آیین نامه بی سوادی

دریافت گواهینامه رانندگی برای افراد بیسواد

كي گفته كم سوادي و يا حتي بي سوادي مانعي است براي دريافت گواهينامه؟ با اين مقاله كه توسط تيم يودرايور تهيه شده همراه باش تا بهترين راهكار براي دريافت گواهينامه و قبولي در آزمون آیین نامه بی سوادی رو آموزش بديم.

مراحل دریافت گواهینامه بیسوادی

ثبت نام در آموزشگاه مدنظر

در ابتدایی ترین گام، نخست با مدارک مورد نیاز باید به آموزشگاه مورد نظر مراجعه کرد . به یاد داشته باشید حتما قبل از مراجعه هماهنگی های لازم را انجام دهید . برای ثبت نام افراد بیسواد ، نیازی نیست آموزشگاه ها مجوزی در این زمینه داشته باشند . اما باز برای محکم کاری هم که شده حتما قبل از مراجعه تماس بگیرید .حتما و حتما در روز ثبت نام ذکر کنید میزان تحصیلات شما چقدر است و آیا آزمون کتبی مد نظر شماست یا شفاهی.

مدارک مورد نیاز ثبت نام آيين نامه بي سوادي

  • اصل شناسنامه و کپی از صفحه اول و صفحه توضیحات شناسنامه
  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • شش قطعه عکس روز و جدید
  • اطلاع از کدپستی محل سکونت
  • اطلاع از گروه خونی (نیاز به مدرک نیست و اطلاع داشتن کافیست)

گذراندن دوره آموزش عملی و تئوری

برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه سوم باید 8 جلسه کلاس آنلاین آیین نامه و 12 جلسه کلاس عملی رانندگی را طی کنید. حضور و شرکت کردن در تمامی جلسات اجباری است. برای افراد با سطح سواد پایین تر شرکت کردن منظم در جلسات تئوری بسیار کمک کننده خواهد بود.

8 جلسه کلاس تئوری شامل 6 جلسه کلاس آیین نامه و 2 جلسه کلاس فنی است . در این جلسات تمامی مباحث کتاب آیین نامه رانندگی تدریس می شود . آزمون آیین نامه از همان کتاب گرفته می شود . شما عزیزان می توانید فیلم های ضبط شده از همین کلاس های آنلاین را در آپارات به آدرس udriver مشاهده نمایید.

شرکت کردن در آزمون شفاهی آیین نامه

تنها تفاوتی که دریافت گواهینامه بیسوادی با گواهینامه معمولی دارد، نحوه برگزاری آزمون آیین نامه بي سوادي است. آزمون آیین نامه در شرایط عادی به صورت کتبی و در آموزشگاهی که صبت نام کرده اید برگزار می شود. این آزمون که 30 سوال به صورت چهار گزینه ای است، 20 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد.

آزمون آیین نامه شفاهی که برای افراد بیسواد براگزار می شود در  توسط افسر پلیس به صورت شفاهی پرسیده می شود و در مدت زمانی مشخص ملزم به پاسخگویی هستید. این آزمون که بیشتر سوالات آن از تصاویر کتاب آیین نامه گرفته میشود به نسبت شرایطی راحت تر و ساده تر را برای فرد متقضی گواهینامه خواهد داشت.

تمام سوالات کتاب ایین نامه رانندگی مهم می باشد اما برای افراد بی سواد معمولا یکم ساده تر می گیرند و شما باید بیشتر سوالاتی که به صورت عکس می باشد توجه بیشتری نسبت به بقیه سوالاتی که عکس دار نیستند داشته باشید.

مثلا رنگ و شکل تابلو های رانندگی خود تابلو های, حق تقدم

شما برای قبولی در این آزمون باید علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را یادبگیرید به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنم برای قبولی در این آزمون برای یادگیری تابلو ها رنگ و اشکال انها را یاد بگیرید (با یادگیری شکل و رنگ تابلو های رانندگی حفظ کردن تابلو ها برای شما راحتر می شود)

کسب قبولی در آزمون عملی شهر

در گام آخر باید در آزمون عملی شهر که توسط افسری متخصص گرفته می شود قبولی خود را به دست آورید. بهترین راهکار قبولی در آزمون شهری توجه به نکاتی است که مربی رانندگی تان در جلسات شهری به شما آموزش می دهد عمل کنید. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که خیلی درگیر نام افسر و سابقه او نباشید. تمام افسران تا حدی سختگیر و با رفتاری خشک و جدی هستند.

نمونه سوال برای آزمون شفاهی از کجا بیارم؟

آزمون آیین نامه بیسوادی بصورت شفاهی برگزار میشود تا برای افراد بیسواد و یا کم سواد کمکی باشد. به همین خاطر تمام سوالاتی که افسر بصورت شفاهی خواهد پرسید از تصاویر کتاب می باشد.

برای این منظور شما باید به تمام تابلوهایی که در کتاب آمده، تعریف رنگ ها، تعریف انواع شکل تابلوها، آموزش انواع حرکات دست پلیس تسلط کامل داشته باشید.

شرایط ثبت نام آزمون بیسوادی

  1. 1) داشتن 30 سال به بالا
  2. 2) داشتن تحصیلات کمتر از پنجم ابتدایی

برای دریافت گواهینامه بیسوادی تنها داشتن شرایط بالا کافیست. بقیه مراحل دریافت گواهینامه کاملا یکسان با سایر مراحل برای هنرجوها هست.

جنسیت
روزها
ساعت
بانوان
یکشنبه – سه شنبه
11 الی 13
آقایان
یکشنبه – سه شنبه
13 الی 15

از کجا شروع کنیم؟

جهت کسب آمادگی برای شرکت در آزمون آیین نامه شفاهی بایستی به مطالب زیر تسلط داشته باشید.

علائم راهنمایی رانندگی: چراغ ها خط کشی ها تابلوها

در این نوشته با انواع علائم راهنمایی رانندگی ، معنای چراغ ها خط کشی ها تابلوها آشنا می‌شویم.

چراغ ها (این علائم راهنمایی رانندگی به سه رنگ سبز ، زرد و قرمز هستند)

چراغ سبز برای حرکت

رانندگان وسیله ی نقلیه ای که با چراغ سبز رو به رو می‌شوند حق عبور یا گردش را دارند مگر آنکه گردش به به وسیله ی علامت دیگری ممنوع شده باشد یا جریان ترافیکی به گونه ای متراکم باشد که چنانچه آن ها وارد تقاطع گردند با تغییر و تبدیل بعدی رنگ چراغ نتوانند از آن خارج شوند که آن گاه چراغ سبز حرکت برای رانندگان را مجاز نخواهد ساخت. در هر حال وسیله ی نقلیه در حال گردش موظف به رعایت کردن حق تقدم پیادگان گذرگاه عابر پیاده و وسیله ی نقلیه ای که در مسیر مجاز خود مستقیم حرکت می‌کند ،می‌باشد.

چراغ زرد برای احتیاط


رانندگان وسایل نقلیه ای که با این چراغ رو به رو می‌گردند نباید از خط ایست یا از تراز چراغ راهنمایی رانندگی عبور کنند: چنانچه پیش از رسیدن به خط ایست نتوانند به آسانی توقف کنند یا پیش از آن وارد حریم تقاطع شده باشند موظفند به حرکت خود ادامه داده و با رعایت مقررات دیگر از تقاطع یا گذرگاه عبور کنند .

چراغ چشمک زن زرد برای عبور با احتیاط


رانندگان وسایل نقلیه موظفند در برخورد با این چراغ با احتیاط و سرعت کم عبور نمایند . این چراغ در خیابان اصلی متقاطع با فرعی نصب میگردد

چراغ قرمز برای ایست


رانندگان وسایل نقلیه در برخورد با چراغ قرمز موظفند پیش از خط ایست توقف کامل نمایند و در صورت عدم وجود خط ایست ، در فاصله ی پنج متری چراغ راهنمایی رانندگی بایستند و تا روشن شدن چراغ سبز و عبور سایر وسایل نقلیه که در تقاطع در حال حرکتند منتظر بمانند.

چراغ چشمک زن قرمز برای ایست و عبور


رانندگان وسایل نقلیه در صورت برخورد با این چراغ باید پیش از خط ایست و در صورت عدم وجود خط ایست پیش از تراز چراغ راهنمایی رانندگی توقف نموده و پس از کسب اطمینان از نبودن خطر تصادف و با رعایت حق تقدم، حرکت و عبور نمایند. همین اقدامات باید در مواجهه با تابلوی ایست انجام شود. این چراغ در خیابان فرعی متقاطع با خیابان اصلی نصب می‌گردد.

خط کشی ها (علائم راهنمایی رانندگی ای که روی آسفالت خیابان کشیده می‌شود)

خط کشی ها از علائم راهنمایی رانندگی هستند . برای منظم نمودن حرکت وسایل نقلیه ، آگاه ساختن ، اخطار و هدایت استفاده کنندگان از شبکه معابر انجام می‌شود . خط کشی ها انواع مختلفی دارند .

خط کشی طولی

این خطوط در امتداد طول راه کشیده می‌شوند و مهمترین آنها 1-خط ممتد ، 2-خط ممتد دوبل ، 3-خط مقطع یا بریده یریده ، 4-خط مقطع و ممتد ترکیبی ، 5-خطوط هاشور ، 6-خط زیگزاگ و 7-خطوط پارک می‌باشد .

 

 

 

خط کشی طولی ممتد

رانندگان وسایل نقلیه نباید هرگز از روی این این خطوط عبور کنند . این خطوط معمولا در حاشیه راه ها و در وسط راه های دو طرفه به کار می‌روند . گاهی دو خط ممتد در کنار هم کشیده می‌شوند که به معنای تاکید بیشتر است (خط ممتد دوبل)
خط ممتد از علائم راهنمایی رانندگی است . رانندگان حق عبور از روی خط را ندارند

 

 

 

خط مقطع یا بریده بریده

از خط کشی مقطع برای تفکیک گذرگاه ها برای هدایت وسایل نقلیه استفاده می‌شود . عمل سبقت ، گردش ،تغییر خط حرکت و دور زدن از روی این خطوط با رعایت احتیاط بدون اشکال می‌باشد .
رانندگان می‌توانند سبقت بگیرند یا دور بزنند و یا گردش کنند

 

 

خط ممتد و مقطع ترکیبی

رانندگانی که در سمت خط پر (ممتد) قرار دارند ، حق عبور از روی آن را ندارند اما رانندگانی که در سمت خط مقطع قرار دازند می‌توانند از روی آن عبور کنند .
راننده ی بالایی حق عبور از روی خط را ندارد

 

 

خطوط هاشور

خط هاشور نشان دهنده ی وجود مانع در راه ها می‌باشند و باید به نحوی کشیده شوند که ترافیک را از کنار مانع عبور دهند .
خط هاشور

 

 

 

خطوط زیگزاگ (این علائم راهنمایی رانندگی کمتر دیده می‌شوند)

این خط ها زرد و به صورت زیگزاگ و در حاشیه ی راه های متصل به پیاده رو کشیده می‌شود و عبور کردن و ایستادن روی آنها ممنوع است .
خط زیگزاگ

 

 

 

خط کشی عرضی

به خط هایی که در عرض شبکه ی راه ها طراحی می‌گردند ، خطوط عرضی می‌گویند که مهمترین آنها عبارتند از 1- خط کشی عابر پیاده 2-خط ممتد ایست 3-خطوط توقف منقطع

 

خط کشی عبور پیاده

خطوطی عرضی که در ورودی تقاطع ها یا در محلی معین از راه ها برای عبور ایمن عابر پیاده از عرض راه کشیده می‌شود .

خط کشی عرضی عابر پیاده

 

 

خط ممتد ایست

رانندگان باید قبل از خط ممتد ایست که معمولا در تقاطع ها کشیده می‌شود توقف کامل نمایند .

خط ایست پشت خط عابر

 

 

خطوط توقف منقطع

رانندگان با مشاهده ی این خطوط باید از سرعت خود کاسته و با رعایت حق تقدم عبور ، وارد راه اصلی شوند در صورت لزوم رانندگان باید توقف کامل نمایند .

خط مقطع ایست از علائم راهنمایی رانندگی است که به معنای کاهش سرعت می‌باشد .

 

 

 

خطوط شطرنجی

این خطوط به شکل شطرنجی و معمولا به رنگ زرد و سیاه در تقاطع ها ترسیم می‌شوند . کاربرد آنها در زمانی است تراکم خودروها در یک تقاطع زیاد بوده و امکان تخلیه چهارراه وجود نداشته باشد . در چنین شرایطی عبور از روی این خطوط ممنوع بوده و رانندگان باید قبل از خطوط شطرنجی توقف کنند تا چهارراه تخلیه شود . سپس حرکت نمایند .

خطوط شطرنجی از علائم راهنمایی رانندگی ای است که در خیابان های شلوغ دیده می‌شوند.

 

 

 

فلش ها

از فلش های جهت نما بر روی سطح راه ها برای راهنمایی رانندگان و تبعیت از آن ها الزامی است . به عنوان مثال ، فلش تکی در خط عبور پایینی در شکل رو به رو به رانندگان هشدار می‌دهد که صرفا در صورت انجام گردش به چپ در جلوتر در آن خط عبور قرار گیرد .

فلش های خیابان از علائم راهنمایی رانندگی ای هستند که برای کاهش یا افزایش سرعت و یا تغییر مسیر رانندگان را راهنمایی می‌کنند

 

 

 

خطوط اضطرار

حرکت کردن از روی خطوط هاشور در حاشیه ی راه ها که معمولا در کناره ی شبکه معابر ، آزادراه ها ، بزرگراه ها ، و تونل ها کشیده می‌شوند و مخصوص عبور اضطراری وسایل نقلیه امدادی می‌باشد ، ممنوع است .
خط اضطرار علائم راهنمایی رانندگی، که در حاشیه یراه قرار داشته و هاشور خورده‌اند

 

تابلوها در علائم راهنمایی رانندگی

مفهوم رنگ ها در علائم عبور و مرور

قرمز : منع کننده یا ایست .
سبز : حرکات مجاز راهنمای مسیر در بزرگراه ها و اماکن مذهبی .
آبی : راهنمای خدمات و حرکات مجاز علائم اخباری و راهنمای مسیر در آزاد راه ها .
زرد : هشدار های عمومی و هشدار برای انجام عملیات ساختمانی و یا تعمیر و نگهداری .
نارنجی : راهنما برای مناطق اداری و آموزشی و خدماتی .
قهوه‌ای : راهنما برای مناطق تفریحی و فرهنگی و گردشگری .
سیاه و سفید : علامت دستوری و راهنمای مسیر در سایر راه ها .

مفهوم شکلها در علائم راهنمایی رانندگی عبور و مرور

هشت گوشه : تنها برای تابلوهای ایست (توقف) .تابلو

مستطیل افقی : معمولاً برای تابلوهای راهنما و هشدار برای خطرات ناشی از تعمیر و نگهداری .مستطیل افقی 

مثلث متساوی الاضلاع نشسته روی یک راس : صرفاً برای رعایت حق تقدم .مثلث نشسته روی یک راس

مستطیل قائم : معمولا برای تابلوهای دستوری و خدمات . مستطیل قائم

مستطیل پرچمی : معمولاً برای علائم راهنما .مستطیل پرچمی

لوزی و مربع نشسته روی یک راس : شروع و پایان حق تقدم مسیر .لوزی یا مربع نشسته روی یک راس

پنج گوشه با نقطه راس فوقانی : علائم هشدار برای مدرسه و دبیرستان .پنج گوشه

دایره : علائم دستوری بازدارنده .دایره

مثلث متساوی الاضلاع : نشسته روی قاعده علامت هشدار دهنده برای خطر .مثلث نشسته روی یک راس

انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوهای بازدارنده یا انتظامی :

این تابلوهای بیشتر به شکل دایره با نوار حاشیه ای قرمز رنگ مشخص می گردند و نوعی ممنوعیت را نشان می‌دهند . برخی از تابلوها همچون تابلوی ایست حق تقدم عبور با شما، خیابان اصلی، مسیر کامیون حامل مواد خطرناک، رعایت حق تقدم و … دایره ای شکل نیستند ولی در همین گروه قرار دارند .

تابلوهای هشداردهنده یا اخطاری:

در علائم راهنمایی رانندگی ، این تابلوها بیشتر به شکل مثلث با نوار حاشیه قرمز رنگ و زمینه سفید طراحی می شوند و نوعی خطر را هشدار می‌دهند .

تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری :

تابلوهایی هستند که حاوی توصیه ای عمومی بوده و در رنگ های سفید سبز قهوه‌ای زرد آبی و به شکل مثلث دایره مستطیل مربع و غیره طراحی می گردند . این تابلو ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
الف) آگاهی دهنده دستوری : تابعیت از این نوع تابلوها الزامی و در صورت عدم توجه رانندگان مرتکب خلاف و نقض قانون می‌گردند .
آگاهی دهنده غیر دستوری : این تابلوها رانندگان را برای دسترسی به مسیر مورد نیاز و سایر نیازهای ترافیکی راهنمایی می‌نمایند .

خود را در شناخت تابلوها محک بزنید !

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 4]

19 نظر

مصطفی روشن
۱۴۰۲-۰۸-۲۸

سلام مبلغ ثبت نام گواهی نامه بی سوادی چقده میشه ؟میشه چند مرحله پول پر داخت کردش؟ من رانندگی بلدم نیاز به اموزش ندارم چیکار کنم؟ ممنونم

محمد
۱۴۰۲-۰۶-۲۷

سلام من باسوادی ثبت‌نام کردم سوادم کم است چکار کنم

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۶-۲۷

    سلام وقت بخیر شما می تونید تا ده مرتبه آزمون کتبی شرکت کنید اگر قبول نشدید به مسئول آموزشگاه بگید براتون شرایطی محیا کنن بیسوادی شرکت کنید

Sgbxgh
۱۴۰۲-۰۶-۰۲

سلام من هم بی سوادی ثبت نام کردم کمکم کنید

علی محسنی تختی
۱۴۰۲-۰۵-۲۱

سلام ،بیشترین‌سوال‌ها۱،سرعت‌,۲, تابلوها،سبقت‌ازچندمترتونل‌وچندمتربعدازان‌ازاداست،۳،،ازچندمترمانده‌به‌پیچ‌سبقت‌ازاداست‌،،،،۴،،ترافیک،،،خط‌کشی‌چندنمونه‌است‌نام‌ببرید

ناشناس
۱۴۰۲-۰۵-۱۸

سلام ببخشید من باسوادی نوشتم نمیتونم بخونم می‌خوام بیسواد کنم

ناشناس
۱۴۰۲-۰۵-۱۸

ببلل

محمدرضا
۱۴۰۲-۰۵-۱۸

سلام ببخشید من باسوادی نوشتم نمیتونم بخونم می‌خوام بیسواد کنم

محمدرضا
۱۴۰۲-۰۵-۱۸

سلام ببخشید من سواد کمه باسوادی نوشتم نمیتونم بخونم می‌خوام بیسواد کنم

جعفر رضایی
۱۴۰۲-۰۴-۲۲

سلام من هم بی سواد ثبت نام کردم ممنون میشم راهنماییم کنی بیشتر چه سوالاتی میاد

محسن مرادی
۱۴۰۲-۰۴-۰۵

سلام فردا امتحان آیین نامه‌ی بیسوادی دارم چه کار کنم

صیادی
۱۴۰۲-۰۳-۲۳

سلام من برای گواهی نامه بیسوادی ثبت نام کردم امتحانم نزدیکه لطفا بگین چه سوالاتی بیشتر میارن

زهرا
۱۴۰۲-۰۳-۱۹

واسه گواهینامه بیسوادی ثبت نام کردم لطفا کمکم کنید بیشتر چه سوالی میپرسن

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۳-۱۹

    دوست عزیز شما باید به تابلو ها و رنگ ها و حق تقدم تسلط کامل داشته باشید.

بتول خلج
۱۴۰۲-۰۳-۱۰

سلام راهنمای وهاتون خیلی عالیه آن شاءالله بتونم قبول باشم

ناشناس
۱۴۰۲-۰۱-۲۹

سلام من بی سوادی ثبت نام کردم کمکم کنید…!❤🌺

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۲-۰۱-۲۹

    سلام دوست عزیز. شما باید به تابلوها و دسته بندی رنگ ها تسلط داشته باشی

ناشناس
۱۴۰۱-۱۱-۲۶

من بیسوادی سبت نام کردم واسی گواهی نامه کمکم کنین با تشکر

    جان نثاری مهدیه
    ۱۴۰۱-۱۱-۲۶

    شما بايد براي آزمون به صورت حضوري به شهرك آزمايش مراجعه كنيد. حتما قبل آزمون با آموزشگاه هماهنگ كنيد

Leave a comment