تقاطع‌ها

تعریف تقاطع ‌ها

تقاطع‌ها از محدوده‌های خطر می‌باشند . زمانی که به تقاطع‌ها می‌رسید سرعت خود را کاهش دهید حتی اگر حق تقدم عبور با شما باشد .

به طور کلی تقاطع ها دو دسته می‌باشند : 

1. تقاطع های دارای علائم کنترلی ( مانند چراغ راهنما ، تابلوهای راهنما و …)

2. تقاطع هایی که فاقد علائم کنترلی می‌باشند 

تقاطع های دارای علائم کنترلی

در صورتی که تقاطع دارای چراغ راهنما باشد حرکت باید بر اساس قوانینی که در مبحث چراغ های راهنمایی و رانندگی بیان شد انجام گیرد .

همواره پیش از رسیدن به تقاطع‌ها سرعت خود را کاهش دهید ، به چپ و راست تقاطع نگاه کنید و اگر خودرویی به تقاطع وارد نمیشود و کسب اطمینان از اینکه عبور از تقاطع خطری ایجاد نمی‌کند ، میتوانید از آن تقاطع عبور کنید.

تقاطع هایی که فاقد چراغ راهنما بوده ولی دارای تابلوی رعایت حق تقدم باشد حق تقدم با خودروهایی ست که در مسیری قرار دارند که آن مسیر فاقد تابلوی رعایت حق تقدم باشد و پس از عبور آن خودروها ، ‌خودرویی که در مسیر عبوری دارای تابلوی حق تقدم است می‌تواند از تقاطع عبور کند .

تقاطع دارای تابلوی رعایت حق تقدم

خودروهایی که در مسیر دارای تابلوی ایست حرکت می‌کنند باید پیش از رسیدن به تقاطع ، و خودروهایی که در خیابانی حرکت میکنند که دارای خط ایست می‌باشد باید قبل از رسیدن به خط ایست توقف کنند و به سایر خودروها اجازه ی عبور بدهند و سپس با رعایت حق تقدم و احتیاط عبور کنند .

فرض کنید خودروی مشخص شده با دایره ، خودروی شما باشد . در این صورت حق تقدم عبور ابتدا با خودروهای 1 و 3 بوده سپس شما اجازه‌ی حرکت و عبور از تقاطع را دارید . در نهایت خودروی شماره 2 اجازه‌ی عبور از تقاطع را دارد .

حق تقدم در تقاطع هم‌عرض

خلاصه : علائم کنترلی شامل یکی از علائم زیر می‌باشند :

  1. خط ایست (خیابان دارای خط ایست فرعی به حساب می‌آید )
  2. تابلوی رعایت حق تقدم (خیابان دارای تابلوی رعایت حق تقدم فرعی به حساب می‌آید)
  3. چراغ راهنمای چشمک زن (خیابان دارای چراغ چشمک‌زن زرد اصلی و چراغ چشمک‌زن قرمز فرعی به حساب می‌آید)

در تمامی موارد گفته شده حق تقدم ابتدا با وسیله‌ی نقلیه‌ای است که در خیابان اصلی قرار دارد ( به این ترتیب که ابتدا حرکت مستقیم اولویت دارد سپس گردش به راست و در آخر گردش به چپ . و بعد از آن به همین ترتیب وسایل نقلیه‌ی در خیابان فرعی می‌توانند از تقاطع عبور کنند )

تقاطع های فاقد علائم کنترلی 

در تقاطع های هم‌عرض (عرض خیابان های متقاطع برابر باشد ) که فاقد علائم کنترلی مانند چراغ راهنما ، تابلوهای راهنمایی رانندگی و …. باشد چهار قانون اصلی برای حق تقدم وجود دارد 

1.همواره اولویت عبور با خودروی امدادی است اگرچه بخواهد گردش کند یا به طور مستقیم به حرکت خود ادامه دهد .

2. هرگاه دو یا چند وسیله‌ی نقلیه از دو یا چند راه مختلف به تقاطع هم‌عرض برسند حق تقدم عبور با وسیله‌ی نقلیه‌ای است که در سمت راست سایر وسایل نقلیه قرار دارد یا به عبارت دیگر سمت راستش خالی است . در این حالت هرگونه گردش یا ادامه مسیر مستقیم در نظر گرفته نمی‌شود .

3. اگر در یک تقاطع هم‌عرض دو وسیله‌ی نقلیه رو به روی یکدیگر در حال حرکت بودند که یکی قصد گردش به چپ داشت حق تقدم عبور با وسیله‌ی نقلیه‎‌ای است که قصد دارد در مسیر مستقیم به حرکت خود ادامه بدهد 

4. در یک تقاطع هم‌عرض اگر دو وسیله نقلیه که رو به روی یکدیگر حرکت می‌کنند اگر هر دو بخواهند وارد خیابان مجاور واحدی شوند حق تقدم عبور با وسیله‌ی نقلیه‌ای است که به سمت راست گردش می‌کند .

 در محل پارک یا توقف کنار خیابان حق تقدم با با وسیله‌ی نقلیه‌ای است که ضمن حرکت به عقب مشغول پارک یا توقف باشد .

خلاصه: در تقاطع های هم‌عرض اولویت عبور به ترتیب زیر است : 

  1. خودروی امدادی 
  2. وسیله‌ی نقلیه‌ای که دست راستش خالی باشد .
  3. در شرایطی که دو وسیله‌ی نقلیه هر دو سمت راستشان خالی بود اولویت عبور با وسیله‌ی نقلیه‌ای است که قصد ادامه‌ حرکت مستقیم را دارد .
  4. در شرایطی که دو وسیله‌ی نقلیه هر دو سمت راستشان خالی بود و هر دو قصد گردش را داشتند ، حق تقدم عبور با وسیله‌ نقلیه‌ای است که قصد گردش به راست را دارد .

میدان 

هنگام ورود به میدان ها حق تقدم عبور با وسیله‌ی نقلیه‌ای است که در میدان در حال حرکت است .

میدان

سه راه 

در سه راه مسیر مستقیم ، اصلی به حساب آمده (حتی اگر عرض خیابانی که با آن تلاقی پیدا می‌کند بیشتر باشد )پس حق تقدم عبور با وسیله‌ی نقلیه‌ای است که به طور مستقیم در مسیر مجاز حرکت می‌کند.

سه راه

قوائد گردش در تقاطع‌ها به شرح زیر است : 

الف) برای گردش به راست ابتدا باید سرعت ، جهت ، و موقعیت وسایل نقلیه را در نظر داشت . سپس با رعایت فاصله‌ی مناسب و کافی ضمن استفاده از راهنما و یا با دادن علامت وارد خط عبور سمت راست شده و به طور کامل ازکنار تقاطع بگذرند 

ب) برای گردش به چپ ابتدا باید سرعت ، جهت و موقعیت وسایل نقلیه که در عقب و جلو حرکت می‌کنند را در نظر گرفت . سپس با استفاده از راهنما و یا علامت دادن وارد مسیر مجاز سمت چپ شده به طوری‌که پس از ورود به تقاطع وسیله‌ی نقلیه در حدود مرکز تقاطع قرار می‌گیرد و سپس با رعایت حق تقدم عبور وسیله‌ی نقلیه‌‌ای که مستقیم و در مسیر مجاز در حرکتند با حداقل سرعت به چپ گردش کند . به نحوی که پس از ورود به خیابان موردنظر در مجاورت محور وسط آن خیابان قرار گیرد .

پ) برای گردش به چپ در راه های برون شهری که دارای دو خط عبور رفت و برگشت بوده و مانع فیزیکی در وسط جاده وجود نداشته باشد رانندگان وسایل نقلیه باید وسیله‌ی نقلیه را در شانه‌ی راه و در صورت نبودن آن در منتهی الیه سمت راست متوقف نموده و سپس با توجه به سرعت ، جهت و موقعیت وسایل نقلیه‌ای که به طور مستقیم در حال حرکت می‌باشند و با استفاده از چراغ راهنما  و یا با دادن علامت اقدام به گردش کنند .

جهت یادگیری بیشتر شما فیلمی در این زمینه تهیه شده است که به شما توصیه میکنیم تا آخر تماشا کنید .

نکته پایانی : برای تمرین نمونه سوالات جامع آیین نامه پاییز 1400 اینجا کلیک کنید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 3.7]