج کنید.

تمیز کردن اطراف لاستیک ها

برای تمیز کردن اطراف لاستیک ها باید هر چیزی که در کناره ها، جلو و عقب لاستیک ها قرار گرفته است را کاملا بردارید. برف های جلو و عقب لاستیک ها را به اندازه ای بردارید که امکان حرکت چرخ ها به میزان یک متر به عقب و جلو فراهم شود. در صورتیکه حجم برف جلوی خودروی شما زیاد است باید آن را هم تمیز کنید.

با استفاده از یک بیلچه یا پیچ گوشتی، یخ هایی که لا به لای آج های لاستیک وجود دارد را شکسته و خارج کنید. به جز لاستیک ها، پیش از آن که خودرو را روشن کنید، لازم است سر اگزوز را هم بررسی کنید. زیرا ممکن است در اثر مسدود شدن خروجی اگزوز، گاز خطرناک مونوکسید کربن قادر به خروج از لوله نباشد و به درون خودرو منتشر شود که بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به مرگ سرنشینان خودرو شود.

فن ترمزگیری

زمانیکه صدای هرز چرخیدن چرخ ها به گوشتان رسید، می توانید فن ترمزگیری را به هنگام گاز دادن انجام دهید. این تکنیک باعث انتقال قدرت بیشتری به چرخ ها می شود و هم این که چرخ ها کم تر هرز می چرخند.

برای خودرویی که از نوع دیفرانسیل جلو است و در صورتی که هیچ گونه مانعی در مقابل شما وجود ندارد، در هنگامی که برای خروج خودرو تلاش می کنید، اندکی فرمان را به چپ یا راست بچرخانید. انجام این کار باعث می شود خودروی شما راحت تر از برف ها خارج شود.

استفاده از کف پوش های خودرو

در صورتیکه زنجیر چرخ ندارید و با گاز دادن و ترمز کردن نتوانستید خارج شوید؛ برای ایجاد اصطکاک و سر نخوردن خودرو، استفاده از کف پوش ها می تواند مفید واقع شود. برای انجام این راه حل، یکی از کف پوش های خودرو را از خودرو بیرون بیاورید و زیر یکی از چرخ های اصلی پهن کنید. سپس خودرو را حرکت دهید. اگر موفق به خارج کردن خودرو از برف ها نشدید، باید زیر هر دو چرخ اصلی کف پوش پهن کنید.

فقط نکته منفی در این روش این است که با حرکت خودرو روی کف پوش ها، امکان آسیب دیدن کف پوش ها و قابل استفاده نشدن آن ها وجود دارد.

استفاده از شن و ماسه یا کارتن

در صورتی که به هر علتی به کف پوش خودرو دسترسی ندارید و چیز دیگری مشابه آن هم ندارید، استفاده از شن و ماسه و یا کارتن می تواند نتیجه دهد. برای انجام این روش مقداری شن یا ماسه در اطراف لاستیک ها بریزید یا این که ورق های کارتن را در جلو یا عقب چرخ ها بگزارید. سپس مجددا تلاش کنید با حرکت دادن، خودرو را از برف ها بیرون بیاورید.

 

گیر کردن ماشین در برف

هل دادن خودرو

برخی مواقع با هل دادن اندک خودرو می توان به آسانی آن را از برف خارج کرد. برای این کار به افرادی که خودرو را هل می دهند بگویید با شروع گاز دادن و شمارش معکوس شما، این کار را انجام دهند. البته دقت کنید که وقتی خودرو رو به جلو هل داده می شود، روی دنده عقب نباشد.

استفاده از زنجیر چرخ

در صورت مفید نبودن هر یک از روش های گفته شده، باید از زنجیر چرخ استفاده کنید. زیرا انجام این روش در همه مواقع راهگشا بوده است.

خالی کردن اندکی از باد لاستیک ها

برای رها کردن خودرو از وضعیتی که در آن قرار گرفته، کم کردن باد لاستیک ها است. کم کردن باد تایرها باید به مقداری باشد که ارتفاع آن کاهش یابد. این کار باید در صورتی انجام شود که امکان باد کردن مجدد لاستیک ها در نزدیکی های آن محل وجود داشته باشد. کاهش باد تایر باعث تماس قسمت بیشتری از آن ها با زمین می شود. هر چه قسمت بیشتری از لاستیک ها با زمین تماس پیدا کند، چسبندگی چرخ ها با زمین هم افزایش می یابد. اما از طرف دیگر، ایمنی رانندگی در وضعیتی که باد لاستیک ها کم است، کاهش می یابد و امکان بروز حوادث و سوانح بیشتر می شود. همچنین رانندگی در این شرایط در مسافت های طولانی باعث فشار آمدن به خودرو و خرابی قطعات مختلف آن هم می شود.

آمادگی داشتن در هنگام خروج خودرو از برف

در زمانی که خودرو از برف ها بیرون آمد، باید آمادگی لازم را داشته باشید. به این منظور اگر خودرو را در دنده جلو قرار داده اید، در لحظه بیرون آمدن از برف، توقف نکنید و حتی الامکان تا محلی که برف کم تری دارد، خودرو را به حرکت درارید. در صورتی که خودرو در دنده عقب قرار دارد، مسیری چند متری را به عقب بروید، سپس گاز دادن را متوقف کنید. در این هنگام برف هایی که در مسیر قرار دارد، باعث توقف خودرو می شود. پس از آن دنده را روی یک قرار داده و در مسیری که با رد تایرها ایجاد شده است، خودرو را به جلو ببرید. لازم است پیش از آن که کاملا خودرو را متوقف کنید، از محلی که خودرو در آن گیر کرده بود، عبور کنید.

گیر کردن ماشین در برف

اقدامات لازم برای بعد از در آوردن خودرو از برف

اگر در دنده جلو قرار دارید، به‌محض خارج شدن متوقف نشوید و حداقل تا جایی که برف کم‌تر است رانندگی کنید. در دنده‌عقب هستید، چند متر به حرکت خود ادامه داده و سپس پای خود را از روی پدال گاز بردارید. بعد از آن برف‌ها خودرو را متوقف می‌کنند. بعداً با دنده‌سنگین و در مسیری که با تایرها ایجاد کرده‌اید شروع به حرکت کنید. حتماً قبل از توقف کامل، بخشی که در آن گیر کرده بودید را رد کنید.

سیستم کنترل کشش را دوباره روشن کنید.

اگر دنده کمکی را روی ۴L قرار داده بودید آن را خارج کنید.

حتماً دمای آب رادیاتور را بررسی کنید. برف گیرکرده زیر جلوپنجره می‌تواند سبب داغ شدن آب رادیاتور شود.

اگر باد تایرها را کم کرده‌اید، سریعاً به یک آپاراتی رفته و دوباره میزان باد تایرها را تنظیم کنید.

اگر هنگام رانندگی تکان‌هایی را در فرمان حس می‌کنید، داخل چرخ‌ها و قطعات جلوبندی احتمالاً برف گیرکرده که با تمیز کردن آن‌ها مشکل حل می‌شود.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment