دودی کردن شیشه

دودی کردن شیشه های خودرو دلایل مختلفی دارد. کسانی که دوست دارند از این طریق خودرویی متفاوت داشته باشند؛ یا علاقمند هستند با استفاده از شیشه‌های دودی دما یا تابش نور خورشید به داخل اتاق خودرو را کاهش دهند. البته دودی کردن شیشه خودرو جزو آپشن های تزئینی خودرو به شمار می‌رود اما در عین حال با وجود مزایای آن، می‌تواند خطراتی را هم برای سرنشینان داشته باشد. اگر در فکر دودی کردن شیشه خودرو خود هستید، بهتر است کمی وقت بگذارید و این مقاله از سایت یودرایور را تا انتها بخوانید.

دلایل دودی کردن شیشه خودرو

دلیل های متفاوتی برای دودی کردن شیشه ماشین وجود دارد. برخی صرفا از این شیشه‌ها خوششان می‌آید و بعضی دیگر به دلایل امنیتی یا جلوگیری از تابش نور خورشید به درون خودرو به سراغ شیشه های دودی می‌روند. در شهرهای جنوبی کشور به‌خاطر حرارت زیاد هوا و تابش مستقیم نور خورشید، شیشه های دودی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

✔️مزایای شیشه دودی

  • جلوگیری از تابش نور خورشید
  • کاهش دمای داخل کابین خودرو
  • افزایش مقاومت شیشه‌ خودرو
  • حفظ حریم خصوصی داخل خودرو
  • ظاهر زیباتر خودرو
  • محافظت در برابر اشعه UV
  • رانندگی راحت
  • خاصیت ضد خش شیشه

❎معایب شیشه دودی

  • افزایش احتمال ایجاد اختلال در دید راننده
  • احتمال جریمه شدن توسط پلیس

محدودیت دودی کردن شیشه ماشین 

برای کسانی که قصد دودی کردن شیشه خودروی خود را دارند، بهتر است این نکته را در نظر بگیرند که تیره‌ کردن شیشه ماشین با برچسب یا از راه‌های دیگر باید در چارچوب قوانین راهنمایی و رانندگی صورت بگیرد. در غیر این صورت، جریمه به‌ همراه خواهد داشت. تو کشور ما ایران، ۳۵ تا ۴۰ درصد از دودی‌کردن شیشه‌های ماشین مجاز است. در واقع، تیرگی و دودی‌بودن شیشه‌ها باید به‌ حدی باشد که سرنشینان خودرو مشخص باشند.

این موضوع برای افرادی که در گروه مقامات کشوری قرار دارند، کمی متفاوت است و امکان استفاده از شیشه‌هایی با درصد دودی‌بودن بیشتر وجود دارد. دلیل اصلی اینکه خودروهای سیاسی و دیپلماتیک دارای شیشه‌های دودی و تیره‌اند، دیده نشدن افراد درون خودرو است. اگر تیرگی شیشه‌های خودرو از حد مجاز دودی شیشه ماشین بگذرد، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند صاحب آن را جریمه یا حتی خودرو را توقیف کند.

جریمه دودی کردن خودرو

در صورتی که شیشه خودرویی به نحوی دودی باشد که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشد، مالک خودرو توسط پلیس جریمه می‌شود. در سال ۱۴۰2 جریمه استفاده از شیشه دودی نامتعارف اعلام شده است.

بر اساس قوانین موجود، درصد تیرگی شیشه‌های جانبی خودرو نباید از ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر باشد. همچنین افراد بایستی بتوانند از فاصله ۳ متری داخل خودرو را رؤیت کنند در غیر این صورت پلیس راهور نسبت به جریمه خودرو اقدام خواهد کرد. این جریمه در کلان‌شهرها، مراکز استان و جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری و صنعتی ۵۲۵۰۰ تومان و در شهرهای کوچک ۳۱۵۰۰ تومان است. همچنین همان‌طور که گفتیم شیشه عقب خودرو نبایستی دودی شود.

دودی کردن شیشه

شرایط خاص دودی کردن شیشه خودرو

علاوه بر راهنمایی و رانندگی، مراکز معاینه فنی هم برای دودی کردن شیشه خودرو قواعدی را در نظر می‌گیرند. برای نمونه، این مرکز اجازه دودی‌کردن شیشه عقب خودروها را صادر نمی‌کند. اگر خودرویی دارای شیشه عقبی باشد که برچسب دودی‌کردن دارد، مراکز معاینه فنی به آن برگ معاینه را نمی‌دهند. علت اصلی مخالفت و ممنوعیت هم ریشه در امنیت رانندگی دارد.

راننده‌ای که شیشه عقب را دودی می‌کند، بخشی از دید عقب خود را از دست داده و نمی‌تواند با ایمنی کامل به رانندگی مشغول شود. توجه داشته باشید که حالتی استثنایی هم در این زمینه وجود دارد. اگر شیشه دودی شده، فابریک کارخانه باشد و با برچسب ایجاد نشده باشد یعنی از داخل کارخانه، شیشه‌ها به شکل دودی تهیه و تولید شده باشند، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت و مراکز معاینه فنی مشکلی با این قضیه نخواهند داشت.

این حالت هم در صورتی مجاز می باشد که پلیس بتواند سرنشینان را از فاصله کمتر از ۳ متر مشاهده کند. برگه معاینه فنی خودرویی که شیشه دودی دارد، بدون مشکل صادر خواهد شد.

هزینه دودی کردن شیشه خودرو

قیمت برچسب‌هایی که برای دودی کردن شیشه خودرو به فروش می‌رسند برحسب نوع آن متغیر است. کیفیت و نوع برچسب‌های موجود در بازار با یکدیگر تفاوت دارند و هر خودرو برچسب مخصوص به خود را می‌خواهد. دودی کردن شیشه خودروهایی که مدل‌های بالاتری دارند هزینه بیشتری می‌خواهد. طیف قیمتی برچسب‌های دودی شیشه خودرو از حدود ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد. بسته به نوع ماشین و شیشه‌ها، کیفیت و جنس برچسب، ضد خش بودن و روش‌های نصب آن، نشکن بودن، قابلیت UV و رنگ برچسب قیمت های آن متغییر می باشد.

نکات ضروری نصب برچسب شیشه دودی

هنگام اندازه‌گیری برچسب، اندازه آن را تا انتهای شیشه در نظر نگیرید و بین ۵ تا ۱۰ میلی‌متر فاصله بگذارید تا در اثر گذشت زمان، لبه‌های برچسب کنده نشود و عمر آن بالا رود.

تا یک روز پس از نصب برچسب، شیشه خودرو را پایین نیاورید تا چسب‌ها کامل محکم شوند.

برچسب‌های دودی بی‌کیفیت نه‌تنها نصب آسانی ندارند و حباب‌های داخلی آن پس از نصب از بین نمی‌روند، بلکه به مرور هم تغییر رنگ داده و لبه‌های آن کنده می‌شوند.

برچسب‌های قدیمی بر پایه فلزی ساخته می‌شدند و بنابرین در عملکرد GPS اختلال ایجاد می‌کردند. در برچسب‌های جدید این مشکل برطرف شده است.

دودی کردن شیشه

عمر برچسب دودی

برچسب‌های متنوعی در بازار برای دودی کردن شیشیه ماشین وجود دارد. چیزی که واضح است، این است که برچسب های بی‌کیفیت بعد از مدتی چسبندگی داخلشان را از دست می‌دهند و از شیشه جدا می‌شوند. به همین خاطر روی شیشه حباب هایی تشکیل می شود.اگر برچسبی با جنس خوب تهیه کنید، تا حدود ۱۰ سال برایتان کار خواهد کرد. همان طور که در مطالب ذکر شده گفتیم برحسب معیار های آن مقدار عمر آن نیز مشخص میشود.

صحبت پایانی

دودی‌ کردن شیشه ماشین تاحد زیادی به سلیقه افراد وابسته است. برخی علاقه دارند که خودرویی با شیشه‌های دودی داشته باشند. بعضی‌ هم به‌خاطر مسائل دیگر این کار را می‌کنند که در مطالب به آنها اشاره کردیم. در هر حال، باید بدانید که این کار نیاز به رعایت قوانینی دارد که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی می‌شود و امکان دارد با تجاوز از حد قانونی تیرگی شیشه‌ها، توقیف و جریمه‌هایی در انتظارتان باشد. در انتخاب برچسب برای دودی‌کردن شیشه‌ها هم باید دقت کافی به‌خرج بدهید. چون در غیر این صورت، جنسی بی‌کیفیت به‌زودی خراب می‌شود و نیاز به تعویض خواهد داشت.

دانستنی های فنی خودرو

دانستنی های فنی خودرو

چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل

Read More »

توقیف خودرو

ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده

Read More »
تمدید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارت‌های مالی وارد

Read More »

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment