بنزین و گازوئیل چه تفاوتی دارد

بنزین و گازوئیل دو نوع محلول مورد استفاده به عنوان سوخت هستند. هر دو از نفت خام مشتق و جزء محصولات پالایشی طبقه‌بندی می‌گردند. اساس این دو نوع سوخت، هیدروکربن‌های موجود در نفت است؛ با این حال تفاوت‌هایی وجود دارد. بنزین و گازوئیل چه تفاوتی دارد؟ هم برای به دست آوردن بنزین و هم گازوئیل از روش تقطیر جزئی استفاده می‌شود. هر کدام البته در مرحله‌ای متفاوت به دلیل تفاوت در دمای جوش جدا می‌گردند. برای آگاهی از جزئیات همراه تیم یودرایور باشید.

گازوئیل

ترکیب این سوخت شامل آلکان‌ها و به صورت کلی زنجیره‌های کربنی است. هر مولکول زنجیره‌ای کربنی به طول ۱۲ اتم کربن در خود دارد. گازوئیل سوختی نسبتا سنگین‌تر، کمتر فرار و با گرانروی بیشتر نسبت به بنزین است. از این سوخت عموما در موتورهای احتراق فشاری استفاده می‌گردد.

بنزین

این سوخت مخلوطی از آلکان‌ها و سیکلوآلکان‌ها است که از تقطیر نفت خام به دست می‌آید. طول زنجیره‌ی کربنی هر مولکول بنزین از ۵ تا ۱۲ متغیر است. بنزین عموما در موتورهای احتراق داخلی با هدف افزایش سرعت به کار می‌رود. این سوخت از گازوئیل سبک‌تر و از نظر تولید آلودگی بهتر است.

مکمل های سوخت بنزین

مکمل های سوخت بنزین نوعی افزودنی است که انواع مختلفی دارد و برای اهداف خاصی استفاده می‌کنیم. همانطور که می دانید مکمل سوخت را باید در باک بنزین بریزید. برای دیدن ادامه مطلب کلیک کنید.

تفاوت‌های گازوئیل و بنزین

این دو سوخت از منظر جنبه‌های مختلفی متفاوت هستند، که در ادامه قصد داریم به این تفاوت‌ها به شکلی دقیق‌تر بپردازیم.

ترکیب شیمیایی:

بنزین اساسا از ترکیب هیدروکربن‌هایی با طول ۷ هپتان یا ۸ تری‌ متیل پنتان درست می‌شود؛ در حالی که گازوئیل ترکیبی از هیدروکربن‌ های نفتی در بازه‌ی ۸ اکتان تا ۲۱ اوندو دکان است. فرمول شیمیایی بنزین C8H18 و فرمول شیمیایی دیزل C12H23 است.

انتشار CO2:

به این علت که گازوئیل درصد بیشتری اتم کربن در هر مولکول دارد، تقریبا معادل ۱۳ درصد بیشتر از بنزین، CO2 یا دی اکسید کربن تولید می‌‌کند.

محتوای انرژی:

گازوئیل از نظر محتوای انرژی در جایگاه بالاتری نسبت به بنزین قرار گرفته است. محتوای انرژی بنزین برابر با ۳۳.۷ مگاژول در هر کیلوگرم و گازوئیل برابر ۳۶.۷ مگاژول در هر کیلوگرم محاسبه خواهد شد؛ در نتیجه سوخت گازوئیل به میزان ۱۶ درصد از رقیب خود در این زمینه جلوتر است.

گرانروی:

گرانروی بنزین کمتر از گازوئیل است. البته با کاهش دما گرانرویی گازوئیل افزایش یافته اما چنین رفتاری در بنزین در تغییرات دمایی محدود اتفاق نمی‌افتد.

فراریت:

با توجه به سبک‌ تر بودن مولکول‌ های بنزین و حضور برخی افزودنی‌ها، این سوخت از گازوئیل فرارتر است. به این معنا که در یک دمای ثابت تعداد بیشتری از مولکول‌های بنزین نسبت به گازوئیل تبخیر می‌شود. به این دلیل بنزین سریع‌تر آتش می‌گیرد.

بازه‌ی جوش:

به دلیل ماهیت ترکیبی این دو سوخت، امکان استفاده از عبارت نقطه‌ی جوش مانند یک ماده خالص وجود ندارد. در این دو در یک بازه‌ی دمایی می‌جوشند. این بازه برای بنزین برابر 20 تا 150 درجه‌ی سانتیگراد و برای گازوئیل بین 37 تا 450 درجه‌ی سانتیگراد است.

مصرف سوخت:

بنزین از این نظر، از رقیب خود پیشی گرفته است. یعنی در هر ۱۰۰ کیلومتر، بنزین کمتری نسبت به گازوئیل مصرف می‌گردد.

توان:

توان گازوئیل از بنزین بیشتر است. در واقع توان تولید انرژی این سوخت برابر با ۳۸.۶ مگاژول در هر لیتر محاسبه می‌گردد. نکته‌ی دیگر این‌که عموما موتورهای بنزین‌سوز دور موتور بالاتری تولید می‌کنند. موتورهای دیزلی البته نیاز به گشتاور بیشتری نیز خواهند داشت.

آتش گیری:

ذخیره‌سازی بیشتر از نیاز هر سوختی بدون شک خطرناک است. برای نمونه بنزین به عنوان سوختی بسیار آتش‌گیر و خطرناک به دلیل فشار بخار بالا شناخته می‌شود. به دلیل کم‌تر بودن فشار بخار گازوئیل، این سوخت دیرتر آتش می‌گیرد و در طی حادثه کم‌خطرتر است.

نوع احتراق:

نقطه‌ی خود احتراقی بنزین برابر با بازه‌ای بین 247 تا 280 درجه‌ی سانتیگراد است. این نقطه پایین‌ترین دمایی است که یک ماده بدون هیچ محرک خارجی مانند جرقه یا شعله در جو معمولی، خود به خود آتش می‌گیرد. البته به منظور احتراق کامل سوخت و اکسیژن در خودرو، نیاز به جرقه وجود دارد.

در سوی دیگر نقطه‌ی خود احتراقی گازوئیل برابر با ۲۱۰ درجه‌ی سانتیگراد است و نیاز به جرقه برای آتش‌گیری ندارد. تنها از افزایش فشار سوخت برای ایجاد انفجار استفاده می‌شود. مخلوط سوخت و اکسیژن با هم دیگر فشرده می‌شود که دمای مخلوط را بالا می‌برد تا به نقطه‌ی انفجار برسد.

نقطه‌ی آتش و اشتعال:

قطه‌ی اشتعال به کم‌ترین دمایی گفته می‌شود که سوخت در حالت بخار آماده‌ی احتراق است. در این نقطه حتما نیاز به یک شعله برای ایجاد اشتعال وجود دارد. این دما برای بنزین برابر با منفی 43 درجه‌ی سانتیگراد و برای گازوئیل برابر با 52-96 درجه سانتیگراد محاسبه می‌گردد.

بنزین و گازوئیل چه تفاوتی دارد

اگر گازوئیل را در موتور بنزین‌سوز بریزیم چه اتفاقی می‌افتد؟

باید بدانید که این اتفاق در نقاط مختلف جهان و به ویژه کشورهای اروپایی که در جایگاه‌های سوخت‌گیری امکان سوخت‌گیری همزمان خودروهای بنزینی و دیزلی وجود دارد و خودروهای سواری دیزل هم به تعداد زیاد در رفت و آمد هستند، اصلاً عجیب نیست.

وقوع این اتفاق در خودروهای سواری خانوادگی، وانت‌ها، SUVها و کراس‌اوورها، بیش از هر چیز می‌توان آن را ناشی از بی‌توجهی مالک و یا مأمور سوخت‌گیری جایگاه‌های سوخت دانست اما هفته گذشته خبری مربوط به ریختن گازوییل در باک است.

ساختار موتورهای گازوئیل‌سوز با موتورهای بنزین‌سوز متفاوت است. موتورهای گازوییل‌سوز فاقد شمع هستند و بر مبنای فشرده شدن هوا و گرم شدن آن و البته پاشش سوخت در لحظه مناسب کار می‌کنند در حالی که در موتورهای بنزین‌سوز، جرقه شمع است که مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می‌کند. به علاوه موتورهای دیزل بر مبنای پاشش مستقیم سوخت استوار هستند در حالی که بسیاری از موتورهای بنزینی بر مبنای پاشش سوخت در منیفولد هوا کار می‌کنند که شانس اشتعال گازوییل را تقریباً به صفر می‌رساند.

در مورد موتورهای بنزین‌سوز تزریق مستقیم که ساختار تزریق سوختی شبیه به دیزلی‌ها دارند، هم نمی‌توان به کارکرد موتور با سوخت دیزل امیدوار بود چرا که ضریب تراکم این موتورها پایین‌تر از موتورهای دیزل است ضمن آنکه زمان پاشش سوخت هم اندکی با موتورهای دیزل تفاوت دارد. گازوییل به دلیل ساختار متفاوت خود از بنزین، به پمپ سوخت، مدار سوخت، فیلتر بنزین و در نهایت انژکتورها آسیب می‌زند و به همین دلیل در صورت بروز چنین اشتباهی باید به سرعت گازوییل را تخلیه کرد و کل سیستم را شست‌وشو داد.

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »

گواهینامه پایه سوم

گواهینامه پایه سوم اولین مدرکی است که برای پشت ماشین نشستن نیاز دارید. اگر علاقمند هستید هرچه سریع تر رانندگی را بیاموزید و با ماشین

Read More »
مدت اعتبار گواهینامه

مدت اعتبار گواهینامه

حتما شما هم اطلاع دارید گواهینامه رانندگی مدتی محدود اعتبار دارد. اما مدت اعتبار گواهینامه رانندگی چقدر است و چه زمانی باید برای تمدید آن

Read More »

دنده مرده

ماشین ها یا گیربکس دستی هستند یا گیربکس اتوماتیک. در خودروهای اتوماتیک همانطور که از نامشان پیداست، تغییر دنده و افزایش شتاب خودرو به صورت

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment