دانستنی های فنی خودرو
چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبهرو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل
جان نثاری مهدیه انتشار: 1402-07-26 / آخرین بروزرسانی: 1402-07-26 0 نظر 15 بازدید
کامپیوتر خودرو یکی از قطعات حیاتی در ماشین های انژکتوری امروز است. به طوری که از کار افتادن آن منجر به قابل حرکت نکردن خودرو می شود. این قطعه کوچک به سنسورهایی در بخش های مختلف ماشین متصل است که توسط آن ها وضعیت کلی سیستم را پایش می کند. داده های دریافتی از سوی سنسورها به ECU خودرو کمک می کند بخش های مختلف را تحت کنترل و هدایت خود در آورد. در دادامه قصد داریم بیشتر در زمینه کامپیوتر خودرو بدانیم در صورت تمایل با تیم یودرایور همراه باشد.
تمام قطعات خودروهای قدیمی به صورت مکانیکی بود و خبری از پردازندهها در سیستم خودروها نبود. با پیشرفت تکنولوژی، ساختار داخلی خودروها را متحول کرد. به گونهای که با گذر زمان از پردازندههایی در خودرو استفاده میشد تا کار هماهنگ کردن قطعات را آسانتر کند. این پردازندهها تا به امروز تغییرات بسیاری داشتند و بین نسخه ابتدایی و پیشرفته آن تفاوت بسیاری است.
این سیستم بنیانگذار ورود ECU به قطعات و اجزای اصلی خودروها بود. این سیستم با تنظیم دقیق ترکیب سوخت و هوا، کارایی کاتالیست را ارتقاء داده و سبب کاهش آلایندگی خروجی از اگزوز را فراهم میکند.
کامپیوتر خودرو به عنوان یکی از اجزای اصلی در سیستم خودرو برای انجام وظایفش از بخش های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها وظیفه خاصی داشته و به کامپیوتر کمک می کند، نقش خود را بهتر و درست تر ایفا نماید. اجزای تشکیل دهنده کامپیوتر به شرح زیر است.
این قطعه که کاندیشنر سیگنال نیز نامیده میشود سیگنالهای ارسالی ECU را در فرم و شرایط قابل خوانش اجزای مختلف تعریف میکند. چرا که تنها آنالوگ یا دیجیتال بودن این پیامها مهم نیست بلکه سطح آنها باید قابل دریافت و پردازش از سوی گیرنده باشد.
چیپها یا تراشههای ارتباطی واسطه و رابط بین ورودیها و خروجیها هستند و ارتباط بین بخشهای مختلف ECU را قویتر و سریعتر کردهاند. این چیپها همچنین نقش حافظه فعال ECU را بازی میکنند و مشکلات و نواقص بخشهای مختلف را در خود حفظ کرده تا در زمان دیاگ زدن قابل بازخوانی باشند.
خروجی سنسورهای مختلف را پردازشکرده و از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل میکند. چرا که ECU تنها قادر به خواندن اعداد دیجیتالی با بیتهای مشخص است.
خروجیهای دیجیتال که در خودروهای امروزی شاهد آنها هستیم وظیفه کنترل سیستم جرقهزنی، باز و بسته کردن سوپاپ تزریق سوخت و همچنین روشن و خاموش کردن فن سیستم خنککننده را بر عهده دارند. در واقع خروجیهای دیجیتال بخشی از دستوراتی هستند که ECU صادر میکند. این دستورها به اجزایی فرستاده میشوند که قادر به پردازش پیامها دیجیتالی هستند.
همانطور که برخی سنسورها و کنترلرها پیامهای آنالوگ به ECU ارسال میکنند، بسیاری از عملگرها نیز قادر به خواندن دستورات آنالوگ هستند. این مبدلها دستورات دیجیتالی صادر شده توسط ECU را به صورت آنالوگ تبدیل و ارسال میکنند.
کامپیوتر خودرو علاوه بر نکات ذکر شده دارای وظایفی هستند که شامل:
شرکتهای خودروسازی دور موتور خاصی را برای خودرو در نظر میگیرند تا از آن محافظت کنند. هنگامی که دور موتور از حد مشخص بالاتر میرود، کامیپوتر دستور قطع سوخت رسانی را صادر میکند تا دور موتور کاهش یابد که به آن آستانه کات آف میگویند. این سیستم نقش محافظتی را در خودرو ایفا میکند. برخی از افراد برای افزایش شتاب خودرو، آستانه کات آف را بالا میبرند تا کامیپوتر دستور قطع سوخت را دیرتر صادر کند.
ای سی یو کنترل سوخت را به طور کامل به عهده دارد به همین دلیل برخی از افراد فاکتورهای آن را تغییر میدهند تا با بالا رفتن مصرف سوخت، شتاب خودرو افزایش یابد که به این کار مپینگ میگویند. وجود مشکل در کامپیوتر خودرو میتواند عامل افزایش مصرف سوخت باشد.
کامپوتر خودرو مانند یک کنتور و به کمک سنسورها به بخشهای مختلف خودرو متصل است. کامپیوتر بر اساس اطلاعات دریافتی تدابیر لازم را در شرایط مختلف در نظر میگیرد.
بسیاری از خودروهای امروزی مجهز به سیستم ضد سرقت هستند. این سیستم تنها کدی را که از قبل توسط کارخانه برای آن و سوئیچ نوشته شده میخواند. تنها در صورتی کامپیوتر خودرو اجازه روشن شدن موتور را میدهد که کد سوئیچ با کد موجود در کامیپوتر تطابق داشته باشد.
مغز خودرو به صورت همزمان یک کامپیوتر، سیستم سوئیچینگ و سیستم مدیریت انرژی است که وظایف خود را در سه مرحله ورودی، پردازش و خروجی را بر عهده دارد. این مراحل هرکدام پیچیدگیهای خاص خود را دارند و یک حوزه عملیاتی محسوب میشوند. در بخش ورودی، دادهها و سیگنالهای ماژولها و حسگرهای مختلف وارد و همزمان به کدهای تعریف شده در سیستم ECU تبدیل میشوند. در بخش پردازش، علاوه بر خوانش این کدها بر اساس دستورهای برنامهریزی شده در ECU و پردازش آنها در CPU کامپیوتر، این کدها در حافظه ECU ذخیره میشوند. همچنین در مرحله خروجی کدهای دستوری ECU در قالب پالسهای مشخص و قابل خوانش توسط بخشهای فعال موتور، فرستاده میشوند.
چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبهرو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل
ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده
بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارتهای مالی وارد
گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی
تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن
دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی
تلفن : 0۹۰۹۹۰۷۱۴۳۲
ایمیل: info@udriver.ir
آدرس دفتر مرکزی:
انقلاب کوچه البرز پلاک 2 واحد 13 و 14
Leave a comment