راهکار خرابی خودرو در جاده

خراب شدن ماشین در یک بزرگراه شلوغ یا بین شهری نه تنها شما را در معرض خطر قرار می دهد، بلکه باغث خطر برای سایر رانندگان نیز می شود. می توانید با در نظر گرفتن دستورالعمل های زیر و آمادگی قبل از وقوع برای خرابی خودرو در جاده، آماده شوید، استرس را به حداقل برسانید و آرامش خود را حفظ کنید.

گرچه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه قبل از اقدام به رانندگی همیشه بهترین راه برای جلوگیری از خرابی خودرو در جاده می باشد و چک کردن خودرو توسط متخصص قبل از سفر، موجب اطمینان از سالم بودن ماشین می شود اما حتی با تعمیر و نگهداری خوب، باز هم نمی توان از اتفاقات غیر قابل پیش بینی جلوگیری کرد، پس اگر ماشین در جاده خراب شد چه باید کرد؟

حتما افرادی را دیده اید که در کنار خیابان ماشین شان خراب شده و منتظر مکانیک مانده اند . ولی آمار نشان می دهد این مشکلات با خواندن موارد آموزش فنی خودرو تا 60% مشکل این افراد را حل کرده است.

 

7 نکته هنگام خرابی خودرو در جاده

مشکل خرابی و تعمیر ماشین در جاده می تواند فوق العاده خسته کننده باشد، اما اگر در جاده هستید نگران نباشید نکاتی وجود دارد که ممکن است در صورت خراب شدن خودرو یا پنچر شدن لاستیک به شما و مسافرانتان کمک کند.

1. چراغ های خطر/اضطرار خود را روشن کنید

به محض اینکه احساس کردید مشکلی وجود دارد، چراغ های خطر خود را روشن کنید تا به سایر رانندگان هشدار دهید. توصیه می شود که چراغها را تا رسیدن کمک روشن نگه دارید.

2. سرعت خود را کم کنید و از جاده خارج شوید

شانه راست جاده را نشانه بگیرید و به مکانی امن و مسطح بروید که تا حد امکان از ترافیک در حال حرکت دور باشد.

3. چرخ های خود را از جاده دور کرده و ترمز دستی را بکشید

توصیه می شود که ترمز دستی خود را بکشید. اگر مجبور به پارک کردن در یک تپه یا سراشیبی هستید، چرخ‌های ماشین را از جاده دور کنید (به سمت راست بچرخانید) تا از چرخش خودرو به ترافیک جلوگیری کنید.

4. در وسیله نقلیه خود بمانید

 برای بررسی آسیب یا رفع مشکل مکانیکی از وسیله نقلیه خود خارج نشوید. اگر در بزرگراه یا جاده شلوغ هستید و نیاز به پیاده شدن از ماشین دارید، وسیله نقلیه خود را به مکانی امن ببرید و مطمئن شوید که جاده اطرافتان کاملاً صاف است. اگر در سمت راست جاده متوقف شدید، از درب سمت سرنشین (سمت راست) خارج شوید.

5. قابل مشاهده باشید

هنگامی که با خیال راحت از خودرو خارج شدید، کاپوت خود را بالا نگه دارید تا به سایر رانندگان اطلاع دهید که باید با احتیاط حرکت کنند. این کار به سایر رانندگان هشدار می دهد که خودروی شما خراب شده است.

اگر دید ضعیف است یا در شب منتظر کمک ایستاده‌اید، چراغ‌ راهنمای خودرو را روشن کرده و مطمئن شوید که سایر رانندگان دید کافی نسبت به شما دارند.

در برخی موارد، چراغ های خطر شما ممکن است کار نکنند یا به اندازه کافی روشن نباشند تا به سایر رانندگان سیگنال دهند. اگر نوعی پارچه با رنگ روشن (ترجیحا سفید) مانند یک تی شرت یا حوله یدکی دارید، می توانید با بستن آن به آنتن رادیو یا با گذاشتن آن در پنجره (پنجره سمت راننده را پایین بیاورید، یک پارچه یا تکه کاغذ سفید آویزان کنید و شیشه را به سمت بالا بچرخانید تا در جای خود محکم شود)، به رانندگان هشدار دهید که وسیله نقلیه شما دچار مشکل شده و آنها باید در اطراف شما حرکت کنند.

6. مثلث خطر شبرنگ را تنظیم کنید

مثلث هشدار شبرنگ متساوی الاضلاع را 45 متر (147 فوت) پشت وسیله نقلیه خود قرار دهید (یعنی حدود 60 قدم) تا رانندگان دیگر در مورد مکانی که در آن توقف کرده‌اید، آگاه شوند. این کار را در بزرگراه انجام ندهید

7. برای کمک تماس بگیرید

برای کمک گرفتن از کامیون یدک‌کش، مکانیک یا کمک‌های امداد خودرو جاده‌ای تماس بگیرید یا از سایت و اپلیکیشن مربوطه استفاده کنید. شرکت بیمه شما یا ارائه دهنده دیگری که ممکن است بتواند کمک کند.

 

اگر وسیله نقلیه در بزرگراه خراب شد ؟

1. ماشین خود را از بزرگراه خارج کنید

در صورت خرابی خودرو در جاده سعی کنید خودرو را از بزرگراه به سمت نزدیکترین خروجی هدایت کرده یا به نزدیک ترین ایستگاه خدمات و تعمیر خودرو مراجعه کنید. در صورتیکه امکان پذیر نیست، به سمت حاشیه جاده یعنی خطوط کنار جاده که برای توقف اضطراری خودرو ها می باشد حرکت کنید و ماشین خود را تا آنجا که ممکن است به سمت راست جاده متوقف کنید و چرخ های خود را نیز به سمت راست بچرخانید.

2. خودروی خود را با خیال راحت ترک کنید و از ترافیک دور باشید

چراغ خطر خود را روشن کنید و اگر در شب خراب شده اید یا دید کم است، از چراغ های کناری خود نیز استفاده کنید.

مطمئن شوید که شما و مسافرانتان با استفاده از درب سمت راست ماشین را ترک می‌کنید.

از موانع ایمنی بالا بروید تا از ترافیک عبوری فاصله بگیرید. اینجا منتظر کمک بمانید.

3. با امداد خودرو جاده تماس بگیرید

می توانید با امداد جاده ای تماس گرفته و مشکل خرابی ماشین را گزارش داده و درخواست کمک و یدک کش نمایید.

اقداماتی که هرگز نباید انجام دهید…

  • در صورتیکه تخصص کافی ندارید، خودتان هر گونه تعمیری را امتحان نکنید.
  • مثلث هشدار دهنده (اخطار) را در هر نقطه از بزرگراه، که شامل مسیرهای دوطرفه می شود، قرار ندهید.
  • وسط بزرگاه توقف نکنید و باعث ایجاده ترافیک و حادثه نشوید.

توچه : اگر وسیله نقلیه شما روی یک پل، در یک تونل یا در یک گذرگاه شلوغ متوقف شده است، امن ترین مکان داخل ماشین شما است پس همانجا بمانید! سپس با خدمات امداد جاده تماس بگیرید.

 

اگر وسیله نقلیه در بزرگراه خراب شد و نمی تواند به حاشیه جاده برسد ؟

  • سعی کنید به سمت راست ترین لاین و تا آنجا که ممکن است دورتر از جاده حرکت کنید

 

  • کمربند ایمنی خود را بسته نگه دارید و چراغ های خطر را روشن کنید

 

  • فقط در صورتی از ماشین پیاده شوید که بتوانید با خیال راحت از گذرگاه خارج شوید

 

  • سعی نکنید مثلث هشدار قرار دهید

 

  • با امداد های خودرو جاده تماس بگیرید

 

اگر نمی توانید به سمت راست ترین لاین بروید، با کمربند ایمنی و چراغ های خطر روشن در ماشین خود بمانید، سپس با امداد جاده تماس بگیرید.

 

مهم است که برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشید، به خصوص در جاده. امیدواریم از هرگونه مشکل خرابی خودرو در جاده جلوگیری کنید، اما دانستن اینکه در هر صورت چه کاری باید انجام دهید مفید است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

Leave a comment