قانون دیه تصادف

تصادفات، اتفاقی بسیار ناگوار و سختی است که در قوانین به صورت عمد و غیر عمد برای شخصی که مقصر بوده و دیه ای تعیین شده که باید فورا به مجروح و خانواده فرد پرداخت شود. در ادامه قرار است با مفهوم قانون دیه تصادف و مقدار مبلغ پرداختی آن در سال 1402 اشاره کنیم. پس با تیم یودرایور همراه شو.

 

عنواین مطلب

دیه تصادف چیست؟

میتوان در پاسخ این سوال گفت که در تصادف رانندگی، شخصی که دچار آسیب جانی و یا مالی شده است، در صورتی که خودروی در حال حرکت مقصر باشد، شخص راننده از نظر مالی، موظف پرداخت دیه و سایر موارد نیز خواهد بود. مسئول اصلی پرداخت خسارت حادثه بر عهده بیمه میباشد. با بررسی کارشناسان بیمه، دادگاه شرکت بیمه را به محاسبه و پرداخت خسارت حادثه به شخص ثالث موظف خواهد کرد. 

امادر زمانی که فرد راننده بیمه نداشته باشد، یا از محل بروز تصادف فرار کرده باشد، یا اینکه گواهینامه نداشته باشد، راننده تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و پرداخت غرامت به عهده صندوق جبران خسارت حادثه می باشد.

دیه تصادف در چه صورت تعلق خواهد گرفت؟

هرگونه خسارت به شخص مضروب وارد شود، دیه یا غرامت به آن شخص تعلق خواهد گرفت و در مواردی که در تصادف منجر به قطع عضو شود مبلع دیه مطابق قانون مجارات اسلامی محاسبه و پرداخت میشود.

قانون دیه تصادف

اولین قدم برای دریافت دیه تصادف چیست؟

اگر تصادف با ماشین یا تصادف با عابر پیاده باعث نقص عضو، از دست رفتن افراد یا خسارت‌های سنگین مالی به ماشین مقابل یا اموال و دارایی‌های دیگران شود، باید قبل از هر چیزی با راهنمایی و رانندگی تماس گرفته شود. افسر راهنمایی و رانندگی بعد از بررسی حادثه،‌ مقصر را مشخص می‌کند و کروکی می‌کشد. در خسارت‌های مالی بیشتر از ۱۶ میلیون تومان و خسارت‌های جانی داشتن کروکی ضروری است.

به یاد داشته باشید اگر کسی در تصادف آسیب دید، باید همزمان با گزارش تصادف به پلیس ۱۱۰ با اورژانس (شماره ۱۱۵) هم تماس گرفته‌ شود. این کار می‌تواند جان افراد را نجات دهد. بعد از انتقال مصدوم به بیمارستان باید خودروی مقصر هم برای تشکیل پرونده در کلانتری به پارکینگ پلیس منتقل شود. (مطلب پیشنهادی ما به شما: مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ)

بعد از دریافت کروکی از پلیس راهنمایی و رانندگی، باید برای استفاده از بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرونده تشکیل شود. در این مرحله باید افراد زیان‌دیده کد یکتای بیمه‌نامه شخص ثالث و مدارک راننده مقصر را بگیرند. برای این کار باید درخواست اصالت بیمه‌نامه خودرو از کلانتری گرفته شود. در آخر برای پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث پرونده برای صدور حکم و تعیین قطعی میزان دیه در دادسرا به جریان می‌افتد و می‌توان از طریق سامانه ثنا از تاریخ‌های بررسی و تصمیمات گرفته شده در دادگاه اطلاع پیدا کرد.

گرفتن دیه تصادف چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان دریافت دیه پس از رای نهایی دادگاه، ۱۵ روز کاری است. اما این عدد ممکن است بسته به شرایط شرکت بیمه شما متفاوت باشد. برخی از شرکت‌های بیمه ۲ تا ۳ ماه و بعضی ۱ سال پس از ابلاغ حکم دیه، اقدام به پرداخت آن می‌کنند. علاوه بر نقشی که شرکت‌های بیمه در تعیین زمان پرداخت بیمه دارند، اینکه در چه شهر و استانی اقدام به دریافت دیه تصادف خود می‌کنید هم ممکن است تاثیرگذار باشد.

آیا دیه تصادف به روز حساب می‌شود؟

به صورت کلی و با توجه به ماده ۱۳ قانون بیمه اجباری، دیه همیشه باتوجه‌به نرخ روز محاسبه می‌شود. این موضوع در ماده ۴۹۰ قانون مجازات اسلامی هم بیان شده است:

مراحل قانونی دریافت دیه تصادف

برای دریافت دیه پس از تصادف باید با در دست داشتن مدارک لازم به دادسرا مراجعه و اظهارات خود را ثبت کنید. دادسرا برای تکمیل پرونده و تشخیص درستی اظهارات شما، مجروحان حادثه را به پزشک قانونی ارجاع می‌دهد. پزشکی قانونی برای آسیب‌دیده‌ها طول درمان صادر می‌کند و پس از پایان آن نظر خود را اعلام می‌کند.

پس از کامل شدن همه گزارش‌ها، پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌‌شود. دادگاه با بررسی مدارک در حضور مقصر، زیان‌دیده و نماینده شرکت بیمه رای خود را اعلام می‌کند. درصورتی‌که هر یک از طرفین به رای دادگاه اعتراضی داشته باشند، می‌توانند اعلام کنند تا رای در دادگاه تجدید نظر بررسی شود و پس از آن حکم نهایی صادر شود.

مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه

پس از تعیین حکم و صدور رای دادگاه، اگر هیچ‌کدام از دو طرف اعتراضی به مقدار دیه تعیین شده نداشتند، باید برگه رای دادگاه تحویل شرکت بیمه داده شود. مدارک را کارشناسان شرکت بیمه به‌طور کامل بررسی می‌کنند و پس از تایید، دیه اعلام شده به صورت کامل به فرد آسیب‌دیده پرداخت خواهد شد.

براساس قانون دیه تصادف، برای خدمت‌رسانی بهتر به فرد آسیب‌دیده شرکت‌های بیمه دست‌کم ۵۰ درصد از میزان دیه را به فرد زیان‌دیده یا صدمه‌دیده پرداخت می‌کنند و مابقی مبلغ هم بعد از صدور نتیجه دادگاه پرداخت می‌شود. درمورد تصادفات منجر به فوت، باتوجه به اینکه میزان دیه قطعی هر سال از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود، شرکت‌های بیمه می‌توانند با طرفین حادثه و به صورت توافقی برای پرداخت مبلغ مشخص‌شده توافق کنند و نیازی به رای مراجع قضایی و انتظامی نداشته باشند.

مراحل گرفتن دیه تصادف جرحی

منظور از تصادفات جرحی چیست؟ تصادف جرحی به حوادثی گفته می‌شود که افراد حاضر در تصادف آسیب جسمی دیده باشند. مراحل دریافت دیه در این تصادف دقیقا همان مراحلی است که در بالا ذکر شد. در مورد این تصادفات باید این نکته را به خاطر بسپارید که حتما کروکی تصادف را از مامور راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه دریافت کنید.

مراحل گرفتن دیه تصادف فوتی

تصادفات منجر به فوت داری ۲ جنبه عمومی و خصوصی هستند. برای جنبه عمومی این جرم بسته به شرایط راننده مقصر مجازات حبس یا جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود. پرداخت دیه به ورثه و اولیا دم فرد فوت‌شده مجازات خصوصی این جرم است. برای گرفتن دیه تصادفات فوتی مراحلی مانند معاینه جسد در پزشکی قانونی، گزارشات مقامات انتظامی و اوراق بازجویی، رای دادگاه، انجام انحصار وراثت و غیره باید انجام شود.

مراحل دریافت دیه در تصادف ۵۰/ ۵۰

ادعای بیمه دیه ۵۰/ ۵۰ در تصادفات زمانی مطرح می‌شود که پلیس یا کارشناس بیمه تشحیص می‌دهند که مسئولیت یا تقصیر تصادف به‌طور مساوی بین رانندگان تقسیم شده است. دراین‌صورت ارزش کلی دیه آسیب‌های واردشده به‌صورت کامل محاسبه می‌شود، اما فرد زیان‌دیده فقط ۵۰ درصد از این مبلغ را از شرکت بیمه طرف مقابل دریافت می‌کند. البته ۵۰ درصد مابقی دیه به خصوص در مورد موارد منجر به فوت، از طرف صندوق تامین خسارت‌های بدنی قابل جبران است.

مراحل گرفتن دیه ضرب و جرح

برای گرفتن دیه ای که آسیب ناشی از ضرب‌و‌جرح دارد ابتدا باید شکایت نامه‌ای نوشت و در آن به‌روشنی درخواست دیه را اعلام کنید. سپس این متن شکایت را در یکی از دفاتر قضایی به‌صورت رسمی ثبت کنید. البته برای ثبت رسمی شکایت خود باید با کلانتری محلی که در آن مورد ضرب‌وجرح قرار گرفتید، مراجعه کنید یا اگر آثار ضرب و جرح مثل کبودی، تورم و پارگی در بدن شما پیداست، به پزشکی قاونی مراجعه کنید. این آسیب‌ها را باید پزشک معتمد نهاد قضایی ثبت کند. درنهایت پس از ارسال پرونده شکایت شما به دادسرا، قاضی بر اساس نظر پزشکی قانونی درباره میزان دیه‌ای که باید به شما پرداخت شود، تصمیم‌گیری و رای نهایی را صادر می‌کند.

نکته مهم: اگر پزشکی قانونی نتواند به‌دلیل نوع و یا حجم زیاد جراحت میزان آن را مشخص کند، پزشک مربوطه دستور معاینه مجدد در زمان مناسب را می‌دهد.

قانون دیه تصادف

مدارک لازم برای گرفتن خسارت از شرکت بیمه

اگر تصادفی تنها منجر به خسارت مالی شود و فردی در آن آسیب جسمی نبیند، برای دریافت خسارت مالی طبق قانون دیه تصادف داشتن مدارک زیر ضروری است:

  • اصل یا تصویر برابر اصل شده گزارش افسر راهنمایی‌ و رانندگی (برای تصادف‌های بیشتر از ۱۶ میلیون تومان)؛
  • کد یکتای بیمه‌نامه زیان‌دیده و مقصر در حادثه؛
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زیان‌دیده و مقصر؛
  • کارت ماشین فرد مقصر؛
  • اصل برگه اعلام خسارت؛
  • ارائه فاکتور زیان خودرو؛
  • ارائه رای دادگاه یا برگه سازش؛
  • نظریه کارشناس رسمی دادگستری.

برای تشکیل پرونده خسارت جانی و پرداخت دیه صدمات جسمی در تصادفات یا دیه تصادف منجر به مرگ هم مدارک زیر لازم است:

  • کد یکتای بیمه شخص ثالث مقصر؛
  • اصل گواهینامه فرد مقصر به همراه کارت خودرو و کارت ملی؛
  • کروکی تصادف (گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا گزارش مقامات انتظامی یا نظریه کارشناس منتخب مراجع قضایی)؛
  • اوراق بازجویی از مقصر و زیان‌دیدگان؛
  • نظریه پزشکی قانونی؛
  • کارت شناسایی مجروحین و متوفیان؛
  • خلاصه پرونده بالینی مصدوم یا متوفی در صورت بستری؛
  • کپی شناسنامه و کارت ملی وراث متوفی و یا ذی‌نفعان دریافت خسارت؛
  • برگه رای دادگاه؛
  • جواز دفن، گزارش معاینه جسد و گواهی فوت به همراه شناسنامه باطل شده متوفی، در صورت فوت زیان‌دیده؛
  • ارائه گواهی انحصار وراثت، در حوادث منجر به فوت.
قانون دیه تصادف

بیمه شخص ثالث اجباری، راهکاری برای جبران خسارات و دیه تصادف

فکر کنید که خدایی نکرده فردی در سانحه‌ رانندگی فوت کند یا مجروح شود. طبق قانون دیه تصادف، جبران خسارت و پرداخت دیه به شخص آسیب‌دیده به عهده راننده خودرو مقصر است. اگر راننده توان مالی پرداخت آن را نداشته باشد هم برای خانواده آسیب‌دیده هم راننده مقصر مشکلاتی به وجود می‌آید. به همین دلیل است داشتن بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه موتوری اجباری اعلام شده است تا افراد بابت جبران این خسارت در هر شرایطی اطمینان لازم را داشته باشند. اگر بیمه شخص ثالث ندارید یا از سر رسید تمدید آن گذشته است، بهتر است که همین حالا با مراجعه به وبسایت و صفحه بیمه شخص ثالث در کمترین زمان و با شرایطی خاص برای خودروتان بیمه شخص ثالث مناسب تهیه کنید. (مطلب پیشنهادی ما به شما :انواع بیمه و بیمه شخص ثالث)

نرخ دیه ۱۴۰۲ مصوب قوه قضاییه 

مبلغ دیه سال ۱۴۰۲ در ماه حرام برابر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و برای ماه غیرحرام ۹۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. دیه انسان کامل در سال ۱۴۰۲، نسبت به سال ۱۴۰۱، با افزایش ۳۳ درصدی همراه بود. مبلغ دیه در تعیین حق بیمه پایه، بعضی بیمه‌ها، نظیر بیمه شخص ثالث مد نظر قرار می‌گیرد. 

جدول نرخ دیه ۱۴۰۲

دیه بابت
مبلغ دیه
دیه شکستگی استخوان دست که مطلوب التیام یابد
۹۰ میلیون تومان
دیه شکستگی نازک نی و درشت نی استخوان پا هر کدام
۹۰ میلیون تومان
دیه شکستگی بینی
۸۷ میلیون تومان
دیه شکستگی ترقوه
۳۵ میلیون تومان
دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه
۶۰ میلیون تومان
دیه زخم شدگی در حد حارصه
۹ میلیون تومان
دیه زخم شدگی در حد دامیه
۱۲ میلیون تومان
دیه دندان های پیشین که کامل ساقط شوند
۴۵ میلیون تومان
دیه دندان های پشتی که کامل ساقط شوند
۱۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان
دیه یک دست
۴۵۰ میلیون تومان
دیه یک پا
۴۵۰ میلیون تومان
دیه خردشدگی استخوان مطلوب التیام یافته
۱۵۰ میلیون تومان
دیه شکستگی دنده های محیط بر قلب
۲۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

ترس از رانندگی

گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی

Read More »

تعویض پلاک خودرو

تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن

Read More »
شرایط سنی دریافت گواهینامه

شرایط سنی دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی

Read More »

گواهینامه پایه سوم

گواهینامه پایه سوم اولین مدرکی است که برای پشت ماشین نشستن نیاز دارید. اگر علاقمند هستید هرچه سریع تر رانندگی را بیاموزید و با ماشین

Read More »
مدت اعتبار گواهینامه

مدت اعتبار گواهینامه

حتما شما هم اطلاع دارید گواهینامه رانندگی مدتی محدود اعتبار دارد. اما مدت اعتبار گواهینامه رانندگی چقدر است و چه زمانی باید برای تمدید آن

Read More »

دنده مرده

ماشین ها یا گیربکس دستی هستند یا گیربکس اتوماتیک. در خودروهای اتوماتیک همانطور که از نامشان پیداست، تغییر دنده و افزایش شتاب خودرو به صورت

Read More »
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment