دانستنی های فنی خودرو
چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبهرو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل
جان نثاری مهدیه انتشار: 1402-07-29 / آخرین بروزرسانی: 1402-07-29 0 نظر 19 بازدید
در فصل سرما بندرت میتوانید ببینید که آمپر آب ماشین از حد وسط، به بالا یا بیشتر رفته باشد. به این معنا که هیچگاه دمای موتور بالا نمیرود. بالا رفتن دمای موتور همیشه مضر و خطرناک نیست. شما در زمستان بیشترین استفاده را از دمای آب موتور دارید. یکی از مهمترین مکانهایی که شما از دمای آب موتور استفاده میکنید، بخاری خودرو است. عدهای بر این باورند که بخاری نیز مثل کولر روی موتور فشار میآورد و نیروی موتور را مصرف میکند، در این مقاله قصد داریم ببینیم آیا این دیدگاه درست است یا خیر و چگونه می توان عیوب بخاری را برطرف کرد. در صورت تمایل با تیم یودرایور همراه باشید.
حتراق سوخت های فسیلی در درون محفظه موتور خودرو حرارت بالایی تولید می کند و این حرارت علاوه بر گرم کردن موتور خودرو و کمک به عملکرد بهینه آن باید مدیریت شود.
سیستم گرمایشی و سیستم خنک کننده خودروها به نوعی با یکدیگر در ارتباط و عدم عملکرد صحیح هر کدام می تواند مستقیماً بر دیگری نیز تاثیر بگذارد. این سیستم ها برای عملکرد صحیح موتور خودرو باید به خوبی گرم شده و پس از آن مایع خنک کننده در اطراف موتور به گردش در آمده و با انتقال حرارتی، گرمای موتور به مایع خنک کننده منتقل می شود. این گرما در اثر برخورد با هوای محیط خنک می شود و بخشی از آن نیز برای گرم کردن فضای داخل کابین توسط دریچه های تعبیه شده روی داشبورد به داخل خودرو وارد می شود.
گرم کردن خودرو توسط بخاری با استفاده از گرمای آب موتور صورت میگیرد. این گرما توسط آب رادیاتور جذب شده و بخشی از آن در رادیاتوری که برای بخاری تعبیه شده جریان پیدا می کند. با ورود این گرما به رادیاتور بخاری که در آن تعبیه شده است با گذر جریان هوا، هوای گرم را به سمت داخل کابین حرکت می دهد. پس بر خلاف کولر خودرو عملکرد بخاری فشاری به موتور وارد نمی کند.
در زمان قدیم به دلیل نوع ساخت رادیاتور از مس یا برنج استفاده می شد فرایند گرم شدن خودرو کمی بیشتر طول می کشید اما در خودروهای امروزی به دلیل اینکه از آلومینیوم در ساخت رادیاتور بهره گرفته شده است و تبادل حرارتی آلومنیوم بالاست خودرو و بخاری آن سریع تر گرم می شود.
هیچ انرژی اضافهای صرف نمیشود در این روند. باد گرمی که وارد اتاق میشود توسط دمندهای تولید میشود که انرژی خود را از باتری خودرو تأمین میکند. پس از داغ شدن دیوارهی رادیاتور و بالا رفتن آمپر دمای آب، شما میتوانید با روشن کردن این دمنده که کنترل آن در اختیار شماست و تنظیم قدرت باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودروی خود کنید.
در بسیاری از موارد لولههای رابط بین رادیاتور بخاری و آب گرم موتور دچار رسوب گرفتگی و نشتی میشوند و در این حالت نمیتوانند گرما را به طور کامل به رایاتور بخاری منتقل کنند. در برخی دیگر از موارد نیز انتقال آب گرم به خوبی صورت میپذیرد اما فن بخاری نمیتواند به درستی گرما را به کابین انتقال پیدا کند. پایین بودن سطح آب رادیاتور اصلی هم میتواند مانع کامل گرم شدن بخاری خودرو باشد. خرابی ترموستات نیز اصلی ترین دلیل گرم نبودن باد بخاری است.
حتما بارها متوجه شده اید که در سرمای زمستان، اگر موتور خودروی شما سرد باشد و بلافاصله بخاری را روشن کنید، باد داغ دریافت نمی کنید. مسلما برای اینکه بخاری خودرو بتواند باد داغ را به داخل خودرو منتقل کند، حتما باید موتور خودروی شما کمی کار کرده باشد و به اصطلاح گرم شده باشد.
به جز این مورد، عوامل دیگری نیز در زمان گرم شدن خودرو و بخاری آن تاثیرگذار هستند.
جنس رادیاتور، یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در گرم شدن سریع هوای داخل موتور است. هر چقدر که جنس فلز رادیاتور رسانا تر باشد، حرارت و گرمای بیشتری تولید می شود.
البته باید به این موضوع اشاره کنیم که تا زمانی که آب داخل موتور به خوبی گرم نشود، هر چقدر هم که جنس رادیاتور خوب باشد، باز هم گرمایی توسط بخاری به داخل خودرو منتقل نمی شود. در خودروهای قدیمی تر که کاربراتوری بودند، برای اینکه آب درون موتور خودرو به خوبی گرم شود، تقریبا 15 دقیقه زمان لازم بود. امروزه با توجه به اینکه تمام خودروها انژکتوری هستند، این زمان به 3 دقیقه کاهش یافته است. بنابراین شما می توانید پس از 3 دقیقه روشن کردن موتور خودروی خود، از بخاری آن استفاده کنید. ممکن است در ابتدا باد بخاری خودرو کمی ملایم تر باشد، اما هر چقدر که موتور خودرو بیشتر کار کند، این باد داغ تر می شود.
اصلی ترین و شایع ترین خرابی های بخاری خودرو کمبود گرمای تولید شده توسط آن است؛ گرفتگی یا خراب شدن رادیاتور بخاری می تواند دلیل این رخ داد باشد. در صورتی که رادیاتور عملکرد مناسبی نداشته باشد انتقال حرارت به درستی اتفاق نمی افتد و بخاری خودرو به خوبی فضا را گرم نمی کند.
یکی از دلایل این اتفاق نیز می تواند گرفتگی لوله رابط بین رادیاتور و بخاری باشد. که باعث می شود آب داغ موتور به درستی وارد رادیاتور نشود و عمل گرمایش به درستی انجام نشود.
خراب شدن فن بخاری از دیگر علت های خرابی بخاری است. این اتفاق باعث می شود که گرمای تولید شده در رادیاتور به کلی به خوبی وارد فضای کابین نشود. معمولاً در این حالت با تعویض فن یا در صورت امکان تعمیر آن مشکل برطرف می شود. وجود ایراد در آب رسانی سیستم خنک کننده ماشین یا کمبود مایع خنک کننده نیز در عمل گرمایش ماشین اختلال ایجاد می کند.
یکی از بخش هایی که در بخاری بسیار مهم است، ترموستات است . کار این قطعه تغییر دادن مسیر آب موتور است . این قطعه از گرم شدن زیادی آب جلوگیری می کند . اگر این قطعه به درستی کار نکند باعث درست کار نکردن بخاری می شود . و همچنین باز ماندن ترموستات خودرو هم یکی دیگر از دلایل معیوب شدن بخاری می باشد .
پایین بودن سطح مایع ضد یخ هم باعث گرم نکردن کامل بخاری می شود . در مواقعی واتر پمپ جرم می گیرد که باعث درست گرم نکردن بخاری می شود.
یکی دیگر از عیوب شایع انواع بخاری علاوه بر سرد بودن بخاری ماشین، ایجاد بوی نامطبوع در ماشین است. ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. که میتواند یکی ازین مواردعدم درزبندی مناسب پوسته فن بخاری باشد و دیگری نشت آب از رادیاتور بخاری باشد.
وقتی پوسته فن درزبندی درستی نداشته باشد، هوای اطراف آن وارد کابین شده و مطمئناً بوی نامطبوعی ایجاد میکند. برای رفع این عیب باید تمامی واشرها و درزها را بررسی کنید. تمامی پیچها را دوباره سفت کرده و از درز هوا مطمئن شوید.
برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی، باید شیلنگهای ورودی به سیستم را وارسی کنید. سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده تا از عدم سوراخشدن آن مطلع شویم.
در چندی پیش نقطه سوراخ شده با لحیم کاری ترمیم میشد، ولی امروزه تمام تعمیرکاران شبکه گرمایی یا همان رادیات را تعویض میکنند.
شاید مشکلات دیگری نیز برای بخاری انواع خودروها به وجود بیاید، ولی شایعترین عیوب، مواردی بود که ذکر شد. پس میتوان گفت برای رفع عیب حتماً باید تجربه کافی داشته باشید. در فصل زمستان مهمترین عاملی که از یک خودرو مدنظر قرار میگیرد، نحوه کار بخاری آن است. در خودروهایی مثل پژو ۴۰۵، ۲۰۶، روآ، سمند و مانند آنها، برای رفع عیوب بخاری باید داشبورد باز شود. ولی عدهای از تعمیرکاران ماهر، بدون باز کردن داشبورد و متعلقات آن بخاری را سرویس و راهاندازی میکنند.
چه راننده باشید و چه نباشید ممکن هست یک روز با یک خودروی خراب روبهرو شوید. اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل
ممکن است خواسته یا ناخواسته شما هم پیامک کشف حجاب دریافت کرده باشید. احتمالا شما هم مثل من بعد از دریافت این پیامک سردرگم شده
بیمه شخص ثالث بیمه ای است که خرید آن برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه در جهت جبران خسارتهای مالی وارد
گواهینامه گرفتی ولی اصلا نمی تونی پشت ماشین بشینی؟ ترس از رانندگی داری و حتی تصور اینکه خودت بتونی یه روز به تنهایی رانندگی کنی
تتجربه شخصی من میگه، بعد از کارشناسی ماشین، غول آخر خرید ماشین دست دوم همین تعویض پلاک خودرو است. هرچند این روزها با الکترونیکی شدن
دریافت گواهینامه رانندگی در ایران چه شرایط سنی دارد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه رانندگی در سال 1402 چیست؟ شرایط سنی
تلفن : 0۹۰۹۹۰۷۱۴۳۲
ایمیل: info@udriver.ir
آدرس دفتر مرکزی:
انقلاب کوچه البرز پلاک 2 واحد 13 و 14
Leave a comment