چگونه در آزمون شهری رانندگی قبول شوم

یکی از دغدغه های اصلی هنرجویان برای گرفتن گواهینامه رانندگی، قبولی در آزمون شهری با افسر است. جالبه بدانید که اگر در یک روز 30 نفر قصد شرکت در آزمون عملی رانندگی را داشته باشند، در بهترین شرایط تنها 30 درصد (9 نفر) در آزمون شهری قبول می شوند و اکثر هنرجویان به دلیل ترس و استرس پا پس می کشند. راهکار قبولی در آزمون شهری دانستن و توجه به نکاتی است که برای افسر حائز اهمیت است. در این مقاله مسیر طلایی برای قبولی قطعی در آزمون رانندگی را از صفر تا صد بیان نمودیم. در پایان می توانید نظرات و تجربه های خود را بیان کنید.

فهرست مطالب

نکات قبل از شروع آزمون شهری

در محل برگزاری آزمون شهری به موقع و زودتر از دیگران حاضر شوید:

با مشاهده اشتباهات بقیه رانندگان علاوه بر کسب تجربه، باعث کاهش استرس قبل از آزمون رانندگی می شود.

حفظ آرامش:

بی شک مهم ترین عامل در موفقیت آرامش و حس خوب اعتماد به نفس در برخورد با شرایط دشوار است و آزمون شهری رانندگی نیز ار این قاعده مستثنی نیست.

ترس از افسر آزمون:

اکثر هنرجویان هنگام قرارگیری در کنار افسر دچار ترس و استرس می شوند. در حقیقت افسر را باید به چشم مربی خود ببینید و بدانید که افسر آزمون چیزی فراتر از آموزش هایی که در کنار مربی خوده دیده اید، نمی خواهد.

عدم توجه به صحبت هاي ساير هنرجويان در محل آزمون:

متاسفانه افراد سمي همه جا پيدا ميشه. دليل نميشه اگر تجربه خوبي با يك افسر نداشته، بقيه نيز به همان صورت باشند. در محل آزمون نيازي نيست ذهن تون رو با صحبت هايي كه ميشه درگير كنيد.

نکات قبل از شروع به حرکت ماشین در آزمون توشهری

نحوه بازو بسته شدن در اتومبيل در آزمون رانندگی يكی از نكات قابل توجه است.

اگر حروف اول كارهايی كه بايد قبل از شروع به حركت انجام دهيم را كنار هم بگذاريم كلمه صادركات درست ميشود

1.صندلي را تنظيم كنيم. (ص)

2.آينه ها را تنظيم كنيم. (آ)

3.دنده را خلاص كنيد. (د)

4.روشن كنيد و راهنما بزنيد. (ر)

5.كمربند خود را ببنديد. (ک)

6.آماده كردن دنده ماشين برای حركت و نگاه كردن به آينه ها و نقاط كور را با چرخاندن سر پوشش دهيد. (آ)

7.ترمز دستی را پايين بكشيد. (ت)

  •  
آزمون رانندگي

نکات هنگام رانندگی و حرکت ماشین در آزمون شهری

هنگام رانندگی در آزمون عملی باید تمام دقت و توجه مان را به مسیر و رانندگی خود دهیم. اکثر اوقات افسر آزمون سعی در آزمایش هنرجویان و به خطا انداختن آنها دارد. پس یادتان باشد هر حرفی از طرف افسر رانندگی شنیدید ابتدا کمی تامل کنید.

گول افسر رانندگی را نخورید

افسر آزمون رانندگی به تمام كوچه ها و خيابان های محل آشنايی كامل دارد پس ممكن است برای اينكه ميزان تسلط شما به نكات آيين نامه ای را بسنجد از شما بخواهد

مقابل درب پاركينگ پارک كنيد

در خيابانی كه خط ممتد دارد دور بزنيد

بگويد سرعت خود را بالا ببريد تا چراغ قرمز را رد كنيد

در مقابل شير آتش نشاني پارک كنيد

در خواست بوق زدن در مقابل تابلو بوق ممنوع!

اشتباهات در ازمون رانندگی:

فراموش كردن راهنما : يكي از نكاتی كه به شدت افسر حساس است زدن راهنما به هنگام تغيير لاين پارک خودرو، خروج از پارک، دور زدن و همچنين زدن فلاشر در جاهايی كه ضروريست.

صدا دادن دنده : در هنگام تعويض دنده حتما كلاچ را تا ته گرفته اگر كلاچ را تا ته نگرفته باشبد صدای ناهنجاري ميدهد و اين ميتواند يكی از دلايل مردودی شما شود در نظر داشته باشيد در هنگام دنده عقب گرفتن براي اينگه دنده صدا ندهد اول دنده دو بزنيد بعد دنده عقب! براي پيدا كردن نقطه حركت كلاچ قبل از شروع به حركت با كلاچ بازي كنيد تا قلق كلاچ دستتان بیاید.

بی توجه به نكات كليدي هنگام آزمون : كارهايي كه بايد انجام دهيد مثل راهنما زدن، كمربند بستن، تنظيم كردن آينه ها، خواباندن ترمز دستی شايد از نظر ما ساده و يا پيش پا افتاده باشد اما برای افسر بسيار مهم است.

سرعت بالا : با سرعت بالا رانندگی نكنيد تا مهارت خود را نشان دهيد با تمركز كامل و آرامش و آرامی به خوبی به نكات افسر توجه كنيد در نطر داشته باشيد نبايد سرعت خودرا خيلی پاييين بياوريد كه باعث كلافه شدن افسر شود.

خاموش کردن : يكی از نكات منفی كه باعث مردودی شما در آزمون رانندگی ميشود خاموش كردن ماشين است. زمانی كه احساس ميكنيد در حال خاموش كردن هستيد كلاچ را پايين ببريد تا از خاموش شدن ماشين جلوگيری شود اگر قبل از آزمون با مربی خود هم خاموش ميكنيد دليل آنرا پيدا كنيد و تمرين كنيد تا در آزمون عملی رانندگی تكرار نشود.

آموزشگاه رانندگی کجا برم ؟ لیست بهترین آموزشگاه های تهران و نظرسنجی مردمی

نکات قبل از پایان آزمون شهری

نحوه ی صحیح پیاده شدن از اتومبیل در آزمون شهری رانندگی

بالا کشیدن ترمر دستی

خلاص کردن دنده

خاموش کردن خودرو

خارج کردن سوئیچ و قفل کردن فرمان 

با دست راست دستگیره ی باز کننده ی درب و با دست چپ دستگیره ثابت را می گیریم.

چرا فکر میکنم ماشین آزمون خرابه؟

این باور غلط رو دور بریزید که برخی میگویند ماشین آزمون دستکاری شده و کلاچ آن شله، ترمزش اونجوریه و خیلی چیزهای دیگر.

همانطور که حتما از خیلی افراد و حتی مربی رانندگی خودتون هم شنیده اید، طبیعی است که کلاچ و ترمز هر ماشینی با ماشین دیگر تفاوت های کمی داشته باشد. شما اگر دو ماشین از یک کارخونه را باهم مقایسه کنید، مثلا دو خودروی ساینا که در یک روز تولید شده اند، بازهم با یکدیگر تفاوت هایی خواهند داشت.

پس بدانید و آگاه باشید که نقاط صفر، یک و ودو کلاچ در ماشین های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. این تفاوت فقط در مورد کلاچ نیست بلکه ممکن است ترمز یا گاز خودرویی نرم تر و یکی سفت تر باشد. این وظیفه شماست که با خونسردی تمام و آرامش خاطر نقاط درگیر کلاچ را پیدا کنید و قلق آن را پیدا کنید.

آزمون شهر

  •  

چطور روز آزمون شهر به خودم مسلط باشم؟

  1. خونسرد باشید و قبل از سوار ماشین شدن، دوتا نفس عمیق بکشید. افکارهای منفی را دور بریزید و تمام تمرکز و توجه خود را روی آزمون و کار خود متمرکز کنید.
  2.  
  3. در محل آزمون به افراد منفی و مضطرب نزذیک نشوید. تا جایی که میتوانید از صحبت با دیگران خودداری کنید.
  4.  
  5. در هنگام آزمون بع این فکر نکنید که افسر کنار شما نشسته و نگران هیچ نباشید. به این فکر کنید که مربی یا دوست شما در کنار شما نشسته است.
  6.  
  7. هرچقدر افسر گفت سریع سریع، زود باش تند باش دیر شده، شما با آرامش و خونسردی کار خودتون رو انجام بدید و به هیچ وجه هول نشوید.
  •  
آزمون رانندگي

چه نکاتی رو باید برای قبولی آزمون شهر رعایت کنم؟

  • فراموش نکنید برای سوار شدن از پشت ماشین سوار شوید و در ماشین را با دست چپ خود بازکنید.
  •  
  • مراحل صادرکارت را فراموش نکنید.
  • صندلی: به کمک اهرم زیر صندلی، به صورت ریلی جا به جا میشویم تا محل قرار گیری پا روی پدال ها مناسب شود.
  • آئینه وسط: با دست راست آئینه وسط را طوری تنظیم میکنیم که به عرض شیشه عقب دید کامل داشته باشیم.
  • دنده خلاص: سوئیچ را باز کرده و در حالت روشن قرار میدهیم. با پای چپ کلاچ را گرفته و دنده را وسط در حالت خلاص قرار میدهیم.
  • روشن کردن و راهنما به چپ: پدال کلاچ را تا انتها میگیریم، سوئیچ را میچرخانیم و استارت میزنیم. با انگشت وسط دست چپ راهنما را به پایین هل میدهیم تا راهنمای سمت چپ برای خروج از پارک فعال شود.
  • کمربند: با دست چپ کمربند را میکشیم و به دست راست میدهیم. با دست راست کمربند را به قفل آن وصل میکنیم.
  • آئینه بغل و آماده به حرکت و دنده یک: اگر آئینه ای بغل برقی بود، با دکمه ای مخصوص آن در غیر این صورت به صورت دستی آئینه های بغل را به صورتی تنظیم میکنیم تا به انتهای ماشین دید داشته باشیم.
  • ترمز دستی: دکمه ترمز دستی را فشار داده، ابتدا کمی به بالا و سپس به پایین ترین نقطه میبریم.
  •  
  • 3. به هنگام شروع به حرکت مراقب باشید در صفحه کیلومتر، چراغ قرمز کمربند و درب یا ترمز دستی روشن نباشد.
  •  
  • 4. موقع خروج از پارک حتما ایست کنید و سرتون رو برگردونید تا نقاط کور را هم چک کنید. تا کامل خلوت نشده شروع به حرکت نکنید.
  • 5. وقت افسر گقت بزن دنده 2، پدال گاز را فشار بدید و دنده کشی کنید اما مراقب باشید و خوب حواستون رو جمع کنید چون خیلی زود از شما خواهد خواست کنار خیابان پارک دوبل کنید. پس آماده باشید.
  •  
  • 6. هر زمان از شما خواست پارک دوبل کنید در نظر داشته باشید هرجایی امکان پارک کردن را ندارید. مثلا 15 متر قبل و بعد تقاطع ها پارک کردن و دور زدن ممنوع است. پارک در جلوی دری پارکینگ ها و پل ها، 15 متری ورودی بیمارستان ها، نزدیک شیر آتش نشانی، ایستگاه اتوبوس و روی خط عابر پیاده ممنوع است. دور زدن (چه دور یک فرمانه چه دو فرمانه) درخیابان هایی که خط کشی ممتد دارد ممنوع است. چنانچه افسر در هریک از این محل ها از شما پارک یا دور خواست باید با صدایی رسا به او ممنوعیت را اطلاع دهید و از او برای انجام این کار اجازه بگیرید.
  •  
  • 7. دنده عقب را با حالت لاکپشتی و خیلی آروم انجام دهید.
  •  
  • 8. بعد از انجام پارک دوبل اگر از شما خواست دنده عقب برید، فراموش نکنید باید 1.5 دور فرمان را به راست پرخانید تا فرمان صاف شود.
  •  
  • 9. اگر افسر از شما خواست پیاده شوید ابتدا ترمز دستی را بکشید بعد ماشین را خلاص  و خاموش کنید. سپس ماشین را در حالت دنده یک قرار دهید.
  •  
  • 10. در هنگام خاموش کردن ماشین مراقب باشید دوباره استارت نزنید. برای خامش کرن سوئچ را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.
  •  
  • 11. برای پیاده شدن در را با احتیاط با دست راست باز کنید. و از عقب ماشین آزمون رد شوید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 3.7]

5 نظر

ابوالفضل
۱۴۰۲-۱۰-۲۱

عالی بود

ناشناس
۱۴۰۲-۰۲-۰۱

افسر شده غول بی شاخ و دم واسه همه 😑

شهرستان کازرون
۱۴۰۲-۰۱-۲۴

کسی که داخل امتحان شهری کنار سرهنگ نسشته استرس بگیرید چه کار کنه استرس نگیرید و حول نشه و لطفا کمکم کنید ؟؟؟

ناشناس
۱۴۰۱-۱۰-۱۷

انشالله

Amir
۱۴۰۱-۰۴-۱۵

در کل آزمون شهری سخت و پیچیده نیست دو تا نکته واقعا مهمه استرس نداشته باش ، از افسر نترس

به امید قبولی همه در آزمون

Leave a comment