رانندگی در سربالایی

کسانی که به تازگی رانندگی را یاد گرفته و گواهی نامه خود را دریافت کرده اند، با ترس از رانندگی در سربالایی و سرپایینی مواجه شده اند. اما با تکرار و تمرین همچنین یادگیری مهارت های آن میتوانید بر ترس خود غلبه کنید. رانندگی در سربالایی مخصوصا در ترافیک سنگین، برای هر راننده‌ای حتی کسانی که چندین سال است رانندگی میکنند، کار دشواری باشد. به تمام رانندگان به ویژه رانندگان تازه کار و کم تجربه به شدت توصیه می‌شود در روزهای اولی که ماشین خریده‌اند از رفتن به مسیرهای سربالایی جدا خود داری کنند. چنانچه تمایل دارید بدون ترس و نگرانی در سربالایی رانندگی کنید، در ادامه مطالب همراه ما باشید. 

نحوه کنترل خودرو و رانندگی در سر بالایی

رانندگی در سر بالایی، یکی از مهارت‌هایی است که هر راننده‌ای احتمال دارد در هر جا و هر زمانی به آن نیاز پیدا کند. رانندگی با ماشین اتوماتیک و ماشین دنده‌ای در سر بالایی با هم فرق دارد. وضعیت و شرایط راه همچنین در نحوه کنترل ماشین در سر بالایی تاثیر می‌گذارد. 

رانندگی در سربالایی

پارک کردن خودرو در سربالایی

پارک کردن در سربالایی کار مشکلی نیست چون با رها کردن ترمز به عقل میرود. باید به ترمز تسلط داشته باشیم و با ترمزهای کوتاه ماشین را کنترل کنیم. وقتی که ماشین در محل مورد نظر قرار گرق=فت ترمز دستی را بالا بکشید و فرمان را به سمت راست بچرخانید. ماشین را خاموش کرده و با گرفتن کلاچ دنده را در حالت یک قرار داده برای احتیاط بیشتر لازم است زیر لاستیک ها سنگ قرار داده، برای جلوگیری کردن به راه افتادن خودرو.

رانندگی در سربالایی پارکینگ

برای شروع به حرکت در سربالایی پارکینگ پای راست خود را روی ترمز و پای چپ را روی کلاچ تا انتها فشار میدهید. دنده را یک کرده و به آرامی پای خود را روی کلاچ بالا بیاورید تا خودرو شروع به لرزیدن کند. سپس ترمز را به آرامی رها کنید و بعد از به حرکت در آمدن خودرو پدال گاز را فشار دهید. 

رانندگی در سربالایی خاکی

چون امکان سرخوردن خودرو و پرتاب سنگ با حرکت لاستیک ها در این حالت بسیار بالا است رانندگی کردن بسیار خطرناک است. معمولا رانندگانی که دارای تجربه کافی میباشند با سرعت اولیه وارد جاده میشوند تا خودرو در بین راه گیر نکند. این روش زمانی انجام شدنی است که راه باز باشد و مانعی سر راه نباشد و یا جاده دارای سنگ های بزرگ و تیزی نباشد که لاستیک را سوراخ کند. باید دقت کنید رانندگی در سربالایی خاکی و معمولی بسیار متفاوت است. اما اصول اولیه آنها یکی است. هنرجو باید اموزش آیین نامه رانندگی را به خوبی آموزش دیده باشد و نحوه گرفتن نیم کلاچ را در سرازیری و سربالایی بهئخوبی آموزش دیه باشد. این عمل با استفاده از دوره های آموزشی صفر تا صد آموزشگاه رحیمی امکان پذیر است.

تکنیک های رانندگی را با مربیان حرفه ای یاد بگیرید

بسیاری از مربیان در زمینه آموزس رانندگی در آموزشگا های مختلف تجربیات خود را در اختیار هنرجویان عزیز قرار داده اند. اگر شماهم جز کسانی هستید که قصد گرفتن گواهی نامه هستید و برای آزمون آیین نامه و شهری دوست دارید آمادگی بیشتری داشته باشید، میتوانید با ما همراه شوید و از آموزشگاه رحیمی کمک بگیرید. 

رانندگی در سربالایی

رانندگی در سربالایی با ماشین دنده ای

نیم کلاچ یکی از تکنیک های رانندگی میباشد که در دوره های آموزش رانندگی به هنرجو آموزش داده میشود. در سربالایی های تند درست کلاچ گرفتن اهمیت زیادی دارد. باید برای کنترل ماشین آموزش های لازم دیده باشیم. قبل از شروع به حرکت ترمز های خودرو و لنت را باید کنترل کنیم. در شروع حرکت سربالایی دنده را در حالت یک قرار داده، پا را از کلاچ ترمز برداشته و پدال گاز را فشار میدهیم. در سربالایی به ماشین فشار وارد میشود. پس باید از دنده های سنگین استفاده کنیم. در سربالایی های شیب ملایم، دنده دو و در سربالایی با شیب تند، دنده یک و در مسیرهای معمولی از دنده سه و چهار استفاده میشود. 

زمانی که در سربالایی مجبور به توقف ماشین شدید تنها نباید ترمز کنید بلکه باید برای احتیاط ترمز دستی را بالا بکشید. چنانچه در سربالایی درحال حرکت هستید، متوجه بو و دود لنت ها شدید بهترین کار این است که گوشه ای بایستید و زمان دهید تا لنت ها و موتور خودرو خنک شود. در زمان حرکت در سربالایی از روشن کردن کولر ماشین خوداری کنید. زیرا باعث میشود فشار با حجم بالا به موتور خودرو وارد شود. 

اگر پس از توقف و کشیدن ترمز دستی متوجه این شدید که ترمز دستی کار نمیکند برای به حرکت انداختن ماشین بدون اینکه به عقب برگردید پای راست خود را کج کرده و هم زمان روی ترمز و گاز بگذارید. بعد از بالا واردن کلاچ پای راست را روی گاز بیشتر فشار دهید و آهسته آهسته ترمز را رها کنید تا خودرو حرکت کند. 

رانندگی در سربالایی با ماشین اتومات

چون در تمام آموزشگاه ها آموزش رانندگی با خودرو های دنده انجام میشود. برای یاد گرفتن فوت و فن های رانندگی با خودروی اتومات باید از دوره های آموزش خصوصی استفاده کنید. به پاره ای از آنها اشاره میکنیم:

برای رانندگی با خودرو اتومات از دنده سنگین و دستی استفاده میشود. اما اگر ماشین شما خیلی پیشرفته است نیازی نیست.

قبل از حرکت سیستم ترمز خودزو را چک کنید تا در سربالایی مشکلی بوجود نیاید. 

زمانی که ماشین جوش آورد یا از لاستیک ها دود خارج شد باید برای مدتی توقف کنید و بعد از خنک شدن ماشین حرکت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a comment