جریمه رانندگی بدون گواهینامه

رانندگی با خودرو، دارای قوانین و مقرراتی است که رانندگان باید به آن رعایت کنند. در غیر این صورت، اگر حادثه ای در رابطه با وسایل نقلیه رخ بدهد، مسئولیت با کسی است که از آن وسیله نقلیه استفاده می کند. حال اگر شخص راننده گواهینامه نداشته باشد، جریمه رانندگی بدون گواهینامه چیست؟ بحث دیگر در رابطه با وسایل نقلیه وجود دارد، آموزش نحوه راندن و استفاده از آنها می باشد.

در همه کشور ها اشخاص برای رانندگی، باید گواهینامه داشته باشند. به طور کلی داشتن گواهینامه، به معنای این است که فرد، دوره های آموزشی استفاده از وسلیه نقلیه مورد نظر را دیده و قانونا، اجازه این کار را دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، قصد داریم، در رابطه با این مسئله بسیار مهم بپردازیم. اگر مایل هستید در ادامه با ما همراه شوید.

جریمه نداشتن گواهینامه

 برای آنکه به طور قطع بدانیم رانندگی بدون گواهینامه جرم است، باید بدانیم در قانون، به موجب ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، هر فردی که بدون گواهینامه رسمی، اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری مستلزم داشتن گواهینامه کند، به مجازات حبس محکوم می‌شود.

در قانون دو نوع جریمه برای رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته شده است؛ قانون مجازات اسلامی ‌بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می باشد. اگر مالک وسیله نقلیه بیمه‌نامه هم نداشته باشد، اوضاع یکم سخت خواهد شد؛ خصوصاً اگر تصادف منجر به فوت داشته باشد.

جریمه فرار از ایست پلیس

جریمه فرار از ایست پلیس مشمول قبض جریمه دو برگی است که به صورت غیابی برای راننده متخلف صادر می شود.برای اطلاع از قوانین مربوطه اینجا کلیک کنید.

رانندگی بدون گواهینامه

قانون مجازات اسلامی‌

با توجه به ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی‌، اگر به رانندگی بدون گواهینامه اقدام کنید، مرتکب جرم شده‌اید. در این بخش از قانون، خیلی جزئی مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول، دوم و بیشتر را تعیین کرده‌است. شرح این ماده به شرح زیر است:

هر فرد بدون گواهینامه رسمی ‌به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است اقدام کند و همچنین هر فرد که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد، رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود؛ در صورت ارتکاب مجدد، دو ماه تا شش ماه حبس در انتظار این افراد خواهد بود.»

البته که طبق این قانون مشاهده خواهید کرد که مجازات حبس در این قانون با توجه به بند ۱ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمد‌ها به جزای نقدی هم میباشد.

قانون بیمه شخص ثالث در رابطه با رانندگی بدون گواهی نامه

طبق قوانین بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه باید خسارت را تحت هر شرایطی پرداخت کنند. اگر در صورتی که راننده مقصر و فاقد گواهینامه باشد، بیمه شخص ثالث خسارت شخص زیان دیده را پرداخت خواهد کرد. ولی بعداً تمامی این مبلغ را به صورت یکجا یا اقساطی از راننده مقصر دریافت خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که اگر در زمان وقوع حادثه، راننده گواهی‌نامه نداشته باشد و خسارات جانی رخ دهد، راننده مقصر اعلام شده و متهم به جرم قتل می‌شود. تحت هیچ شرایطی این ریسک را نپزیرید و بدون گواهینامه رانندگی نکنید. نداشتن گواهینامه رانندگی در هر صورت به ضرر شما خواهد بود.

رضایت شاکی در تصادف

در بسیاری از حادثه‌های جاده‌ای که شخصی به رانندگی بدون گواهینامه اقدام کرده‌، رضایت شاکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. قانون جدید تصادف بدون گواهینامه به هیچ وجه طرفدار شخص خاطی نیست. وکیل جرایم کیفری عنوان می‌کند، در پرونده تصادف‌های جاده‌ای منجر به مرگ که راننده بدون گواهینامه رانندگی کرده باشد، شرایط بررسی رضایت شاکی به این گفته است:

که اگر شاکی رضایت خود را اعلام کند، پرونده متوقف و مختومه نخواهد شد. به این دلیل که جرم ارتکابی، قتل غیر عمد یا شبه عمد عنوان می‌شود و قابل بازگشت نیست. با اینکه این نوع شکایت‌ها و رسیدگی به پرونده با شکایت شاکی شروع می‌شود، اما با رضایت او مختومه اعلام نخواهد شد. چون باید رسیدگی‌های قانونی آن در دادگاه مورد تعقیب و رسیدگی قرار بگیرد تا اجرای حکم انجام شود.

رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

رانندگی بدون گواهینامه با رانندگی با گواهینامه تمدید نشده تفاوت‌ دارد. در حقیقت تمدید نکردن گواهینامه به معنای نداشتن گواهینامه نیست و در صورت تمدید نکردن این مدرک قانونی، با پرداخت جریمه می‌توان گواهینامه را تمدید کرد.

مجازات رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

اگر شخصی، گواهینامه موتور سیکلت یا خودرو را همراه خود داشته باشد، اما آن را تمدید نکرده باشد، باید گفت که تمدید نکردن گواهینامه، به معنای نداشتن گواهینامه نیست. در صورت عدم تمدید گواهینامه، صرفا قانون گذار حکم به پرداخت جریمه خواهد داد.

عدم تمدید گواهینامه و پرداخت خسارت توسط بیمه

 فردی که گواهینامه ندارد با کسی که گواهینامه داشته قطعاً نمی‌شود این دو گروه را به یک میزان مجازات کرد. طبق قانون بیمه مرکزی، اگر تاریخ اعتبار گواهینامه فردی گذشته باشد و دچار حادثه شود، بیمه‌گر ثالث باید خسارت را به طور کامل پرداخت کند. در این حالت نیازی به بازگرداندن پول توسط بیمه‌گزار نیست و فقط باید جریمه‌ای را به خاطر عدم تمدید به موقع گواهینامه پرداخت کند.

عواقب رانندگی بدون گواهینامه

همان‌طور که می‌دانید بیشتر تصادف‌های رانندگی ناشی از بی احتیاطی، عدم تسلط و توانایی است. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر رانندگی بدون گواهینامه را انتخاب کرده‌اید، عواقب جبران ناپذیر را هم باید در نظر بگیرید. فردی که بدون گواهینامه در یک حادثه حضور داشته باشد، مجرم شناخته می‌شود. وضعیت مجازات شخص هم باید در دادگاه‌های رسیدگی به جرایم رانندگی مورد بررسی قرار بگیرد. در تعیین مقصر تصادف رانندگی، حتی اگر راننده بدون گواهینامه زیان دیده باشد، باز هم از لحاظ نداشتن این مدرک جریمه خواهد شد. پس برای جلوگیری از این اتفاقات، اگر زمانی گواهی‌نامه خود را گم کردید، به عنوان اولین کار، به پلیس +۱۰ اطلاع دهید. در ادامه برای پیدا کردن یا اخذ گواهینامه المثنی اقدام نمایید.

محدودیت‌های رانندگی برای افراد تازه گواهینامه گرفته

رئیس صدور گواهینامه پلیس اعلام کرد که محدودیت‌های جدیدی برای یک سال اول دریافت گواهینامه در نظر گرفته شده است. این افراد باید مراقب محدودیت‌های زیر باشند:

  • در سه ماه اول، حتماً باید با یک نفر دارای گواهینامه پایه سوم یا پایه اول و دوم همراه خود داشته باشند.
  • باید مراقب باشند که تخلفات منجر به دریافت نمره منفی نداشته باشند.
  • حق رانندگی با وسیله نقلیه از ساعت ۲۴ تا ۵ صبح را ندارند.
  • رانندگی بیرون از شهرها و در سفرها ممنوع است؛ به جز مواردی که مسیر بین بزرگراهی بوده و فاصله دو شهر کمتر از ۲۵ کیلومتر باشد.

در صورتی که این افراد موارد بالا را رعایت نکنند، پلیس در صورت مشاهده، علاوه بر انتقال خودرو به پارکینگ، اقدام به دستور بازآموزی رانندگی برای آن‌ها خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله تخلفات منجر به توقیف خودرو را مطالعه کنید. اگر البته نو گواهینامه‌ها بعد از یک یا دو ماه هنوز موفق به دریافت گواهینامه خود نشده‌اند، مطالعه مقاله پیگیری گواهینامه راهنمایی و رانندگی توصیه می‌شود.

رانندگی بدون گواهینامه

مجازات رانندگی بدون گواهینامه زیر ۱۸ سال

برای اینکه فردی بتواند گواهی‌نامه رانندگی را دریافت کند، باید به سن قانونی یعنی ۱۸ سال تمام برسد. پس اگر فردی که کمتر از ۱۸ سال دارد اقدام به رانندگی کند، بدلیل نداشتن گواهی نامه مرتکب جرم شده است و بر اساس قانون مجازات خواهد شد. قانون‌گذار در خصوص مجازات مرتکبان جرم رانندگی بدون داشتن گواهی نامه  تفاوتی بین اشخاص زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال، تفاوتی قائل نشده و هردو آنها بر اساس قانون مجازات اسلامی، به مجازات واحد محکوم می‌شوند.

در اختیار گذاری ماشین به افراد زیر ۱۸ سال جرم است

 شاید این موضوع جالب باشد که اگر کسی از جمله خانواده، ماشین و وسیله نقلیه را در اختیار افراد زیر ۱۸ سال بگذارند، از نظر قانونی مرتکب جرم شده و برای او هم جریمه در نظر گرفته می‌شود. همچنین اگر یک فرد ۱۸ ساله دچار تصادف و ایجاد خسارت شود، به دادگاه کودکان منتقل می‌شود. این مسئله برای والدین این فرد که ماشین را در اختیارش قرار داده‌اند هم مسئله ساز می‌شود و باید در مراجع قانونی پاسخگو باشند.

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »

گواهینامه پایه سوم

گواهینامه پایه سوم اولین مدرکی است که برای پشت ماشین نشستن نیاز دارید. اگر علاقمند هستید هرچه سریع تر رانندگی را بیاموزید و با ماشین

Read More »
مدت اعتبار گواهینامه

مدت اعتبار گواهینامه

حتما شما هم اطلاع دارید گواهینامه رانندگی مدتی محدود اعتبار دارد. اما مدت اعتبار گواهینامه رانندگی چقدر است و چه زمانی باید برای تمدید آن

Read More »

دنده مرده

ماشین ها یا گیربکس دستی هستند یا گیربکس اتوماتیک. در خودروهای اتوماتیک همانطور که از نامشان پیداست، تغییر دنده و افزایش شتاب خودرو به صورت

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

Leave a comment