آموزش کنترل کلاچ و نیم کلاچ حرفه ای

همه چیز در مورد کنترل کلاچ و نیم کلاچ حرفه ای در رانندگی که تا به حال می خواستید بدانید ؟!؟!… رانندگی هنری است که مجموعه ای از مهارت ها را در بر می گیرد تا از شما یک راننده فوق العاده بسازد. مهم نیست که چقدر در رانندگی مهارت دارید، همیشه مهارت های بیشتری برای یادگیری وجود دارد. در این مقاله به طور خاص در مورد کنترل کلاچ و نیم کلاچ حرفه ای  صحبت می کنیم که یک تکنیک ایمنی مناسب برای استفاده در سربالایی ها و شیب جاده هاست. اگر قصد دارید به راحتی در مسیرهای شیبدار رانندگی کنید، دانستن نکات بیشتر درباره کنترل کلاچ و استفاده از نیم کلاچ حرفه ای می تواند مفید باشد.

 

کلاچ چیست؟

کنترل کلاچ به عمل کنترل سرعت وسیله نقلیه با دنده از طریق درگیر کردن جزئی صفحه کلاچ، با استفاده از پدال کلاچ همراه با پدال گاز اشاره دارد. هدف از کلاچ تا حدی اجازه دادن به چنین کنترلی است. به طور خاص، کلاچ انتقال گشتاور را بین محور‌هایی که با سرعت های مختلف می چرخند فراهم می کند. در نهایت، کلاچ در بخش های مختلف رانندگی مانند استارت زدن در حالت سکون با تولید حداکثر گشتاور موتور در دور بالا کاربرد دارد.

 

فرآیند کلاچ گرفتن هنگام شروع به حرکت

در این فرآیند هنگام دنده یک یا دنده عقب (معکوس) باید هر دو پا روی کلاچ و ترمز به صورت همزمان در گیر باشند. هنگامی که آماده حرکت هستید، باید کلاچ را به آرامی رها کنید در حالی که ترمزها کاملاً درگیر هستند. زمانی پیش می‌آید که موتور شروع به لرزش می‌کند، که معمولاً به آن «نقطه گاز گرفتن» می‌گویند.

پس از شنیدن آن صدای لرزان، باید کلاچ را رها نکنید. حال پا را از روی ترمز رها کنید در حالی که پای دیگرتان هنوز روی کلاچ نیمه رها شده است. پدال گاز را به آرامی فشار دهید و هنگامی که ماشین شروع به حرکت کرد، کلاچ را نیز رها کنید. حال خودرو به هر جهتی که می‌خواهید حرکت می‌کند.

 

نیم کلاچ در رانندگی چیست؟

هنگام راه اندازی مجدد موتور و شروع به حرکت، احتمال عقب نشینی یا توقف در جاده های شیبدار و ناهموار بیشتر است. اگر کلاچ را همانطور که معمولاً انجام می دهید کاملاً رها کنید، احتمالاً موتور از کار می افتد که به دلیل نیروی گرانش بیشتر به ماشین نسبت به نیرویی است که موتورها به چرخ ها وارد می کنند.

نیم کلاچ درست در همین زمان وارد عمل شده و کلاچ و ترمز را همزمان درگیر می کند. فرد باید مطمئن شود که نیروی کافی برای خودرو وجود دارد تا بتواند در جهت درست حرکت کند. به همین دلیل نیم کلاچ حرفه ای در رانندگی یکی از تکنیک های مهم رانندگی است که باید در آن متخصص شوید.

با فشار کامل پدال کلاچ، هیچ ارتباط مستقیمی بین موتور و میل گاردان وجود ندارد، بنابراین هیچ نیرویی نمی تواند از موتور به میل گاردان و چرخ ها منتقل شود. با پدال کاملاً آزاد شده، از طریق صفحه کلاچ تماس کامل بین موتور و میل گاردان وجود دارد، یعنی  موتور می تواند نیرو را مستقیماً بر میل گاردان اعمال کند. با این حال، ممکن است صفحه کلاچ تا حدی درگیر شود که باعث لغزش کلاچ شود. در نتیجه تنها بخشی از نیروی موتور به میل گاردان می رسد که معمولاً به عنوان نیم کلاچ شناخته می شود.

 

کاربرد نیم کلاچ

از نیم کلاچ در کجا باید استفاده کرد؟

دنده و سرعت پایین

هنگامی که خودرو در دنده یک باشد، تغییرات اندک در دور موتور به تغییرات بزرگ در شتاب‌گیری و ترمز تبدیل می شود. با این حال، با ترکیبی از کلاچ و استفاده دقیق از دور موتور، می توان با لغزش کلاچ، رانندگی روان تری داشت.

تغییرات دور موتور بلافاصله به تغییر در سرعت چرخش میل گاردان تبدیل نمی شود، بلکه اصطکاک روی صفحه کلاچ به میل گاردان اجازه می دهد تا به تدریج با سرعت موتور یکسان شود.

حرکت از حالت سکون

در یک نقطه خاص در حالی که پدال کلاچ را به آرامی بلند می کنید، با شروع به لغزش کلاچ که به آن نیش گاز می گویند، ماشین شروع به حرکت می کند. در اینجا پدال گاز باید به آرامی فشرده شود تا سرعت خودرو به آرامی افزایش یابد. هنگامی که خودرو به سرعت مناسب رسید، می توان کلاچ را به طور کامل رها کرد و سپس سرعت را با تغییر دور موتور یا در صورت لزوم با رها کردن مقطعی کلاچ دوباره کنترل کرد.

این کاربرد خاص کنترل کلاچ اغلب به رانندگان به عنوان راهی برای کنترل شتاب هنگام دور شدن از نقطه‌ی توقف کامل یا هنگام رانندگی با سرعت های بسیار پایین و در عین حال به حداقل رساندن احتمال خاموش شدن موتور، آموزش داده می شود.

حرکت آهسته

اصطلاح Creeping (خزیدن) به طور کلی به حرکت آهسته اشاره دارد و به طور کلی مشابه وضعیت پارک کردن یا حرکت بسیار کند در ترافیک است.  Creeping معمولاً با دنده عقب یا دنده یک انجام می شود، مانند خروج از پارکینگ یا وارد شدن به جاده.

در حین حرکت در سرعت‌های پایین از این قبیل، اغلب نیازی به استفاده از پدال گاز نیست، زیرا با توجه به اینکه راننده در کنترل کلاچ مهارت دارد، سرعت دور موتور باید قدرت کافی برای این کار را فراهم کند. چرخش موتور بیشتر از حدود 2000 دور در دقیقه، در حالی که در سرعت های پایین در حرکت است و کلاچ کاملاً درگیر نمی شود بسیار بد است و باعث ساییدگی شدید کلاچ می شود و طول عمر آن را به شدت کاهش می دهد.

شروع سربالایی

هنگام حرکت در سربالایی، احتمال خاموش شدن موتور بیشتر است بنابراین درگیر کردن کلاچ با سرعتی کمتر از حد معمول، در حالی که عقربه دور موتور از حد معمولی بالاتر می‌رود، میتواند مفید باشد.

شرایط نامساعد جاده

در شرایط نامساعد جاده، به ویژه برف یا یخبندان، توصیه می‌شود تا حد امکان از دنده سنگین استفاده کنید تا گشتاور روی چرخ‌ها به حداقل برسد و در نتیجه اصطکاک با جاده حفظ شود. دنده عقب رفتن، به درگیر کردن تدریجی کلاچ با افزایش دنده نیاز دارد و در دنده سنگین، لازم است کلاچ را به آرامی درگیر کنید تا ریسک خاموش شدن موتور یا لغزش چرخ ها در شرایط نامساعد جوی، از بین برود.

متعادل سازی کلاچ

به طور معمول، هنگامی که وسیله نقلیه در سربالایی ساکن است، لازم است از ترمز دستی به همراه کلاچ استفاده کنید تا از عقب رفتن خودرو هنگام حرکت جلوگیری شود. با این حال، در شرایطی که خودرو باید برای مدت کوتاهی متوقف شود، به عنوان مثال موقع حرکت آهسته در ترافیک، می توان از کلاچ برای تعادل نیروی سربالایی در موتور با نیروی گرانش در سراشیبی استفاده کرد. این کار به ندرت ممکن است مفید باشد، اما به طور کلی باید از انجام این کار اجتناب کرد زیرا انجام این کار به طور مداوم باعث سایش بیش از حد کلاچ می شود.

 

کنترل کلاچ در ترافیک سربالایی

راندن خودروی دنده ای در ترافیک سربالایی می تواند مانند یک کابوس برای برخی از رانندگان تازه کار به نظر برسد. اگر در حال یادگیری نحوه رانندگی با ماشین دنده ای هستید و از توقف یا عقب نشینی در سربالایی عصبی هستید، امیدواریم نکات زیر به شما کمک کند.

برای موفقیت در این کار، باید در استارت های سربالایی و کنترل کلاچ مهارت داشته باشید.

بیایید ابتدا نگاهی به شروع سربالایی بیندازیم.
قبل از رانندگی در هر نقطه شلوغ، به خصوص سربالایی در ترافیک، باید مطمئن باشید که نقطه گاز گرفتن (نیش گاز) در کجاست زیرا در هر خودرو کمی متفاوت است. در مکانی آرام و بدون ترافیک در اطراف تمرین کنید زیرا قطعا استرس کمتری خواهد داشت.

 

نقطه گاز گرفتن

برای پیدا کردن نقطه گاز گرفتن (نیش گاز):

1. کلاچ را به سمت پایین فشار دهید.

2. دنده 1 را انتخاب کنید.

3. پدال گاز را کمی فشار دهید. همانطور که از سربالایی در حال حرکت هستید، ماشین برای به حرکت درآمدن به قدرت بیشتری نسبت به زمانی که در یک جاده صاف بودید نیاز دارد. رسیدن عقربه دور موتور تقریباً تا حدود 2 به ماشین کمک می کند که از حرکت باز نگردد. لازم نیست دقیق باشد و مراقب باشید به دور شمارنده خیره نشوید وگرنه اتفاقات اطرافتان را از دست خواهید داد. با کمی تمرین وقتی گاز را تنظیم می کنید به صدای موتور عادت خواهید کرد که بهتر از دیدن دور موتور شمارنده است.

4. کلاچ را به آرامی بالا بیاورید تا نقطه گاز گرفتن را پیدا کنید. زمانی که آن را دریافت کردید، می‌دانید که پشت خودرو کمی پایین می‌آید و صدای موتور تغییر می‌کند.

خودرو احساس می‌کند که می‌خواهد حرکت کند و تنها چیزی که جلوی آن را می‌گیرد ترمز دستی است. اگر نقطه گاز گرفتن را نداشتید و ترمز دستی را رها می کردید، ماشین به عقب می غلتید.
وقتی احساس کردید که نقطه گاز گرفتن را دارید، کلاچ را ثابت نگه دارید، اگر آن را خیلی بیشتر بالا بیاورید، ماشین یا به سرعت حرکت می کند یا متوقف می شود.

5. ترمز دستی را هنگامی که ایمن است رها کنید، تا زمانی که با سرعت کم رانندگی نکردید، کلاچ را حرکت ندهید و سپس در حالی که به آرامی کلاچ را تا انتها بالا می آورید، کمی بیشتر گاز بزنید. اگر ایمن است، شتاب بگیرید، قبل از تعویض دنده، شتاب بگیرید.

 

نحوه انجام کنترل کلاچ

اکنون می‌دانید که چگونه شروع به سربالایی کنید، مهارت بعدی که در ترافیک آهسته حرکت می‌کنید، کنترل کلاچ است.

در دنده اول، ماشین با سرعت حدود 5 مایل در ساعت (سرعت در حالت آرام) بدون فشار دادن پدال گاز به حرکت خود ادامه می دهد. اگر می‌خواهید آهسته‌تر رانندگی کنید، می‌توانید ترمز کنید، اما ماشین معمولاً تکان می‌خورد و در نهایت متوقف می‌شود. برای جلوگیری از توقف آن و رانندگی بسیار کند در ترافیک، باید کلاچ را به سمت پایین فشار دهید و ترمز پا را به آرامی فشار دهید.

اگر می خواهید به جلو خزید، کمی گاز بزنید و کلاچ را تا نقطه گاز گرفتن بالا ببرید.

برای کاهش سرعت، پدال گاز را رها کنید و کلاچ را به ضخامت یک سکه پوندی پایین بیاورید. برای افزایش سرعت کمی گاز بزنید و کلاچ را کمی بالا بیاورید. به آرامی کلاچ را تا انتها بالا بیاورید، وقتی می خواهید سریعتر از برانید، گاز را به آرامی فشار دهید. اگر کلاچ را خیلی سریع رها کنید، می توانید انتظار داشته باشید که با سرعت حرکت یا توقف می شوید.

به خاطر داشته باشید که نگه داشتن بیش از حد محل گاز گرفتن می تواند به مرور زمان کلاچ را فرسوده کند.

این فقط یک راهنمای کلی برای کنترل کلاچ است. این جایگزینی برای آموزش رانندگی با کیفیت خوب با یک مربی رانندگی نیست.

 

عواقب رانندگی نیم کلاچ

استفاده از تکنیک نیم کلاچ بهترین گزینه موجود هنگام رانندگی در جاده های شیبدار و ناهموار همراه با ترافیک است. هر چند نباید از این تکنیک مکررا استفاده کرد چرا که ضربه ای که نیم کلاچ روی صفحه کلاچ می گذارد جای نگرانی دارد. صفحات کلاچ احتمالا فرسوده شده اند که نیاز به تعویض آن دارد.

سایر مشکلاتی که خودروی شما ممکن است با آن مواجه شود، تاخیر در موتور خودرو است. این باید در اولویت شما باشد که هر زمان که می توانید از این عمل اجتناب کنید به این دلیل که هزینه تعویض صفحه کلاچ ممکن است برای شما هزینه گزافی داشته باشد.

 

جمع بندی

اکنون که می دانید رانندگی با تکنیک نیم کلاچ چیست، مطمئناً مانند یک حرفه ای در جاده های ناهموار مانور خواهید داد. همیشه به خاطر داشته باشید که کلاچ برای تغییر دنده ضروری است. از تکنیک نیم کلاچ عاقلانه و فقط در صورت لزوم استفاده کنید.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

Leave a comment