آموزش رانندگی عملی

Driving

برای تعلیم رانندگی میتوانید به مراکز تخصصی  مراجعه نمائید .

تلفن : 77400044

تعویض دنده 

برای تعویض دنده کلاج تا ته گرفته می‌‌شود و سپس جاگذاری دنده انجام می‌شود.
نحوه جاگذاری دنده‌
دنده یک ← به سمت چپ بالا
دنده دو ← از یک مستقیم پایین
دنده سه ← از دو خلاص و مستقیم بالا
دنده چهار ← از سه مستقیم پایین
دنده پنج ← از چهار خلاص و راست بالا
دنده عقب ← سمت راست محوطه خلاص انتهای فنر پایین
دنده کشی از یک به دو
دنده یک دنده ایستت قدرتی و تنها برای حرکت دادن خودرو از حالت ایست می‌باشد. براین اساس پس از اینکه گاز دنده ۱ پر شد اگر در راه کفی حرکت انجام می‌شود و دورسنج دور موتور را از ۲ تا ۲٫۵ نشان داد ابتدا گاز خودرو را قطع کرده ،  کلاج را تا انتها گرفته و دسته دنده را از ۱ به دنده ۲ انتقال می‌دهیم . در سر بالایی‌ها پس از اینکه دورسنج دور موتور را ار عدد ۲٫۵ تا ۳ نشان داد دنده را را از ۱ به ۲ انتقال می‌دهیم.
پس از به انتها بردن کلاج برای تعویض دنده از یک به دو چون خودرو حرکت  دارد بنابراین دیگر نیازی به نگهداشتن کلاج در نقطه حرکت نیست و بایستی آن را رها کرد.
معکوس از دنده دو به دنده یک
هر گاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت (محوطه ایست) برسد در این صورت دنده از دو به دنده یک انتقال داده می‌شود، بنابراین گاز خودرو قطع می‌شود و در همین لحظه  کلاج تا ته گرفته می‌شود و دنده دو را به دنده یک انتقال می‌دهیم.
تقویت تمرکز گرفتن با دست چپ بر روی فرمان :
پیش از اینکه دنده‌کشی دو به سه و معکوس آن را بیاموزیم ضروری است به مدت نیم ساعت تمرین رانندگی با دست چپ انجام گردد.
روش انجام
دست راست را روی دسته دنده به صورت ثابت باشد و دسته دنده گرفته شود و دست چپ به تنهایی کار کنترل فرمان را انجام دهد.
این روش کار آموزشی است برای دست راست که جای دنده‌ها را یاد می‌گیرد و دست چپ یا گرفته می‌گیرد که چگونه فرمان را بدون حضور دست راست کنترل کند.
دنده‌کشی از دنده دو به دنده سه
چنانچه  فضای جلوی خودرو باز باشد و در ۵۰۰ متر جلوی خودرو هیچ محوطه خطر و مانع ساکنی باشد می‌توان گاز دنده دو را پر کرده و دورسنج در کفی از ۲ تا ۲٫۵ را نشان دهد و  در سربالایی‌ها از ۲٫۵ تا ۳ برسد و گاز را قطع و کلاج تا ته گرفته و دنده سه جاگذاری شود.
معکوس از دنده ۳ به ۲
هرگاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۳۰ کیلو متر در ساعت کاهش پیدا کرد بایستی دنده را از ۳ به ۲ انتقال داد. که برابر روش گاز خودرو قطع می‌شود و کلاج تا ته گرفته می‌شود و دنده ۳به ۲ انتقال داده می‌شود.
دنده‌کشی از ۳ به ۴
جنانچه جلوی خودرو به اندازه ۱۰۰۰ متر هیچ گونه محوطه خطر و مانع ثابتی نباشد و تابلوی محدودیت سرعت نیز نباشدف گاز دنده سه را پر کرده و دورسنج دور موتور را از ۲٫۵ تا ۳ نشان دهد همزمان گاز را قطع کرده و کلاج را تا ته گرفته شده و دنده چهار جاگذاری می‌شود.
معکوس از دنده چهار به دنده سه
هر گاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۶۰ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد، بایستی همزمان گاز قطع و کلاج تا ته گرفته شود و دنده چهار به دنده سه انتقال یابد.
در خیابان‌های فرعی شهر که برابر با ماده ۱۲۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت است بهتر ین دنده حرکت با دنده سه است.
دنده سنگین
به دنده‌های یک به دو خودروهای سواری به دلیل اینکه از نیروی بسیار بالایی برخوردار هستند ، دنده‌های قدرتی و یا سنگین گفته می‌شود. که در جاهایی برای به حرکت در آوردن خودرو به کار می‌رود که قدرت زیادی نیاز باشد مانند شروع حرکت و سربالایی‌ها و همچنین در سرازیری‌ها برای کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر سرعت  خودرو دنده سنگین به کار می‌رود.
دنده سبک
در خودروهای سواری به دنده‌های سه ، چهار و پنج به دلیل اینکه از سرعت بالایی برخوردار هستند دنده‌های سرعتی و یا دنده‌های سبک گفته می‌شود.
شناسائی نقاط کور  اتومبیل
شناسایی نقاط کور چهار سمت خودرو
پیاده شدن و ایستادن در نقطه کور شامل:
۱- جلوی خودرو: راننده در پشت فرمان است آن اندازه فاصله فردی که جلوی خودرو است و از روی درب موتور تا کفش‌هایش دیده می‌شود در دید راننده می‌باشد و آن اندازه‌ای که از سپر جلوی خودرو تا کفش‌های پای فرد ایستاده است دیده نمی‌شود. نقطه کور دید راننده می‌باشد که قابل اندازه‌گیری است.
نقاط کور خودرو شامل جلوی خودرو و پشت خودرو و آینه بغل سمت راست و چپ خودرو می‌باشد.
۲- شناسایی نقطه کور پشت خودرو ، راننده در پشت فرمان خودرو است و به حالت رانندگی بصورت دنده عقب می نشیند( با دست راست پشت صندلی شاگرد را می‌گیرد و دست چپ  ساعت ۱۲ فرمان را گرفته و رو به پشت خودرو می‌چرخد.)  و کمی از در صندوق خودرو فاصله می‌گیرد تا جایی که کفش او در دید راننده قرار گیرد. اندازه فاصله سپر عقب خودرو تا مکان ایست وی اندازه‌گیری می‌شود که نقطه کور پشت سر خودرو می‌باشد و قابل دیدن از سر راننده نمی‌باشد.
شناسایی نقاط کور  آینه‌های بغل چپ و راست
باید توچه داشت که زاویه  دید راننده از آینه بغل در هر سمت حدود ۴۵ درجه می‌باشد و فضای کناری خودرو را نشان می‌دهد و ۴۵ درجه از خط دید کناری راننده می‌باشد، که فقط با گرداندن سر به سمت مورد نظر می‌توان نقاط  کور را پوشش داد که در زمان گردش‌ها و تغییر جهت‌ها برای اطمینان از نبود خطر ضروری می‌باشد.
نقطه کور آینه ها
برای شناسایی نقاط کور کناری چپ و راست خودرو
کافیست کسی با فاصله یک تا دو متری از کنار ستون‌های چپ و راست خودرو بایستد در این صورت وجود او از آینه‌های بغل دیده نمی‌شود. و فقط با گرداندن سر به سمت‌های چپ و راست می‌توان نقاط کور کنار خودرو را پوشش داد.
کارهای پیش از حرکت در آزموزش رانندگی عملی
(ص) صندلی را تنظیم کنیم
صندلی از سه بخش قابل تنظیم می‌باشد: ۱- کفی صندلی ۲- پشتی صندلی ۳- سری صندلی
۱- برای تنظیم کفی صندلی با دست راست بالای فرمان را گرفته وبا دست چپ ضامن کفی صندلی کشیده می‌شود.
۲- پشتی صندلی به وسیله اهرم با دست چپ بالا می‌آید و اندازه بهترین پشتی صندلی کمی بیش از ۹۰ درجه است.
۳- پشت سری صندلی بایستی مرکز آن روبروی گوش‌های راننده باشد که برای جلوگیری از صدمه به گردن هنگام بروز تصادفات از پشت طراحی شده است.
(ک) کمربند ایمنی را می بندیم
با دست راست سگک و قلاب کمربند را گرفته و میکشیم تا تسمه آن هم کشیده شود. دست چپ از داخل تسمه کمربند رد شده تا کمربند از بالای شانه چپ رد شود، سپس آن را درون قفل قرار داده و با فشار لازم قفل کی کنیم.
برای باز کردن کمربند نیز با دست راست ضامن قرمز رنگ قفل کمربند را فشار می‌دهیم تا قلاب آزاد شود و قلاب را به سمت چپ هدایت می‌کنیم تا کمربند جمع شود.
( آ ) آینه‌ها را تنظیم می‌کنیم
آینه‌ها چشمان اضافی راننده می‌باشد.
۱- آینه وسط: برای تنظیم سر راننده روبه جلو و استایل بدن ثابت است و با گوشه چشم به آینه وسط نگاه کرده و شصت دست راست گوشه سمت راست و زیر آینه قرار می‌گیرد و دو یا سه انگشت روی سمت راست آینه خوابانده می‌شود و به گونه‌ایی تنظیم می‌شود که قالب دور آینه با قالب نوار دور شیشه بزرگ عقب با هم یکی شود.
۲- تنظیم آینه بغل، به گونه‌ای است که بایستی بخش دستگیره در عقب خودرو و یا ۱۰% آینه بدنه و رنگ خودرو را به ما نشان دهد.
( د ) دنده را خلاص کنید
کلاج با پای چپ تا آخر فشار داده می‌شود و دسته دنده در وسط قرار داده می‌شود.
برای اطمینان از خلاص بودن آن دسته دنده را به سمت ،در سمت راست فشار می‌دهیم در آخر سمت راست یک فنر دسته دنده را بر می‌گرداند.
حرف ( ر )
این حرف دو کاربرد دارد  ۱- روشن می‌کنیم  ۲- راهنما می‌زنیم
سوییچ چهار مرحله داردکه به همه آن‌ها روشن کردن گفته می‌شود.
۱-قفل فرمان:   که با علامت Lock روی سوییچ نشان داده شده و برای باز کردن آن کمی فرمان را با دست چپ به سمت خلاصی فرمان می چرخانیم و در وسط خلاصی نگه می داریم و با دست راست کلید را به سمت راست کمی میچرخانیم، تا قفل فرمان باز شود.
۲-برق اولیه: که با علامت ACC روی سوییچ نشان داده شده و با چرخاندن کلید روی ACC بدون روشن کردن خودرو می‌توان از نیرو باطری برای روشن کردن دستگاه‌هایی مانند رادیو و … استفاده کرد.
۳-برق ثانویه: که با علامت ON روی سوییچ نشان داده شده و با چرخاندن کلید در این حالت برق به پشت آمپر آمده و نشانه‌های قرمز رنگ باطری و روغن پشت آمپر روشن می‌شود و موتور خودرو آماده روشن شدن است و پس از روشن شدن موتور در مرحله چهارم بایستی چراغ‌های یاد شده خاموش شود.
۴-استارت زدن: که با علامت Start روی سوییچ نشان داده شده و در این بخش یک حالت فنری قرار دارد و پس از چرخاندن کلید به سمت راست و شروع Start همزمان کمی گاز داده می‌شود ، که پس از روشن شدن موتور بایستی کلید رها گردد.
برای روشن کردن موتور خودرو در زمستان بهتر است کلاج را تا ته فشار دهیم.
ر :  راهنما به سمت حرکت مورد نظر زده می‌شود.
پس از انجام عملکرد ۵ که روشن کردن موتور و راهنما زدن است پیش از اینکه  عملکرد ۶ صکادرات انجام گردد بایستی ترمز چک شود.
چک ترمز:
ترمز پایی را سه بار فشار دهید تا ترمز چک شود.
چک ترمز
چک ترمز
در واقع حرف « ر» دو بعلاوه ۱ می‌باشد.
حرف ( آ )
آماده کردن دنده خودرو برای حرکت آینه‌ها را نگاه می‌کنیم و نقاط کور آن را با چرخاندن سر پوشش می‌دهیم.
پس از روشن کردن موتور نوبت (آ) دوم صکادرات است که این (آ) دو کاره می‌باشد.
در این حالت با آماده کردن دنده و جاگذاری دنده برای حرکت آینه‌هایی را که تنظیم شده است نگاه می‌گردد و بایستی برای پوشش دادن نقاط کور آینه سر به سمت حرکت بر گرانده می‌شود.
( ت ) : ترمز دستی را پایین می‌کشیم
آخرین عملکرد ترمز پایی گرفته می‌شود و سپس ترمز دستی خوابانده می‌شود، که با این کار چراغ ترمز دستی نیز که با نشانه (P ) می‌باشد در پشت آمپر خاموش می‌گردد و خودرو در آستانه انجام قانون حرکت می‌باشد.
عملکرد صکادرات قانون پیش از حرکت است که کلیه مراحل آن بایستی انجام گردد.
عملکرد پدال ها
پدال گاز
بهتر است پاشنه پای راست در کف  خودرو و روبروی پدال ترمز باشد چوی برای گاز دادن به نیروی زیادی نیاز نیست و در صورت کوچک پا بودن بهتر است پاشنه پای راست بین پدال‌های گاز و ترمز قرار گیرد.
زمانی که قصد نداریم دنده را جا گذاری کنیم نبایستی دور موتور از ۲ بالاتر برود ولی برای تعویض دنده بلا بایستی گاز داده شود تا دور موتور از ۲ رد شود تا دنده تعویض گردد.
 گوش‌های راننده بایستی با صدای موتور آشنا گردد و از روی صدای موتور به اندازه لازم گاز دادن پی‌ببرد.
دور موتور: در زمان گاز دادن موتور هر عددی را که روی درجه دور موتور دیده می‌شود ضربدر عدد ۱۰۰۰ تعداد دور میل‌ لنگ در دقیقه موتور بدست می‌آید.
پدال ترمز
انواع استفاده از ترمز: ۱- ترمز تند ( شدید )، ۲- ترمز آهسته و ۳- نیش ترمز
۱- ترمز تند ( شدید) : ترمزی است بسیار خطرناک و باعث تصادف از پشت سر فقط برای زمانی است که جان انسانی در میان باشد می‌توان از ترمز تند استفاده کرد. همواره بایستی میدان دید راننده وسعت کافی داشته باشد و سرعت مطمئن تا ناچار به استفاده از این نوع ترمز نگردد.
۲- ترمز آهسته : بهترین نوع ترمز گرفتن ترمز آهسته می‌باشد که با وسعت بخشیدن به میدان دید همواره راننده می‌تواند از این نوع ترمز استفاده نماید و با رعایت سرعت مطمئن ناچار نشود که به صورت ناگهانی اقدام به ترمز نماید.
 ترمز گرفتن به موقع و صحیح :
کسانی که در هنگام ترمز گرفتن دچار دلهره شده و به جای ترمز ، پدال گاز را فشار می‌دهند. دو اشکال ریشه‌ایی در عملکرد خود دارند.
۱-جدا کردن پاشنه پا از کف خودرو ، راننده‌ای که هنگام رانندگی  پاشنه پا را از کف خودرو جدا می‌کند تا ترمز بگیرد ، جای ترمز را گم کرده و به اشتباه پدال گاز را فشار می‌دهد، در حالی که پاشنه پای راست بایستی چسبیده به کف خودرو باشد و مانند پایه عمل کرده و پدال گاز و یا ترمز فشار داده شود.
۲-دیر اقدام به ترمز گرفتن ، رانندگانی که برای رفع خطر از دور واکنش نشان نمی‌دهند، زمان را از دست داده و در آخرین لحظه هنگامی که تصادف و برخورد در حال انجام است واکنش نشان می‌دهند که خیلی دیر شده است و دلهره تمام وجود آنها را در بر می‌گیرد و به جای ترمز پدال گاز را فشار می‌دهند.
۳- نیش ترمز : نیش ترمز برای کاهش سرعت انجام می‌گردد و برای زمانی است که قصد ایست کامل  نمی‌باشد و برای گذر از چراغ زرد چشمک زن و یا رد کردن دست اندازها می‌باشد.
چگونگی و زمان استفادهاز ترمز 
برای پی بردن به زمان درست استفاده از ترمز دو نکته مهم قابل توجه و بررسی می‌باشد.
۱-مهمترین وظایف یک راننده هنگام رانندگی
۲-شناخت محوطه‌های خطر در هنگام رانندگی
قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به رانندگان کمک می‌کند که به راحتی و کمترین زحمت بتوانند به وظایف خود عمل کرده و از خطرات در امان باشند.
هماهنگی بین پدال کلاج و پدال ترمز :
در همه ترمزهایی که در سرعت‌های زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت انجام می‌گردد. ابتدا بایستی پدال کلاج گرفته شود سپس اقدام به ترمز گرفتن شود، تا موتور خودرو خاموش نگردد. و در ترمزهای بالای سرعت‌های ۱۰ کیلومتر در ساعت نخست ترمز به تنهایی گرفته می‌شود تا سرعت به زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت برسد سپس برای جلوگیری از خاموش شدن موتور خودرو اقدام به گرفتن  کلاج می‌شود .
هماهنگی بین پدال کلاج و پدال ترمز در نیش ترمز گرفتن:
در سرعت‌های بالای ۱۰ کیلومتر نیازی به گرفتن پدال کلاج پس از نیش ترمز نیست و گرفتن پدال کلاج برای زمانی است که سرعت خودرو به مرز ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا می‌کند . به  طور معمول هنگامی که خودرو در دنده یک می‌باشد و در حال حرکت  است برای ترمز گرفتن بایستی اول کلاج گرفته شود سپس اقدام به ترمز گرفتن شود.
وصل و برقراری ارتباط موتور با چرخ‌ها توسط پدال‌ ها
زمانی که به پدال گاز فشار داده می‌شود نیروی موتور با توجه به دورسنج موتور افزایش می‌یابد که اگر خودرو درون دنده باشد و کلاج به یکباره و ناگهانی بالا آورده شود باعث ایجاد شوک به چرخ‌های خودرو شده و خودرو به جلو پرت می‌شود، که بنابراین پس از گاز دادن به خودرو بایستی کلاج به آرامی بالا آورده شود تا اانتقال نیروی موتور به چرخ‌ها نیز به نرمی و آرامی انجام گردد.
گردش ها در رانندگی
چگونگی انجام گردش به راست بدون برخورد با جدول کنار خیابان
برای جلوگیری از افتادن چرخ خودرو در جوی یا برخورد با جدول کنار خیابان  در گردش به راست هنگام ورود به کوچه‌های کم عرض ابتدا دو متر مانده ورودی کوچه فرمان خودرو نیم دور به چپ چرخانده و پس از اینکه آینه سمت راست و داشبورد خودرو از جدول داخل کوچه رد شد تمام فرمان به سمت راست پیچیده شده و خودرو وارد کوچه می‌گردد.
حرکت کردن در میدان
چنانچه میدان‌ها سکو‌دار باشد باید از سمت راست وارد میدان شد و بهتر است پیش از ورود به میدان سرعت را کم کرده و با دنده دو وارد میدان شد و برای خروج از  میدان نیز باید پیش از رسیدن به خروجی مورد نظر با روشن کردن راهنمای سمت راست اقدام کرد.
علامت دادن در هنگام لزوم
بهترین راه علامت دادن در هنگام لزوم استفاده به موقع از راهنما و بوق است و برای برقرار کردن ارتباط با دیگر رانندگان بهترین ابزار راهنما است که بایستی ضمن راهنما زدن با نگاه کردن به آینه و پوشش دادن به نقاط کور آینه مطمئن شد که خطری وجود ندارد ، سپس اقدام به جابه‌جایی کرد.
راهنما مجوز نیست و تنها یک نوع علامت و گفتگو با رانندگان دیگر است.
بنابراین بایستی با نگاه به آینه‌ها و پوشش نقاط کور و نبودن خطر به جابه‌جایی اقدام کرد.
علامت دادن با دست چپ
چنانچه راهنمای خودرو ایراد داشته باشد می‌توان به وسیله علامت دادن دست چپ اقدام به جابه‌جایی کرد ، که به روش‌های زیر قابل انجام است
۱-هنگام قصد جابه‌جایی به لاین چپ می‌توان دست چپ را از درون خودرو بیرون آورده و به سمت لاین چپ به صورت صاف نگهداشته شود.
۲-هنگامی قصد جابه‌جایی به لاین سمت راست می‌توان دست چپ را به طرف بالا به صورت صاف نگه‌ داشت.
۳-چنانچه چراغ خطر عقب خودرو کار نمی‌کند و راننده قصد ترمز  گرفتن را دارد می‌تواند دست چپ را از درون خودرو بیرون آورده و به سمت بالا و پایین به آرامی حرکت دهد ، هنگامی رانندگی در شب به علت دید کم علامت دادن بدین روش بسیار خطرناک می‌باشد.
آموزش دور زدن دو فرمانه و یک فرمانه
دور زدن با یک فرمان
دور زدن یک فرمان در خیابان‌هایی که عرض آنها زیاد است با رعایت حق تقدم وسایل نقلیه‌ای که مستقیم در حال عبور هستند انجام می‌گردد.
خیابان‌هایی که یکطرفه نیستند و در وسط خیابان خط ممتد (دیوار قانونی) وجود ندارد و عرض آن بالای ۱۲ متر باشد با رعایت حق تقدم می‌توان اقدام به دور زدن یک فرمان کرد.
روش انجام دور یک فرمان
پس از روشن کردن راهنمای سمت راست خودرودر منتهی الیه سمت راست با رعایت احتیاط و نگاه به آینه‌ها و پوشش نقاط کور آینه سمت راست می‌ایستد سپس با روشن کردن راهنمای سمت چپ و نگاه کردن به آینه بغل و برگرداندن سر به سمت چپ برای پوشش نقاط کور آینه به صورت لاک‌پشتی حرکت و در ۳۰ درجه ایست خروج از پارک انجام و با پوشش کامل دید سمت چپ حرکت در روبه‌روی خط مقطع ایست برای رعایت حق تقدم وسایل نقلیه‌ای که از سمت روبه‌رو عبور می‌کنند انجام و با اطمینان از نبود خطر دور زده می‌شود.
چکیده آموزش دور زدن با یک فرمان
۱-ابتدا راهنمای سمت راست روشن کرده پس از نگاه کردن به آینه و نقاط کور آینه سمت راست آرام در منتهی الیه سمت راست خیابان به صورت پارک کنار جدول ایست انجام می‌گردد.
۲-راهنمای سمت چپ را روشن کرده و با نگاه به آینه ونقاط کور سمت چپ با برگرداندن سر و اطمینان از نبود خطر ایست ۳۰ درجه ( ایست خروج از پارک ) انجام می‌گردد.
۳-پس از اطمینان از نبود خطر با نگاه به آینه و پوشش کامل نقاط کور سمت چپ در وسط خیابان روبه‌روخط مقطع ایست انجام می‌گردد و پس از نگاه کردن به دو سمت خیابان اماده حرکت می‌شویم.
۴-پس از اطمینان از نبود خطر از وسایل نقلیه عبور دور زده می‌شود.
۵-‌ پس از دور زدن فرمان خودرو صاف حرکت عادی انجام می‌گردد.
دور زدن با دو فرمان
گاهی لازم است در خیابان‌هایی که عرض آنها کمتر از ۱۲ متر می‌باشد و دوطرفه هستند اقدام به دور زدن کرد. بایستی خط وسط خیابان مقطع (بریده بریده) باشد و دارای خط ممتد (دیوار قانونی) نباشد ، محل دور زدن در حریم تقاطع‌ها هم نباشد. (۱۵ متر مانده و پس از تقاطع).
اهمیت حرکت لاک‌پشتی در دور زدن دو فرمان
راننده‌ای که می‌خواهد در خیابان کم عرض دور بزند بایستی از کنترل کلاج بالایی برخودار باشد، تا بتواند خودرو را به صورت سانتی‌متری حرکت دهد و این کار تنها با مهارت داشتن در انجام حرکت لاک‌پشتی امکان‌پذیر خواهد بود که با رعایت احتیاط کامل و انجام دقیق آیین نامه راهنمایی و رانندگی انجام می‌گردد.
چگونگی انجام دور زدن با دوفرمان
۱-ابتدا راهنمای سمت راست زده می‌شود ضمن کم کردن سرعت خودرو به آینه وسط و سمت راست نگاه کرده با پوشش دادن به نقاط کورآینه سر به سمت راست برگردانده می‌شود با اطمینان از نبود خطر با احتیاط کامل در منتهی الیه سمت راست ایست می‌کنیم (پارک ۳۰ سانت).
۲-راهنمای سمت چپ زده می‌شود به آینه سمت چپ نگاه کرده پس از اطمینان از نبود خطر خودرو را حرکت داده و در ۳۰ درجه ایست می‌کنیم.
۳-سپس سر راننده کاملا به سمت چپ برگردانده شده تا نقاط کور آینه پوشش داده شود، در صورتی که از روبه‌رو خطری وجود نداشته باشد همه فرمان به سمت چپ چرخانده شده و رو به عرض چپ خیابان به سمت جدول حرکت انجام می‌گردد.
۴-در ادامه حرکت به سمت چپ زمانی که جدول روبه‌رو از دید راننده از روی درب موتور دیده نشد ضمن حرکت به صورت لاک‌پشتی هر اندازه که می‌شود فرمان به سمت رات چرخانده می‌شود تا چرخ‌های خودرو صاف گردیده و تا جایی جلو میرود که از زیر قاب آینه بغل نزدیک به جدول بتواند پلیین جدول کنار چرخ جلو را ببیند و ایست می‌کند.
۵-راهنمای سمت راست زده می‌شود و پس از اطمینان از نبود خطر در پشت خودرو با نگاه کردن به عقب به صورت لاک‌پشتی رو به عقب حرکت کرده و تا  جایی رو به عقب می‌رود که بتواند از روی درب موتور جلو پایین جدول را ببیند ، یا دستگیره ثابت در عقب سمت راننده از آینه به محل برخورد آسفالت و جدول عقب دیده شود با حرکت لاک‌پشتی و صاف کردن فرمان ایست می‌کند.
۶-راهنمای سمت چپ روشن ضمن حرکت لاک‌پشتی به جلو دور زدن کامل می‌گردد.
چکیده آموزش دور زدن با دو فرمان
۱-راهنمای سمت راست روشن می‌گردد. و با رعایت موارد پارک کنار جدول در منتهی الیه سمت راست ایست انجام می‌گردد.
۲-راهنمای سمت چپ روشن می‌گردد با دنده یک ضمن حرکت لاک‌پشتی (سانتی‌متری) ایست ۳۰ درجه یا ایست خروج از پارک انجام می‌گردد.
۳-ضمن نگاه کردن به آینه سمت چپ و پوشش نقاط کور آن با برگرداندن سر به سمت چپ و با رعایت احتیاط کامل به سمت وسط خیابان حرکت کرده در صورت وجود خطر برای کنترل ترافیک روبه‌رو توقف می‌گردد.
۴-در ادامه حرکت به صورت لاک‌پشتی با نگاه به درب موتور زمانی که جدول جلو از دید راننده دیده نشد تمام فرمان به راست چرخانده شده و هر زمان از زیر قاب آینه‌های بغل جدول کناره روبه‌رو دیده شد ایست می‌گردد.
۵-راهنمای سمت راست روشن با حرکت لاک‌پشتی به عقب بقیه فرمان را تمام به راست گردانده و با نگاه به جلو بالای جدول دیده شد تمام فرمان به چپ چرخانده می‌شود و ضمن حرکت لاک‌پشتی به عقب رفته تا زیرجدول نیز از بالای درب موتور دیده شود ایست می‌گردد.
۶-راهنمای سمت چپ زده می‌شود و با دنده یک به صورت لاک‌پشتی ضمن حرکت بقیه فرمان به چپ چرخانده شده پس از دور زدن زمانی که خودرو و فرمان در خیابان صاف شد، حرکت از لاک‌پشتی به صورت عادی انجام می‌گردد.
آموزش حرکت لاک پشتی ( سانتی‌متری )
حرکت لاک پشتی – ( کنترل کلاج ) : حرکت دادن خودرو به صورت سانتی متری که به دقت و کنترل زیادی نیاز دارد حرکت لاک پشتی گفته می‌شود و در دنده‌های یک و دنده عقب انجام شدنی است.

اوج کنترل کلاج خودرو زمانی است که شناخت خوبی از کلاج و نقاط آن داشته باشیم.

چگونگی انجام حرکت لاک‌پشتی ( سانتی‌متری ):
۱-هدف از حرکت لاک‌پشتی به کنترل در آوردن سرعت حرکت خودرو در آغاز حرکت روبه جلو و یا عقب می‌باشد.
۲-برای انجام کلاج تا نقطه صفر ( پایین‌ترین نقطه ) گرفته شده و دنده خودرو به یک جاگذاری می‌گردد.
۳-کمی گاز به صورت ثابت داده می‌شود.
۴-پدال کلاج از نقطه صفر آرام آرام تا نقطه یک حرکت بالا آورده می‌شود. به گونه‌ای که سرعت حرکت خودرو با سرعت لاک‌پشتی با هم یکی شود و به صورت سانتی‌متر حرکت انجام گردد
۵-هر زمانی که حس شد سرعت خودرو از سرعت لاک‌پشت بیشتر شده بدون اینکه گاز قطع گردد گلاج دوباره به نقطه صفر پایین برده می‌شود. پایین بردن کلاج در این حالت خودرو را به وضعیت ایست می‌برد.
۶-این شیوه حرکت کردن که با کنترل شدید کلاج همراه است و همواره کلاج در نقطه‌های صفر و یک جابه‌جا می‌شود. باعث حرکت لاک‌پشتی یا سانتی‌متری می‌گردد، زیرا سرعت خودرو از سرعت لاک‌پشتی بیشتر نمی‌شود.
۷-حرکت لاک‌پشتی بیانگر اوج کنترل کلاج است و در این نوع حرکت با نقطه ۲ و ۳ کلاج هیچ ارتباطی وجود ندارد.
حرکت لاک‌پشتی در سرازیری
در این نوع حرکت کلاج تا نقطه صفر پایین برده می‌شود و کنترل کننده سرعت خودرو ترمز می‌باشد.
حرکت لاک‌پشتی در دنده عقب
برای حرکت لاک‌پشتی در دنده عقب بایستی گاز ثابت باشد و کلاج میان نقطه صفر و یک حرکت جابه‌جا شود، همانند همان حالت روبه جلو می‌باشد و کنترل خودرو بلا کلاج است.
توازن گاز و کلاج در حرکت لاک پشتی
هنگام حرکت لاک‌پشتی چهار نکته کلیدی سبب عدم توازن در گاز و کلاج می‌گردد.
این چهار نکته عبارتند از :
۱-حرکت نداشتن خودرو
۲-لرزش خودرو
۳-شتاب ناگهانی خودرو
۴-حرکت لاک‌پشتی در سراز
حرکت نداشتن خودرو : (نکته کلیدی اول )
هنگامی که کلاج خودروتا انتها گرفته شده و دسته دنده درون دنده یک قرار دارد و کمی گاز هم داده می‌شود ، ولی خودرو حرکتی ندارد، به این دلیل  است که کلاج خودرو هنوز به نقطه یک حرکت ترسیده است. بدون قطع گاز بالا آوردن میلی‌متری کلاج حرکت انجام می‌شود.
لرزش خودرو : ( نکته  کلیدی دوم )
هنگامی انجام حرکت لاک‌پشتی خودرو ناگهان با لرزش روبرو می‌شود، که در صورت ادامه خودرو خاموش می‌شود. این لرزش نشان دهنده نبود حضور گاز می‌باشد ف به عبارت ساده‌تر هنگام انجام حرکت لاک‌پشتی لرزش یعنی اینکه گاز و کلاج باهم هماهنگ نیستند .
شتاب ناگهانی خودرو : ( نکته کلیدی سوم )
هنگام انجام حرکت لاک‌پشتی خودرو آرام آرام یا به صورت ناگهانی سرعتش از حالت سانتی‌متری و لاک‌پشتی بیشتر شده و شتاب می‌گیرد، این حالت نشان دهنده بالاتر بودن کلاج از نقطه یک حرکت می‌باشد ف که بدون قطع کردن گاز کلاج به صورت میلی‌متری کمی به پایین برده می‌شود.
حرکت لاک‌پشتی در سرازیری : ( نکته کلیدی چهارم )
برای حرکت در سرازیری‌ها به صورت لاک‌پشتی بایستی ابتدا کلاج تا انتها گرفته شود و دسته دنده درون دنده یک و یا عقب ( برابرنیاز ) دنده گذاری می‌شودف در این حالت کلاج که در نقطه صفر پایین نگه داشته شده تنها به وسیله ترمز کار کنترل و هدایت خودرو به صورت حرکت سانتی‌متری انجام می‌گردد.
برای حرکت دادن خودرو ابتدا حرکت لاک‌پشتی و سپس حرکت به صورت خرچنگی انجام می‌گیرد.
موارد کاربرد حرکت لاک‌پشتی
۱-بیرون آمدن از پارک
۲-پارک کردن خودرو  در حیاط خانه یا پارکینگ و بیرون آوردن
۳-دور زدن یک فرمان یا  دور زدن دو فرمان
۴-پارک کردن دوبل و یا هر جایی که نیاز به کنترل حرکت خودرو باشد.

29 نظر

Reza
۱۳۹۸-۰۵-۲۵

سلام
من مشکلی که در رانندگی دارم اینه که یه مواقع شلوغ وقتی میخوام از یه کوچه فرعی وارد خیابان اصلی بشم نمیدونم چطور بپیچم؟؟ گاهی اونقدر صبر میکنم تا خیابون خلوت بشه یا فاصله خودروهای دیگه ازم دور بشه میشه راهنمایی کنید؟؟ ممنون

    mehdi
    ۱۳۹۸-۰۵-۲۵

    سلام باید روی اعتماد به نفس و ابعاد ماشین کار بشه

ناشناس
۱۳۹۷-۰۸-۰۸

سلام من ماشین ندارم تمرین هم نداشتم فردا امتحان شهری دارم برام دعا کنید

esvand
۱۳۹۷-۰۵-۰۱

سلام چطورماشین رو ازسربالایی درب منزل بالا بیارم چون من بانیم کلاچ گاززیادمیدم سریع به در ودیواربرخوردمیکنم

ناشناس
۱۳۹۷-۰۵-۰۱

سلام ممنون از آموزش خوبتون مشکل من درسربالاییکه که گاز نمی خوره و ماشین عقب میادمخصوصا سربالایی با پیچ تند

رضا
۱۳۹۷-۰۴-۲۴

سلام.
اگه از اصلی، تا نصفه وارد یه فرعی(کوچه باریک) شدیم و از فرعی هم یه ماشین بیاد، ماشینی که از اصلی اومده باید دنده عقب بگیره تا ماشین فرعی بره یا برعکس؟!
ممنون.

منظر
۱۳۹۷-۰۱-۲۷

سلام …بسیار مطالب ارزشمند و کاملی هست و من خیلی استفاده کردم .. از مدیر و دست اندر کاران سایت کملل تشکر را دارم….فقط چرا آموزش پارک دوبل ونگذاشتین ؟؟؟؟

ناشناس
۱۳۹۷-۰۱-۱۵

سلام.برای چهارمین باره که امتحان شهری رد شدم.برام دعا کنید.خیلی دلم میخواد گواهینامه بگیرم.

خراطین
۱۳۹۷-۰۱-۰۲

واقعا خوب بود ،، من برم بقیه ببینم

سایت جالبی دارید واقعا لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ،، ممنون

زهرا
۱۳۹۶-۱۲-۱۹

سلام میشه در باره پارک ساده کنار جدول هم توضیح بدید ک فرمون رو چطور بچرخونم چون یا موقع پارک خیلی کج میشه یا فاصله ام زیاد میشه

مريم
۱۳۹۶-۱۱-۰۳

سلام من دور دو فرمان مشكل دارم چكاركنم

    سعید
    ۱۳۹۶-۱۱-۰۴

    سلام
    هیچی دور یه فرمون بزن

مریم بهرامی
۱۳۹۶-۰۴-۱۹

تشکر به خاطر سایت خوبتون

محمد
۱۳۹۵-۱۲-۱۷

باسلام.من برای شروع به حرکت با سواری ساینا چندین بار خاموش میکنم.برای حرکت هم حتما باید همزمان با بالا اوردن کلاج گاز هم بدم.ولی با چند ماشین دیگه امتحان کردم وقتی میزنم دنده1 و پام و به ارامی از کلاج بر میدارم ماشین شروع میکنه به حرکت.
مشکل از چیه؟از رانندگی من یا از ماشین؟

    admin
    ۱۳۹۵-۱۲-۱۹

    با سلام
    همیشه برای شروع حرکت باید کلاچ به همراه گاز بالا بیاید حتما با تمرین بیشتر با مربی این مشکل برطرف خواهد شد

merinous
۱۳۹۵-۱۱-۲۲

درود بر شما . همیشه وقتی ماشینو میخام بیارم داخل پارکینگ مشکل دارم و بیشتر مواقع از طرف شاگرد میمالم به درب مشکل کجاست

    admin
    ۱۳۹۵-۱۱-۲۳

    با سلام
    شما ابعاد اتومبیل رو درست یاد نگرفتید ولی علت اصلی رو در کلاس رانندگی باید برسی کرد حتما توسط مربی متخصص برطرف میشود

mohammad
۱۳۹۵-۱۰-۰۹

سلام سوالی داشتم من اگه بخام رانندگی یاد بگیرم کامل کجا باید مراجعه کنم و اینکه هزینه این رانندگی و ایین نامش چقد هست ممنون میشم راهنمای کنید ؟!

    admin
    ۱۳۹۵-۱۰-۱۲

    با سلام
    به تمامی آموزشگاه های رانندگی میتوانید مراجعه نمایید .
    هزینه بین 400 تا 500 در شهر های مختلف متغییر است .

ziba
۱۳۹۵-۱۰-۰۸

سلام من ازمون ایین نامه اولیه رو قبول شدم و جلسه ششم کلاس عملی هستم از اموزشگاه ناراضی هستم میشه اموزشگاه رو تغییر بدم؟

    ارشیا
    ۱۳۹۵-۱۲-۰۸

    میشه فقط همه ی چند جلست ازاول باید شروع کنی

آناهیتا
۱۳۹۵-۱۰-۰۱

سلام دوستان عزیزم من دارم دوران تعلیمی رانندگیمو میگذرونم و فعلا جلسه پنجم هستم.برا همین به اون دسته از دوستان عزیزم توصیه میکنم که اصلا نگران نباشن یواش یواش رانندگیشون خوب میشه من خودم تا جلسه سه و چهار افتضاح بودم اصلا نباید استرس به خودتون راه بدین و هی نگین یاد نمیگرم چون بالاخره یاد میگیرین

احمد
۱۳۹۵-۰۸-۰۹

من شنبه آیین نامه اصلی داشتم قبول شدم با دو غلت شنبه هفته بد هم امتحان فرمان دارم ولی رانندگیم زیاد خوب نیست برام دعا کنین

فرانک
۱۳۹۴-۰۹-۱۶

سلام خسته نباشید .من جلسه پنجم آموزشم هستش ولی هنوز پارک 30 سانت رو یاد نگرفتم مشکلمم حرکت قبل از ترمز گرفتن برای این ک ب قسمت راست بیام و همچنین وقتی ک میگن برف پاک کن ب کناره جدول میرسه .واقعا برام سخت .میشه کمک کنید .ممنون

    admin
    ۱۳۹۴-۰۹-۱۶

    با سلام
    با توجه به نوع آموزش هر مربی این امکان وجود دارد که مربی برای روش های پارک 30 سانت و پارک دوبل از جلسات پایانی برای آموزش استفاده نماید در ابتدا اینکه شما حرکت و کار با کلاج و ترمز را صحیح یاد بگیرید مهم می باشد و لی نگران نباشید اگر به رانندگی علاقه داشته باشید نهایتا با چند جلسه کلاس اضافه تر حتما یاد خواهید گرفت . میتوانید با تهیه cd آموزشی به آموزش خود کمک زیادی کنید .

    ناشناس
    ۱۳۹۷-۰۲-۱۸

    باسلام.
    کسی رانندگی خوب یاد میگیره که اعتماد به نفس بالا داشته باشد. وگر نه اگر بهترین آموزش گاهاراهم برویدفایدی برای شما نخواهد داشت.

    ناشناس
    ۱۳۹۷-۰۷-۰۷

    منظور نقطه وسط ماشینه.محل تلاقی دو برف پاک کنه.وقتی به راست میری این نقطه افتاد رو جدول نیم دور به چپ بعد فرمون راست کن

samira timsari
۱۳۹۴-۰۹-۰۲

مرسی از سایت عالیتون خیلی خیلی خوب بود امتحانات آیین نامه رو بار اول بدون هیچ غلطی قبول شدم.مرسییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی.

    علی
    ۱۳۹۵-۰۶-۲۳

    الان خیلی خوشحالی؟؟؟؟

Leave a comment

آموزش رانندگی عملی

[kc_row _id=”504835″][kc_column _id=”623842″][kc_column_text _id=”217716″] شما با دیدن مجموعه فیلم های آموزشی عملی udriver که توسط اساتید خبره  آموزشگاه رانندگی رحیمی از جمله خانم یعقوبی و خانم مسکینی تهیه شده است ، می توانید مهارت های رانندگی خود را پایه ای بهبود دهید اگر مایل به مطالعه نکات ویدیو های زیر هستید می تونید به صفحه نکات آموزش رانندگیمراجعه کنید [/kc_column_text][/kc_column][/kc_row][kc_row _id=”367827″][kc_column width=”33.33%” video_mute=”no” _id=”35508″][kc_column_text _id=”84772″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”75028″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”371681″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”735169″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”966351″]
[/kc_column_text][/kc_column][kc_column width=”33.33%” video_mute=”no” _id=”349846″][kc_column_text _id=”999884″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”566690″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”802627″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”482754″]
[/kc_column_text][/kc_column][kc_column width=”33.33%” video_mute=”no” _id=”203122″][kc_column_text _id=”694147″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”962540″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”538669″]
[/kc_column_text][kc_column_text _id=”553149″]
[/kc_column_text][/kc_column][/kc_row]