جریمه فرار از ایست پلیس

برخی از رانندگان پس از مرتکب شدن تخلف رانندگی بدون توجه به فرمان پلیس از محل جرم فرار میکنند. در چنین شرایطی پلیس اجازه دارد برای راننده خاطی بصورت غیابی قبض جریمه صادر و در سوابق ثبت میشود. در ادامه قصد داریم اطلاعات لازم در این خصوص را در اختیار شما قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

مبلغ پرداختی جریمه بی توجهی به ایست پلیس

کد تخلف ۲۰۱۹ برای تخلف “عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین با پلیس مدرسه” مشخص شده است. برای این کد به ترتیب در کلانشهر ها، شهرها و روستاها ۶۰، ۵۰ و ۳۵ هزار تومان جریمه منظور می شود. توجه داشته باشید که این کد جریمه سوای تخلفی است که پلیس به واسطه آن فرمان ایست و توقف را داده است.

جریمه فرار از ایست پلیس

ثبت جریمه دو برگی برای عدم توجه به ایست پلیس

جریمه بی توجهی به ایست پلیس، قبض جریمه دو برگی است که به صورت غیابی برای راننده متخلف صادر خواهد شد. پلیس بعد از رویتِ تخلفِ یک خودرویِ در حال حرکت به او فرمان ایست و توقف داده باشد و خودرو به هر دلیل از این فرمان سرپیچی کند و دستور پلیس را اجرا نکند، قبض جریمه دو برگی برای او صادر می شود. منظور از قیض جریمه دو برگی، که متخلف یک بار برای تخلفی که به رویت پلیس رسیده است، جریمه می شود به عنوان مثال سرعت یا سبقت غیرمجاز و یک بار نیز جریمه بی توجهی به ایست پلیس برای او صادر شده است. بدین صورت است که دو برگه جریمه و دو کد جریمه در یک روز و یک ساعت در خلافی او ثبت خواهد شد و در هر صورت او مجبور به پرداخت جریمه است.

عدم توجه به ایست پلیس قابل شکایت است

با توجه به اینکه از ثبت جرایم به رویت کامل پلیس رسیده است و پلیس بعد از بررسی کامل شرایط کد تخلفات رانندگی، فرمان ایست میدهد و امکان و احتمال خطا و اشتباه پلیس در صدور این شکل از قبوض جرایم بسیار پایین است، بنابراین اعتراض به جریمه بی توجهی به ایست پلیس و یا همان قبوض دو برگی معمولا بی نتیجه است و به جایی نمی رسد، زیرا اساسا پلیس اسناد و مدارک لازم و قطعی دال بر تخلف متخلف را در اختیار دارد و خودش رویت کرده است.

نرخ برخی از جرایم راهنمایی و رانندگی را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

جریمه
کلان شهر ها جاده های بین شهری
سایر شهرها
روستا و راه روستایی
رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان ها
۴۰۰,۰۰۰
۴۰۰,۰۰۰
۴۰۰,۰۰۰
تجاوز از سرعت مجاز تا ۳۰ کیلومتر در ساعت
۶۰,۰۰۰
۴۵,۰۰۰
۳۰,۰۰۰
تجاوز از سرعت مجاز (بیش ۵۰ کیلومتر در ساعت)
۲۰۰,۰۰۰
۱۸۰,۰۰۰
۱۰۰,۰۰۰
جاوز از سرعت مجاز (بیش ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)
۲۰۰,۰۰۰
۱۸۰,۰۰۰
۱۰۰,۰۰۰
سبقت غیر مجاز در راه های دو طرفه
۲۰۰,۰۰۰
۱۸۰,۰۰۰
۱۰۰,۰۰۰
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
۲۰۰,۰۰۰
۱۸۰,۰۰۰
۱۰۰,۰۰۰
حرکت به طور مارپیچ
۱۵۰,۰۰۰
۱۳۵,۰۰۰
۷۵,۰۰۰
حرکت با دنده عقب در آزاد راهها و بزرگراه ها
۱۵۰,۰۰۰
۱۳۵,۰۰۰
عبور از محل ممنوع ( ورود ممنوع )
۹۰,۰۰۰
۵۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰
تجاوز به چپ از محور راه
۷۵,۰۰۰
۶۰,۰۰۰
۳۰,۰۰۰
عبور وسایل نقلیه از پیاده رو
۶۵,۰۰۰
۳۵,۰۰۰
۱۵,۰۰۰
دور زدن در محل ممنوع
۷۵,۰۰۰
۶۰,۰۰۰
۳۰,۰۰۰
توقف در محل ایستادن ممنوع و یا مطلقا ممنوع
۴۰,۰۰۰
۳۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
عدم استفاده از کمربند ایمنی برای راننده و سرنشین
۶۰,۰۰۰
۴۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰
استفاده از موبایل یا وسایل ارتباطی حین رانندگی
۱۰۰,۰۰۰
۸۰,۰۰۰
۴۰,۰۰۰

کلام پایانی

همراهان عزیز، توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی بی تردید برای ایجاد نظم در خیابان ها و مسیرهای تردد است. همچنین این مقررات باعث می شوند که سلامتی و جان کاربران ترافیک حفظ شود و خطری آنها را تهدید نکند. بدیهی است که بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و قانونشکنی باعث می شود جان و سلامتی تمام کاربران ترافیک به خطر بیفتد. گرچه جریمه فرار از ایست پلیس که صادر می شود و پرداخت آن در هر صورتی بر گردن متخلف است و راه گریزی از پرداخت آن وجود ندارد، اما باور کنید که گاهی حتی پرداخت جریمه بی توجهی به ایست پلیس نمی تواند جبران مافات را داشته باشد. زیرا قانون شکنی در رانندگی بدون هیچ تردیدی منجر به بروز حوادثی ناگوار و جبران ناپذیر خواهد شد و زندگی شیرین را به مرگ تلخ تبدیل می کند. لذا از هر جهت که به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم که رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در هر صورت به نفع تمام کاربران ترافیک است؛ چه آنها که سواره هستند و چه آنها که پیاده هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

Leave a comment