عملکرد دوربینهای ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت و انواع آن

دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلف رانندگی در سطح شهر و جاده ها چگونه کار می کنند ؟ این سوال برای اکثر راننده ها پیش آمده که این دوربین ها واقعی هستند یا تا چه فاصله ای تخلفات رانندگی را ثبت می کنند، آیا می توان از دست دوربین ها فرار کرد و از شر جریمه توسط دوربین خلاص شد، هزینه ثبت تخلف توسط دوربین ها چه قدره . در این مقاله علاوه بر پاسخ سوالات فوق، با انواع دوربین ها و باورهای اشتباه درباره آتها آشنا می شوید.

فهرست مطالب

آشنایی با دوربینهای ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت پلیس

برای ثبت هر تخلف سامانه استاندارد برای آن باید نصب گردد. .دوربینهای ثبت تخلف و کنترل سرعت، باید در شرایط جوی متفاوت این توانایی را داشته باشد که با خطای حداکثر ۲% و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت، عکس برداری و یا فیلم برداری نماید. در حالی که به منظور ثبت سرعت میانگین این مسئله متفاوت می باشد.

دوربین های کنترل سرعت جاده ها از یک فرستنده و یک گیرنده رادیویی تشکیل شده اند. بخش فرستنده، نوسانی در جریان الکتریکی ایجاد کرده که باعث افزایش و کاهش ولتاژ جریان در یک فرکانس مشخص می‌ شود. با به نوسان درآمدن جریان الکتریکی، انرژی به صورت موج الکترومغناطیسی در هوا پیش روی می کند. معمولا فرستنده ها برای افزایش شدت انرژی الکترومغناطیسی از یک تقویت کننده و همچنین برای انتشار امواج در هوا از یک آنتن استفاده می کنند.

دقیقا عکس آنچه که در فرستنده ایجاد می شود، در گیرنده رادیویی رخ می‌ دهد. یعنی گیرنده ابتدا امواج الکترومغناطیسی را توسط یک آنتن جمع آوری کرده و سپس به جریان الکتریکی تبدیل می کند.

عشق سرعتی ؟؟؟!!! روش اصولی سبقت گرفتن رو ببین (اینجا کلیک کن)

انواع دوربینهای ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت

مدل رهگیری لیزری:

در سامانه رهگیری راداری به دلیل وجود انواع مختلف امواج رادیویی در سطح زمین امکان اختلال وجود دارد، در نتیجه سامانه های رهگیری لیزیری جایگزینی مناسب برای راداری به حساب می آید. اساس کار این سیستم بر انعکاس یا پژواک امواج استوار است اما در این سامانه به جای امواج رادیویی از امواج مادون قرمز استفاده میشود .این سامانه تمام اطلاعات اجسام متحرک در مسیرش را ضبط کرده و در صورت بالاتر بودن سرعت از حد مجاز، به دوربین دستور عکس برداری را صادر می کند. اکثر دوربینهای نصب شده در جاده های کشورمان از این نوع و ساخت کشور آلمان یا ساژم فرانسه است.

سامانه رهگیری ویدوئویی :

این سامانه بسیار جالب با تکیه بر هوش مصنوعی کارآمدتر می باشد که متشکل از دو یا چند دوربین ویدوئویی متصل به هم  در فواصل معین است. عملکرد این سیستم به این صورت است که اولین دوربین با ثبت پلاک تمام خودروهای عبوری، زمان عبور آنها از جلوی دوربین را به صورت موقت در حافظه خود نگه میدارد سپس بعد از رسیدن خودرو به دومین دوربین با توجه به زمان رسیدن خودرو و فاصله بین دو دوربین که از قبل مشخص است سرعت خودرو  را محاسبه می کند (سرعت=مسافت/زمان) و در صورت تخلف و مجاز نبودن سرعت، دوربین دوم دستور گرفتن عکس را صادر میکند.

با توجه به شرایط، فاصله بین دو دوربین میتواند از ۲۰۰ متر تا چند کیلومتر تغییر نماید.با به کارگیری این سامانه ترفندی که رانندگان برای کاهش سرعت قبل از رسیدن به دوربین وافزایش مجدد آن بعد از رد شدن  استفاده می کردند نتیجه بخش نیست چرا که این سامانه هوشمند قادر به تخمین سرعت متوسط خودرو در طول مسیر است. از کاربردهای دیگر این سیستم ذخیره تصاویر در محدوده دید دوربین است که با باز بینی آنها میتوان سایر تخلفات همچون سبقت غیر مجاز،رعایت نکردن فاصله مجاز، انجام مانورهای خطرناک وحتی تغییر سرعت را تشخیص داد. برای شروع تصمیم گرفته شده از این سامانه فوق هوشمند در مسیر اتوبان تهران، کرج، قزوین استفاده گردد.

انواع دوربین های سرعت سنج

1- ثابت (استقراری): نصب در محل به صورت ثابت

دوربین‌ کنترل سرعت استقراری دارای حسگر راداری برای سنجش سرعت خودروها به صورت گسترده در کشورهای صنعتی استفاده می شوند. این نوع دوربین ها بر مبنای پدیده دوپلر که با دقت بسیار بالا سرعت خودروها را تعیین می ‌کند و با تکنولوژی های راداری، لوپ و لیزر کار می کنند. اگر خودرو در محدوده امواج رادار سرعت سنج قرار می‌ گیرد، در صورتی که به دوربین نزدیک، فرکانس امواج برگشتی تشدید می یابد و اگر هم از آن دور شود، فرکانس امواج برگشتی کاهش می یابد.

دوربین کنترل سرعت ثابت

2- خودرویی: نصب درون خودروهای پلیس

کاربرد سرعت سنج‌های خودرویی در خودروهای پلیس است و سرعت خودروهای جلویی را تشخیص می دهند. متداول ترین دوربین‌های خودرویی، از نوع راداری هستند که برای مسیرهای خلوت و جاده ها استفاده می شوند.

3- دستی: نصب در کنار جاده ها توسط پلیس با سه پایه

دوربین های کنترل سرعت دستی در دو مدل لیزری و راداری موجود هستند. استفاده از سرعت سنج‌های دستی لیزری، به تمرکز و دقت خاصی نیاز دارد. استفاده از سرعت سنج‌های لیزری در کنار بزرگراه‌ها برای اپراتورها بسیار خطرآفرین است و از این رو باید با این موضوع کاملا محتاطانه برخورد شود.

دوربین کنترل سرعت دستی

4 باور درباره دوربین های کنترل سرعت

دوربین های سرعت، آفتی برای همه رانندگان جاده، یا یک عامل بازدارنده نجات بخش؟

پاسخ: احتمالاً بخشی از هر دو.

شاید به همین دلیل است که نگرش های متفاوتی نسبت به دوربین ها وجود دارد. در حالی که برخی از رانندگان با احترام به قوانین زمانیکه در مجاورت دوربینی هستند سرعت خود را کاهش می دهند، برخی دیگر با آنها به عنوان مانعی برخورد می کنند که باید بر آن غلبه کرد، از آن فرار کرد یا مورد آزمایش قرار داد. در هر صورت، احتمالاً می دانید که اطلاعات و باورهای نادرست زیادی در مورد دوربین های کنترل سرعت وجود دارد. خوشبختانه، ما اینجا هستیم تا برخی از آنها را از بین ببریم! برای یافتن اینکه برخی از رایج ترین باورهای دوربین های کنترل سرعتی درست هستند یا نادرست، ادامه مطلب را بخوانید.

باور شماره یک: دوربین های کنترل سرعت همیشه روشن هستند

حکم: نادرست

این در واقع درست است که تعدادی از دوربین های  کنترل سرعت در سراسر جهان خاموش و به طور کامل فعال نیستند. با این حال، فقط به این دلیل که برخی از آنها خاموش هستند، این بدان معنا نیست که شما می توانید تشخیص دهید که کدام یک روشن و کدام یک خاموش اند. وجود یک دوربین کنترل سرعت باید برای بررسی سرعت شما کافی باشد.

باور شماره دو: دوربین‌های سرعت نمی‌توانند شما را از آن سوی جاده نگاه کنند

حکم: نادرست

در حالی که دوربین‌های کنترل سرعت مدل ثابت ممکنه نتوانند رانندگان را در آن سوی جاده دستگیر کنند، اما دوربین‌های پلیس سیار یعنی رادار دستی مطمئناً می‌توانند این کار را انجام دهند. علاوه بر این، شما هرگز نمی دانید که یک افسر پلیس با دوربین رادار کجا قرار می گیرد، بنابراین بسیار مهم است که احتیاط کنید.

باور شماره سه: وقتی دوربین های سرعت شما را در حال سرعت گرفتن می گیرند، همیشه چشمک نمی زنند

حکم: درست

درسته که دوربین های کنترل سرعت همیشه وقتی شما را در حال سرعت گرفتن می گیرند چشمک نمی زنند. این فقط به این دلیله که انواع مختلفی از دوربین های سرعت در حال کار هستند که برخی از آنها فلاش نمی زنند. متداول‌ترین دوربین سرعت، دوربین Gatsometer BV (که شبیه یک جعبه زرد رنگ است)، همیشه هنگامی که شما در حال سرعت گرفتن هستید چشمک می‌زند، بنابراین وقتی در جاده‌ها هستید این را در نظر داشته باشید.

باور شماره چهار: برای اینکه جریمه شوید باید 10 درصد از حد مجاز سرعت بالاتر برانید

حکم: نادرست

این قانون بیان می‌کند که راننده می‌تواند به محض اینکه از حد مجاز سرعت در جاده تجاوز کند، حتی اگر این سرعت فقط یک کیلومتر در ساعت باشد، جریمه دریافت کند. با این حال، راهنمایی های ارائه شده توسط NPCC (شورای روسای پلیس ملی، به طور رسمی ACPO، انجمن افسران ارشد پلیس) نشان می دهد که افسران تا زمانی که یک راننده از سرعت مجاز 10 درصد تجاوز نکرده باشند، به دنبال پیگرد قانونی نیستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

1 نظر

امینی
۱۴۰۱-۱۱-۰۳

با سلام آیا دوربین بین جاده ای تمامی پلاک ماشین ها رو ثبت می‌کند؟

Leave a comment